Intel håller ställningarna – 80 procents marknadsandel under 2011

Permalänk
Melding Plague

Intel håller ställningarna – 80 procents marknadsandel under 2011

Trots inledande trubbel med Sandy Bridge och AMD:s nya processorer i generation 32 nanometer håller Intel ställningarna med över 80 procent av marknaden under 2011.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

A snart ser vi väll bara intel ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

inte så bra och inte så förvånande.
Lite svårt att motivera stödköp av solidariska anledningar när man inte är ekonomiskt oberoende, så det har blivit Intel i dom två sista datorerna.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Som sagt många gånger, synd att BD floppade.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Som sagt många gånger, synd att BD floppade.

Ja, det är det.

Kan iaf säga att APUerna fungerar väldigt bra i kontorsdatorer.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Kom igen VIA.
Ni kan klara det!
Krossa de båda uppstickarna!

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Snusfri

Intel <3
Ska man ha det bästa, mest prisvärda och kvalité så finns det inget annat val än Intel.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av EpicBoobs:

Intel <3
Ska man ha det bästa, mest prisvärda och kvalité så finns det inget annat val än Intel.

Hahaha. Ja prisvärt kan jag definitivt inte hållla med om. Glöm inte att man gynnar ett kriminellt bolag också!

Tråkigt att statistiken ser ut såhär men Intel tuffar på som vanligt och AMD missade med Bulldozer.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedish Berserk:

Hahaha. Ja prisvärt kan jag definitivt inte hållla med om. Glöm inte att man gynnar ett kriminellt bolag också!

Tråkigt att statistiken ser ut såhär men Intel tuffar på som vanligt och AMD missade med Bulldozer.

2500K är nog bland det mest prisvärda man kan köpa till en gamingdator.

Permalänk
Skrivet av anon127781:

2500K är nog bland det mest prisvärda man kan köpa till en gamingdator.

Ja men gör det att hela bolaget gör prisvärda produkter överlag?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja men gör det att hela bolaget gör prisvärda produkter överlag?

Prisvärt är i många fall subjektivt, särskilt eftersom Intel har en mängd produkter som saknar motsvarighet hos AMD.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

Go Intel! Mitt favorit märke.

Permalänk
Medlem

-----------Intel--------------AMD---------------VIA
Desktop 73,8 % (+ 1,7 %) 26,0 % (-1,6 %) 0,2 % (-0,2 %)
Notebook 83,8 % (-2,6 %) 16,0 % (+2,7 %) 0,2 % (-0,1 %)
Server 94,5 % (+1,5 %) 5,5 % (-1,5 %) -
Totalt 80,3 % (-0,6 %) 19,7 % (+0,7 %) 0,2 % (-0,1 %)

de har alltså tillsammans marknadsandelar för 100.2%. starkt av dem

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Prisvärt är i många fall subjektivt, särskilt eftersom Intel har en mängd produkter som saknar motsvarighet hos AMD.

Jo det kan man lugnt säga. Vilka produkter är det du syftar på? Om du menar SSD och dylikt förstår jag. Men bland processorer har väl AMD utmanare till Intel i alla kategorier förutom den högsta?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Vi har redan sett vad detta leder till. intel slår av på takten och väntar med lanseringen av nästa generations entusiastplattform. Det är jättedyrt att ta fram nya grejer, massa investeringar och forskning och slit som måsye till. Däremot är det billigt att producera substrat med teknik man redan har, så om det nu stämmer som någon här sa att företags ända syfte är vinstmaximering så har de ju inget att stressa för. AMD har ju inte mycket att komma med längre. Mycket på grund av intels kriminella konkurrenshämmande säljmetoder. AMD var korkat nog att gå med på förlikning, men jag förstår inte hur så många kan vara så blinda och fortfarande hylla intel efter allt ont de gjort oss konsumenter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vi har redan sett vad detta leder till. intel slår av på takten och väntar med lanseringen av nästa generations entusiastplattform. Det är jättedyrt att ta fram nya grejer, massa investeringar och forskning och slit som måsye till. Däremot är det billigt att producera substrat med teknik man redan har, så om det nu stämmer som någon här sa att företags ända syfte är vinstmaximering så har de ju inget att stressa för. AMD har ju inte mycket att komma med längre. Mycket på grund av intels kriminella konkurrenshämmande säljmetoder. AMD var korkat nog att gå med på förlikning, men jag förstår inte hur så många kan vara så blinda och fortfarande hylla intel efter allt ont de gjort oss konsumenter.

