Sidan 21 av 23 « Första 11181920 21 2223

Verktyg Visningsval
2012-03-23, 00:30   #601

Evil Peter

Medlem

Plats: Västerås

Registrerad: okt 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Knashatt Visa inlägg
Så du ringer inte i mobiltelefoner och fasta telefoner alltså...
För detta har ju inte bara med internet att göra!!!

Jag blir riktigt arg av detta.
Jag kan alltså inte ringa hem till min sambo från min mobil utan att detta kommer lagras i 6 månader.
Om mitt barn ringer till sin kompis så sparas detta.

VARFÖR? På vilket sätt skulle detta stoppa någon brottslighet överhuvudtaget?
Läs gärna om händelserna i Toulouse. Där har du ett brott där de hittade mannen genom att spåra IP-nummer och sedan ett samtal. Jag försöker inte ändra din åsikt (gillar själv inte lagen) utan ger bara ett exempel som svar på din fråga för informationens skull.
Evil Peter är inte uppkopplad
2012-03-23, 07:08   #602

SimonMattila

Medlem

SimonMattilas avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: jun 2011

Detta är alltså om TELEFONER och inte datorer? Om det är datorer är jag körd.. om det är mobiler så är jag på den säkra linan =)
» Vill du spela i den stora ligan i CSGO? Gå med i ESEA idag.
SimonMattila är inte uppkopplad
2012-03-23, 09:48   #603

anderrik

Medlem

Registrerad: mar 2012

Alla typer av kommunikation. Datorer, telefonsamtal, mobilsamtal. sms etc. Regeringen vill också att riskdagen ska snabbbehandla ett lagförslag där polisen ska kunna få ut internetuppgifter för brott som även ger böter dvs tex fildelning. Lagen ska bli genomförd före midsommar.
anderrik är inte uppkopplad
2012-03-23, 12:50   #604

frankof

Medlem

Plats: Mölnlycke

Registrerad: sep 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Evil Peter Visa inlägg
Läs gärna om händelserna i Toulouse. Där har du ett brott där de hittade mannen genom att spåra IP-nummer och sedan ett samtal. Jag försöker inte ändra din åsikt (gillar själv inte lagen) utan ger bara ett exempel som svar på din fråga för informationens skull.
Spåra IP har aldrig varit ett problem, och inget som magiskt blev möjligt nu, avsändare(ip) har alltid funnits i headern på mail.
Skillnaden som kommer med DLD är att alla anslutningar din dator/telefon etc gör mot vad som helst lagras, oavsett.

Skillnaden:
Innan DLD, du skickar ett hotfullt brev till någon, ISP abuse tar fram uppgifter på polisens begäran och dom knackar på dörren.
(med eller utan vapen)

Efter DLD, du ansluter mot olika saker som tillsammans bildar ett mönster över ditt beteende och kan användas för att utvidga övervakningen av dig som individ beroende på vem/vad du brukar ansluta mot, detta oberoende av om du faktiskt skickat hotbrev eller inte.

Självklart fungerar IP spårning bara på virrepannor utan någon vidare kunskap, då som nu.
2012-03-23, 15:59   #605

necrodude

Medlem

necrodudes avatar

Plats: Halmstad

Registrerad: feb 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Evil Peter Visa inlägg
Problemet är ju att liknelsen inte är speciellt nära att träffa målet. Partierna måste fortfarande hålla sig på så god fot att de kan bli omvalda igen. En sann diktator skulle kunna skita totalt i vad befolkningen säger. I detta fallet har ju regeringen skjutit på införandet av lagen trots påtryckningar från EU som också krävt avgifter för att skjuta på det hela. Diktatorn skulle helt sonika stänga ner Internet om det var ett tillräckligt stort problem. Så utöver de teoretiska skillnaderna är också de praktiska skillnaderna väldigt stora.

Men det var inte min poäng. Poängen var min fråga om hur någon tänkt sig att den fullständig demokrati skulle fungera? Folk orkar inte sätta sig in i allt som måste bestämmas och de orkar förmodligen inte ens rösta om det. Förutom att det då skulle bli ett uselt styre utan riktning så skulle det förmodligen bara sluta med att folk röstade fram att de skulle slippa hålla på hela tiden och istället skulle representanter sköta det mesta. Och så är vi tillbaka till denna ruta igen.

