Sidan 4 av 5 123 4 5

Verktyg Visningsval
2012-03-28, 11:58   #91

Palme_570

Medlem

Plats: vimmerby

Registrerad: feb 2005

Alltså. Om man köper att de är från microsoft så förkännar de fan att få de där slantarna Läropengar för den utsatte dessutom.. (Kan man ju hoppas iaf)

Brutallus
Palme_570 är inte uppkopplad
2012-03-28, 12:41   #92

Bejje

Medlem

Bejjes avatar

Plats: Kalmar

Registrerad: apr 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Syche Visa inlägg
Undrar när dom kommer ringa till mac ägare :/
Dom ringer random folk tror jag. Dom ringde in kollega till mig, vi jobbar som IT-tekniker och sa att han hade virus "i sitt Windowsprogram".
Han sa att det låter konstigt, för jag använder inga Micrososoftprodukter, jag kör bara Linux. Då blev dom sur och la på
2012-03-28, 15:40   #93

XPerion

Medlem

XPerions avatar

Plats: Jönköping

Registrerad: feb 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av kinnunen4321 Visa inlägg
Man skulle ju kört en virtuell maskin och spela helt bakom bollen
Dra ut på tiden så mycket som möjligt
Samtidigt ska man ha program som kollar all trafik till datorn Så kan man ha lite kul sen

Skickades från m.sweclockers.com
Detta har någon redan gjort, med VMware, virtuellt wp7 och fyllde på med massa spywares/virus och spelade in det hela för lura skojarna. Finns video i youtube om det.
1:i5-4670K|ASUS Z87 Pro|Corsair DDR3 16GB|CM 212 EVO|ASUS 660GTX|Samsung SH-203B|Samsung 840 250GB + Seagate 7200.10 2x320GB + Samsung T166 2x500GB + F2 1,5TB|Corsair AX760|Fractal Design Define R4|Dell 24" 2408WFP|
XPerion är inte uppkopplad
2012-03-28, 19:58   #94

rektor

Medlem

Registrerad: okt 2011

http://xkcd.com/272/
rektor är inte uppkopplad
2012-03-29, 08:53   #95

riktigninja

Medlem

Plats: sdf

Registrerad: apr 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av DistantHoller Visa inlägg
Det är nog du som är konstig, de flesta öppnar dörren när det ringer på klockan. Svarar du inte på telefonen eller mail heller?
det är ganska förutsägbart att öppna dörren för okända

1. mörkhyad person som knappt kan engelska och vill sälja en bok
2. polsk brud som vill sälja blyertsteckningar på katter och papegojor
3. jehovas vittne
4. kronofogden
5. kriminella som vill se om man har något av värde, och låtsas fråga efter vägen till något.
6. yxa i pannan
riktigninja är inte uppkopplad
2012-03-30, 14:25   #96

lastninja

Medlem

Plats: Sverige / Stockholm

Registrerad: nov 2006

Är det någon här under 25 års ålder som blivit uppringd?
misstänker att dom bara ringer 30+
ingen av mina kompisar yngre än 30 har blivit uppringd, men ja vet flera föräldrar o andra 30+ som råkat ut för detta.
lastninja är inte uppkopplad
2012-03-30, 14:37   #97

sponkan

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: jul 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av XPerion Visa inlägg
Detta har någon redan gjort, med VMware, virtuellt wp7 och fyllde på med massa spywares/virus och spelade in det hela för lura skojarna. Finns video i youtube om det.
Länk?
sponkan är inte uppkopplad
2012-03-30, 20:04   #98

Hmmkk

Medlem

Plats: Here

Registrerad: maj 2006

Blev uppringd av någon för några veckor sedan som talade engelska med indisk brytning/dialekt. Han sa att han ringde från Microsoft och att de hade märkt att min dator skickade ut "errors" eller något sådant. Blev ett ganska kort samtal då jag sa något i stil med "No, I don't think we got any errors.", varpå han svarade "That's fine." och la på... Tänkte lite efteråt att de hade ju varit roligt att gå in på lite detaljer, typ vilket OS eller vilken dator det handlade om eftersom att jag har flera o.s.v. Men då hade han väl lagt på även då. Gissar på att de ringer på måfå från det de hittar på t.ex. hitta.se och eniro.se, har nog inte med ålder att göra. De ringde från något nummer som endast visades som "Externt samtal" eller liknande på nummerpresentatören, gissar på att det kanske betyder utlandssamtal.
Nya: P180 - Scythe 120mm - ADDA 80mm + Hiper Type-R Blue 580W (RMA) nu Tagan 600W Dual Engine + P5WDH + E6600 - Noctua NH-12 - Scythe 120mm + A-Data 6400 2048MB + Asus 7950GX2 (RMA) nu Gainward 8800GTS + Samsung SP2504C (RMA) nu HD250HJ + HD401LJ + HD501LJ
Stock: 3dmark 01: 40000 03: 31000 05: 13000 06: 8000 SuperPI: 21s
Hmmkk är inte uppkopplad
2012-03-31, 00:04   #99

