Riksdagen röstade ja till datalagringsdirektivet

Permalänk
Melding Plague

Riksdagen röstade ja till datalagringsdirektivet

Alliansregeringen i samarbete med Socialdemokraterna röstade ja till EU:s datalagringsdirektiv, vilket innebär att trafikuppgifter ska lagras i minst sex månader.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Neeeeeeej!

Visa signatur

|| ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 32GB 6000MT/s CL30 RAM | AMD Ryzen 7 7800x3D | Nvidia RTX 4090 | 1TB + 2TB NVMe SSD ||
|| Gigabyte Aorus FO48U 48" 120HZ OLED & LG 27GL850 27" 144HZ IPS ||

Permalänk
Medlem

"Yey".

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk

Men vafan...

Visa signatur

Ljud: Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 880 600Ω Manufaktur |

Permalänk
Medlem

"Hela kostnaden för övervakningen, som kan uppgå till en miljard kronor, läggs dock på operatörerna och i slutändan kunderna."

?????

Permalänk
Medlem

"Hela kostnaden för övervakningen, som kan uppgå till en miljard kronor, läggs dock på operatörerna och i slutändan kunderna."

Vi ska alltså betala för att bli överbevakade? Är dem helt knäppa i bollen eller? -_-

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Det sög ju?

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

"Hela kostnaden för övervakningen, som kan uppgå till en miljard kronor, läggs dock på operatörerna och i slutändan kunderna."

Vi ska alltså betala för att bli överbevakade? Är dem helt knäppa i bollen eller? -_-

Haha eller hur... man undrar ju hur dom tänkte här.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

Lite läskigt att förslaget röstades igenom så enkelt, var är motståndet? Sinnes.

Permalänk
Medlem

Tragiskt är vad det är.

Visa signatur

Vilsen mac älskare som har hittat in till sweclockers

Permalänk
Medlem

Har inget att vara rädd för, men däremot så är jag inte så glad över att konsumenterna får betala för skiten.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Tur man inte är en pirat då=)

Permalänk

Och här kommer ännu ett bevis på hur lite svenskarna styr över sverige.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

fy fan

Visa signatur

I could tell you a UDP joke, but you might not get it.

Permalänk
Medlem

Asså varför? Dom skapar en sådan jävla onödig kostnad oss operatörerna... Fast priset på hårddiskar kommer väll falla gissar jag...

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Medlem

Va i helvete..

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Finns inget annat att säga än Jävla fascister

Nästa gång ni röstar så se till att göra av med dessa människor

Permalänk
Medlem

Är inte speciellt insatt i frågan men det låter väldigt onödigt.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket, regeringen, för att ni röstar helt emot vad folket vill och tycker.
Demokrati, ni kan väl försöka hålla er till att ni åtminstone låtsas jobba för folket någon gång ibland vid särskilt viktiga tillfällen

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Men om dom inte lagrar själva innehållet av kommunikation hur ska dom då kunna sätta ditt pirater?

Permalänk
Medlem

Fyfan!

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Så jämra onödigt, och innebär dyrare abonnemang, alternativt sämre service och support

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Tack så mycket, regeringen, för att ni röstar helt emot vad folket vill och tycker.
Demokrati, ni kan väl försöka hålla er till att ni åtminstone låtsas jobba för folket någon gång ibland vid särskilt viktiga tillfällen

Nu var det ifs regeringen tillsammans med sossarna som röstade igenom detta... Inte för att det göra saken bättre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

"Hela kostnaden för övervakningen, som kan uppgå till en miljard kronor, läggs dock på operatörerna och i slutändan kunderna."

Vi ska alltså betala för att bli överbevakade? Är dem helt knäppa i bollen eller? -_-

Vem ska betala, om inte medborgarna via skatt, eller telekombolagen (som i sin tur tar extra betalt av sina kunder)?

Därmed inte sagt att jag tycker om detta - jag tycker snarare det är förjävligt att det gick igenom. Författningsdomstolarna i Tyskland, Rumänien och Tjeckien har ju sagt att de anser att detta bryter mot deras respektive grundlagar... Nog för att lagarna inte är exakt desamma i alla 4 länderna, men alla implementerar ju samma EU-direktiv, så det är extremt tveksamt att detta är giltigt även enligt svensk grundlag, i min mening.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Så de lagrar bara vad folk har haft för ip-adresser typ? Inte vad de gjort på internet? Kan detta vara för att då lättare kunna införa att även ta med innehållet i surfningen? Fildelar med anser inte att det borde vara lagligt. Dock tycker jag att denna hetsjakt efter det börjar bli lite för mycket.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Om jag inte missminner mig så lagrar redan vissa operatörer denna data, tex Telia och då lär det ju inte vara alla kunder som drabbas iaf.

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem

Vilka jävla puckon det finns i den svenska regeringen, hur i helvete har vi kommit hit!??!

Visa signatur

Som en chef!!

Permalänk
Medlem

Snart är det värt att flytta till Norge :S

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk
Medlem

Det här direktivet är en dyr och onödigt sådant.

Undrar lite över hur det blir med källskyddet nu när all trafik måste loggas och sparas.

Visa signatur

Coolermaster ATCS 840 | Fractal Design Newton R2 1000W | Asus P6X58D PREMIUM | Intel Core i7 930@stock | H50 PnP | 6 GB Corsair XMS3 @1600 mhz | Sparkle nVidia GTX 480 | Corsair SSD Force Series 120 GB + 1 TB Samsung Spinpoint F3 | Windows 7

Permalänk
Medlem

George Orwell's 1984 blir mer och mer lik en sannprofetia.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns inga dåliga kläder, endast dåligt väder.