Vad gäller att politiker inte alltid är tydliga med vad de tänker göra så skulle ett liknande fenomen finnas i ett fullständigt folkstyre ocskå. Där skulle lobbyister vara väldigt starka i rollen att förklara för folk vad de faktiskt röstar om, och massor skulle bli vilseledda den vägen (utöver att de skulle vara vilseledda av sin egen okunskap).

Så jag undrar fortfarande hur en "sann" demokrati, där alla röstar om allt, skulle kunna fungera. Det är en seriös fråga.

Slutligen tycker jag ordet 'partikrati' känns ganska självförklarande.
Mitt svar på din fråga är att en sann demokrati där alla röstar om allt eller där alla diskuterar
tills man når ett allmänt koncensus endast kan fungera i en liten skala. Tex en by.
Representativ demokrati är den bästa lösning vi har i dagsläget, och det betyder inte att det är bra lösning.
Jag hade föredragit den utopiska upplysta despoten som regerade för folket, men det kommer ju alldrig att inträffa.

Anser för övrigt att ordet demokratur är bättre pga av ordet diktatur som har en negativ känslomässig laddning.
När jag läser partikrati så tänker jag: ahhh partistyre. Medans när jag läser Demokratur så får så får man känslan av att här skiter man fullständigt i vad folket vill. Men det är bara min egna subjektiva uppfattning.
Jag vet att ordet inte riktigt når fram. Men vi känner oss överkörda hela högen här inne i forumet.

De har krimmilaliserat 10% av sveriges befolkning, och håller på att förvandla hela landet till ett kontrolsammhälle.
Det är bara en tidsfråga innan kryptering blir kriminellt det också. Vänta bara...
2012-03-23, 19:02   #606

anjora

Avstängd

anjoras avatar

Plats: radeon hd5850

Registrerad: feb 2011

brörn söder(SD) skrev följande om saken

https://sverigedemokraterna.se/2012/...ngsdirektivet/
DATALAGRINGSDIREKTIVET I flera medier försöker man ge sken av att Sverigedemokraterna lade ned sina röster i omröstningen om datalagringsdirektivet igår. Det är en sanning med modifikation.

På svd.se kan man till exempel läsa: ”Riksdagen röstade som väntat ja till att genomföra EU:s omstridda datalagringsdirektiv med 233 röster för, 41 röster emot och 19 nedlagda röster.”

Sverigedemokraterna avstod mycket riktigt från att delta i slutvoteringen. Men Sverigedemokraterna sade också nej till direktivet och hade en egen reservation. När votering begärdes ställdes först SD:s reservation mot Vänsterpartiets och Miljöpartiets gemensamma reservation i en sk kontraproposition. Eftersom V och MP tillsammans är större än SD vann således V:s och MP:s reservation över SD:s. I huvudvoteringen stod sedan V:s och MP:s reservation mot förslaget om direktivet. Eftersom SD:s reservation då hade fallit avstod SD:s ledamöter från att delta i huvudvoteringen.

Detta tillvägagångssätt är det normala i voteringar, men kan ge upphov till missförstånd för den som inte är insatt i voteringsprocessen. Särskilt när det också kan finnas ett syfte från mediernas sida med att kanske inte riktigt spegla verkligheten.
anjora är inte uppkopplad
2012-03-23, 19:41   #607

Kriistoffer

Medlem

Kriistoffers avatar

Registrerad: sep 2005

I frågor som rör individers integritet och som klart förändrar ett samhälles öppenhet kan man helt enkelt ha folkröstning så som med EU.

Jag vet inte hur man löser småfrågor, men vad med en poll på en statlig sida? Går snabbt att rösta, är lite svårt att styra kanske så inte samma person röstar 2ggr, men om det skickas ut kodebrev eller något liknande så kanske det kunde fungera. Jag är övertygad om att det går men att ingen i riksdagen bryr sig om detta, dom skiter helt enkelt i vad vi vill.
Kriistoffer är inte uppkopplad
2012-03-24, 03:38   #608

Pizzahatt

Medlem

Pizzahatts avatar

Plats: Västervik

Registrerad: dec 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Nuukeer Visa inlägg
Konstigt att inte ens SD röstade emot förslaget, de sjunker lägre för varje dag som går.
Det gjorde dem.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av anjora Visa inlägg
DATALAGRINGSDIREKTIVET I flera medier försöker man ge sken av att Sverigedemokraterna lade ned sina röster i omröstningen om datalagringsdirektivet igår. Det är en sanning med modifikation.

På svd.se kan man till exempel läsa: ”Riksdagen röstade som väntat ja till att genomföra EU:s omstridda datalagringsdirektiv med 233 röster för, 41 röster emot och 19 nedlagda röster.”

Sverigedemokraterna avstod mycket riktigt från att delta i slutvoteringen. Men Sverigedemokraterna sade också nej till direktivet och hade en egen reservation. När votering begärdes ställdes först SD:s reservation mot Vänsterpartiets och Miljöpartiets gemensamma reservation i en sk kontraproposition. Eftersom V och MP tillsammans är större än SD vann således V:s och MP:s reservation över SD:s. I huvudvoteringen stod sedan V:s och MP:s reservation mot förslaget om direktivet. Eftersom SD:s reservation då hade fallit avstod SD:s ledamöter från att delta i huvudvoteringen.

Detta tillvägagångssätt är det normala i voteringar, men kan ge upphov till missförstånd för den som inte är insatt i voteringsprocessen. Särskilt när det också kan finnas ett syfte från mediernas sida med att kanske inte riktigt spegla verkligheten.
Pizzahatt är inte uppkopplad
2012-03-24, 04:03   #609

Boss302

Medlem

Boss302s avatar

Plats: 瑞典

Registrerad: aug 2004

Om majoriteten av befolkningen tycker detta totala övervakningssamhälle vi är på väg mot är förjävligt så betyder det att alliansen och sossarna tillsammans inte kommer i närheten av 50% i nästa val?

Vi (majoriteten) väljer ju den här skiten själva. Fra, ipred borde väl ha givit en bra hint om var de står.
Demokrati? Ja majoriteten har valt detta.
2012-03-24, 06:25   #610

Mr.Fox

Medlem

Mr.Foxs avatar

Plats: Söderhamn.

Registrerad: nov 2011

Det är kul att moderaterna pratar om hur dåligt komunism är men ändå gör han som nordkorea.. 2014 och borgarna vinner då flyttar jag har aldrig haft så instabill ekonomi ..

Skickades från m.sweclockers.com
Mr.Fox är inte uppkopplad
2012-03-24, 08:40   #611

Kermit_Mupp

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: maj 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Nuukeer:
Konstigt att inte ens SD röstade emot förslaget, de sjunker lägre för varje dag som går.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Pizzahatt Visa inlägg
Det gjorde dem.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av anjora:

Nej, Pizzahatt - det gjorde de alltså INTE. Röstade emot, som Nuukeer sa, gjorde bara Vänster- och Miljöpartiet efter partilinje samt några spridda centerpartister (Federley försökte rädda ansiktet från förra gången nu, när han visste att ja-sidan ändå skulle vinna, etc).
Sverigedemokraterna LADE NED sina röster - vilket inte är detsamma som att rösta nej. Gruppledare Björn Söder försöker naturligtvis vinkla det på bästa tänkbara sätt på partiets hemsida - som anjora citerar ur och länkar till. Citatet ovan är där publicerat under rubriken "SD röstade emot datalagringsdirektivet", men i själva verket är det alltså inte medierna, som Söder skriver, som "försöker ge sken av att Sverigedemokraterna lade ned sina röster" - utan SD själva som försöker ge sken av att de röstade emot. För SD röstade inte emot - de lade ned sina röster, vilket i parlamentariska termer innebär att man inte motsätter sig regeringen proposition - alltså att man accepterar, om än inte öppet stödjer ett ja till datalagringsdirektivet.

Men varför röstar då inte Sverigedemokraterna nej till förslaget? Jo, därför att de egentligen inte har några problem med det - så länge bara uppgifterna fysiskt skulle lagras i Sverige. SD har nämligen inga problem med om svenska staten spionerar på folket - det xenofoberna i SD inte klarar av, är om utlänningar skulle kunna ta del av uppgifterna om svenskar - där går deras gräns.

"Kent Ekeroth (SD) sade att partiet är emot att trafikuppgifter om svenska medborgare också kan komma att lagras utanför Sveriges gränser.
– Ska uppgifterna lagras ska de lagras i Sverige, hävdade Ekeroth i debatten. "

Källa, SvD:s rapportering från riksdagsdebatten:
http://www.svd.se/naringsliv/it/i-da...ng_6940761.svd
Kermit_Mupp är inte uppkopplad
2012-03-24, 09:27   #612

bigmac pro

Medlem

bigmac pros avatar

Plats: svar: ja

Registrerad: mar 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Kermit_Mupp Visa inlägg
Nej, Pizzahatt - det gjorde de alltså INTE. Röstade emot, som Nuukeer sa, gjorde bara Vänster- och Miljöpartiet efter partilinje samt några spridda centerpartister (Federley försökte rädda ansiktet från förra gången nu, när han visste att ja-sidan ändå skulle vinna, etc).
Sverigedemokraterna LADE NED sina röster - vilket inte är detsamma som att rösta nej. Gruppledare Björn Söder försöker naturligtvis vinkla det på bästa tänkbara sätt på partiets hemsida - som anjora citerar ur och länkar till. Citatet ovan är där publicerat under rubriken "SD röstade emot datalagringsdirektivet", men i själva verket är det alltså inte medierna, som Söder skriver, som "försöker ge sken av att Sverigedemokraterna lade ned sina röster" - utan SD själva som försöker ge sken av att de röstade emot. För SD röstade inte emot - de lade ned sina röster, vilket i parlamentariska termer innebär att man inte motsätter sig regeringen proposition - alltså att man accepterar, om än inte öppet stödjer ett ja till datalagringsdirektivet.

Men varför röstar då inte Sverigedemokraterna nej till förslaget? Jo, därför att de egentligen inte har några problem med det - så länge bara uppgifterna fysiskt skulle lagras i Sverige. SD har nämligen inga problem med om svenska staten spionerar på folket - det xenofoberna i SD inte klarar av, är om utlänningar skulle kunna ta del av uppgifterna om svenskar - där går deras gräns.

"Kent Ekeroth (SD) sade att partiet är emot att trafikuppgifter om svenska medborgare också kan komma att lagras utanför Sveriges gränser.
– Ska uppgifterna lagras ska de lagras i Sverige, hävdade Ekeroth i debatten. "

Källa, SvD:s rapportering från riksdagsdebatten:
http://www.svd.se/naringsliv/it/i-da...ng_6940761.svd
Jag håller med, det är helt "riskfritt" att rösta mot om man redan vet att det blir ett ja. Och en nedlagd röst är inte ett nej.

Man kan dock läsa ut något betydligt mer skrämmande och oroväckande av deras ställning, för vad det indirekt innebär är ju att den här informationen ska ut ur landet! Precis som FRA-skiten!! Var ska informationen någonstans då? Ja vi kan väl bara spekulera men det är högst troligt hit

http://www.wired.com/threatlevel/201...tacenter/all/1

jag skulle gissa på att det är en 99%-ig chans att informationen hamnar där.

Och innan någon presenterat oberoende information om att jag har fel så kan vi nog anta att jag har rätt.

(Jag snodde länken från den andra relaterade tråden)

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.
bigmac pro är inte uppkopplad
2012-03-24, 10:27   #613

d0b

Medlem

Plats: plast

Registrerad: sep 2011

Kommer uppgifter om vilka sidor man har surfat till att lagras också? I såfall så kan ju det vara en slags åsiktsregistrering... Tänk dig att det lagras när du surfar in på ett partis hemsida, du söker information om det som politiskt intresserar dig och går således in på de länkarna du sökt fram. Allt lagras och en bild av dina åsikter växer fram....
2012-03-24, 11:01   #614

TiasE

Medlem

Registrerad: jun 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av d0b Visa inlägg
Kommer uppgifter om vilka sidor man har surfat till att lagras också? I såfall så kan ju det vara en slags åsiktsregistrering... Tänk dig att det lagras när du surfar in på ett partis hemsida, du söker information om det som politiskt intresserar dig och går således in på de länkarna du sökt fram. Allt lagras och en bild av dina åsikter växer fram....
Ja, ALLA anslutningar du gör kommer lagras i 6 månader.
Om allt sköts som det ska kommer inga loggar gås igenom om inte polisen kräver ut data från leverantörerna, men hur säkerställer man att de personer som har tillgång till loggarna inte missbrukar sin position och säljer dessa loggar vidare?

Blir helt klart någon form av VPN för min del iaf.