Naxos

Medlem

Naxoss avatar

Naxos är inte uppkopplad
2012-03-31, 02:19   #100

Dylanator

Medlem

Plats: Dalarna

Registrerad: jan 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse Visa inlägg
Hur menar du att detta inlägg har med trådens ämne att göra?
Ja själva samtalet från en scammer är väl inte så farligt i sig, det är väl dina uppgifter som stjäls som är själva nöten?
"Så vad har ditt inlägg om mitt inlägg med tråden att göra"?
2012-03-31, 17:31   #101

kinnunen4321

Medlem

Plats: varbergs kommun(halland)

Registrerad: maj 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av XPerion Visa inlägg
länk?
Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida
kinnunen4321 är inte uppkopplad
2012-04-03, 16:48   #102

ArtMan

Medlem

ArtMans avatar

Plats: Helsingborg

Registrerad: jul 2001

Haha de ringde mig igen! Lät som samma kille som förra gången. Det var dock inte från Microsoft. Frågade specifikt men han sade "No, not Microsoft. Iam calling from Windows operating system" . Sade de att jag kör Linux...han...."You have not windows?" Sedan lade han på ...Det hela lät som killen satt på nån callcenter och läste upp en text...Synd att man inte hann spela in samtalet...
2012-04-03, 18:55   #103

Bejje

Medlem

Bejjes avatar

Registrerad: apr 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ArtMan Visa inlägg
Haha de ringde mig igen! Lät som samma kille som förra gången. Det var dock inte från Microsoft. Frågade specifikt men han sade "No, not Microsoft. Iam calling from Windows operating system" . Sade de att jag kör Linux...han...."You have not windows?" Sedan lade han på ...Det hela lät som killen satt på nån callcenter och läste upp en text...Synd att man inte hann spela in samtalet...
Skulle dom ringa mig så spelas det alltid in efterrsom jag har en app på telefonen som spelar in alla samtal. Men dom kanske inte ringer mobiltelefoner?
2012-04-05, 19:33   #104

Rixxz

Medlem

Rixxzs avatar

Registrerad: maj 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av skog1s Visa inlägg
Ser du allt i svartvit? Så om din egen Farfar/Farmor/Mormor/Morfar/Mamma/Pappa/Syster/Bror etc. Som kanske inte är idioter/naiva/ignoranta skulle gå på detta för att dom är tekniskt okunniga! så gör det dom till idioter! Hur tänkte du där!
Var just det jag menade med "ignoranta" .

"Ignorance (or witlessness) is a state of being uninformed (lack of knowledge).[1] The word ignorant is an adjective describing a person in the state of being unaware and is often used as an insult. For example: Mark is excellent at math, but completely ignorant when it comes to cars."

Dock var det inte menat som en förolämpning.

Senast redigerad av Rixxz 2012-04-05 klockan 19:44.
Rixxz är inte uppkopplad
2012-04-10, 17:00   #105

Joojl

Medlem

Joojls avatar

Registrerad: nov 2011

Fick två samtal förra helgen av först en man som påstod sig vara från microsoft och sen en kvinna.
Det räckte med att säga att de inte alls kom från microsoft för att de snabbt som attan skulle lägga på luren
Joojl är inte uppkopplad
2012-04-10, 20:42   #106

iAmKato

Medlem

iAmKatos avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: mar 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av riktigninja Visa inlägg
det är ganska förutsägbart att öppna dörren för okända

