Intel Thunderbolt branschstandard 2013

Permalänk
Melding Plague

Intel Thunderbolt branschstandard 2013

Höghastighetsanslutningen Intel Thunderbolt kan bli en vanlig syn i alla slags PC-datorer redan om cirka ett år, inklusive en optisk variant med ännu högre bandbredd.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Alltid nåt nytt runt hörnet

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande det är synd att de bytte bort namnet lightpeak

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Tycker fortfarande det är synd att de bytte bort namnet lightpeak

Jag trodde att thunderbolt med optiska kablar skulle kallas lightpeak?

Permalänk
Medlem

trevligt att de går framåt men innan de når 16x pcie 2.0 hastigheter eller dyl känns de överflödigt.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Så det kommer bara till Intel? Hur kan man då ens kalla det en branschstandard? Beror väl på deras monopol antar jag. Nej jag hoppas på USB 3.0 istället det riktigt öppna alternativet.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Tycker dom kunde väntat med lanseringen till dom får rätt på den optiska biten (eller får ner priserna, om det nu är det som är problemet), så att det ger en ordentlig prestandaförändring. Blir ju bara jobbigt som det är nu, finns redan sjukt mycket olika standarder för att överföra information mellan tekniska prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Så det kommer bara till Intel? Hur kan man då ens kalla det en branschstandard? Beror väl på deras monopol antar jag. Nej jag hoppas på USB 3.0 istället det riktigt öppna alternativet.

Blir det en standard finns det väl inget som stoppar AMD att utnyttja det...

Som exempel så var det Intel till stor del som låg bakom USB.

Fanboyism FTL.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Skrivet av maniak:

Blir det en standard finns det väl inget som stoppar AMD att utnyttja det...

Som exempel så var det Intel till stor del som låg bakom USB.

Fanboyism FTL.

Nej till överpris kanske då om Intel gör som de brukar? AMD har pushat hårt för USB 3.0 medans Intel och Apple försöker med Thunderbolt. Vilket ska vi ha?

Jag försöker inte att köpa grejer från kriminella företag. För mig är det en fråga även hur ett företag sköter sig. Dessutom gillar jag AMD produkter starkt. Jag behöver inte lägga ut flera hundralappar extra för 10% mer prestanda. Man märker ändå inte skillnaden.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av maniak:

Blir det en standard finns det väl inget som stoppar AMD att utnyttja det...

Som exempel så var det Intel till stor del som låg bakom USB.

Fanboyism FTL.

usb var och är bredare utvecklat än ligth peak, vill jag minnas..
dvs fler än intel som var med, ligthpeak var dom själva om att utveckla. apple var med på ett hörn som vanligt tror dom var med på usb standarden med.
kan vara hämtat ur mitt arsle dock.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är nån idé att gå över till thunderbolt så länge den klarar 10gbit, kan hålla mig till usb3, men om vi snackar om 100gbit då kan man börja gå över till det.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk

Bör endast finnas ett gränssnitt, så man slipper krångla -.-

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Och så vips så var USB 3.0 gammalt...?!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Så fantastiskt onödigt och korkat!

Det självklara: Satsa på vidareutveckling av usb.

Intel: Vi tänker bete oss som prepubertala barn och ta fram en egen (och tjäna fett på det, men det har mamma sagt att man inte får säga)! HEE HEE LOLOLOLOL!!!!

Personligen kommer jag bojkotta denna "standard" så långt det är möjligt. Trams!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliviro:

Jag trodde att thunderbolt med optiska kablar skulle kallas lightpeak?

Har för mig att Light Peak endast var utvecklingsnamnet på projektet. Thunderbolt är produkt namnet, får hoppas att inte standarden kommer att förändras helt bara för att man använder optiska kablar sen.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Så det kommer bara till Intel? Hur kan man då ens kalla det en branschstandard? Beror väl på deras monopol antar jag. Nej jag hoppas på USB 3.0 istället det riktigt öppna alternativet.

Var hittar du information om att det bara kommer till Intel? Jag tror att man i första hans syftar på gränssnittet som en ny branchstandard. Thunderbolt/Lightpeak bygger - om jag förstått det hela rätt - på PCI och AMD får säkert implemetera en förlängning av PCI-bussen i sina styrkretsar för en liten licenpeng... precis som för USB, för inte är väl USB en öppen standard? Om jag får spekulera?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Och så vips så var USB 3.0 gammalt...?!

USB är mer lämpat för enheter som inte kräver särskilt hög banbredd. Exempelvis möss, tangentbord, mobiltelefoner och USB-lampor. Thunderbolt är dyrt att implementera. Dessutom kostar Thunderboltkablar 500:- styck.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Var hittar du information om att det bara kommer till Intel? Jag tror att man i första hans syftar på gränssnittet som en ny branchstandard. Thunderbolt/Lightpeak bygger - om jag förstått det hela rätt - på PCI och AMD får säkert implemetera en förlängning av PCI-bussen i sina styrkretsar för en liten licenpeng... precis som för USB, för inte är väl USB en öppen standard? Om jag får spekulera?

Från nyheten:

"Lenovo, Asus och ett antal moderkortstillverkare planerar att introducera Intel Thunderbolt i samband med lanseringen av Ivy Bridge"

Hur ska jag tolka det då?

USB är en mer öppen standard än vad Thunderbolt är för tillfället.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Från nyheten:

"Lenovo, Asus och ett antal moderkortstillverkare planerar att introducera Intel Thunderbolt i samband med lanseringen av Ivy Bridge"

Hur ska jag tolka det då?

USB är en mer öppen standard än vad Thunderbolt är för tillfället.

"I samband med" är inte synonymt med "exklusivt för", men vi får säkert svar inom kort. Och med öppen standard brukar man syfta på standarder som är licensbefriade, som t.ex DisplayPort.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

"I samband med" är inte synonymt med "exklusivt för", men vi får säkert svar inom kort. Och med öppen standard brukar man syfta på standarder som är licensbefriade, som t.ex DisplayPort.

Ja jag sa helt fel ber om ursäkt för det. Men helt ärligt tror jag att AMD om det överhuvudtaget kommer får vänta enormt länge.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag försöker inte att köpa grejer från kriminella företag. För mig är det en fråga även hur ett företag sköter sig. Dessutom gillar jag AMD produkter starkt. Jag behöver inte lägga ut flera hundralappar extra för 10% mer prestanda. Man märker ändå inte skillnaden.

Om du varit mer påläst hade du kanske köpt en Celeron G540 istället för din Athlon II 620. Då hade du sparat nån hundralapp, fått mycket lägre effektförbrukning och bara tappat 15% prestanda som du inte märkt!

Jag gillar Intel, men jag vill inte att alla mina USB-tillbehör ska bli värdelösa.. precis som allt man hade till SCSI och serieporten för några år sedan...

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Så fantastiskt onödigt och korkat!

Det självklara: Satsa på vidareutveckling av usb.

Intel: Vi tänker bete oss som prepubertala barn och ta fram en egen (och tjäna fett på det, men det har mamma sagt att man inte får säga)! HEE HEE LOLOLOLOL!!!!

Personligen kommer jag bojkotta denna "standard" så långt det är möjligt. Trams!

Haha, va?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av tomten_alle:

USB är mer lämpat för enheter som inte kräver särskilt hög banbredd. Exempelvis möss, tangentbord, mobiltelefoner och USB-lampor. Thunderbolt är dyrt att implementera. Dessutom kostar Thunderboltkablar 500:- styck.

Nuja. Vänta två år så ska du få se att du kan köpa en thunderbolt-kabel för 39 kronor på närmsta clas ohlsson

Permalänk
Skrivet av Dava:

Om du varit mer påläst hade du kanske köpt en Celeron G540 istället för din Athlon II 620. Då hade du sparat nån hundralapp, fått mycket lägre effektförbrukning och bara tappat 15% prestanda som du inte märkt!

Jag gillar Intel, men jag vill inte att alla mina USB-tillbehör ska bli värdelösa.. precis som allt man hade till SCSI och serieporten för några år sedan...

Jag är nog påläst. Med tanke på att jag har förstått att Intel kör med kriminella metoder.

Skulle aldrig få för mig att köpa en dyr trött Celeron processor. Jag gillar Intels produkter men jag har svårt för deras ledning.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

thunderbolt + extern graffe

BOOYAAAAAAAAAAAAAAAA !!!1

Permalänk
Skrivet av Farenheit:

thunderbolt + extern graffe

BOOYAAAAAAAAAAAAAAAA !!!1

Det bör vara det/såna syslor tunderbolt borde stå för, skulle köpa direkt om jag kunde ha extern gaffe!

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Avstängd

USB 3.0 är betydligt billigare att implementera, betydligt billigare kablar och betydligt bredare stöd. Precis som FireWire och SCSI är ThunderBolt ett betydligt kraftfullare alternativ med framförallt lägre latens och overhead. FireWire är betydligt mer lämpat för realtidsapplikationer än USB såsom exempelvis video, på samma sätt är Thunderbolt mer lämpat för videoströmmar i realtid än vad USB x.x någonsin kommer vara.

Jag saknar Powered eSATA mer än USB x och Thunderbolt y. Rejält med kräm och data i samma anslutning, gärna PCIe klass, när nu Thunderbolt ändå är det. Tänk 75 Watt och 16 kanaler PCIe 3.0 i ett och samma interface. Skulle kunna driva skärmar eller lagringskabinett med en enda kabel.

Permalänk
Medlem

Mmmm... iMac som skärm till en PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Kör redan en 2560x1440 iMac som skärm till min PC-burk.
Displayport för över både bild och ljud till iMacen. Funkar smidigt, efter den sura erfarenheten med AMD HD5xxx kort som var inkompatibla. Thunderbolt är naturligtvis en mångsidigare standard, skulle gärna se att den spreds som gränssnitt, men som vanligt är pris och "höna-och-ägg"-problematik stötestenar.