Nästa Playstation kallas Orbis – innehåller AMD64 och Southern Islands

Permalänk
Melding Plague

Nästa Playstation kallas Orbis – innehåller AMD64 och Southern Islands

Sakta men säkert dyker nya uppgifter upp om nästa generation spelkonsoler. Vad som kallas för Playstation Orbis kan innehålla komponenter från AMD och klara av spel i 4K-upplösning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

trist att dom sumpar bakåt stödet.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer så kan det vara Slut med Playstation för min del.

Permalänk

avsevärt trevligare rykten än de som cirkulerade förra året, då påstods det väl vara northern island GPU?

underligt hur man är mer benägen att svälja sånt här bara för att dom slänger in ett latinskt ord och kallar det "code name"... men det är alltid kul med spekulationer om framtidens teknik imo

Permalänk
Medlem

Blir inget köp isåfall för min del.
Tänkte att kränga iväg PS3n och köra både ps3 och ps4 på samma konsol men icke.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

"Det ska räcka till för att driva spel i 4K-upplösning" Ja då jäklar ska de vara ett krutpaket under huven. Jag undrar hur de ska lyckas att få bort all värme samtidigt.

Jag undrar vad det blir för fps i de spel med 4K-upplösning, lite marknadsföringssurr känns det som att snacka om 4K-upplösningar.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

trist att dom sumpar bakåt stödet.

Mer eller mindre enda skälet till att jag inte äger PS3 idag. Inte många PS2 spel jag har, men de jag har vill jag kunna lira.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk

Gött!! Det blir en 64-bitars processor

Visa signatur

| FreeNAS | ASUS H87I-PLUS | Intel Core i3-4330 @ 3.5Ghz | Crucial DDR3 Ballistix Sport VLP 16GB | Noctua NH-L9i | 6x WD Red 2TB | Fractal Design Array R2 |

Permalänk
Medlem

Åhh fan, om PS4 klarar spel "flytande" i 4k upplösning så kanske vi kan klämma lite bättre prestanda ur den än förväntat, majoriteten av konsollportningar lär väll ändå vara anpassade efter 1080p iom. Att få äger en 2160p TV.
Visst så påverkar ju texturer och liknande, men de brukar ju göra egna till PC som blir snyggare.
Jag tror att nästa generations konsollportar blir bättre än förväntade, självklart så kommer dem att fallera mot slutet av nästa konsollgeneration de med. Men i mina ögon så ser det inte i närheten av så mörkt som jag trodde ut

Permalänk
Entusiast

Sony jobbar som vanligt hårt på att göra sig av med sina kunder. Om de inte vill sälja några konsoller kan de väl bara sluta tillverka dem istället?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

inte speciellt bra rykten detta..

Permalänk
Medlem

Bra med x64 CPU. Då kanske portningar blir bättre.

Permalänk
Medlem

Varför kör de inte kepler och ivy på den borde det inte vara ett bättre val med tanke på strömförburkning, prestanda och storlek?

Permalänk
Medlem

de vill inte att folk skall kunna köpa beggat längre? sänk spelpriserna då för fan!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

För min del är det bara positivt att den saknar bakåtkompatibilitet. Jag äger redan en PS3 och om jag vill spela PS3 spelar jag på den. Och för det andra kanske PS4 blir billigare, enklare att programmera spel till osv. Däremot att spelen binds till PSN? Om man saknar internet uppkoppling så kommer man inte kunna spela spel? Jag hatar att man ska bli så internet beroende...

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Skönt om dom sumpar bakåtkompabiliteten. Dags att satsa på en helt ny fräsch konsol som inte tar hänsyn till gamla spel som ska köras på den. Känns som dom kan satsa hårdare och få fram en bättre produkt.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk

Finns ingen chans att de kommer göra spel i 4k-upplösning. Som artikeln skriver så motsvarar det stereoskopisk 3D i 1080p.

Konsoler driver inte utvecklingen framåt. De anpassar sig bara efter vad som är populärt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Varför kör de inte kepler och ivy på den borde det inte vara ett bättre val med tanke på strömförburkning, prestanda och storlek?

kanske är en fråga om pris också:)

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Kommer sälja som smör ändå. Men det är inte kul för alla oss som gillar att samla på spel. Kul om PSN är nere en vecka, så kommer man inte åt sina spel. Ställer mig lite kritisk till detta.

Förstår genrellt in hur alla dessa digitala speltjänster går runt. Både STEAM och Origin t.ex. tar ju ockerpriser för spel (om det inte är REA). Man tycker ju att en digital kopia borde vara billigare.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Innan folk blir eld och lågot över det häör så bör man kanske påpeka att Kotaku har varit klassad som väldigt otrovärdiga då det gäller rykten.
Det stora erkända spelforumet NeoGAF bannade folk som använde Kotaku som källa under en lång period.
Så ta det med en nypa salt.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Som sagt, lurendrejeri på pengar. Tänk alla tusen kronor som spelare har köpt dom där överprisade spelen för, som sedan blir helt värdelösa i och med "nästa" generation.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Ni missade ryktet att man MÅSTE vara uppkoplad till internet med den för att den ens ska fungera....
Sen att det dröjer nästan 2 år till den!?!? ska vi stå ut med DX9 ports tills 2014? Är altså troligt att man inte behöver mer än mitt 460 för att kunna lira 95% av alla ny släppta spel i två år till...

Permalänk

VA?!
Jag hoppas verkligen detta är falska rykten och att dom inte gör detta då bakåtkompabilitet är det jag saknar på ps3 då man gärna vill spela sina ps2 spel på ps3an... ganska skönt att bara kunna använda en enda maskin för att spela flera spel

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk

Vad är det för logik att en konsol kommer klara 4k-upplösningar med 7000-serien, när en PC knappt klarar 2560*1600?
Och då snackar vi bara grafikkort för 4500 spänn. Rykten indeed.

Permalänk
Medlem

Eftersom alla spel på PS3an är programmerade till en CELL processor så skulle det nog vara ganska omöjligt att göra spelen bakåt kompatibla till en x64 processor.

Permalänk
Medlem

Undrar vilken sorts processorarkitektur dem tänkt använda?

Stars vs Bulldozer?

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Ni missade ryktet att man MÅSTE vara uppkoplad till internet med den för att den ens ska fungera....
Sen att det dröjer nästan 2 år till den!?!? ska vi stå ut med DX9 ports tills 2014? Är altså troligt att man inte behöver mer än mitt 460 för att kunna lira 95% av alla ny släppta spel i två år till...

Nja. Både Wii U och Xbox 720 lär komma inom ett år. Men det är alltid roligare med spel som utvecklas direkt för pc

Kommer nog inte bli så mkt konsol lir för mig i framtiden om alla tillverkade tar denna inriktningen. Jag vill samla på mina spel, inte köpa dom, och sen om konsolen går sönder, företaget försvinner, tjänsten läggs ner, så blir hela min spelsamling värdelös. Nej tack.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Pointless speculation is pointless.

Visa signatur

ingenting * allt = vad som helst?

Permalänk

Detta vore ju suveränt? Inget tramsande med bakåtkomp utan full fart framåt.

Permalänk
Medlem

Låter osmart - begagnatmarknaden är ju det som till stor del driver framgången för en konsol. Och ju populärare den är desto fler spel produceras och säljs. Vad hade C64 varit utan den massiva mängden spel? (Och nej, om det inte hade varit lönsamt trots piratkopieringen att utveckla tusentals spel så hade så inte skett.)