Windows 8 färdigt till sommaren, ute i oktober

Permalänk
Melding Plague

Windows 8 färdigt till sommaren, ute i oktober

Microsofts nästa version av operativsystemet Windows kan vara färdigt redan till sommaren och dyka upp på marknaden i oktober. Någon jättesatsning på nya surfplattor är det dock inte tal om.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Meh...

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Mycket bra MS!

Permalänk

Tänker byta... OM man kan stänga av det vidriga metro UI:t och gå tillbaka till "Windows 7 temat".

(Menar inte något register hack, utan ett riktigt sätt att byta)

Permalänk

Metro??
Nej tack!!

Permalänk

windows 8

jag kommer aldrig aldrig uppgradera från win 7 home p till win 8... varför? jo det är så litet steg fram... oh man göra om startknappen....... okej inte min smak i alla fall... så nej inte för min del men kanske för grannen? det är upp till honom/henne.

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk

Tycker att en storsatsning på surfplattor är precis vad de borde göra.. För mig ser det mest ut som Windows 7 + ett UI för en surfplatta.

Kanske kommer senare?

Permalänk
Medlem

Hoppas på saftiga uppdateringar och smartare lösningar får stationära datorer till det blir färdigt.

Permalänk
Inaktiv

Finns de nån anledning att byta till win8 för mig som använder datorn till surf o spel? använder inte facebook/twitter lr liknande så hela metro stuket känns onödigt. hålla på o snurra runt me massa apps :S

Permalänk
Medlem

Trevligt, får dock prova först. Ser inget som lockar att uppgradera från W7 i dagsläget.

Hade MS tänkt släppa WP8 nära inpå?

Visa signatur

R5 3600 | Sapphire 5700XT Pulse | B450-F Strix | 2x8 Corsair 3000MHz | Seasonic Prime 650W | FD Meshify C | BeyerDynamic DT-990 | Nintendo Switch | Steam Deck | PS5 | 12TB HP Microserver | MacBook Air M1 | Linux

Permalänk
Medlem

Metro + off = jag uppgraderar

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Som andra skrivit - kan man stänga av Metro så kanske.
Går det inte stänga av så blir det inget.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Kommer ju krylla av buggar i början. OM jag uppgraderar så får de fixa så att man kan få det att se ut som windows 2000 (som man kan med W7). Men men.. Vet inte.

Kanske är värt det nu när man har SSD som system/program/speldisk. Windows 8 ska ju vara ganska bra på att hantera SSD har jag hört.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Trevligt med förändring!

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Precis bytt till Win7 från XP så det lär ju dröja innan det blir Wim8 för min del

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte om att "startmenyn" ska täcka över allt jag jobbar med i desktop mode medan den är uppe. Så det ska verkligen gå att stänga av metro, annars är det tveksamt att jag köper.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Instämmer. Tills någon kan klargöra om man kan stänga av metro under installation eller på något annat vänligt sätt är jag själv inte intresserad av Win 8.

Permalänk
Medlem

Tycker folk är larviga, på vilket sätt är metro en sämre startmeny än den på win7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliviro:

Tycker folk är larviga, på vilket sätt är metro en sämre startmeny än den på win7?

Vissa har inprintat att "förändring is bad". Kolla alla Windows 7 "hatare" som precis bytt från XP till 7 och nu försvarar Windows 7 istället

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliviro:

Tycker folk är larviga, på vilket sätt är metro en sämre startmeny än den på win7?

Inget fel på metro, om man har en pekplatta. Men gränssnittet känns klumpigt och ointuitivt att navigera med mus och tangentbord. Hela meningen med ett GUI är ju att man skall få saker gjorda så fort som möjligt, men även efter flera dagar med metro på Consumer Preview känns det bara konstigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inget fel på metro, om man har en pekplatta. Men gränssnittet känns klumpigt och ointuitivt att navigera med mus och tangentbord. Hela meningen med ett GUI är ju att man skall få saker gjorda så fort som möjligt, men även efter flera dagar med metro på Consumer Preview känns det bara konstigt.

