Ifixit sätter tänderna i nya Ipad

Permalänk
Melding Plague

Ifixit sätter tänderna i nya Ipad

Reparatörerna på Ifixit är vanan trogen och sätter skruvmejslarna i senaste upplagan av Apple Ipad. Under skalet ruvar bland annat plattformen A5X samt 4G-vänlig radiokrets.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är nog ingen slump att den kommer till lönehelgen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Det är nog ingen slump att den kommer till lönehelgen

Det är det nog. Så vitt jag vet är det bara Sverige som har en speciell lönedag just den 25:e bland de länder som den släpps i den 23:e. Sen kommer de allra flesta få sina pengar på måndagen då den 25:e är på en söndag.

Permalänk
Medlem

Hur räknas den dubblade grafikprestandan, tar den hänsyn till att upplösningen också ökat?

Permalänk
Skrivet av rSon:

Det är det nog. Så vitt jag vet är det bara Sverige som har en speciell lönedag just den 25:e bland de länder som den släpps i den 23:e. Sen kommer de allra flesta få sina pengar på måndagen då den 25:e är på en söndag.

Man får ju lön den 23e eftersom 25e är en söndag

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sunshine914:

Man får ju lön den 23e eftersom 25e är en söndag

Det är från företag till företag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Det är det nog. Så vitt jag vet är det bara Sverige som har en speciell lönedag just den 25:e bland de länder som den släpps i den 23:e. Sen kommer de allra flesta få sina pengar på måndagen då den 25:e är på en söndag.

Dom flesta arbetare jag känner får sin lön på fredag om den 25e inefaller på en helg inte för att det spelar någon roll då dom som har lön knappast behöver vänta på lön för att köpa en phånig ipad om dom inte kört sin ekonomi i botten i vilket fall dom inte borde köpa en.

Visa signatur

Merkill
Ryzen 3700x,Intel ssd520 120gig,Samsung ssd830 256gig,Intel 660p 2tb,corsair 2x16gig3200mhz,Asus 570 TUF,XFX 6800 XT,Corsair 550D,Corsair AX750,Benq G2420HDBL,DELL 2412M.

Permalänk
Medlem

Hmm, undrar om man skulle kunna ta den nya backplaten och det nya batteriet och sätta in i en ipad 2? Skulle vara intressant att se hur batteritiden påverkas.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Hur räknas den dubblade grafikprestandan, tar den hänsyn till att upplösningen också ökat?

Det där är väl en av de första jämförelserna. Någorlunda imponerande första intryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hav:

http://www.youtube.com/watch?v=4jdbtiNnZzE&feature=g-u-u&cont...

Det där är väl en av de första jämförelserna. Någorlunda imponerande första intryck.

Den var redigt snabb Asså jag tror faktiskt inte att 4 cores lönar sig så mycket på en surfplatta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Det är det nog. Så vitt jag vet är det bara Sverige som har en speciell lönedag just den 25:e bland de länder som den släpps i den 23:e. Sen kommer de allra flesta få sina pengar på måndagen då den 25:e är på en söndag.

dom flesta får sin lön på Fredag JUST för att den 25. är en söndag

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Den var redigt snabb Asså jag tror faktiskt inte att 4 cores lönar sig så mycket på en surfplatta.

Skickades från m.sweclockers.com

Grejen är att det inte tjänar någonting till med flera kärnor om inte det underliggande systemet är anpassat för att utnyttja kärnorna. Apple har ju den fördelen att de kan skräddarsy sin mjukvara för sin hårdvara medan det för Android kan ställa till med kompabilitetsproblem om inte tillverkaren anpassar mjukvaran ordentligt till hårdvaran.

Permalänk
Medlem

För dom som köper Apples produkter spelar nog lönehelg precis noll och intet, dom köper allt som Apple släpper oavsett dom har råd eller inte;) http://www.comparebestdeals.com/news/iphone-users-getting-in-...

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

För dom som köper Apples produkter spelar nog lönehelg precis noll och intet, dom köper allt som Apple släpper oavsett dom har råd eller inte;) http://www.comparebestdeals.com/news/iphone-users-getting-in-...

Snacka om att generalisera

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

En GB ram känns väldigt välkommet. Framförallt om man använder en browser som inte glömmer flikarna.

Skrivet av havoc:

För dom som köper Apples produkter spelar nog lönehelg precis noll och intet, dom köper allt som Apple släpper oavsett dom har råd eller inte;) http://www.comparebestdeals.com/news/iphone-users-getting-in-...

Precis och hårdvaruentusiaster köper alltid nya processorer och gradikkort när något nytt kommer ut.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Reckie:

Hur räknas den dubblade grafikprestandan, tar den hänsyn till att upplösningen också ökat?

iPad3 har dubbel pixel-fillrate och allt tyder också på att den har dubbla bandbredd mot RAM jämfört med iPad2.
Men om man tar hänsyn till upplösningen så har iPad3 fyra gånger så många pixels att skyffla runt, så faktiskt prestanda om båda kör sin "native" upplösning är alltså att iPad3 är hälften så snabb som iPad2.

Skrivet av hav:

YOUTUBE-VIDEO
Det där är väl en av de första jämförelserna. Någorlunda imponerande första intryck.

Dessa gossar verkar inte riktigt förstå vad de mäter. "offscreen" prestanda borde vara rätt irrelevant för de flesta, man vill ju gärna se resultatet av det GPU åstadkommer... Men "offscreen" prestanda ger ändå viss information, det visar att om iPad3 och Prime skulle driva en skärm med samma upplösning så är GPUn i iPad3 (SGX543MP4) överlägsen den i Prime. Man ska dock komma ihåg att Tegra 3 har mer avancerade pixel och vertex shaders jämfört med SGX543, så det är lite som att SGX543 är ett väldigt snabbt DX8 kort medan Tegra 3 är ett inte fullt så snabbt DX9 kort.

De webbbenchmarks man kör här, BrowserMark och SunSpider, har visat sig vara extremt beroende av hur bra/dålig webbläsaren är (långt mer än hur beroende de är på HW). Det betyder inte att de är dåliga test, BrowserMark är tvärt om en riktigt bra Benchmark. Men man kan bara använda dessa till att jämföra HW om de olika HW-konfigurationerna kör exakt samma OS och webbläsare...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jävligt imponerande att man kan få in så mycket jox på en så pass liten yta som sedan presterar så pass bra

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av hav:

Grejen är att det inte tjänar någonting till med flera kärnor om inte det underliggande systemet är anpassat för att utnyttja kärnorna. Apple har ju den fördelen att de kan skräddarsy sin mjukvara för sin hårdvara medan det för Android kan ställa till med kompabilitetsproblem om inte tillverkaren anpassar mjukvaran ordentligt till hårdvaran.

Sedan är det tyvärr så att många typer av problem är väldigt svåra eller till och med omöjliga att anpassa så att de kan dra nytta av flera CPU-kärnor. Tror det var AnandTech som testat hur väl iOS applikationer kunde dra nytta av dual-core CPU och resultatet var att i princip ingen av dagens appar kan dra nytta av dual-core.

Har man en Android-enhet så är det bara koppla upp den mot en dator via USB och köra
$ adb shell top
("adb" kommandot finns under "platform-tools" i det bibliotek man installerat Android SDKn) så ser man hur mycket och vad som drar CPU-kraft. Man kan rätt enkelt konstatera även här att man har väldigt lite nytta av dual-core, så quad-core verkar helt meningslöst än så länge. Ur den aspekten har Apple gjort helt rätt när de stannade kvar på dual-core.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skäggig legend

Jag har bara planer på att använda den som en surfplatta, men att den presterar bättre i spel är väl bara ett plus!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunshine914:

Man får ju lön den 23e eftersom 25e är en söndag

Skrivet av Merkill:

Dom flesta arbetare jag känner får sin lön på fredag om den 25e inefaller på en helg inte för att det spelar någon roll då dom som har lön knappast behöver vänta på lön för att köpa en phånig ipad om dom inte kört sin ekonomi i botten i vilket fall dom inte borde köpa en.

Skrivet av s2weden:

dom flesta får sin lön på Fredag JUST för att den 25. är en söndag

Var kanske dumt att skriva de flesta. Jag och många i min bekantskapskrets fick/får iaf lön den 26:e om den 25:e är en söndag, men om den 25:e hade varit en lördag så hade jag fått på fredagen. Faktum kvarstår iaf att Apple med största sannolikhet inte planerar sina släpp inför den svenska lönehelgen.

Permalänk

På en sån där liten pryl ska man trycka ihop 2 048 x 1 536 pixlar, och på TV-apparater och skärmar (i alla fall under 27 tum) är det fortfarande bara 1080p som gäller, makes no sense.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_x90:

På en sån där liten pryl ska man trycka ihop 2 048 x 1 536 pixlar, och på TV-apparater och skärmar (i alla fall under 27 tum) är det fortfarande bara 1080p som gäller, makes no sense.

För att inte kunna urskilja enskilda pixlar på en handhållen enhet måste upplösningen vara högre. En TV sitter man oftast några meter ifrån.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_x90:

På en sån där liten pryl ska man trycka ihop 2 048 x 1 536 pixlar, och på TV-apparater och skärmar (i alla fall under 27 tum) är det fortfarande bara 1080p som gäller, makes no sense.

TV-apparater kan väl få stanna på 1080p så länge som distribution av rörlig bild stannar på 1080p (max). Annars blir det ju bara mer dum uppskalning.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Musikälskare

Coolt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

iPad3 har dubbel pixel-fillrate och allt tyder också på att den har dubbla bandbredd mot RAM jämfört med iPad2.
Men om man tar hänsyn till upplösningen så har iPad3 fyra gånger så många pixels att skyffla runt, så faktiskt prestanda om båda kör sin "native" upplösning är alltså att iPad3 är hälften så snabb som iPad2.

