Falska telefonsamtal från "Microsoft" fortsätter i oförminskad styrka

Permalänk
Melding Plague

Falska telefonsamtal från "Microsoft" fortsätter i oförminskad styrka

Den senaste tiden är det många som blivit uppringda av personer som säger sig arbeta på Microsoft, men det hela är ett utstuderat bedrägeriförsök. Trots uppmärksamheten i medierna fortsätter de mystiska telefonsamtalen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Vilka nollor, pratar dom svenska dom som luras?

Permalänk
Medlem

Varför har ingen ringt mig om det..

Permalänk
Medlem

Men vänta, är det verkligen så svårt och spåra deras telefonsamtal eller hitta detta skamföretag?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hjälpsam

Som det dök upp i annan tråd

Finns en massa sköna samtal som folk spelat in och trollat scammers.

Nyttigt att lyssna på för att lära känna scammers argument

Edit;

Och till frågor ovanför,
De ät oftast på engelska som bryter på indiska som talas i samtalen, sällan Svenska.
Och de är ofta luriga att spåra då det är oftast Skype samtal eller liknande VOIP lösningar.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

Dom får gärna ringa mig.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk

Blev uppringd av en sån för en månad sen. Han bröt väldigt mycket på spanska eller liknande. Enligt honom hade min dator skickat massor av felrapporter till MS. Tur att man vet att deras felrapporter är anonyma, ganska enkel bluff att syna då.

Jag bara sa att jag inte hade admintillgång och att pappa inte var hemma.

Visste dock inte att detta var något utbrett.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Undrar när dom kommer ringa till mac ägare :/

Permalänk
Medlem

Kanske lite elakt men garvar alltid då jag läser om folk som gråter ut på tex Aftonbladet om sådana här saker, det är ju så uppenbart att det är en skam/bluff, sen varför skulle Microsoft ringa om att man har ett virus på sin dator då alla sådan rapporter är anonyma, är ju som Facebook och den där bank id bluffen, varför går folk på sådana saker?

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Om någon har tid, ork eller resurserna för att kolla upp vart dessa "scam-pengar" går så:

DPT 5183278

Vet ej vart detta (bank)nummer leder, vet vara att en stackars tant i cirka 80-85års ålder blev uppringd och fjärrstyrd och sedan ville de att hon skulle gå direkt till banken för att betala in pengar på detta konto (cirka 1000kr).

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syche:

Undrar när dom kommer ringa till mac ägare :/

Troligen aldrig...

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Skrivet av silicon111:

Vilka nollor, pratar dom svenska dom som luras?

Nej, de pratar engelska (eller försöker i alla fall) med stark indisk brytning. Jag hörde knappt vad de sa när de ringde mig, uppfattade bara "Do you have a computer?" och "virus" några gånger...

Visa signatur

MSI P67A-GD55 REV B3 | i5 2500k | Corsair Cooling Hydro H80
GTX 570 | 8 GB Vengeance LP 1600 MHz | Intel SSD 320 120GB
Cooler Master HAF X | Corsair HX 850W | 1TB WD Caviar Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syche:

Undrar när dom kommer ringa till mac ägare :/

När sannolikheten att den i andra änden har en mac överstiger sannolikheten för pc.

Permalänk

Man får skylla sig själv om man går på sånt här.. det är som att ge ut sitt kort och kod för en automat.

Permalänk
Medlem

Varför ringer de aldrig mig? Pratar gärna med de

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Blev uppringd av en sån för en månad sen. Han bröt väldigt mycket på spanska eller liknande. Enligt honom hade min dator skickat massor av felrapporter till MS. Tur att man vet att deras felrapporter är anonyma, ganska enkel bluff att syna då.

Jag bara sa att jag inte hade admintillgång och att pappa inte var hemma.

Visste dock inte att detta var något utbrett.

Mes... jag föreslår att du ser den senaste sesången av southparks andra avsnitt. Där får du tipps på hur du skall bete dig mot sådanna här personer

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Kanske lite elakt men garvar alltid då jag läser om folk som gråter ut på tex Aftonbladet om sådana här saker, det är ju så uppenbart att det är en skam/bluff, sen varför skulle Microsoft ringa om att man har ett virus på sin dator då alla sådan rapporter är anonyma, är ju som Facebook och den där bank id bluffen, varför går folk på sådana saker?