1. mörkhyad person som knappt kan engelska och vill sälja en bok
2. polsk brud som vill sälja blyertsteckningar på katter och papegojor
3. jehovas vittne
4. kronofogden
5. kriminella som vill se om man har något av värde, och låtsas fråga efter vägen till något.
6. yxa i pannan
7. Radiotjänst (Gubbe i arbetskläder på en söndag som knackar dörr, ja tjena)
PSU: Corsair HX 850W
iAmKato är inte uppkopplad
2012-04-21, 11:12   #107

VretaKloster

Medlem

VretaKlosters avatar

Plats: Borås

Citat:
Ursprungligen inskrivet av skog1s Visa inlägg
Tack för länken! Den var riktigt rolig! (men du är skyldig mig en timme av mitt liv (ironi)

Ja varför? Kan du inte räkna ut det själv. Många som går på detta för att dom är okunniga inom teknik,mjukvara!

Ser du allt i svartvit? Så om din egen Farfar/Farmor/Mormor/Morfar/Mamma/Pappa/Syster/Bror etc. Som kanske inte är idioter/naiva/ignoranta skulle gå på detta för att dom är tekniskt okunniga! så gör det dom till idioter! Hur tänkte du där!

Så man ska inte öppna när det ringer på dörren?
Det har väl ändå inget att göra med tekniskt kunnig eller inte lämnar man ut sina bankuppgifter eller betalar dessa snubbar pengar så är man idiot vare sig man vet hur en dator är konstruerad eller inte?! vafan?! Kommer än främling fram på gatan och ber om ditt kontokort och kod ger du han det då? vare sig han är Polis eller kostym klädd eller ?! Vafan har tekniskt kunnig med saken att göra ?! Har inte å göra med om det är släkt eller inte, skulle min egen högtaktade far göra detta hade jag skrattat han i ansiktet och sagt , IDIOT!

Det här med dörren fattade jag inte riktigt heller men kommer någon och knackar på Farmors dörr öppnar hon inte förrän hon vet vem det är som står utanför och syftet med besöket
Intel Q9550 @ 2,83 GHz | Asus Maximus II Formula | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4GB | Noctua NH-C12P | XFX Geforce GTX280 XXX | 2 x 250GB WD Caviar Blue RAID + 1 TB Hitachi Deskstar | Thermaltake 850W | LianLi PC-A17A | W7 64-bit
VretaKloster är inte uppkopplad
2012-05-02, 23:21   #108

Valiumballong

Medlem

Valiumballongs avatar

Registrerad: jan 2010

Uppringd tre gånger den här helgen.

Första gången frågade jag hur de hade fått tag på mitt nummer och hur de visste att jag hade ett virus på min dator. Efter några (från deras sida) skakiga minuter slängde de på luren.

Andra gången spelade jag dum och slösade bort ungefär en timme av deras tid genom att helt enkelt inte göra som de sa, satte mig på altanen och tog en öl medan jag beskrev alla möjliga konstiga problem som uppstod under den tid jag påstod mig försöka få datorn att fungera. Till sist tröttnade kvinnan och lade på.

Tredje och sista gången blev jag riktigt arg. Det var inte roligt längre och jag var upptagen vid grillen. Det var 15 sekunder jag inte hade velat sitta på andra sidan det samtalet. Slutade med att det var jag som slängde på.

Vore uppskattat om det U-land som spyr ur sig den här typen av fredsstörare kunde spontanantända.
Valiumballong är uppkopplad nu
2012-05-05, 01:33   #109

star-affinity

Medlem

star-affinitys avatar

Registrerad: jan 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Ozzed Visa inlägg
Folk som går på sådant här är samma kategori människor som klickar "gilla" på facebook-statusar som ser ut något i stil med:

"This cute baby elephant is homeless. If 10 000 people like this, the cute, defenceless baby elephant will get a home, and gold will rain from the sky."

Och folk klickar gilla, som de naiva idioter de är.

Att äldre går på det kan jag förstå. Neuronerna fungerar sämre och sämre efter 30, men är man ung har man fan ingen ursäkt att vara dum i huvudet.
Ödmjukt inlägg…
star-affinity är inte uppkopplad
2012-05-05, 10:54   #110

Ozzed

Medlem

Ozzeds avatar

Registrerad: feb 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av star-affinity Visa inlägg
Ödmjukt inlägg…
Kanske inte. Men jag anser det inte en mänsklig rättighet att vara obildad.

Även om det är ett område jag inte kan ett dugg om (som bilar t. ex) så skulle jag inte låta en vilt främmande människa gräva i motorhuven bara för att de har blåställ som det står "Ford" på ryggen på heller.

