|
Nej, jag menar inta att det är bättre att spela med lägre FPS utan MS, jag menar att det är exakt samma sak som att spela med högre FPS med MS, eftersom att det är ren fakta. Får du 2 bilder med t.ex. 5 ms mellanrum p.g.a. MS så innebär det ~30% risk att den första bilden inte ens hinner visas p.g.a. skärmens uppdateringsfrekvens (60Hz skärm, har du en 120hz så ökar variationen i det som faktiskt visas och risken för att du märker av MS är alltså större), och sen dröjer det 28ms till innan nästa bild är klar (baserat på 60 FPS) så att den senaste bilden får ligga kvar i 2 skärm uppdateringar innan en ny är redo att visas. Med ett singelkort som klarar samma 60 FPS däremot så har du en ny bild redo för varje skärm uppdatering, så singelkortet fick upp många fler bilder på skärmen än CF lösningen, trots att båda får 60 FPS (alltså att front och back buffrarna byttes 60 gånger under en sekund, vilket är hur FPS räknas fram). Det är inte något jag behöver testa för att veta, lika lite som jag måste leta reda på stenar att räkna med för att veta att 5+5=10.
Jag hade rekommenderat att du la lite mer pengar på det och köpte ett bättre singel grafikkort, nånstans runt ~7870 kanske, alternativt 2 Nvidia kort eftersom att CF har mycket större MS problem än SLI, men det är totalt irrelevant eftersom jag inte bryr mig om det är ett bra val eller inte, jag poängterar bara att det inte på något sätt är ens i närheten av ett 680 i prestanda. Jag poängterar bara att MS innebär att du får färre bilder på skärmen med en viss FPS än du får med samma FPS utan MS, och det är ju hur många som visas på skärmen som spelar roll.
Frågan är bara vilken ratio som ska användas för att beräkna vilken singelkort FPS som motsvarar vilken MS FPS, men det beror för mycket på hur mycket MS de specifika korten har och en del andra parametrar, så den frågan är omöjlig att ge ett bättre svar på än att MS FPSen i praktiken ger betydligt färre visade bilder.
Senast redigerad av SteveK 2012-05-08 klockan 18:50.
Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL
|