Senast redigerad av TiasE 2012-03-24 klockan 11:13.
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus P8P67 PRO B3 | CPU: I5 2500K @ 4.5GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz XMS3 @ 1333MHz | GPU: Gigabyte 460GTX 1GB SLI | Nätagg: Corsair TX 650W 80+ | HDD: OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Seagate Barracuda 1.5TB, 1x Western Digital My Book Essential Edition 3.0 3TB
TiasE är uppkopplad nu
2012-03-24, 12:33   #615

Darklorden

Medlem

Registrerad: dec 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av TiasE Visa inlägg
Ja, ALLA anslutningar du gör kommer lagras i 6 månader.
Om allt sköts som det ska kommer inga loggar gås igenom om inte polisen kräver ut data från leverantörerna, men hur säkerställer man att de personer som har tillgång till loggarna inte missbrukar sin position och säljer dessa loggar vidare?

Blir helt klart någon form av VPN för min del iaf.
Det kommer att missbrukas förr eller senare som med allting annat. Om några år kommer Uppdrag Granskning att ha ett ingående program där man intervjuar diverse politiker från omröstningen och alla säger samma sak "men jag trodde att det skulle bli bra".

Alla register som någonsin har upprättats inom vårt avlånga land har missbrukats och fortsätts att missbrukas trots alla extra kontroller och övervakning och jag tror inte att resten av europa är bättre.
Darklorden är inte uppkopplad
2012-03-24, 15:13   #616

carll

Medlem

Registrerad: nov 2011

Ni som har Anonine kan läsa här https://www.anonine.com/press/ -meddelande om detta.
Jag kan tänka mig att dom flesta kommer vidta dom åtgärder som behövs för att fortsätta med deras tjänst.

"Folkets längtan efter frihet kan i det långa loppet inte slås ner. Den kommer att leva och segra till sist." - Olof Palme
carll är inte uppkopplad
2012-03-24, 16:47   #617

Diversion

Medlem

Diversions avatar

Registrerad: jan 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av isoge Visa inlägg
Så som jag kan se det är den större delen av folket här, normala svennsons om man nu ska kalla det, mer rädda för dld:s påverkan på fildelningen än den kränkning ditt privatliv utsätts för.

Då vill jag återigen tipsa om den hemsida som en annan länkade till längre fram i sidorna. (tror det var första sidan, fast kommer inte ihåg exakt) och OM ni nu läser den hemsidan står det klart och tydligt att, och jag citerar:

"I vissa fall är listan mer svårbedömd, exempelvis begreppet ”förfalskning
och piratkopiering”, som kan motsvara brott mot lagen
(1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk, och
begreppet ”olaglig handel med mänskliga organ och vävnader”, som
kan motsvara brott mot lagen (1976:351) om genetisk integritet
m.m. Inte i något av dessa fall kan hemlig teleövervakning eller utlämnande
enligt lagen om elektronisk kommunikation användas."

http://www.regeringen.se/content/1/c...1/2f8c7424.pdf <--- läs igenom den.

Samtidigt står det om utlämning på grund av piratkopiering endast får ske om det kan ge minst 3 års fängelse i det landet.

Alltså, ni som sysslar med organ eller whateverthefuck eller helt enkelt tankar en film då och då kan vara lugna. Lagen är inte formad för att gå efter er på det sättet. Anti-piratbyrån eller vad fan de nu heter kan slänga sig i väggen....

Och läser ni om lagen krävs det att brottet ska kunna straffas med minst 2 års fängelse för att denna lag ska påverka dig även om allt om dig sparas.

Min sammanfattning av detta (endast fildelningsperspektivet): var lugna, datalagringsdirektivet skiter i dig och dina filmer (dock skadar det inte och ha vpn) och om jag läst det fel, kan någon med mer tålamod än mig vara vänlig och läsa genom hela dokumentet igen och förklara för mig bit för bit på en väldigt låg nivå så att jag förstår ordentligt?

Och lite off topic nu, kommer inte ACTA att förbjuda användandet av VPN om det träder i kraft?
Hur länge tror du det tar innan en ändamålsglidning sker? Hur länge innan vår justitieminister förklarar för en reporter varför det är bra att ändra lagen så att DLD kan nyttjas för mindre allvarliga brott som ger fängelse ned till ett år? Max ett par år skulle jag gissa. Ytterligare tre år efter det så har man justerat ned det till dagsböter för att kunna ta fortkörare.
Diversion är inte uppkopplad
2012-03-24, 19:17   #618

D.

Medlem

D.s avatar

Plats: Norr

Registrerad: dec 2004

Medborgarnas fri- och rättigheter får allt mer stå tillbaka när det handlar om att bekämpa brott som det så ofta heter.
Då frågar man sig vad syftet med dessa lagar verkligen är, att skapa ett tryggare och bättre samhälle för alla är det ju knappast frågan om.

I och med dessa nya lagar lär allt fler oskyldiga hamna i myndigheterna klor. Betänk t ex följande scenario, som inte är helt osannolikt:
Du gör affärer på t ex Tradera/Blocket/Swec/liknande och därigenom kommunicerar med någon, utan att veta något om personen i fråga. Sen råkar du kanske bli uppringd av eller själv ringa upp (av misstag, fel nummer) någon annan person, eller något liknande.
Denna kommunikation kan i värsta fall länkas ihop och du kan helt ovetande betraktas som en del i ett kriminellt nätverk eller ännu värre terrornätverk. Du blir därmed misstänkt och kan när som helst gripas av polis och bli föremål för husrannsakan eller andra påtryckningar.

Argument som spelar på folks rädsla går ju som bekant ofta hem bland lättlurade...
När det gäller barnpornografi är det pedofilspöket man drar fram för att skrämmas (självklart är ju övergrepp mot barn fruktansvärda, inte frågan om det).
Det är bara det att påstådd barnpornografi och pedofili ligger långt ifrån varann. Det handlar mycket om hur man tolkar saker, vill man tolka på ett visst sätt så gör man gärna det. Se:
http://www.svd.se/kultur/oversattare...al_5900367.svd
http://svt.se/ug/20111102131957/akla...m_som_barnporr
http://www.nkmr.org/sandvikenfallet_...novergrepp.htm

Att betrakta fildelning (även nedladdning) som ett grovt brott är ju bara galet.
Vilken påverkan har det på samhället i stort eller enskilda individer öht?
Brott där någon verkligen drabbas bör ju prioriteras framför svammelbrott.

Vore intressant att veta hur många verkligt kriminella de får tag på genom alla dessa lagar som i princip misstänkliggör alla.
D. är inte uppkopplad
2012-03-24, 19:33   #619

Boss302

Medlem

Boss302s avatar

Nej för böveln!
Våldtäckt, mord, utnyttjande av barn är inget jämfört med att göra och/eller sprida en digital kopia!
Det är mot medelsvenssons som laddar ned något då o då som krutet ska läggas.
2012-03-24, 20:16   #620

maxkill

Medlem

maxkills avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: feb 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av D. Visa inlägg
Medborgarnas fri- och rättigheter får allt mer stå tillbaka när det handlar om att bekämpa brott som det så ofta heter.
Då frågar man sig vad syftet med dessa lagar verkligen är, att skapa ett tryggare och bättre samhälle för alla är det ju knappast frågan om.

I och med dessa nya lagar lär allt fler oskyldiga hamna i myndigheterna klor. Betänk t ex följande scenario, som inte är helt osannolikt:
Du gör affärer på t ex Tradera/Blocket/Swec/liknande och därigenom kommunicerar med någon, utan att veta något om personen i fråga. Sen råkar du kanske bli uppringd av eller själv ringa upp (av misstag, fel nummer) någon annan person, eller något liknande.
Denna kommunikation kan i värsta fall länkas ihop och du kan helt ovetande betraktas som en del i ett kriminellt nätverk eller ännu värre terrornätverk. Du blir därmed misstänkt och kan när som helst gripas av polis och bli föremål för husrannsakan eller andra påtryckningar.

Argument som spelar på folks rädsla går ju som bekant ofta hem bland lättlurade...
När det gäller barnpornografi är det pedofilspöket man drar fram för att skrämmas (självklart är ju övergrepp mot barn fruktansvärda, inte frågan om det).
Det är bara det att påstådd barnpornografi och pedofili ligger långt ifrån varann. Det handlar mycket om hur man tolkar saker, vill man tolka på ett visst sätt så gör man gärna det. Se:
http://www.svd.se/kultur/oversattare...al_5900367.svd
http://svt.se/ug/20111102131957/akla...m_som_barnporr
http://www.nkmr.org/sandvikenfallet_...novergrepp.htm

Att betrakta fildelning (även nedladdning) som ett grovt brott är ju bara galet.
Vilken påverkan har det på samhället i stort eller enskilda individer öht?
Brott där någon verkligen drabbas bör ju prioriteras framför svammelbrott.

Vore intressant att veta hur många verkligt kriminella de får tag på genom alla dessa lagar som i princip misstänkliggör alla.
Jäkligt sjukt om det blir så. Man blir ju mörkrädd.
Silverstone Fortress 2 (moddat för ny cpu radiator och nytt inblås) 2600k @ 4.9 ghz med 1.495v + 1220 küler 2x120 fläktar - maxtemp 88 grader på varmaste core 780 SLI Asrock z68 extreme4 gen3 8 gb mem Corsair 1200W Gold SSD 256 gb Xonar STX + (Little Dot Mk III -voskhod) + hd650/Monitor Audio Silver RX1
maxkill är inte uppkopplad
2012-03-25, 03:23   #621

AceRiiich

Medlem

Plats: Stora Höga

Registrerad: mar 2010

Proxy?

En grej jag undrar över är kommer de kunna se en hel kommunikation tex. allt som går igenom en proxy, eller bara att jag kopplar mig till en proxy server?
2012-03-25, 16:59   #622

Diversion

Medlem

Diversions avatar

Registrerad: jan 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av AceRiiich Visa inlägg
En grej jag undrar över är kommer de kunna se en hel kommunikation tex. allt som går igenom en proxy, eller bara att jag kopplar mig till en proxy server?
Det torde väl bero på om proxyn loggar och om leverantören av tjänsten finns i ett EU land så att de har skyldighet att lämna ut dessa på begäran. I vilket fall så är det inte innehåller som skall sparas. De uppgifter de begär ut kan visa att du varit uppkopplad mot tpb men inte hur trafiken sett ut.
Diversion är inte uppkopplad
2012-03-26, 03:01   #623

Grumbledock

Medlem

Grumbledocks avatar

Plats: Hemma

Registrerad: maj 2006

Som en BF-are en gång skrev, Rikstaden styr sverige.
På den tide skrattade man gott åt felskrivningen, men först nu inser man att det var ett korekt politiskt konstaterande, Rika organisationer styr landet.
Grumbledock är inte uppkopplad
2012-03-26, 03:57   #624

AceRiiich

Medlem

Plats: Stora Höga

Registrerad: mar 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Diversion Visa inlägg
Det torde väl bero på om proxyn loggar och om leverantören av tjänsten finns i ett EU land så att de har skyldighet att lämna ut dessa på begäran. I vilket fall så är det inte innehåller som skall sparas. De uppgifter de begär ut kan visa att du varit uppkopplad mot tpb men inte hur trafiken sett ut.
Intressant. Men vi säger tex att man skulle vara uppkopplad mot tpb och ladda upp 24/7, då kan de se att man har varit uppkopplad men inte vad man gör, Undrar om de finns en bra ursäkt till de
2012-03-26, 05:20   #625

Boss302

Medlem

Boss302s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av AceRiiich Visa inlägg
Intressant. Men vi säger tex att man skulle vara uppkopplad mot tpb och ladda upp 24/7, då kan de se att man har varit uppkopplad men inte vad man gör, Undrar om de finns en bra ursäkt till de
Piratebay har inget krav på att materialet måste vara olagligt.
Men vi har ju redan ipred också.
2012-03-27, 03:53   #626

zeagan

Medlem

zeagans avatar

Registrerad: jul 2003

Folk kommer inte direkt att bli personligt angripna av lagar som denna, vi är ju inte direkt en diktatur och man är fri att göra vad man vill. Jämför man med länder som kuba så behöver man varje år rapportera vilka man umgås med och vilka samtalsämnen man brukar ha och där finns det en risk att få problem om man inte följer landets stränga lagar.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av m0rk Visa inlägg
Finns så mycket annat med det partiet som det är fel på att man inte kan rösta på dem
Nu handlade det framförallt om dessa frågor i sig och inte deras/andras politik generellt. Men jag förstår att det är lätt att ogilla det enda partiet som ger rakryggade svar.

Senast redigerad av zeagan 2012-03-27 klockan 07:16.
2012-03-30, 22:23   #627

Tor_M

Medlem

Registrerad: mar 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av loveisliving Visa inlägg
För er som undrar om VPN, Svenska VPN tjänster kommer tvingas att lagra informationen.
Precis samma som gäller i Tyskland och Schweitz som har liknande datalagringslagar.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver Visa inlägg
Lagen gäller alla ISP:er? Alla företag som sysslar med vpn tjänster inom landets gränser berörs.
Källa?