För att folk är idioter/naiva/ignoranta.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Mes... jag föreslår att du ser den senaste sesången av southparks andra avsnitt. Där får du tipps på hur du skall bete dig mot sådanna här personer

Hehe. Ärligt talat är jag inte så bra på att improvisera, och jag hade bråttom iväg till träningen.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk

http://www.computerworld.com/s/article/9217684/Microsoft_ring...

Om de här siffrorna stämmer och jag har räknat rätt så har de fått in 78 Miljarder kronor bara i USA, Storbrittanien, Irland and Kanada. Ingen dålig affär

406 000 000 invånare, 15% av alla invånare uppringda, 22% av dem blev lurade på i genomsnitt 875$

406 000 000 * 0,15 * 0,22 * 875 USD = 78.1961833 billion Swedish kronor

Permalänk
Medlem

Folk som går på sådant här är samma kategori människor som klickar "gilla" på facebook-statusar som ser ut något i stil med:

"This cute baby elephant is homeless. If 10 000 people like this, the cute, defenceless baby elephant will get a home, and gold will rain from the sky."

Och folk klickar gilla, som de naiva idioter de är.

Att äldre går på det kan jag förstå. Neuronerna fungerar sämre och sämre efter 30, men är man ung har man fan ingen ursäkt att vara dum i huvudet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Om någon har tid, ork eller resurserna för att kolla upp vart dessa "scam-pengar" går så:

DPT 5183278

Vet ej vart detta (bank)nummer leder, vet vara att en stackars tant i cirka 80-85års ålder blev uppringd och fjärrstyrd och sedan ville de att hon skulle gå direkt till banken för att betala in pengar på detta konto (cirka 1000kr).

Tjavars, det där numret hade ju inte fungerat i Sverige...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Ozzed:

Folk som går på sådant här är samma kategori människor som klickar "gilla" på facebook-statusar som ser ut något i stil med:

"This cute baby elephant is homeless. If 10 000 people like this, the cute, defenceless baby elephant will get a home, and gold will rain from the sky."

Och folk klickar gilla, som de naiva idioter de är.

Att äldre går på det kan jag förstå. Neuronerna fungerar sämre och sämre efter 30, men är man ung har man fan ingen ursäkt att vara dum i huvudet.

Skrämmande helt klart, men folk som är "dumma" vet inte att dom är det tyvärr, oftast iaf :/ ignorance is bliss

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

dom har ringt oss 3 gånger på en dag -_-

sist dom försökt så sa jag "lisen here i know this is a scam and everybody in this household knows it is a scam so can you ppl please stop calling us it is not going to work" dom har inte ringt på 3 veckor nu så

Permalänk

Hur svårt kan det vara för människor att tänka "nej, jag tänker inte lita på en främmande person som ringer mig". Verkar vara nästan lika svårt som att fötstå att facebook inte kommer ge pengar till ett skadat djur som får mycket likes, eller kanske att det inte är lika lätt att välja sida i en konflikt i afrika, som det är i star wars eller harry potter...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

shit vad jag skulle vilja att de ringer mig, TroLLTIME!

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Men vänta, är det verkligen så svårt och spåra deras telefonsamtal eller hitta detta skamföretag?

Förmodligen väldigt lågt prioriterat hos svenska Polisen.

Piratjakt och tjat på riksdagen för att få använda FRAs avlyssningsförmåga går långt före riktig brottslighet på internet såsom detta eller rån via blocket osv.

Permalänk
Medlem

Dem har ringt mig några gånger nu och sista gången tröttnade jag och avbröt han och bad han lyssna på mig och sa "do you like balls" varpå han inte förstog och då frågade jag "Do you wan't to suck my balls" varpå han blev arg och svarade "I will suck your girlfriends balls" då garvade jag och han la på. Elakt och omoget men dem förtjänar inte bättre och jag orkade itne tjöta med dem.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Dom där jävlarna har ringt säkert 10 gånger inom loppet av 3 dagar (förra veckan).
Ibland var det nån indiskbrytande kille och nån gång nån kvinna med lite mer proper engelska.
Bad dom dra åt helvete, sen dess har dom inte ringt!

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem

Fan vad jag skulle älska att få ett sånt samtal, skulle försöka driva med dem så mycket det bara gick. Genom att låtsas som att jag inte kan någonting överhuvudtaget. Typ helt enkelt spela så okunnig att de till slut ger upp Garanterat inte lyckas med att sätta på fjärrstyrningen

Permalänk
Medlem

Drabbar detta enbart dem med hemtelefon? Någon speciell målgrupp?

De har aldrig ringt mig

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10