Lägg ner det där, AMD har skjutit sig själva i foten, du kan fantisera ihop vad som helst men man kan inte skylla på någon annan än sig själva. AMD och Intel är lika goda kålsupare när det gäller fiffel och tveksamma PR metoder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Intel <3
Ska man ha det bästa, mest prisvärda och kvalité så finns det inget annat val än Intel.

Prisvärt va väl att ta i, kvalitet vet jag heller inte hur du mäter?
Intel är ju bäst vad gäller prestanda, och AMD har förlorat sina fördelar med PHII(extremt bra pris/prestanda), så man hoppas väl på ett mirakel så de kan upprätta en rejäl konkurrens mot varandra
Lite synd att AMD gått ut med att dem inte kommer fortsätta kriget mot Intel vad gäller prestandaprocessorer, villet är synd iofs. Dem får stärka sig med sina APUs i några år och komma tillbaka med en bang så vi på Swec har några andra alt än Intel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Inaktiv

AMD verkar ändå stå rätt stabilt runt 20%. Det lär ju inte ha sett så värst mycket bättre under den ganska långa tid då de hade bättre produkter än Intel heller. Intel är dessutom ett mycket större företag än AMD och körde på den tiden de var i underläge med fula metoder för att sälja sina Pentium 4'or.

Skrivet av Swedish Berserk:

Jo det kan man lugnt säga. Vilka produkter är det du syftar på? Om du menar SSD och dylikt förstår jag. Men bland processorer har väl AMD utmanare till Intel i alla kategorier förutom den högsta?

För att inte tala om att Intel saknar utmanare till AMD's grafikkretsar. Intels HD-grafik är ju definitivt inte i samma klass som AMD, eller för den delen Nvidias, produkter. AMD kan dock inte mäta sig med Intels processorer rent beräkningsmässigt vilket är "problemet". Prestandan lär ju förvisso räcka för så gott som alla men det ändrar ju inte det faktum att de är långsammare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Lägg ner det där, AMD har skjutit sig själva i foten, du kan fantisera ihop vad som helst men man kan inte skylla på någon annan än sig själva. AMD och Intel är lika goda kålsupare när det gäller fiffel och tveksamma PR metoder.

Jag tror man måste titta något längre än så. Intels fuffens i början av 00-talet var nog det som gjorde slutet för AMD på prestandasidan...AMD har gjort för många misstag, som blivit dyrare och dyrare för varje gång Intel regerar, och detta beror mycket på båda Intels mutningar tidigare, och AMD enorma PR missar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hahaha. Ja prisvärt kan jag definitivt inte hållla med om. Glöm inte att man gynnar ett kriminellt bolag också!

Tråkigt att statistiken ser ut såhär men Intel tuffar på som vanligt och AMD missade med Bulldozer.

Kriminellt, ja ok.

Allt jag bryr mig om är prisvärda produkter, och där spöar 2500k ut allt vad amd heter.

Sen är det klart inte konsumenterna gynnas av att AMD inte kan göra en vettig cpu, men då får dom väll ta och leverera en iaf vettig produkt.

Amd har sin marknad på smådatorer (räknar inte gpu avdelningen nu), tyvär kan dom inte hålla jämna steg på mid/highend marknaden.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Vi har redan sett vad detta leder till. intel slår av på takten och väntar med lanseringen av nästa generations entusiastplattform. Det är jättedyrt att ta fram nya grejer, massa investeringar och forskning och slit som måsye till. Däremot är det billigt att producera substrat med teknik man redan har, så om det nu stämmer som någon här sa att företags ända syfte är vinstmaximering så har de ju inget att stressa för. AMD har ju inte mycket att komma med längre. Mycket på grund av intels kriminella konkurrenshämmande säljmetoder. AMD var korkat nog att gå med på förlikning, men jag förstår inte hur så många kan vara så blinda och fortfarande hylla intel efter allt ont de gjort oss konsumenter.