Är väl inte alls klumpigt iochmed att den

1, har bättre inbyggt sök för program och liknande
2, får plats med mer program på startmenyn (även utan att du ska behöva scrolla i sidled)

Jag vet inte vad ni gör med er startmeny, men jag gör inget annat än detta.

Permalänk
Medlem

Om det kommer att ingå i MS akademiska program kommer jag byta då jag studerar, annars håller jag mig till Windows 7 som jag köpte innan jag började studera.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Vissa har inprintat att "förändring is bad". Kolla alla Windows 7 "hatare" som precis bytt från XP till 7 och nu försvarar Windows 7 istället

Jag har då inte hört NÅGON som hatar Windows 7. Vista däremot har fått en hel del kritik, med rätta eftersom det är det sämsta som MS hasplat ur sig efter Windows ME

Men det finns alltid envist folk. Det finns ju t. ex folk som fortfarande hävdar att första generationens Fermi var stabil och bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag byter bara till windows 8 om det finns ett alternativ att ta bort metro gränssnittet.. den är så katastrofalt dåligt som en "startmeny" testkör det på min laptop för tillfället och tycker det är helt värdelöst.. utöver det så tycker jag windows 8 flyter på mycket bättre och erbjuder massor av fina egenskaper out of the box... tyvärr så vägrar jag köpa det pga av metro startmeny tramset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har då inte hört NÅGON som hatar Windows 7. Vista däremot har fått en hel del kritik, med rätta eftersom det är det sämsta som MS hasplat ur sig efter Windows ME

Men det finns alltid envist folk. Det finns ju t. ex folk som fortfarande hävdar att första generationens Fermi var stabil och bra.

mitt GTX 460 var hur stabilt som helst, däremot så kraschade mina drivrutiner på mitt 5770 som jag hade före mitt GTX 460 hela jävla tiden därav varför jag uppgraderade till ett GTX 460.. ingen större prestandaökning men jag kunde lira alla mina spel utan krascher och använda physx i mafia 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har då inte hört NÅGON som hatar Windows 7.

Uh. Det fanns jävligt massa kritik mot Windows 7 under dess beta/nytid - specielt mot, wait for it, Start Menyn, men även Explorer, och att det inte fanns Quicklaunch.

Det går fortfarande att hitta sådana här diskusioner på sidor såsom Slashdot.

Permalänk
Avstängd

För er som vill veta varför man ska skaffa Windows 8, läs gärna min tråd här:

http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1096717-varfor...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Uh. Det fanns jävligt massa kritik mot Windows 7 under dess beta/nytid - specielt mot, wait for it, Start Menyn, men även Explorer. Avsaknaden av en "Up" knapp var ett vanligt klagomål.

Det går fortfarande att hitta sådana här diskusioner på sidor såsom Slashdot.

Om vi nu slipper gå och gräva i tre-fyra år gamla trådar så lägger jag bara in mitt intryck att så inte var fallet. Kändes som om win 7 för det mesta togs emot med öppna armar redan under betastadiet. En smart sökfunktion i startmenyn, inga av de äckliga vista-buggarna och spelprestandan vs xp var inte påverkad negativt.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Om vi nu slipper gå och gräva i tre-fyra år gamla trådar så lägger jag bara in mitt intryck att så inte var fallet. Kändes som om win 7 för det mesta togs emot med öppna armar redan under betastadiet. En smart sökfunktion i startmenyn, inga av de äckliga vista-buggarna och spelprestandan vs xp var inte påverkad negativt.

Det var defenitivt mindre kritik mot W7 än XP/Vista/W8, men knappast fri från kritik.

Permalänk
Medlem

Ger 7000-serien eller Kepler någon fördel med W8? Då kan jag kanske tänka mig byta från W7 till W8.