Apples börsvärde på ny rekordnivå

Permalänk
Melding Plague

Apples börsvärde på ny rekordnivå

Börsraketen Apple fortsätter att stiga till nya rekordnivåer. Nu värderas bolaget till närmare 550 miljarder dollar, över 3 770 miljarder kronor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dagen då nästa IT bubbla kommer, kaos..

Permalänk
Hjälpsam

Helt insane och känns något osunt. Men stort grattis till världens dyraste äpple.

"And he got me invested in some fruitcompany"

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Ipad

den nya ipad heter inte ipad 2 utan bara ipad

Permalänk
Medlem

suck...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

bubb bubb bubb... bubbla!

Permalänk
Medlem

Frågan är om Apple internt förbereder sig för att det "kanske" kan vända någon dag? Så är det ju med alla verksamheter.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Får man ens aktieutdelning på deras aktier?

Permalänk
Skrivet av KTL:

Frågan är om Apple internt förbereder sig för att det "kanske" kan vända någon dag? Så är det ju med alla verksamheter.

Japp, det gör dom, till råga.
http://www.thirdage.com/news/apple-cash-reserve-greater-than-...

Finns i stort sett inget dom inte kan köpa upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joke7P:

den nya ipad heter inte ipad 2 utan bara ipad

iPad 2 är den förra modellen, och den nya refereras till som "nya iPad"

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk

Wow känns verkligen som en bubbla på väg att spricka, ökning pg.a. hype i kombination med daytraders? Känns ju inte som hållbar utveckling i förlängningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Frågan är om Apple internt förbereder sig för att det "kanske" kan vända någon dag? Så är det ju med alla verksamheter.

De har garanterat beredskaps planer ifall att det skulle hända. Var det inte apple som hadde en löskassa på 300 miljarder?

Permalänk
Medlem

Kul... fan va skevt ändå. Så jävla dåligt att det ens går att värdera företag till sådana nivåer. Apple! Företaget som kommer tvinga världsekonomin till sina knän bara för att hugga huvudet av den. The great depression 2.0 inc

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

POPP!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av thorsama:

Kul... fan va skevt ändå. Så jävla dåligt att det ens går att värdera företag till sådana nivåer. Apple! Företaget som kommer tvinga världsekonomin till sina knän bara för att hugga huvudet av den. The great depression 2.0 inc

Om du tror Apple har något att göra med kommande deprissionen så är du helt ute å cyklar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Om du tror Apple har något att göra med kommande deprissionen så är du helt ute å cyklar...

Om du säger det så måste det ju vara sant antar jag

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Från att nästan gå i konkurs till det här, men jag undrar när ni skriver att när dom börjar sjunka så kommer det gå sämre för dem?

Som en fråga bara, har inte en aning själv men hur påverkar aktier deras ekonomi egentligen? Förutom att de äger aktier i sitt eget företag. Är börsen en viktigt inkomst för dem? Känns som att om den spricker så borde de fortfarande sälja bra? Eller? Jag vet inte riktigt hur det här fungerar.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Får man ens aktieutdelning på deras aktier?

Det undrar jag med mest av nyfikenhet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Kul även efter Steves död.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Inte bra detta....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MuLLvaD3n:

Från att nästan gå i konkurs till det här, men jag undrar när ni skriver att när dom börjar sjunka så kommer det gå sämre för dem?

Som en fråga bara, har inte en aning själv men hur påverkar aktier deras ekonomi egentligen? Förutom att de äger aktier i sitt eget företag. Är börsen en viktigt inkomst för dem? Känns som att om den spricker så borde de fortfarande sälja bra? Eller? Jag vet inte riktigt hur det här fungerar.

Bra poäng.

Börsvärdet, eller värderingen av ett företag är ju aktieantal x aktievärde. De som äger flest aktier har mest inflytande i företaget och sitter i styrelsen. Styrelsen väljer VD (CEO på engelska). Oftare och oftare så ses inte företagets framgång i nettovinst före skatt utan i just börsvärde, anledningen är att förtjänsten man kan göra som ägare på att aktierna går upp vida överstiger förtjänsterna man kan göra på vinstutdelning. Detta har i sin tur lett till att VD:ar ofta premieras med bonusar beroende på aktiekursen istället för nettovinsten. Denna kortsiktiga spekulationssjuka är dock inte vad som hänt Apples ledning.

Det omvända förhållandet i din fråga gäller dock, dvs om Apple slutar sälja iPad som smör i solsken går kursen ner till följd av det. Börsvärdet representerar mer hype och förväntning än verkliga framgångar. Det senaste börsrekordet kan sägas är ett kvitto på att den senaste presskonferensen Apple höll räknas som en framgång, dvs att investerare tror att Apple kommer vara framgångsrika med nya iPaden.

Svaret på din fråga mer konkret är dessutom att man med ett högt börsvärde kan få förmånligare lån, bättre avtal med underleverantörer (längre faktureringstider) vilket i sig ger lägre finansiella kostnader. Dessutom vill fler företag synas med Apple och ger på så sätt Apple mer gratis reklam. En positiv spiral för Apple helt enkelt. Ungefär som att rika svenska kändisar sällan behöver betala för sig på krogen då krögarna ser det som reklam att de besöker deras krogar.

[edit]Gällande aktieutdelningar så gör Apple inga alls. Det förklarar varför det är så viktigt för aktieägarna med en stigande kurs.[/edit]

Permalänk
Skrivet av Xermalk:

De har garanterat beredskaps planer ifall att det skulle hända. Var det inte apple som hade en löskassa på 300 miljarder?

De har en kassa på runda slängar 680 Miljarder svenska kronor (kan mycket väl redan gått över 700 miljarderstrecket redan)

Skrivet av Mocka:

Det undrar jag med mest av nyfikenhet.

Nej deras aktier ger ingen utdelning. Apple var ju nära att gå i konkurs när Steve Jobs tog över så han var konstant väldigt orolig över att det skulle hända igen och planerade därefter. Det kan ju dock ändras nu när Tim Cook håller i tyglarna.

Man kan ju nämn att tex microsoft också hade en väldans massa pengar på fickan som de inte kunde komma på hur de skulle göra av med. Men som de i stor utsträckning gav som aktie utdelning efter en massa år av sparande.

Edit: Kollade upp microsoft och de har fortfarande en hisklig massa pengar liggande de med. närmare bestämt 340+ Miljarder svenska kronor, så i princip halva apples kassa.

Permalänk
Medlem

550 miljarder USD! Märkligt. Jag har aldrig begripit mig på deras produkter. Förmodligen ett tecken på att man börjar bli gammal.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Bra poäng.

Börsvärdet, eller värderingen av ett företag är ju aktieantal x aktievärde. De som äger flest aktier har mest inflytande i företaget och sitter i styrelsen. Styrelsen väljer VD (CEO på engelska). Oftare och oftare så ses inte företagets framgång i nettovinst före skatt utan i just börsvärde, anledningen är att förtjänsten man kan göra som ägare på att aktierna går upp vida överstiger förtjänsterna man kan göra på vinstutdelning. Detta har i sin tur lett till att VD:ar ofta premieras med bonusar beroende på aktiekursen istället för nettovinsten. Denna kortsiktiga spekulationssjuka är dock inte vad som hänt Apples ledning.

Det omvända förhållandet i din fråga gäller dock, dvs om Apple slutar sälja iPad som smör i solsken går kursen ner till följd av det. Börsvärdet representerar mer hype och förväntning än verkliga framgångar. Det senaste börsrekordet kan sägas är ett kvitto på att den senaste presskonferensen Apple höll räknas som en framgång, dvs att investerare tror att Apple kommer vara framgångsrika med nya iPaden.

Svaret på din fråga mer konkret är dessutom att man med ett högt börsvärde kan få förmånligare lån, bättre avtal med underleverantörer (längre faktureringstider) vilket i sig ger lägre finansiella kostnader. Dessutom vill fler företag synas med Apple och ger på så sätt Apple mer gratis reklam. En positiv spiral för Apple helt enkelt. Ungefär som att rika svenska kändisar sällan behöver betala för sig på krogen då krögarna ser det som reklam att de besöker deras krogar.

[edit]Gällande aktieutdelningar så gör Apple inga alls. Det förklarar varför det är så viktigt för aktieägarna med en stigande kurs.[/edit]

mycket klokt utalande.

Visa signatur

Amd Phenom II 965 BE (3,8Ghz)| 3*2048Corsair XMS3 | GTX 560TI | Asus M4N75td
HTPC/Server - Amd 6000+, l asus M2N-E sli l l 3*1024CorsairDDR2 l 8400gs 512 mb
|q6600@ 3.2 Ghz 3*Corsair DDR2 800mhz HD3870 |
MacbookPro 2010 i7+HT

Permalänk

var det inte bara en månad sedan vi snackade om att de var värda 460 miljarder? sjuka pengasummor man snackar om här...men så är det i usa...står att de nästan är som sony...skulle de gå om sony, då börjar jag undra om amerikanerna värderar företagen lika. tycker att usa-baserade företag som intel, microsoft, ibm alltid värderats till ohyggliga höjder medan andra världs-företag inte lika så. man borde tycka att trots att sony kanske inte alltid gör storsuccé med sina produkter/idéer, så tillverkar de ändå så jäkligt många olika grejer, medan apple har ett fåtal...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk

Bojkotta Apple! Ett företag får inte bli så stort!

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Medlem

Skriker "BUBBLA!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det undrar jag med mest av nyfikenhet.

Utdelning gör varken till eller från. Värdet på utdelningen brukar "kompenseras" med att aktiens värde sjunker motsvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

var det inte bara en månad sedan vi snackade om att de var värda 460 miljarder? sjuka pengasummor man snackar om här...men så är det i usa...står att de nästan är som sony...skulle de gå om sony, då börjar jag undra om amerikanerna värderar företagen lika. tycker att usa-baserade företag som intel, microsoft, ibm alltid värderats till ohyggliga höjder medan andra världs-företag inte lika så. man borde tycka att trots att sony kanske inte alltid gör storsuccé med sina produkter/idéer, så tillverkar de ändå så jäkligt många olika grejer, medan apple har ett fåtal...

Det står att "Finansbloggaren Horace Dediu noterar att bara den senaste uppgången motsvarar "mer än ett Nokia, tre RIMM eller något mindre än ett Sony".".

Alltså att den bara senaste uppgången är nästan lika stor som Sony. De är förbi Sony med hästlängder.

Permalänk
Skrivet av Jaooo:

Det står att "Finansbloggaren Horace Dediu noterar att bara den senaste uppgången motsvarar "mer än ett Nokia, tre RIMM eller något mindre än ett Sony".".

Alltså att den bara senaste uppgången är nästan lika stor som Sony. De är förbi Sony med hästlängder.

o fan...får man för att man inte läser noggrannare...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.