Nvidia förbereder "New Dawn" grafikdemo

Permalänk
Melding Plague

Nvidia förbereder "New Dawn" grafikdemo

Nvidia håller traditionen vid liv och förbereder ett nytt teknikdemo för nylanserade Geforce GTX 680. New Dawn demonstrerar bland annat PhysX Fur och finurlig tesselering.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undra om det blir som som förra demot med Dawn. ^^

JA DU FATTAR!

Permalänk

coolt

Visa signatur

Define R4 - Msi G45 Z87 - 4670k (4.2ghz) - Be Quiet Dark Rock 2 - 16GB Vengeance 1600mhz - MSI GTX760 - Tesla R2 650W - Asus 24" 144hz 1ms

Permalänk
Inaktiv

Jag begriper mig inte riktigt på dessa teknikdemo - det är ju aldrig att man ser ingame material av den här kvalitén, så vad är poängen? Visst, presenterar teknik som grafikkortet klarar av, men man ser ju ÄNDÅ inte samma teknik i spelen (som tjejen i preview'n).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Undra om det blir som som förra demot med Dawn. ^^

JA DU FATTAR!

W00t? :-\

Imponerande hur långt grafiken har kommit.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Såg ut att gå lite tungt även för dom

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Undra om det blir som som förra demot med Dawn. ^^

JA DU FATTAR!

Jodu jag fattar

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Skrivet av Segas:

Jag begriper mig inte riktigt på dessa teknikdemo - det är ju aldrig att man ser ingame material av den här kvalitén, så vad är poängen? Visst, presenterar teknik som grafikkortet klarar av, men man ser ju ÄNDÅ inte samma teknik i spelen (som tjejen i preview'n).

Pengar och konsoler.

Permalänk
Medlem

shiet tänk om spelen verkligen såg ut sådär

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Det är så tråkigt att alla spelutvecklare konsolhorar nu för tiden. Kommer ju ta 10 år innan vi får spel som ser ut så om det fortsätter såhär..

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag begriper mig inte riktigt på dessa teknikdemo - det är ju aldrig att man ser ingame material av den här kvalitén, så vad är poängen? Visst, presenterar teknik som grafikkortet klarar av, men man ser ju ÄNDÅ inte samma teknik i spelen (som tjejen i preview'n).

De måste ju demonstrera vad det faktiskt klarar av. Det är som att inte låta någon någonsin köra en sportbil som den ska köras (på bana eller liknande), då man ändå aldrig får göra det på vägen.

Edit: Plus att det låter inte lika coolt när man släppt värdens bäst presterande singel-gpu och säger:
Det ser exakt lika skit ut som vanligt och ni kommer aldrig se denna prestanda ingame då spelutvecklare är pengakåta, köp endå.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

Kul med en ny demo.

Och vad tusan, för första gången så funkade en film på sweC för mig!? o_O

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är så tråkigt att alla spelutvecklare konsolhorar nu för tiden. Kommer ju ta 10 år innan vi får spel som ser ut så om det fortsätter såhär..

Det kommer vara billigare att konsol-porta om 10 år med. Det är förrens konsollerna har bättre prestanda än persondatorn det är tvärt om d.v.s aldrig.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Segas:

Jag begriper mig inte riktigt på dessa teknikdemo - det är ju aldrig att man ser ingame material av den här kvalitén, så vad är poängen? Visst, presenterar teknik som grafikkortet klarar av, men man ser ju ÄNDÅ inte samma teknik i spelen (som tjejen i preview'n).

Spelutveckling har i regel något som kallas polygonbudget.
Den budgeten siktas mot dem lägsta systemkraven, men även utvecklingtiden av karaktärer, banor, objekt med mera inkluderas också in i den här budgeten. Ju fler polygoner något har, desto mer tid tar har det tagit för artisten att få fram det. Och även med spelutvekling är tid pengar.

Tittar man på spel såsom Skyrim, tycker jag att det är ite så farligt långt ifrån. Ansikten ser mycket realistiska ut. Skulle man klämma in fler polygoner, kräver det mycket mer hårdvara för en minimal och knapp märkbar skillnad.

Tänk också på att dessa demon är specialanpassade för grafikkorten dem är tänkta att demostreras på. Skulle spel specialanpassas och specialoptimeras på det sättet, skulle dem enbart fungera till just dem grafikkorten och inget annat. Dessutom skulle det ta abnormt mycket tid för spelutvecklarna at specialoptimera hela spelet på det sättet.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Det kommer vara billigare att konsol-porta om 10 år med. Det är förrens konsollerna har bättre prestanda än persondatorn det är tvärt om d.v.s aldrig.

Va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av atreyu:

Jodu jag fattar

Jag fattar inte, förklara tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atomico:

Jag fattar inte, förklara tack

Folk roade sig med att modifiera texturerna till den tidigare demon till lite mer lättklädd variant. Brist på äkta vara antar jag

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Det kommer vara billigare att konsol-porta om 10 år med. Det är förrens konsollerna har bättre prestanda än persondatorn det är tvärt om d.v.s aldrig.

Kanske inte i framtiden, men när Ps3 kom har jag för mig att den var fetare än PC-grafiken, i något år eller så.

Hur som helst så är det tråkigt att vi bara får se vad grafikkorten verkligen kan i grafikdemos.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Newd Dawn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Folk roade sig med att modifiera texturerna till den tidigare demon till lite mer lättklädd variant. Brist på äkta vara antar jag

Lite mer lättklädd? Nu har jag inte sett orginalet i mer än den korta videon här, men gör man henne mer lättklädd blir hon ju naken!

Orka sitta med sån't. Vissa behöver få sig ett lig verkar det som.

Ja, jag vet... Låg nivå, men det är fredag och jag är förkyld ;p

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vad jag kommer ihåg skulle man byta namn på exe-filen i Dawn till Quake.exe så blev hon naken..

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kanske inte i framtiden, men när Ps3 kom har jag för mig att den var fetare än PC-grafiken, i något år eller så.

Hur som helst så är det tråkigt att vi bara får se vad grafikkorten verkligen kan i grafikdemos.

Tekniken som användes var bättre. Men PC hade mer potential även då (även om den inte heller utnyttjades.)
Alltså på ett hårdvaruplan.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Tekniken som användes var bättre. Men PC hade mer potential även då (även om den inte heller utnyttjades.)
Alltså på ett hårdvaruplan.

Och ändå är dagens konsoler i grund och botten en PC. Låt ungarna uppgradera komponenter istället så att utvecklingen kan gå framåt. Typ idiotsäkerförpacka grafikkorten så att det är plug-n-play, och låt dem köpa "ultra memory pack X2000 Ultra" eller något. Ingen är ju främmande för de här koncepten. N64 och andra konsoler har haft det innan så varför inte börja med det igen?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Segas:

Jag begriper mig inte riktigt på dessa teknikdemo - det är ju aldrig att man ser ingame material av den här kvalitén, så vad är poängen? Visst, presenterar teknik som grafikkortet klarar av, men man ser ju ÄNDÅ inte samma teknik i spelen (som tjejen i preview'n).

Det är till för att utvecklarna ska se vad som är möjigt att göra. Det är standard i hela teknikbranschen. En kompis ska skriva exjobb med att bygga teknikdemo åt ett företag som tillverkar elmotorer. Planen är att det ska bli en robot på två hjul, tänk segway, som ska kunna åka runt på kontoret och på mässor. Att visa hur motorerna beter sig i verkligheten är ju mycket roligare än att bara dela ut papper med specifikationer.

Det handlar alltså inte bara om att visa upp snygg grafik för det säger ju ingenting egentligen, utan mer om att visa upp alla nya tekniker i någorlunda verkliga scenarion.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tyvärr kommer vi aldrig se ett spel som använder sig av tekniken

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Det är så tråkigt att alla spelutvecklare konsolhorar nu för tiden. Kommer ju ta 10 år innan vi får spel som ser ut så om det fortsätter såhär..

Om man ser det från en spelutvecklares ögon, så har man följande fördelar med konsolerna:

  • Utvecklingsverktygen är mer "fasta" och man behöver inte lika mycket nytt när en ny uppgraderad konsol släpps.

  • Man har inte ett spann av olika system att anpassa sig til. Det är tre väl kända system man behöver sikta mot. Alla är väl dokumenterade.