Jag håller med dig att det är resultatet man skulle förvänta sig, iPad(3) borde vara långsammare än iPad 2 vid native upplösning. Dock visar de första GLBenchmark testerna på att den faktiskt presterar likvärdigt eller marginellt bättre än iPad 2.

Antingen så är dessa inte korrekta (fake:ade) eller så är det någon annan flaskhals som gör att iPad2 inte är snabbare:

http://www.glbenchmark.com/compare.jsp?benchmark=glpro21&show...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av S_Z:

Jag håller med dig att det är resultatet man skulle förvänta sig, iPad(3) borde vara långsammare än iPad 2 vid native upplösning. Dock visar de första GLBenchmark testerna på att den faktiskt presterar likvärdigt eller marginellt bättre än iPad 2.

Antingen så är dessa inte korrekta (fake:ade) eller så är det någon annan flaskhals som gör att iPad2 inte är snabbare:

http://www.glbenchmark.com/compare.jsp?benchmark=glpro21&show...

Om jag inte helt missförstått hur prestanda skalar med multipla SGX543 så har SGX543MP2 (iPad2) och SGX543MP4 (iPad3) exakt samma triangle-throughput, men den senare har dubbelt så hög pixel fill-rate. I en benchmark där flaskhalsen är antalet trianglar som ska rendreras så borde iPad2 och iPad3 prestera mer eller mindre identiskt.

Har ingen koll på exakt vad GLBenchmark testar och vad som är flaskhalsen i det testet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om jag inte helt missförstått hur prestanda skalar med multipla SGX543 så har SGX543MP2 (iPad2) och SGX543MP4 (iPad3) exakt samma triangle-throughput, men den senare har dubbelt så hög pixel fill-rate. I en benchmark där flaskhalsen är antalet trianglar som ska rendreras så borde iPad2 och iPad3 prestera mer eller mindre identiskt.

Har ingen koll på exakt vad GLBenchmark testar och vad som är flaskhalsen i det testet.

SGX543MP skall vara helt skalbar:

Citat:

One of the unique features of the recently announced POWERVR Series5XT architecture is that it enables highly linear scaling of all aspects of GPU performance, specifically vertex shading, pixel shading, primitive setup and overall GP-GPU functionality, whilst maintaining full software compatibility and with virtually no overhead in bandwidth usage.

Citat:

At 200MHz core frequency an SGX543MP4 (four cores) will deliver 133 million polygons per second and fill rates in excess of 4Gpixels/sec**. Higher frequencies or a larger number of cores each deliver more performance. At 400MHz core frequency an SGX543MP8 (eight cores) will deliver 532 million polygons per second and fill rates in excess of 16Gpixels/sec.

källa: http://www.imgtec.com/corporate/newsdetail.asp?NewsID=449

Permalänk
Medlem

sweet

Skrivet av havoc:

För dom som köper Apples produkter spelar nog lönehelg precis noll och intet, dom köper allt som Apple släpper oavsett dom har råd eller inte;) http://www.comparebestdeals.com/news/iphone-users-getting-in-...

Hehe ja det var ganska länge sedan man behövde hålla koll på när lönen kommer, skönt!

Alltid roligt att se insidan på hårdvara, ifixit ftw! Skulle vara intressant att få tillverkningsprocessen bekräftad.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Man ska dock komma ihåg att Tegra 3 har mer avancerade pixel och vertex shaders jämfört med SGX543, så det är lite som att SGX543 är ett väldigt snabbt DX8 kort medan Tegra 3 är ett inte fullt så snabbt DX9 kort.

Av genuint intresse, vad exakt baserar du det på? Att den har mer avancerade shaders alltså. Det enda stället jag har sett det nämnas på är av en person på idgs-forum och där kom det inte någon mer förklaring än att han jämförde ett Tegra 3 optimerat spel med iPad 2 version av spelet. Ett mycket svagt "bevis" i mina ögon. Orkade dock inte registrera mig för att fråga mer.

Det mest shaderintensiva mobilspelet jag hittills sett är Infinity Blade 2 (och IB: Dungeons ser ut att bli ännu värre) och det finns inte ens för Tegra 3 (Android). Det betyder ju dock inte att det skulle vara omöjligt för Tegra 3 att driva det bara för att det inte finns till den platformen.

Båda stödjer OpenGL ES version 2.0. Dessutom bygger SGX543 på en unified shader arkitektur medan GPUn i Tegra 3 fortfarande kör med fixed-function pipeline för vertex/fragment shaders.

Så har du mer information angående dessa mer "avancerade" pixel/vertex shaders så länka gärna, är mycket intresserad av sånt här som en gammal GPU-nörd

Permalänk
Medlem

Hade ju varit trevligt om Apple lät en förhandsboka så man fick den på fredag istället för att få beställa på en fredag. Hade ju också varit trevligt om inte posten var tvungen att stå stilla bara för det är helg...