Citat:
Ursprungligen inskrivet av backfeed Visa inlägg
Det har ju tidigare diskuterats ifall VPN-leverantörer verkligen kan klassas som ISP:er, och så vitt jag vet är svaret nej. VPN-leverantörerna tillhandahåller ju som bekant ingen internetanslutning.

Ange gärna källa - jag menar inte att vara spydig, jag är bara intresserad då jag inte hängt med så noga i ämnet på sistone.

Tillägg: för övrigt anser jag att lagringsdirektivet gör betydligt mer skada än nytta, vilket jag även hörde någon politiker (tror det var en centerpartist) säga på radio.
Jag tror att du har rätt. Men det är svårt att vara tvärsäker.
PTS skriver i en av sina rapporter: "Enligt förarbetena är den som tillhandahåller VPN inte anmälningspliktig, däremot den som tillhandahåller det allmänna kommunikationsnätet, om det tillhandahålls mot ersättning."
Anmälningsplikt är i detta sammanhang liktydigt med "omfattas av lagen om lagring av trafikdata". Tyvärr är de exempel som finns i förarbetena litet väl fokuserade på VPN till företagsnät, så det är svårt att dra slutsatser. Rent allmänt verkar dock PTS anse att tjänster som tillhandahålls över en befintlig internetinfrastruktur som tillhandahålls av någon annan inte omfattas. Det är det som talar starkast för att VPN-leverantörer inte omfattas. Något som skulle kunna tala mot är att tillhandahållande av ip-adress enligt PTS är en indikation på att tjänsten omfattas. Jag vet dock inte om man ska dra för stora växlar på just det eftersom det kan ha varit ett sätt att försöka konkretisera vad som gällde för ett par år sedan innan användningen av VPN inte var så stor eller såg ut på ett annat sätt.

Jag beskrev litet mer allmänt vilka som omfattas av datalagring i det här inlägget. En del företag verkar i varje fall så här inledningsvis ha missuppfattat lagen och trott att de omfattas av datalagring trots att de inte gör det. Binero svarade t ex. först via twitter att de måste lagra trafikdata för e-post, trots att så inte alls är fallet.
Tor_M är inte uppkopplad
2012-04-13, 09:41   #628

Tuxsux

Medlem

Tuxsuxs avatar

Plats: Skara

Registrerad: sep 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av necrodude Visa inlägg
Mitt svar på din fråga är att en sann demokrati där alla röstar om allt eller där alla diskuterar
tills man når ett allmänt koncensus endast kan fungera i en liten skala. Tex en by.
Representativ demokrati är den bästa lösning vi har i dagsläget, och det betyder inte att det är bra lösning.
Jag hade föredragit den utopiska upplysta despoten som regerade för folket, men det kommer ju alldrig att inträffa.

Anser för övrigt att ordet demokratur är bättre pga av ordet diktatur som har en negativ känslomässig laddning.
När jag läser partikrati så tänker jag: ahhh partistyre. Medans när jag läser Demokratur så får så får man känslan av att här skiter man fullständigt i vad folket vill. Men det är bara min egna subjektiva uppfattning.
Jag vet att ordet inte riktigt når fram. Men vi känner oss överkörda hela högen här inne i forumet.

De har krimmilaliserat 10% av sveriges befolkning, och håller på att förvandla hela landet till ett kontrolsammhälle.
Det är bara en tidsfråga innan kryptering blir kriminellt det också. Vänta bara...

Oj det var rätt på spiken!!
LUR: Lumia920 den gula dessutom
Tuxsux är inte uppkopplad
2012-04-13, 10:11   #629

Boss302

Medlem

Boss302s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av necrodude Visa inlägg
En tanke ang detta..
Blir intressant att se hur de ska döma fildelare då om det inte längre är tillåtet att kryptera sitt wifi. Ladda via andras bredband lär ju bli mer regel än undantag.
2012-04-19, 20:43   #630

toxicstone

Medlem

toxicstones avatar

Plats: Malmö/staffanstorp

Registrerad: jul 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sh4d0wfi3nd Visa inlägg
"Hela kostnaden för övervakningen, som kan uppgå till en miljard kronor, läggs dock på operatörerna och i slutändan kunderna."

Vi ska alltså betala för att bli överbevakade? Är dem helt knäppa i bollen eller? -_-
LÄr säga upp abbonemanget om dem höjer priset på BBB pga detta.

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb