Moddare kyler Linux-dator med toalettvatten

Permalänk
Melding Plague

Moddare kyler Linux-dator med toalettvatten

Linux-pingvinen Tux står modell till en vattenkyld dator som tar vatten direkt från toalettens cistern – på gott och ont.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Ser skitbra ut.

Permalänk

Jäveln snodde min idé! Har tänkt på det sen ett par år...

Permalänk
Medlem

Mysig toalett, Inte....

Permalänk
Medlem

Bra tänkt. Då blir det ju nytt rent vatten i slingan varje gång toaletten spolas. Skulle tro det inte var "skitigare" i den vattentanken än vad det är i vanliga dricksvattenledningar...

Permalänk
Medlem

Lite smart faktiskt, man går la ändå rätt ofta på toa så då dumpar man ju bara det varma kylvattnet så ingen rad behövs

Miljötänk

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

En "upper decker" skulle ju bokstavligen göra så att skit fastnar i blocket och slangar.

Permalänk
Entusiast

En rätt smart idé.
Måste erkänna att jag var inne på den banan själv till min hemmaserver, men efter lite tester visade det sig å jag ibland kan vara borta några dagar i streck är det istället ett bekymmer. Återgick till klassisk radiator utanför garderoben.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Jobbigt om någon spolar länge eller toaletten låser sig i öppet läge så det inte fylls upp med nytt vatten i cisternen, annars riktigt smart. Frågan är hur varmt det blir över en natt om ingen går på muggen.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Dendär toan är som ny i amerikanska mått, NO SHIT!

Permalänk
Medlem

Första datorn som gör sina behov på toaletten.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

haha, fy tusan, det enda som direkt slår mig är, om nån slang går sönder eller det börjar läcka på andra sidan väggen så har pumpen oändlig tillgång till vatten, vilket ett vanligt system inte har... den skulle kunna stå där och pumpa vatten rakt ut i hans hem eller var det nu är, i timmar och dagar.. wehoo, vad roligt -inte

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Så nu kommer Gustavsberg ut med sin egna lösning?

Permalänk
Medlem

Kul med lite "knäppa" människor

Tur han tog vatten där och inte i vattenlåset...

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk

Fränt!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Första datorn som gör sina behov på toaletten.

Clockren!

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk

Skitcoolt

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

kul bygge men köra med öppet nätagg vette tusan om jag hade vågat göra.

Permalänk
Medlem

smart tänkt! men såg ju inte så mysigt ut just...

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Jag har en jättestor lust för å säga att skit hör hemma i toaletten men jag håller det nog tyst för mig själv

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Måste ju dock säga att det inte känns så tryggt med ett öppet nätagg hängandes på väggen, vore väl inte så bra om man kom åt det

Visa signatur

Antec P193 | ASUS P7P55D-E | Intel i5 750 2,66GHz @ 4,1GHz | Noctua NH-C12P-SE14
XFX RADEON HD7970 | 4x2048 Corsair XMS3 1600Mhz | 2 x 120GB Corsair SSD Force Series

Permalänk
Medlem

Hoppas han sätter något för nätagget i normala fall. Dom där kondensatorerna vill man inte råka komma åt..

Permalänk
Hedersmedlem

Om vattnet är varmt så lär bakterierna frodas, fast å andra sidan så lär det ha en bättre "reningseffekt" på treket i toan.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

"The more we go to the toilet, the more the CPU heat is going down With this setup, the cpu heat is about 19 celcius very nice heh ! After a weekend out of home (not flushing the toilet for a while), the toilet reservoir is warm and the cpu heat is about 29 celcius...."

lär ju vara något liknande i temperatur

här är länken : http://www.clearfoundation.com/Community/Photos/Faucon/37/Pho...

Permalänk
Avstängd

Damn, han snodde min idé..

Permalänk
Medlem

Kul om en slang börjar läcka.

Permalänk
Medlem

Roligt roligt

Så länge man gör det med viss övervakning så bör det inte vara något problem. Det finns ju ett par problemområden som man bör tänka på.

Om toan används gång på gång så att den inte hinner fylla upp sig bör det finnas en två loops. En som byter ut vattnet i reservoaren till det nya, kalla vattnet, och som dumpar den gamla varma vattnet i toalettens cistern, och en loop som sköter den vanliga cirkulationen genom blocken. Skulle också sätta in ett vattenfilter som förhindrar att kalkavlagringar samt oönskade partiklar finner sin väg in i systemet.

Sedan kan det ju vara bra med en fail-safe också. Typ att man har en radiator, men som under hela normala driften är avstängd, och om temperaturen överstiger t.ex 70c så går den igång och jobbar ned temperaturen tills dess att någon spolar igen. Eller så installerar man någon slags automatisk spolning som datorn kan aktivera själv, om temperaturen går för högt, eller om intervallet är för långt för att systemet ska må bra. Kallt vatten kostar väl runt en spänn per kubikmeter(rätta mig om jag har fel) och en vanlig toalett tar väl en helspolning på 6-8 liter. Då kostar varje spolning runt 0,125 kronor. Inte farligt om man måste spola någon gång extra på natten eller så.

Grejen med hela projektet är väl att få tyst på datorn, och då skadar det väl inte att ha en radiator/extraspolning som går igång när ingen är hemma? ^^

Kul projekt!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Snacka om skitdator

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

When the shit hits the fan.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Gillar bästa pris på en proc... Toalett!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Richard aka inkui