Det borde vara ren överlevnadsinstinkt att begripa att folk inte helt random vill fixa ens prylar gratis, oavsett vad det gäller.
Ozzed är inte uppkopplad
2012-05-07, 12:06   #111

star-affinity

Medlem

star-affinitys avatar

Registrerad: jan 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Ozzed Visa inlägg
Kanske inte. Men jag anser det inte en mänsklig rättighet att vara obildad.

Även om det är ett område jag inte kan ett dugg om (som bilar t. ex) så skulle jag inte låta en vilt främmande människa gräva i motorhuven bara för att de har blåställ som det står "Ford" på ryggen på heller.

Det borde vara ren överlevnadsinstinkt att begripa att folk inte helt random vill fixa ens prylar gratis, oavsett vad det gäller.
Jo, jag håller med dig (delvis).
Men att det skulle handla om det där med neuronerna vetefan.
Tror snarare att man blir mindre blåögd med åldern. Sen finns det kanske en gräns där det vänder.
star-affinity är inte uppkopplad
2012-05-07, 23:27   #112

PerZerk

Medlem

PerZerks avatar

Varför lägger folk inte bara på när något okänt nummer ringer? Om det är något viktigt så ringer dem upp igen.
i7 2600 4GHz | Arctic i30 | Asus P8Z68-V/GEN3 | 16GB | 2x EVGA GTX 680 SC SLI | X-FI Xtreme Audio PCI-E | HDD 300GB | HDD 1TB | 2st Sony DVD-RW 24x | FSP Aurum 700W | Win7 Pro x64 | MX-518 | CPU-Z, 3DMark 11 // Pavilion m6-1052eo | i5 3210m 3GHz | 8GB | HD 7670m 1GB | 120GB SSD | Win7 Pro x64 // DIR-600 B5 FW: 2.17 / Netgear Prosafe GS105 / GS108
PerZerk är inte uppkopplad
2012-05-09, 11:06   #113

Tuxsux

Medlem

Tuxsuxs avatar

Plats: Skara

Registrerad: sep 2011

Att äldre går på det kan jag förstå. Neuronerna fungerar sämre och sämre efter 30, men är man ung har man fan ingen ursäkt att vara dum i huvudet.

Aj som tusan då,själv har jag passerat 45 därmed är jag i farozonen att få både hdd och tamejtusan prollen kapad av dessa illasinnade kufar.
LUR: Lumia920 den gula dessutom
Tuxsux är inte uppkopplad
2012-05-15, 14:57   #114

Pirum

Medlem

Plats: Västra Götaland

Registrerad: okt 2010

Fick förra veckan typ 4 samtal från dessa stollar, som med stark indisk brytning sade sig ringa från Microsoft security center, Microsoft, och vad tusan de nu mer hittade på. På fasta telefonen, det syntes inget caller-id, bara "okänt nummer" eller nåt. Jag tror att de ringer på måfå,inte skulle de orka kolla upp ålder, inkomst, etc, på folk som de ska försöka lura.

Hur som helst så fattar jag inte att de inte "svartlistar" ett nummer de redan ringt på och misslyckats - för jag tror att det var samma gangstergäng som ringde alla gångerna.

Jag orkar inte höra på fåntrattarna, eller driva med dem, sade bara att jag inte hade virus, och lade på, och sista gången lade jag även till att jag hatade microsoft, menmen, jag antar att om de lyckas med ett samtal på 1000 så går de ändå med bra vinst. De kriminella asen som står bakom ger säkert helt urusel lön till sina anställda skurkar som nog jobbar på provision som många andra lurendrejare.

Helst skulle jag vilja spärra min fasta telefon för samtal från utlandet, men det kan man väl inte kanske.

Tillägg: Som många andra här kan jag rekommendera att verkligen se till att era (ofta äldre) släktingar inte har adminrättigheter och helst inte ens lösenordet till adminkontot...

Hur är det förresten, defaultar inte OSX till att installera förste användaren som admin? Vilket gör att många kör OSX som admin? Tänker på att scammarna nog kan utvidga marknaden genom att hävda att de ringer från Apple, OSX har ju fått en del trojaner på senare tid och eftersom Apple skiter i folk som kör system äldre än Snow Leopard (2009) så kommer ju mängder av OSX-system att vara opatchade mot senaste säkerhetsluckorna.

Senast redigerad av Pirum 2012-05-15 klockan 15:10.
GA-P55-USB3 Core i5 760 @3.5, AMD HD6670 silent, Intel SSD, 1TB Seagate SSHD, 1TB Samsung F3, Liteon ihbs112 BR, Win8.1 ProWMC (SSD) + OSX 10.9 (Fusion drive), OSX10.10b2 (SSD), + Linux Mint DE (SSHD)
Pirum är inte uppkopplad
2012-05-19, 12:37   #115

anton_mjor

Medlem

anton_mjors avatar

Registrerad: maj 2006

En polares farsa blev uppringda av dessa för någon dag sen, han hade fortsatt snacka en stund, frågat "Do you want my credit card number or what?", och sen avslutat med Go fuck yourselves
Han sa att de hade stark brytning, men inte riktigt förstod vad för brytning.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Pirum Visa inlägg
Hur är det förresten, defaultar inte OSX till att installera förste användaren som admin? Vilket gör att många kör OSX som admin? Tänker på att scammarna nog kan utvidga marknaden genom att hävda att de ringer från Apple, OSX har ju fått en del trojaner på senare tid och eftersom Apple skiter i folk som kör system äldre än Snow Leopard (2009) så kommer ju mängder av OSX-system att vara opatchade mot senaste säkerhetsluckorna.
Precis som Microsoft patchar XP och Vista patchar Apple alla OS X som är värda att patcha, dvs. Leopard och uppåt, de andra är helt enkelt för gamla, de datorer som kör äldre os än så är knappt användbara på nätet.
Jag vet att man kan knäcka admin-lösenordet i OS X Tiger, jag har själv gjort det. I senare versioner vill jag dock minnas att alla såna hål är täppta, och den riktiga root-adminen är låst.

Senast redigerad av anton_mjor 2012-05-19 klockan 12:43.
anton_mjor är uppkopplad nu Folding
2012-05-24, 12:14   #116

menlivet

Medlem

Plats: Västerås

Registrerad: nov 2008

morsan får samtal från dessa skulle jag tro nu. dem påstår att hon har vunnit 10 000kr eller dollar vad vet jag. men jag antar att de bara är att skita i dem eller ?
menlivet är inte uppkopplad
2012-05-25, 20:23   #117

subruz

Medlem

Plats: Malmø

Registrerad: maj 2003

Satt hos min farmor för bara några dagar sedan, telefonen ringde och jag svarade för ovanlighetens skull. Direkt hör jag ngn prata engleska med kraftig pakistansk eller indisk brytning, han rabblade i en väldans fart om att de hade fått 'critical errors' och att microsoft gjorde en undersökning och så vidare. Han kom emellertid inte särskilt långt innan jag bad honom flyga och fara då min farmor inte ens har en jävla dator, och nog var det transparent ändå.

Jag blir tokarg på sådant.
Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).
subruz är inte uppkopplad
2012-05-26, 00:33   #118

Woaini

Medlem

Registrerad: apr 2012

Dom har försökt få tag på mig väldans mycket senaste veckan. När jag tillslut hann svara bad indierna mig att logga in på: www punkt ammyy punkt com (hoppas jag lyckades skriva det på en sådan form att ingen kan råka klicka dit av misstag)

Dom ringde från: 00855924842

Finns det ingen här som har kunskaper i hur man ger skit tillbaks till dom? (Jag prövade min teleoperatör samt polisen för att se vad som gick att göra men tyvärr kunde ingen av dem göra något alls så tillsvidare får man helt enkelt stå ut med idiotsamtalen)
Woaini är inte uppkopplad
2012-05-29, 16:20   #119

abki

Medlem

Plats: Gigabyte

Registrerad: aug 2008

Fick 2 samtal från dom förra veckan. Knagglig engelska, datorn gjorde visst download. Försökte förklara för dom på svenska att allt fungerade så bra så. De gav upp efter ett tag, hopplöst fall.
Därmot ringde dom från hemligt nummer så det är inte så lätt att spåra.
abki är inte uppkopplad Folding
2012-06-05, 19:22   #120

Waowt

Medlem

Plats: Du kan ju alltid gissa

Registrerad: maj 2012

Dom har aldrig ringt mig, men om dom gör det, skulle det vara kul att driva med dom lite .
Waowt är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker