|
Fick förra veckan typ 4 samtal från dessa stollar, som med stark indisk brytning sade sig ringa från Microsoft security center, Microsoft, och vad tusan de nu mer hittade på. På fasta telefonen, det syntes inget caller-id, bara "okänt nummer" eller nåt. Jag tror att de ringer på måfå,inte skulle de orka kolla upp ålder, inkomst, etc, på folk som de ska försöka lura.
Hur som helst så fattar jag inte att de inte "svartlistar" ett nummer de redan ringt på och misslyckats - för jag tror att det var samma gangstergäng som ringde alla gångerna.
Jag orkar inte höra på fåntrattarna, eller driva med dem, sade bara att jag inte hade virus, och lade på, och sista gången lade jag även till att jag hatade microsoft, menmen, jag antar att om de lyckas med ett samtal på 1000 så går de ändå med bra vinst. De kriminella asen som står bakom ger säkert helt urusel lön till sina anställda skurkar som nog jobbar på provision som många andra lurendrejare.
Helst skulle jag vilja spärra min fasta telefon för samtal från utlandet, men det kan man väl inte kanske.
Tillägg: Som många andra här kan jag rekommendera att verkligen se till att era (ofta äldre) släktingar inte har adminrättigheter och helst inte ens lösenordet till adminkontot...
Hur är det förresten, defaultar inte OSX till att installera förste användaren som admin? Vilket gör att många kör OSX som admin? Tänker på att scammarna nog kan utvidga marknaden genom att hävda att de ringer från Apple, OSX har ju fått en del trojaner på senare tid och eftersom Apple skiter i folk som kör system äldre än Snow Leopard (2009) så kommer ju mängder av OSX-system att vara opatchade mot senaste säkerhetsluckorna.
Senast redigerad av Pirum 2012-05-15 klockan 14:10.
GA-P55-USB3 Core i5 760 @3.5, 8GB Corsair XMS3 DDR3, Radeon 4650 (passiv), 40, 80 & 120GB Intel SSD, 2x1TB Samsung F3, 250GB Seagate, Liteon ihbs112 BR, Nec 3500&4550 DVD, Win8 + OSX 10.8 + Linux Mint DE
|