Intel: Användare vill ha pekskärmar i bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Intel: Användare vill ha pekskärmar i bärbara datorer

Att addera pekskärmar till bärbara datorer kan på många sätt och vis tänkas vara en dålig idé, men Intel menar att användarna föredrar fingrar framför tangentbord och mus.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jaha... ere steve som pratar från graven?

Permalänk
Medlem

Det skulle förmodligen bli ungefär som en surfplatta.

Permalänk

Jag köper bärbar för att jag vill ha en dator, inte en tablet. Annars skulle jag köpa en Transformer.

Visa signatur

i5 3570K | Corsair Vengeance 8GB | ASRock Z77 EXTREME4 | Gigabyte GeForce GTX 670 | Asus Xonar D1 | Samsung 830 128GB | Corsair HX 650W | FD R3

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur Win8 är byggt, så skulle jag se det som ett plus att ha touch-screen. Men med en burk som kör Win7 eller tidigare så...njae. Men jag kan tänka mig att marknaden kommer att fyllas med touch-tops i framtiden.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem

Varför inte liksom?

Vill man inte använda sig utav det så behöver man ju inte göra det, men när man väl vill så då finns möjligheten så ja, jag vill ha touchmöjlighet på min dator sålänge jag inte tvingas att använda detta!

Permalänk
Medlem

Asus Transformer ser jag iaf som den optimala bärbara datorn.
Man kan ändå inte spela eller dra igång nå supertunga program på en "vanlig" bärbar dator. Och man får det bästa utav 2 världar, touchskärm som kan göra vissa saker lättare och mer rolig, och ett tangentbord så man inte behöver spendera 200år med att skriva ett foruminlägg.

Hade jag haft pengar över till sånt, skulle jag lätt köpt en.

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk

Nej, touch går sönder så lätt, i jämförelse med vanliga skärmar i min erfarenhet.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Om det inte försämrar prestanda,batteri eller pris så är det ju w/e.
Men kan inte se hur det ska vara bra.
Kanske bra om man sitter flera vid datorn och när någon pekar på något kan de faktiskt trycka där.

Kommer själv köpa en transformer när de blir lite bättre (1920x1080 skärm osv).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Varför inte. skulle kunna tänka mej en sån.

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem

Har själv haft en LG C1 sen flera år tillbaka, måste säga att en tablet är helt underbart. Skulle lätt köpa en MacBook Air med touchscreen. Använder det främst när jag läser på forum/9gag och liknande i soffan. Är helt underbart

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Asus Transformer ser jag iaf som den optimala bärbara datorn.
Man kan ändå inte spela eller dra igång nå supertunga program på en "vanlig" bärbar dator. Och man får det bästa utav 2 världar, touchskärm som kan göra vissa saker lättare och mer rolig, och ett tangentbord så man inte behöver spendera 200år med att skriva ett foruminlägg.

Hade jag haft pengar över till sånt, skulle jag lätt köpt en.

En sak jag funderar på om det finns någon fönsterhantering så man kan använda den som en vanlig dator de Android jag testat har det inte i alla fall (men då är de inga som är tänkta att konkurera med laptops heller)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

är en tangentbordsnisse själv, så en touchskärm är inget jag eftersöker. skulle det dock vara så att priset inte påverkas på något sätt, så tror jag banne mig att jag skulle ta en sådan, dock så tror jag inte att jag skulle använda mig av den funktionaliteten...

finns möjligheten så varför inte, men jag skulle inte betala extra för det..

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk

Känner inte att jag skulle vilja ha touch på min laptop, det skulle mest bara leda till att skärmen blev fettig och grisig. Däremot skulle jag verkligen vilja att de pushade bra touchpads bättre, jag har säkert testat hundratals touchpads och ännu idag så har jag inte hittat något som kan mäta sig mot de på Macbooks, jag vet inte om de alltid varit så bra på Macbooks men de har iallafall varit det sedan jag testade en på en MacBook Pro första gången för 4 år sedan och fortfarande så har inte de andra datormärkena kommit ifatt. Något som faktiskt hade kunnat sitta fint vore samma typ av antifett behandling som många smartphones har på en laptopskärm då den alltid har en tendens till att bli fettig, inget större problem när man använder den men ser fult ut när skärmen är släckt.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk

Varför bygga bärbara datorer med touch när det redan finns ipad osv??

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Själv vill jag inte ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Varför bygga bärbara datorer med touch när det redan finns ipad osv??

prestanda skillnaden och som hon sa på videon vill jag ha dem separerade

kan tänka mig att det funkar ganska bra. Men problemet trots att man inte trycker så hårt är väl hur mycket som krävs för att skärmen ska vingla till. plus fingeravtryck som blir störande

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem

Personligen så ser jag inte vad jag funktionsmässigt gör bättre med en bärbar pekskärms dator än en traditionellt bärbar? Men jag kanske är fel generation också. Artikeln har rätt i att peka ut ergonomi m.m. som ett problem. Jag tror om det här kommer till marknaden i större utsträckning så kommer användarna förr eller senare gå tillbaka till vad vi har nu. Det har ju varit fungerande i decennier och finslipats länge. Ergonomin sätter lite begränsning och även om pekskärmar är på tapeten så behöver inte detta vara nästa innovation.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

"Hela 77 procent valde att röra vid pekskärmen framför tangentbordet eller pekplattan"
kan ju mycket väl vara för att dem vill pröva pekskärm istället då man alltid använt pekplatta vanligtvis, är det nått nytt så är det ju klart man vill pröva det
hade nog hellre kört med pekplattan efter ett tag dock, men vill gärna prova med pekskärm!

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Inaktiv

Detta är en funktion jag länge önskat. Tycker att de flesta pekplattor är helt värdelösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Känner inte att jag skulle vilja ha touch på min laptop, det skulle mest bara leda till att skärmen blev fettig och grisig. Däremot skulle jag verkligen vilja att de pushade bra touchpads bättre, jag har säkert testat hundratals touchpads och ännu idag så har jag inte hittat något som kan mäta sig mot de på Macbooks, jag vet inte om de alltid varit så bra på Macbooks men de har iallafall varit det sedan jag testade en på en MacBook Pro första gången för 4 år sedan och fortfarande så har inte de andra datormärkena kommit ifatt. Något som faktiskt hade kunnat sitta fint vore samma typ av antifett behandling som många smartphones har på en laptopskärm då den alltid har en tendens till att bli fettig, inget större problem när man använder den men ser fult ut när skärmen är släckt.

Helt rätt! Med en ordentlig touchpad finns det ingen anledning att ha touch på skärmen (om det är en bärbar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Jaha... ere steve som pratar från graven?

Nej, om du kollar på keynoten "back to the mac" så berättar apple att de inte tror på pekskärmar på bärbara datorer.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Antingen köper man en surfplatta eller en laptop. Vill man däremot ha något där emellan så är en Transformer perfekt imo.

Förstår verkligen inte varför man vill ha touch på en laptop..Kommer vara så sjukt oergonomiskt.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag vill ha är en dator som går att sköta enbart från tangentbordet. Pekplatta är en arbetsflödesdödare. Men att en touchscreen ersätter ett tangentbord: den dagen tror jag inte kommer att komma. Det är omöjligen behagligt att sitta längre perioder och skriva på en touchscreen, helt utan svikt i nedtryckningarna.

En pekplatta fungerar till en väldigt liten delmängd av datoranvändande: innehållskonsumtion. Ska innehåll skapas så är det en väldigt dålig lösning. En touchscreen är en clipboard [1]; en laptop är ett skrivbord.

[1]: "Skrivplatta" verkar vara närmsta svenska översättningen: en sån där platta med en clip högst upp för att hålla papper.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Att jobba länge vid en dator med pekskärm är inte särskilt ergonomiskt,
pekskärm är dock enkelt för korta ärenden, såsom de flesta använder sin surplatta.

Jag föredrar ett vanligt tangentbord

Permalänk
Medlem

Hade varit nice med touch om man kunde vika in tangentbordet och köra laptopen som en tablet. Om man sitter bakom ett tangentbord så är det nog bara jobbigare att ha höger eller vänsterhanden åka mellan skärmen och tangentbord hela tiden.

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem

Internet Explorer, herregud!

Permalänk
Medlem

Det finns ju inge mer störande än fettfläckar på skärmen..

Permalänk
Medlem

Mus och tangentbord skall det vara.

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk

Men sluta. Direkt.

Visa signatur

Dator.