Powercolor överklockar Radeon HD 7970 Vortex II till 1 100 MHz

Permalänk
Melding Plague

Powercolor överklockar Radeon HD 7970 Vortex II till 1 100 MHz

Höga klockfrekvenser är huvudingrediensen i ett nytt Radeon HD 7970 från Powercolor, som skrämmer upp grafikprocessorn till 1,1 GHz redan från fabrik.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte helt fel.

Permalänk
Medlem

Inte Världens vackraste lösning på dom Heatpipesen, ser ut som ett fuljobb av en Rörmockare.
men men Funktion före form funkar alltid för mig

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk

Trevligt jag tar 2 st

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Så ska det se ut

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ser skjyst ut... behöver riktig review.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Snygg kylare, ful heatpipedragning

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Första powercolor kortet jag tycker är snyggt.
Så ska det fan se ut!

Permalänk
Medlem

Najs, äntligen ett 7970 med täckplåt!
Priset bör sjunka tills jag ska byta dator också = bra!

En fundering från min sida; kan man lacka heatpipes utan att de fungerar sämre?

EDIT: Ser ut som att fläktarna är löstagbara också.
Smidigt att rengöra vid behov.

Noterar en sak till:
Varför är det olika många CF-kontakter på de olika bilderna?
2 på några och 1 på några...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

oj powercolor har förbättrat sig på design trevligt med backplate också.

heatpipesen kan ju diskuteras.

Visa signatur

MSI B550 | Ryzen 7 5800X | GTX 3060ti | 16GB RAM

Permalänk
Medlem

Något jag tänker på när jag ser detta kort är "ger verkligen heatpipes någon förbättring i kylning?"
Finns det någon insatt som kan besvara den frågan. Känns lite som att det kan vara en försäljningsgimmick?

Iaf, najs kort

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomaseron:

Najs, äntligen ett 7970 med täckplåt!
Priset bör sjunka tills jag ska byta dator också = bra!

En fundering från min sida; kan man lacka heatpipes utan att de fungerar sämre?

Ja det ska nog inte ha nån betydelse om man lackar dom..se till att ha en färg som pallar lite högre värme

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Ja det ska nog inte ha nån betydelse om man lackar dom..se till att ha en färg som pallar lite högre värme

Ok, bra.
Tackar!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Trevligt med ett fabriksklockat kort som faktiskt har en "märkbar" klockning och inte en höjning på 1% och ett prispåslag på 1000:- i bland verkar det mest som ett sätt att lura folk alternativt utnyttja dålig tillgång för att pressa upp priserna på en del av korten.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Mesigt med heatpipes... Sapphires 7970 OC verkar väl va bättre? Iaf när det kommer till kylaren.

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

En fundering från min sida; kan man lacka heatpipes utan att de fungerar sämre?

Kort svar: nej.
Längre svar: även om den huvudsakliga överföringen av värme sker i ändarna av röret kommer en liten del även överföras längs med röret till den omgivande luften. Kletar man då på något som sänker denna värmeledningsförmåga kommer rörets temperatur öka och följaktligen stiger även temperaturen på det man vill kyla av. Denna prestandaförsämring kan säkerligen vara så liten att den inte ens är mätbar om man lackar med ett för ändamålet anpassat lack, men med sju lager båtlack kommer du garanterat se högre temperaturer.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Kort svar: nej.
Längre svar: även om den huvudsakliga överföringen av värme sker i ändarna av röret kommer en liten del även överföras längs med röret till den omgivande luften. Kletar man då på något som sänker denna värmeledningsförmåga kommer rörets temperatur öka och följaktligen stiger även temperaturen på det man vill kyla av. Denna prestandaförsämring kan säkerligen vara så liten att den inte ens är mätbar om man lackar med ett för ändamålet anpassat lack, men med sju lager båtlack kommer du garanterat se högre temperaturer.

Ok, tack för info.
Nä, några sju lager båtlack har jag inte tänkt mig isf.
Bara tillräckligt mycket mörkrött för att de inte ska vara
silverfärgade, dvs kanske två lager sprayfärg.
Antar att det krävs hyfsat värmebeständig färg, ca 100ºC?

Håller på att fundera på temat inför nästa bygge, och
det lutar åt rött och svart igen.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Något jag tänker på när jag ser detta kort är "ger verkligen heatpipes någon förbättring i kylning?"
Finns det någon insatt som kan besvara den frågan. Känns lite som att det kan vara en försäljningsgimmick?

Iaf, najs kort

Det gör de definitivt, ett sådant här kort hade inte varit möjligt utan heatpipekylning eller vattenkylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Var det inte något rykte om att någon tillverkare (kanske Power Color) skulle göra en ``egen´´ version av 7970 som överklockades till 1300Mhz?
Kan det vara detta kortet? Samt nämndes det också att det skulle släppas en vattenkyld modell.

Permalänk
Medlem

Ingen volt tweak så är det ju som vilket kort som helst med modifierat bios och eftermarknadskylare, förmodligen till överpris?!
Fabriksvoltmoddade kort är väl det enda som är intressant utöver standardmodeller...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Något jag tänker på när jag ser detta kort är "ger verkligen heatpipes någon förbättring i kylning?"
Finns det någon insatt som kan besvara den frågan. Känns lite som att det kan vara en försäljningsgimmick?

En heatpipe är bra mycket bättre på att överföra värme än exempelvis solid metall. Stockkylarna de senaste generationerna TotL-kort har börjat köra med ångkammare som fungerar på samma sätt som heatpipes men är mer användbara i kompakta konstruktioner (2-slot).
Heatpipen i sig kyler inte, den är till för att föra värme från det man vill kyla av till kylflänsen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

riktigt snygg kylare

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Inget fel på det utseendet tycker jag.
Ser bastant och rejält ut.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LtnCharles:

Mesigt med heatpipes... Sapphires 7970 OC verkar väl va bättre? Iaf när det kommer till kylaren.

Då jag va lite inne på att beställa ett sapphire dual-x kort la jag också märke till det när jag såg bilderna. Tror att denne kylare kommer låta mer men kyla lika bra, eller låta lite mer och kyla betydligt sämre. (spekulationer, tas ej som fakta)

Nästan alla 7970 kommer över 1100mhz oavsett, så en bättre kylare vinner man på istället för att den är klockad 100mhz mer än de övriga. (Om man inte klockar och villa ha extra prestanda så blir slutsatsen helt annan)
Sen cirkulerar det bilder på ett papper ifrån sapphire med deras toxic-serie som skulle va uppe i 1200mhz eller något över det, minns inte exakt om jag ska va ärlig, sen vet man inte om den är fejk heller.

Framtiden ska bli intressant både ifrån Nvidias och AMDs håll.

Permalänk
Skrivet av Xaio:

Då jag va lite inne på att beställa ett sapphire dual-x kort la jag också märke till det när jag såg bilderna. Tror att denne kylare kommer låta mer men kyla lika bra, eller låta lite mer och kyla betydligt sämre. (spekulationer, tas ej som fakta)

Nästan alla 7970 kommer över 1100mhz oavsett, så en bättre kylare vinner man på istället för att den är klockad 100mhz mer än de övriga. (Om man inte klockar och villa ha extra prestanda så blir slutsatsen helt annan)
Sen cirkulerar det bilder på ett papper ifrån sapphire med deras toxic-serie som skulle va uppe i 1200mhz eller något över det, minns inte exakt om jag ska va ärlig, sen vet man inte om den är fejk heller.

Framtiden ska bli intressant både ifrån Nvidias och AMDs håll.

Ja, men tror iofs Toxic versionen kommer med 6GB, vilket jag anser är overkill, hoppas dem släpper en 3GB version, för den skulle jag vara jävligt sugen på att köpa!

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Skrivet av Zaarker:

Var det inte något rykte om att någon tillverkare (kanske Power Color) skulle göra en ``egen´´ version av 7970 som överklockades till 1300Mhz?
Kan det vara detta kortet? Samt nämndes det också att det skulle släppas en vattenkyld modell.

Atomic 1335MHz tror jag det var, på samma papper var det snack om 2304SP.

Permalänk
Medlem

Å ena sidan tar det ju emot att betala någon annan för att överklocka åt en, å andra sidan lär de ju vara binnade, å tredje sidan brann mitt 6970 när jag sejf-klockade det med Catalyst... Intressant med fet kylare iaf.

Permalänk
Inaktiv

...och jag kan inte ens höja mitt 7950 från Sapphire med 50MHz utan att skärmen exploderar av artefakter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Yes! Den har en backplate också. Mycket snyggare och bättre kylningsförmåga. :>

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför amd inte körde iaf 1000mhz på referens för att se bättre ut i jämförelser. Kul att man kan klocka givetvis men förstår inte hur dom tänkte

Skickades från m.sweclockers.com