Corsair Obsidian 550D

Permalänk
Melding Plague

Corsair Obsidian 550D

Datorlådorna i serien Obsidian hör till entusiasternas favoriter och nu är det dags för ytterligare en modell att göra plats i SweClockers testlabb. Jonas Thörnqvist tar sig an nya 550D.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra review.

Produkten kunde varit lite bättre men snart när det blir uppgradering blir det Fractal Design Define R3, denna 550D är 1-2cm för bred för att jag ska få in den i mitt skrivbord dolt och fint.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

äntligen en recension!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem

Äntligen, dock har jag redan införskaffat chassit :). Läste plus och minus, håller fullt med!

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk
Medlem

Jonas din stekare, tala ur skägget, uppskattar inte lågmält stockholmsmummel.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

Bra genomgång .. men skulle önska lite mer ljus för titt in i chassit....

Permalänk
Medlem

Why o why sätter dem så man måste dra ut dammfilter i bak.. Speciellt när dem är nästan en halv meter långa. Jag sitter med mitt chassi ca 10cm från väggen, och det är så långt kablarna räcker. Om jag nu vill göra rent det så måste jag koppla bort allt.. Kanske inte är så jobbigt, om man gör det bara någon gång i månaden.
Men jag som gör rent datorn 1gång i veckan skulle nog tycka det är ganska dumt.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Jag kan helt och hållet hålla med om att baksidan är på tok för trång om man har mycket kablage.
För övrigt är inte chassit helt så tyst som det ska framgå att det är heller, en smula tystare än mitt gamla nine hundred, dock är det varmare.
Problem med rasslande panelsida har jag, som ska vara "vanligt" vid de första batcharna, men får se hur detta löser sig.
För övrigt, mycket vackert och stilrent chassi.

Visa signatur

Ridå

Permalänk

Jag funderar på om det går att ta bort 5,25"-platserna? Använder man inte dem kunde det vara skönt att få dem ur vägen.

Sen var det lite synd att det var trångt på baksidan och att de valt plast på toppen och fläktlocken.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Väldigt lik r3an fast med lite förbättringar då kanske:D

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem

Var hyfsad snygg, men hade varit än bättre om de hade ändrat färgen på panelen till svart från silver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakob.L:

Väldigt lik r3an fast med lite förbättringar då kanske:D

Verkade mest vara försämringar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Klart intressant - är det inte dags för en chassi-tävling snart? Tystaste chassit...

Hur står sig detta mot Antec Sonata II och Antec P280 när det kommer till mätvärden?

Permalänk

Hade gärna hört ett utlåtande hur det står sig mot Define R3. Bra recension i övrigt!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Inaktiv

får man plats med 2 x 240 rads för intern vattenkylning i denna lilla burk?

Permalänk
Medlem

Dessa "fingerhål" på baksidan av chassit känns onekligen sköna.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Inaktiv

Kul med en ny recension, men det känns udda att ni baserar eran recension på ett optimalt scenario. Ni gör väl recensionen så att användare av alla karaktärer skall få en bra synvinkel på vad chassit har att erbjuda både positivt och negativt.

Frågetecken på:
CPU: Kylaren illustrerar inte de större varianterna som vi på forumet använder.
GFX: Varför använda ett 680, varför inte två? Samt varför välja ett kortare gfx? Vid fullmatning av komponenter - värme problem?
HDD: Varför bara två.. kabeldragningen som du beskriver är redan tight, blir det ett rejält problem vid full matning av specifikationerna som kan sättas in i lådan?
PSU: Får alla kontakter plats på ett modulärt nätagg om man monterar en fläkt bredvid? Testa!
HDD*: Om man kan monterar fläktar på hårddisk burarna, får ett grafikkort plats? Möjligheten finns som du sa i recensionen. Varför inte testa?
DVD: Efter recensionen har jag ingen uppfattning om hur enheter i 5.25 platserna sitter. Bortsett från att man kan montera dem utan snabbfästningar om man så vill.. Framsidan med lucka.. Är det ett givet scenario att allt funkar som det ska?

Permalänk
Medlem

Detta är ett ytterst väl tilltaget och tillfredsställande fläktfilter.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Entusiast

Jaha, då står det fortfarande mellan R3, H2 och P280 till nästa dator då.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett i en vecka nu, håller med på samtliga punkter. Aningen trångt bakom moderkortet och särskilt toppen på chassit känns plastigt. När man hör att folk kan stå på sina 800D utan att det faller ihop så undrar man ju.

Desto gladare blir man när man ser hur luftigt det är framför moderkortet men en cage borta och det låter väldigt lite. Jag kör Corsairs originalfläktar i front och botten, luckorna i sidan och taket är stängda. Behövs inte mer för att kyla min rigg.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig förstå varför det är ett sådant tabu för chassitillverkare att lägga till någon extra centimeter bakom moderkortsplåten.

Permalänk
Medlem

Skulle faktiskt vilja ersätta mitt 800d chassi, så detta kan vara en bra kandidat för detta!

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Dessa "fingerhål" på baksidan av chassit känns onekligen sköna.
http://i.imgur.com/cFntv.png

haha

Permalänk
Medlem

Jag vill ha!

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440

Permalänk
Avstängd

Jonas en fråga, om du fick välja på rak arm mellan p280 och 550D och R3, vilket skulle du rekommendera mest till en vanlig användare som vill ha ett bra balanserat system mellan tysthet och luftventilation delat på priset?

Permalänk
Medlem

Runt 800-900kr vore det ett bra köp. 1300kr är alldeles för dyrt.

Permalänk
Medlem

Jag hade förväntat mig ett klart lägre pris efter genomgången.
Verkar fortfarande som Define R3 är ett bättre val om man tar prisvärdhet i beaktning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AxxT:

Why o why sätter dem så man måste dra ut dammfilter i bak.. Speciellt när dem är nästan en halv meter långa. Jag sitter med mitt chassi ca 10cm från väggen, och det är så långt kablarna räcker. Om jag nu vill göra rent det så måste jag koppla bort allt.. Kanske inte är så jobbigt, om man gör det bara någon gång i månaden.
Men jag som gör rent datorn 1gång i veckan skulle nog tycka det är ganska dumt.

Antecs P280 har dammfilter för nätagget som tas ut från sidan

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

Snyggt, tyst, och bra möjligheter inne, har man pengarna som man vill lägga ut så är det bättre än R3 på många vis, dock väldigt dyrt :/

Permalänk
Medlem

Synd att utrymmet för kabeldragningen baktill är så litet.

Varför envisas lådtillverkare att ha så många 5.25"-platser? Det räcker med max en eller helst ingen alls. Bättre att använda utrymmet till 3.5"-platser och ett par mindre platser dedikerade till 2.5"-enheter.

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done. -Andy Rooney