  • Buggar tenderar att bli mycket färre när man utvecklar mot ett eller fåtal fasta system, såsom konsoler. Att utveckla mot ett stort spann av olika system, såsom PC-datorer, så är alvarliga buggar oftast ett stort problem. Inte bara på grund av alla underliga problem man måste jobba sig runt, utan även alla dem olika utvecklingsverktygen till PC-plattformen tenderar att vara buggiga i sig.

  • På grund av buggar, så kräver konsoler mycket mindre tid i efterarbete och patchning än vad motsvarande PC-plattformen kräver. Tid är pengar, och patchar är inget någon spelutvecklare vill pyssla med. Det är bara ett ont måste.

  • Utvecklingsverktygen och supporten bakom konsolerna har på senaste tiden blivit så pass avancerade, att en portning till PC-plattformen är mycket enklare, än om man utvecklat mot PC-plattformen från start. Man sparar en stor summa pengar här. Att porta ett spel från PC till konsoler visat sig gång på gång vara mycket svårare.

Med tanke på denb sista punkten, porting från konsol till PC är enklare än portning från PC till konsol, så förstår man spelutvecklarnas val av utvecklingsplattform. Och jag själv kan hålla med.
Tyvärr så lägger inte utvecklarna ner tillräckligt med till i efterarbetet när portningen är gjord, varav konsol-relaterat material tenderar att ligga kvar. Här hanlar det om ren lathet från spelutvecklaren och inget annat.
Dem behöver bara anpassa spelet så at styrning med tangentbord + mus är effektivare och ge spelet en avancerad meny där spelaren kan ställa in PC-specifika inställningar. Många spelutvecklare skippar detta.

Vad jag vill säga är att en portning från konsol till PC, rätt gjort och med lite efterarbete, kan vara så väl gjord att det är svårt att se att det är en konsolportnint.
Tyvärr finns det massor av skräckexempel där ute. Till och med så dåliga portningar, att vissa spel fortfarande har xbox/playstation/wii-kontrollerna kvar i menyerna. Tyvärr är det dessa dåliga exempel som ger konsol-portningar ett dåligt rykte.

Slutkontentan:
Jag är för konsolportningar, när dem görs rätt.
Teknikdemon i all ära, men när spelutvecklarna hellre satsar på konsolutveckling och väljer att porta spelen till PC, så hjläper dem föga.
En rätt och välgjort portning av ett spel kan bli riktigt bra även på PC-plattformen.
Det enda man skulle sakna är nyttjande av den senaste tekniken.
Tyvärr leder detta till att dem senaste grafikkorten står utan support från spelutvecklarna.

Min syn på saken: Jag är inget fan av "senaste grafikkortet" där spelen måste vara visuellt optimerade.
Spel som siktar på det allra senaste grafikstandarderna tenderar att bli rätt "hjärndöda" då utvecklarna lägger ner mer tid på det visuella, och sparar in på spelinnehåll och story.
Jag tycker det är dags för grafikkortsindustrin att trappa ner lite på släppen av grafikkort.
Jag ser hellre att ett grafikkort håller längre, men för den delen skall utvecklingen fortsätta.
Släpp grafikkort mer sällan, men låt varje ny generation ge en mycket större uppgradering.
Vissa gamers byter snart grafikkort lika oftan som en byter kalsonger. Dags att packa ner ett grafikkort i varje spelkartong tro?
Konsolspel tenderar att ha mer innehåll och ge mer underhållning, då dem inte behöver satsa på den senaste generationen grafikkort.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Ah.. hoppades nått nytt tesselleringsdemo skulle komma.. ska bli intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Konsolspel tenderar att ha mer innehåll och ge mer underhållning, då dem inte behöver satsa på den senaste generationen grafikkort.

Osäker om jag skall skratta eller gråta.

Men snälla håll konsolpropagandan borta från denna tråden då den öht inte har något att göra med Nvidias Grafikdemo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Om man ser det från en spelutvecklares ögon, så har man följande fördelar med konsolerna:

  • Utvecklingsverktygen är mer "fasta" och man behöver inte lika mycket nytt när en ny uppgraderad konsol släpps.

  • Man har inte ett spann av olika system att anpassa sig til. Det är tre väl kända system man behöver sikta mot. Alla är väl dokumenterade.

  • Buggar tenderar att bli mycket färre när man utvecklar mot ett eller fåtal fasta system, såsom konsoler. Att utveckla mot ett stort spann av olika system, såsom PC-datorer, så är alvarliga buggar oftast ett stort problem. Inte bara på grund av alla underliga problem man måste jobba sig runt, utan även alla dem olika utvecklingsverktygen till PC-plattformen tenderar att vara buggiga i sig.

  • På grund av buggar, så kräver konsoler mycket mindre tid i efterarbete och patchning än vad motsvarande PC-plattformen kräver. Tid är pengar, och patchar är inget någon spelutvecklare vill pyssla med. Det är bara ett ont måste.

  • Utvecklingsverktygen och supporten bakom konsolerna har på senaste tiden blivit så pass avancerade, att en portning till PC-plattformen är mycket enklare, än om man utvecklat mot PC-plattformen från start. Man sparar en stor summa pengar här. Att porta ett spel från PC till konsoler visat sig gång på gång vara mycket svårare.

Med tanke på denb sista punkten, porting från konsol till PC är enklare än portning från PC till konsol, så förstår man spelutvecklarnas val av utvecklingsplattform. Och jag själv kan hålla med.
Tyvärr så lägger inte utvecklarna ner tillräckligt med till i efterarbetet när portningen är gjord, varav konsol-relaterat material tenderar att ligga kvar. Här hanlar det om ren lathet från spelutvecklaren och inget annat.
Dem behöver bara anpassa spelet så at styrning med tangentbord + mus är effektivare och ge spelet en avancerad meny där spelaren kan ställa in PC-specifika inställningar. Många spelutvecklare skippar detta.

Vad jag vill säga är att en portning från konsol till PC, rätt gjort och med lite efterarbete, kan vara så väl gjord att det är svårt att se att det är en konsolportnint.
Tyvärr finns det massor av skräckexempel där ute. Till och med så dåliga portningar, att vissa spel fortfarande har xbox/playstation/wii-kontrollerna kvar i menyerna. Tyvärr är det dessa dåliga exempel som ger konsol-portningar ett dåligt rykte.

Slutkontentan:
Jag är för konsolportningar, när dem görs rätt.
Teknikdemon i all ära, men när spelutvecklarna hellre satsar på konsolutveckling och väljer att porta spelen till PC, så hjläper dem föga.
En rätt och välgjort portning av ett spel kan bli riktigt bra även på PC-plattformen.
Det enda man skulle sakna är nyttjande av den senaste tekniken.
Tyvärr leder detta till att dem senaste grafikkorten står utan support från spelutvecklarna.

Min syn på saken: Jag är inget fan av "senaste grafikkortet" där spelen måste vara visuellt optimerade.
Spel som siktar på det allra senaste grafikstandarderna tenderar att bli rätt "hjärndöda" då utvecklarna lägger ner mer tid på det visuella, och sparar in på spelinnehåll och story.
Jag tycker det är dags för grafikkortsindustrin att trappa ner lite på släppen av grafikkort.
Jag ser hellre att ett grafikkort håller längre, men för den delen skall utvecklingen fortsätta.
Släpp grafikkort mer sällan, men låt varje ny generation ge en mycket större uppgradering.
Vissa gamers byter snart grafikkort lika oftan som en byter kalsonger. Dags att packa ner ett grafikkort i varje spelkartong tro?
Konsolspel tenderar att ha mer innehåll och ge mer underhållning, då dem inte behöver satsa på den senaste generationen grafikkort.

Jo, jag vet att det ligger mer pengar i att utveckla till konsol, tycker bara det är surt att det har blivit så.

Ta t. ex alla shooterspel som finns till konsol, och är värdelösa på konsol, sedan portas de till pc, och blir värdelösa på pc också. (3 vapen åt gången och så'n skit.)

Här blir problemet väldigt tydligt då shooterspel vanligtvis har gjort sig bra på PC, men konsolerna har förstört genren helt och hållet.

Sedan borde det väl inte vara jättekrångligt med olika system. Speca min cpu, min RAM och min GPU - Kör. Samt att man kan göra som en del gör nu och släppa publika betaversioner som folk får roa sig med att leta buggar i. Spelarna får en gratis försmak och utvecklarna får gratis arbetskraft. Behöver det vara svårare än så?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Äntligen kanske man kan få börja se realistiskt gräs i spel.