Tack för ditt inlägg. Det var mycket bra skrivit. Du lyfter fram saker som många inte vill finnas vid här.

Skrivet av Zyriak:

Lägg ner det där, AMD har skjutit sig själva i foten, du kan fantisera ihop vad som helst men man kan inte skylla på någon annan än sig själva. AMD och Intel är lika goda kålsupare när det gäller fiffel och tveksamma PR metoder.

Snarare du som vill ha det till att AMD är lika dåliga som Intel när det kommer till Intel. Men nu är det så att Intel blivit avslöjade med sina konkurrenshämmande metoder som Ozzed säger. Många här vill ha konkurrens men de köper av Intel ett bolag som blivit ertappat med att förstöra för konkurrenten AMD vilket i sin tur drabbar oss konsumenter.

Skrivet av anders190:

AMD verkar ändå stå rätt stabilt runt 20%. Det lär ju inte ha sett så värst mycket bättre under den ganska långa tid då de hade bättre produkter än Intel heller. Intel är dessutom ett mycket större företag än AMD och körde på den tiden de var i underläge med fula metoder för att sälja sina Pentium 4'or.

För att inte tala om att Intel saknar utmanare till AMD's grafikkretsar. Intels HD-grafik är ju definitivt inte i samma klass som AMD, eller för den delen Nvidias, produkter. AMD kan dock inte mäta sig med Intels processorer rent beräkningsmässigt vilket är "problemet". Prestandan lär ju förvisso räcka för så gott som alla men det ändrar ju inte det faktum att de är långsammare.

Ja det gör dem vilket är tur. Är nog deras Fusion produkter som gör att de fortfarande är ett intressant alternativ. Ja precis Intels metoder skadade AMD rejält vilket i sin tur lätt till att vi konsumenter får betala ett högre pris för processorer. Hur kan man tycka att Intel är ett bra bolag då? Det förstår inte jag. Ja hade AMD bara kommit ikapp i X86 prestanda hade det sett bra ut men med Bulldozer så tog man snarare ett steg tillbaka vilket var riktigt synd.

Skrivet av Nivity:

Kriminellt, ja ok.

Allt jag bryr mig om är prisvärda produkter, och där spöar 2500k ut allt vad amd heter.

Sen är det klart inte konsumenterna gynnas av att AMD inte kan göra en vettig cpu, men då får dom väll ta och leverera en iaf vettig produkt.

Amd har sin marknad på smådatorer (räknar inte gpu avdelningen nu), tyvär kan dom inte hålla jämna steg på mid/highend marknaden.

Det du och många inte verkar se här är att AMD tagit massiv skada av Intels metoder. När AMD var överlägsna Intel så blockerades AMD chanser genom att Intel mutade OEM tillverkare bland annat. Men det enda ni säger är att AMD ska leverera. Hur ska AMD leverera när man konkurrerar med ett kriminellt bolag? Hur ska det gå till? Sen kan jag som många andra säga att Bulldozer blev en flopp och att AMD också måste börja leverera. Men det är definitivt inte bara AMD vi ska vara upprörda på här.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Vad för ont har intel gjort oss konsumenter?

Är det bara jag som inte mullvadar företag? Hell skulle man grävit alla företag på djupet och tagit åt sig allt hade jag inte kunnat köpa möbler, bara ätit närodlad mat, inte kunna köra bil etc etc.

Dom levererar en bra produkt till mig för bra pris, sen hur dom gör det skiter jag fullständigt i, och det är knappast AMD har haft rent spel genom tiderna lol.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Vad för ont har intel gjort oss konsumenter?

