Google Chrome världens mest använda webbläsare – för en dag

Permalänk
Melding Plague

Google Chrome världens mest använda webbläsare – för en dag

Internet Explorer är inte ohotad som världens mest använda webbläsare. Den 18 mars surfade flest internetanvändare med Google Chrome.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Själv håller man sig till Firefox, men Google chrome ser helt ok ut även den, inte använt IE på typ 6 år snart.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Har använt firefox länge nu och gillar det. Men har börjat strula med frysningar och svårigheter att spela upp youtubeklipp så får se om jag går över till chrome.

Permalänk
Inaktiv

Internet Explorer... 0%
Safari... 0%

Oväntat?

Permalänk
Medlem

Personligen förstår jag inte varför man väljer att surfa med Internet Explorer när det finns flera alternativ som är både snabbare, snyggare och smidigare ^^ Men det är väl en smaksak. Förmodligen är det väl många som inte ens har koll på att det finns flera olika webläsare och kör det som kommer med Windowsdatorerna, IE alltså.

Chrome är defintivt min favorit av alla de webläsare jag testat, Chrome, Firefox, IE, Opera, Safari...

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

Jag andvänder google chrome p.g.a enkel flikhantering, bra tilläg och att den är snabb.

Permalänk

Enda skälet till att jag inte använder Chrome är för att man inte kan flytta på temp och cachen till en annan hårddisk. Vill inte slita ut min fina SSD i onödan

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem

Övergav Firefox pga minnensproblemen och segheten som blivit.
Chrome är så mycket rappare än vad Firefox och IE är.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk

Åh, IE, I love to hate you <3 Expensive cookie for you

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Inaktiv

På min dator så tar GC ca 2 sek att starta och FF 25..

Permalänk
Medlem

Kommer nog aldrig gå från Firefox om det inte kommer en dag då de har lika många och lika bra tillägg man kan installera i chrome.

Permalänk

helt rätt att chrome tar över mer och mer

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

På min dator så tar GC ca 2 sek att starta och FF 25..

Om det tar 25 sekunder för dig att starta Firefox så är något fel med din dator. För mig startar Firefox nästan direkt jag trycker på startikonen, max en halv sekund. Ungefär 3 sekunder när den laddar 50+ flikar.

Permalänk

Det enda tillägg jag använder mig av är Adblock till Chrome, har inte någon användning av fler tillägg därav mitt val att använda Chrome och inte Firefox.

Visa signatur

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Permalänk

Jag använder Google Chrome. Men testar Firefox kontinuerligt. Går kanske över till Firefox längre fram.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Jag använder IE 9 pga gammal vana och lathet.

Jag har provat Chrome och Firefox och märker ingen skillnad förutom att gränsnittet är annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Personligen förstår jag inte varför man väljer att surfa med Internet Explorer när det finns flera alternativ som är både snabbare, snyggare och smidigare ^^ Men det är väl en smaksak. Förmodligen är det väl många som inte ens har koll på att det finns flera olika webläsare och kör det som kommer med Windowsdatorerna, IE alltså.

Chrome är defintivt min favorit av alla de webläsare jag testat, Chrome, Firefox, IE, Opera, Safari...

företagsdatorer står nog för det mesta av användandet av IE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepperflame:

Enda skälet till att jag inte använder Chrome är för att man inte kan flytta på temp och cachen till en annan hårddisk. Vill inte slita ut min fina SSD i onödan

Om du surfar 5 timmar om dagen, varje dag året runt, så kommer du "spara" 6 minuters "överlevnadstid" per år baserat på en Interl 320 160gb SSD. Vet inte hur stor skillnaden är mellan olika modeller/tillverkare dock.

Permalänk

Är det nån mera än jag som tycker att Chrome har börjat sega? Kraschar väldigt ofta och det är riktigt segt. Firefox har jag slutat använda för att det laggar. Har testat senaste IE och går tillbaka till gamla Firefox/chrome. Synd att Chrome börjar fylla webläsaren med skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Jag använder IE 9 pga gammal vana och lathet.

Jag har provat Chrome och Firefox och märker ingen skillnad förutom att gränsnittet är annorlunda.

...plus att du bidrar till den hemska statistiken

ot: det är ett himla hallå om plugins, jag använder bara ett och det är det här
https://chrome.google.com/webstore/detail/gjcmbbccmjakkhgeipe...

vad annat kan man behöva?

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Använder Firefox, har testa Chrome och gillar båda faktis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

På min dator så tar GC ca 2 sek att starta och FF 25..

på min dator startar Chrome precis när jag trycker på det, dvs ca 0.2 sekunders fördröjning, firefox tar ca 0.5 sek

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Som många andra så använder jag Chrome så mycket jag bara kan, en riktigt skön och snabb webbläsare!

Det enda IE används till är att hämta hem en annan webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag använder Google Chrome. Men testar Firefox kontinuerligt. Går kanske över till Firefox längre fram.

Kör Firefox Nightly och byt redan igår!;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av uptjackmalo:

Är det nån mera än jag som tycker att Chrome har börjat sega? Kraschar väldigt ofta och det är riktigt segt. Firefox har jag slutat använda för att det laggar. Har testat senaste IE och går tillbaka till gamla Firefox/chrome. Synd att Chrome börjar fylla webläsaren med skit.

har inte märkt det, har kanske hänt en gång att chrome har crashat eller liknande, men annars har jag inge problem med det på stationära eller laptopen.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Om du surfar 5 timmar om dagen, varje dag året runt, så kommer du "spara" 6 minuters "överlevnadstid" per år baserat på en Interl 320 160gb SSD. Vet inte hur stor skillnaden är mellan olika modeller/tillverkare dock.

Är det så lite?
källa?
Jag har en Corsair GT Force 120GB

Stämmer det så går jag nog över till Chrome igen

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem

Chrome in my heart

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Använder Chrome 90% av tiden och Firefox 10%.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Har använt FF i flera år nu och har aldrig haft problem med det förens nu det senaste med krascher relaterade till Flash. Dock har det inte vart så mycket med det den senaste månaden så det kanske löste sig?
Testat Chrome några gånger men tycker den startar upp och laddar sidor långsammare än FireFox där allt i princip är instant. Dock känns Chrome utseendemässigt något smidigare plus att jag gillade startsidan med dials (hette det så?).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Kör mest Firefox för utseendets skull, i snabbhet märker jag ingen skillnad mot Chrome som jag har som gäst-browser, så jag slipper logga ut ur mina forum och facebook m.m.

Eftersom jag kommer från en bakgrund med Amiga och även testat Linux så är jag van vid att kunna konfigurera det mesta i hur program ser ut.

Jag vill därför åtminstone ha bra stöd för hela teman, så man kan få snygga knappar att navigera med och inte bara en utbytt bakgrundsbild (personas i FF). Jag kör t.ex. med WoW-ikonen för Hearthstone som "gå till startsida" och en liten dödskalle för "stoppa laddning". Dessutom vill jag kunna flytta runt knappar och fält i browsern, vet inte hur bra det går i Chrome, men i FF kan man ju konfigurera dem i vilken ordning man vill i princip.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX