Citat:
Ursprungligen inskrivet av Orici
Tråkigt att vissa inte kan se fördelarna med en mycket högre bandbredd än USB någonsin kommer att ha...
Visst finns det fördelar men det är nischade produkter som få kommer ha praktiskt nytta av. Kombinera det med den höga kostnaden att implementera Thunderbolt så har jag svårt att se hur det ska bli en standard.
Extern lagring är USB 3.0 redan väldigt snabbt på. Så för att motivera den mycket högre bandbedden där krävs snabb flashlagring vilket ingen kommer ha råd med på flera år. Externa grafikkort har en viss nytta i netbooks som då kan köra integrerad grafik normalt och sedan kopplar man in en extern skärm via ett externt grafikkort när man ska spela hemma. Fast den begränsade bandbredden begränsar ju utbudet av grafikkort. Vad har vi mer? Externa ljudkort hade antagligen varit väldigt trevliga att köra via Thunderbolt så jag kan tänka mig att det kommer lite studiokort med thunderbolt om det visar sig att det blir vanligare längre fram.
Så visst finns det användning men de är rätt begränsade till nischprodukter och jag har svårt att se att många vill betala de extra hundralappar för thunderbolt som det faktiskt handlar om. Eller handlade om för inte så länge sedan. Intel kanske ska sparka ut en ny, billigare krets lagom till Ivy. De har ju redan släppt en billigare version med bara en kanal för att Apple skulle kunna integrera den i alla sina laptopar. Det finns användningar för 10 GBit fiberlan också men det är få som vill betala för det.
Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24
|