Är det bara jag som inte mullvadar företag? Hell skulle man grävit alla företag på djupet och tagit åt sig allt hade jag inte kunnat köpa möbler, bara ätit närodlad mat, inte kunna köra bil etc etc.

Dom levererar en bra produkt till mig för bra pris, sen hur dom gör det skiter jag fullständigt i, och det är knappast AMD har haft rent spel genom tiderna lol.

Ja med tanke på att Intel blockerat AMD chanser vid tidigare tillfällen har det lett till svag konkurrens och högre priser. Det kan du tacka Intel för.

Jag mullvadar inte företag men det Intel gjort är ganska mycket större än vanligt "fiffel".

Okej bra att du trivs med Intel.

Vad menar du med att AMD knappast kört med rent spel hela tiden? Är det ditt antagande eller fakta? Kom med en källa på det du påstår tack.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja men gör det att hela bolaget gör prisvärda produkter överlag?

Nu är vi på SweClockers och vi borde bara diskutera sådant som hör hemma, Intel är långt mer prisvärt än AMD om vi snackar lite snabbare prollar.

Permalänk
Skrivet av anon127781:

Nu är vi på SweClockers och vi borde bara diskutera sådant som hör hemma, Intel är långt mer prisvärt än AMD om vi snackar lite snabbare prollar.

Om vi nu bara ska diskutera snabbare prollar här på Sweclockers varför skriver vi då ens i denna nyheten?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

^^

Zzzzz... Alltså vi lever i en kapitalistisk värld där det som räknas är stålar, kan ett bolag sänka konkurrenterna så gör man det.
Hade själv inte tvekat en sekund.
Och eftersom Intel gör dom bästa cpu:erna just nu så är det det man köper, dessutom har dom inte haft en trasig bakgrund tillsammans med Via som resulterade i K6 brädor som var broken by design.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Lägg ner det där, AMD har skjutit sig själva i foten, du kan fantisera ihop vad som helst men man kan inte skylla på någon annan än sig själva. AMD och Intel är lika goda kålsupare när det gäller fiffel och tveksamma PR metoder.

Jasså har de? Du får gärna googla fram några exempel på AMD-fiffel om du vill, men jag lovar att du lär drunka i träffar om intel-fiffel tills du ger upp innan du hittar något ont som AMD har gjort.

Oavsett om båda företagen hade jätterent mjöl i påsen så är det skit att ETT av företagen totaldominerar hela marknaden. Hur kul vore det om alla matbutiker var lidl?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Zzzzz... Alltså vi lever i en kapitalistisk värld där det som räknas är stålar, kan ett bolag sänka konkurrenterna så gör man det.
Hade själv inte tvekat en sekund.
Och eftersom Intel gör dom bästa cpu:erna just nu så är det det man köper, dessutom har dom inte haft en trasig bakgrund tillsammans med Via som resulterade i K6 brädor som var broken by design.

Suck. Så du menar att det är helt rätt att bolag är kriminella? Men folk som rånar banker osv ska åka i fängelse? Eller du tycker att ingen ska behöva åka i fängelse och sabotage mot andra och konkurrenter är helt tillåtet så länge en av dessa kan leverera en produkt?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Roligt att det går bra för Intel

Fattar inte att alla ska fortsätta skylla på mutorna till OEM tillverkare för 5+ år sen. Intel har redan straffats för sitt brott och betalat världens största böter. allt borde vara överspelat sen länge.

AMD har fortfarande inte haft något att sätta emot Intel efter C2D och det har inte med Intels halvskumma affärer att göra utan det beror endast på deras egna misstag. Se floppen med BD t.ex. vem fan köper den skiten idag före sandy bridge?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Swedish Berserk:

Jo det kan man lugnt säga. Vilka produkter är det du syftar på? Om du menar SSD och dylikt förstår jag. Men bland processorer har väl AMD utmanare till Intel i alla kategorier förutom den högsta?

Från 2600K och uppåt är det Intel för hela slanten, och tar man hänsyn till strömförbrukningen är det ännu färre processorer från AMD som kan vara med och tävla. Sorgligt men sant.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015