Nvidia Geforce 605 och GT 620 är nygamla Fermi för OEM

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce 605 och GT 620 är nygamla Fermi för OEM

Färska 600-serien från Nvidia är på allas läppar, och börjar även visa sig i de lägre prisklasserna. Under skalet handlar det dock om välbekanta grafikkort med nya namn.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Bra Nvidia! Sparar på miljön! Och ideér...

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Stakars all ovetande som köper färdiga datorer :/

Visa signatur

DATOR: Chassi: Corsair carbide air 540 CPU: I7 2700k (4.5Ghz 1.288v) RAM: Corsair 4^4(16)GB 1922Mhz Mobo: Asus P8Z68-V LX PSU: Antec HCG 900W GPU: Powercolor 7990 + Sapphire HD 7970 3GB Vapor-X (3way-CrossfireX)
KRINGUTRUSTNING:
Monitor: FSM-270YG 2560x1440 IPS Keyboard: Ducky Shine 2 White kaycaps orange LED Mouse: Logitch G502 Headset: Audio technica ATH-M50 Mic: Blue Snowball

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tasorrog:

Stakars all ovetande som köper färdiga datorer :/

Detta är väl ingen nyhet? Både AMD och Nvidia har gjort såhär i flera år.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Jag väntar bara på att likadant händer på CPU sidan... Liksom det blir ju så lättare för kunderna om t.ex. en Q9950 hade saluförts som en billig i7a... Och volvo kunde göra likadant, 240GLT kunde heta 740DL.

Sedan är det bra att det uppmärksammas vad Nvida och AMD har för affärsmoral jämnt emot deras kunder, så att vi vet att vi inte kan "lita på deras ord" utan måste kolla upp allt före innan köp..
Liksom man kan vara ute i en butik och göra ett fynd åt någon, så inte tusan kan man ha i minnet vad tusan alla hårdvaror egentligen är för något. Utan man antar att en produkt ur en viss serie, tillhör denna serie och har dens grundläggande egenskaper.

Nå nästa grafikkort hade blivit ett PTY om de nu inte hade varit så dyra..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Undra hur länge det tar innan man ser annonser liknande:

"Brutal speldator med Nvidias senaste grafikkort! Med hela 2GB dedikerat grafikminne kan du spela alla dom senaste spelen utan problem!"

Just wait.....

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av THEBADGUY:

Undra hur länge det tar innan man ser annonser liknande:

"Brutal speldator med Nvidias senaste grafikkort! Med hela 2GB dedikerat grafikminne kan du spela alla dom senaste spelen utan problem!"

Just wait.....

Sett ut så i typ 4 år nu?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Eh? Sweclockers? Kolla in notebookcheck.

Alla under 640M är 500 serien.

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-635M.66964.0.h...

640M LE = 550M/555M

635M = 555M

630M = 540M

Edit: Jaha, det var stationära kort nyheten handlade om.. wops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THEBADGUY:

Undra hur länge det tar innan man ser annonser liknande:

"Brutal speldator med Nvidias senaste grafikkort! Med hela 2GB dedikerat grafikminne kan du spela alla dom senaste spelen utan problem!"

Just wait.....

Därför man är glad att man är insatt i denna marknad. Finns en del tveksam marknadsföring...

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Sett ut så i typ 4 år nu?

Jo då, det vet jag. Men nu kan dom ju säga att det är en ny grafikkortserie också = Win för annonsörerna.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Entusiast

Kom inge nu Nvidia, vi vill se mellansegment också, inte bara svindyrt och pissbilligt. Ge mig något mellan 1500 kr och 2000 kr.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av THEBADGUY:

Jo då, det vet jag. Men nu kan dom ju säga att det är en ny grafikkortserie också = Win för annonsörerna.

Hänt förr också.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Agreed! Jag har inte pengar till en 680 men kanske till en 660 eller en 670! Inte alla som har 4000kr liggandes för grafik uppgradering...

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Medlem

Grejen är att dom här grafikkorten troligen inte kommer finnas kvar om en generation eller två, därför är jag mer okej med det här än annars.

Intels integerade borde vara tillräckligt bra iom Haswell och AMDs är det redan imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Därför man är glad att man är insatt i denna marknad. Finns en del tveksam marknadsföring...

All form av marknadsföring ser väl ut så här. Mest avkastning med minsta möjliga utgift...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Inaktiv

Kul trivia.. Noterade av en händelse att SweClockers bild heter "GT 520". Det är dock inte redaktionen som fuskat, filnamnet innehåller "GT 520" även hos Nvidia och är precis samma som för det äldre kortet..
http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gt-620-o...

Permalänk
Medlem

Inte schysst om ni frågar mig, oavsett om det är AMD eller Nvida som gör det.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag skulle tycka att det vore intressant med ett grafikkort som presterar ungefär som ett GTX 570, men med lite nya funktioner, lägre TDP och ett lägre pris. Gärna en TDP under 150W så det räcker med 1st 6 pins strömkontakt. Ett pris under 2000kr hade varit trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag skulle tycka att det vore intressant med ett grafikkort som presterar ungefär som ett GTX 570, men med lite nya funktioner, lägre TDP och ett lägre pris. Gärna en TDP under 150W så det räcker med 1st 6 pins strömkontakt. Ett pris under 2000kr hade varit trevligt.

Till hösten lär det finnas...

Permalänk

Kul att Nvidia uppdaterat GL stödet, vilket Nvidia alltid varit bra på.
Men jag är väldigt intresserad av KEPLER kort i den minimala storleken samt på 28nm och passivt. Tycker att det vore mer intressant. Nu vet jag dock inte när de släpps.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

vitsen med ett sådant här typ av grafikkort minskar för varje generation processorer. Moderna processorer har tillräckligt bra grafikkapacitet för att klara en HTPC, steget upp från HTPC är speldator och då krävs ett mycket bättre kort. Till OEMer? Varför då? Reservdelar ok....

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tasorrog:

Stakars all ovetande som köper färdiga datorer :/

Det man inte vet har man inte ont av.

Permalänk
Medlem

Vad tillför de här korten egentligen? Okej, de funkar väl fint till att spela upp 1080p men typ inget annat. Som många andra skrivit kommer väl den integrerade grafiken i Ivy Bridge och Trinity vara lika bra eller bättre.

Och utifrån de specifikationerna gissar att de typ är sämre än ett gammalt 8800GT i spel. Åtminstone inte bättre.

1GB grafikminne känns ju väldigt motiverat. Annat än för att kunna sätta en klisterlapp på datorn som det står "1GB dedikerat grafikminne" på...

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Jag väntar bara på att likadant händer på CPU sidan... Liksom det blir ju så lättare för kunderna om t.ex. en Q9950 hade saluförts som en billig i7a... Och volvo kunde göra likadant, 240GLT kunde heta 740DL.

.

Just vad Volvo gjorde, samma motor, växellåda och bakaxel.. Annan plåtlåda bara..
Fast DL? DeLux?

Dock tror jag att det måste vara samma års modell, flytta själv över hela drivlinan från en 240 till en 740 och det var "bolt-on"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

Sparar inte nVidia mer pengar på att inte byta namn på dessa? Dem måste juh tillbaka till fabriken sedan få nytt namn.
Visst kanske den extra profiten går till att butiker lurar folk med att kalla dessa "new gen" men endå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Sparar inte nVidia mer pengar på att inte byta namn på dessa? Dem måste juh tillbaka till fabriken sedan få nytt namn.
Visst kanske den extra profiten går till att butiker lurar folk med att kalla dessa "new gen" men endå...

De återkallar nog inga kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Just vad Volvo gjorde, samma motor, växellåda och bakaxel.. Annan plåtlåda bara..
Fast DL? DeLux?

Dock tror jag att det måste vara samma års modell, flytta själv över hela drivlinan från en 240 till en 740 och det var "bolt-on"

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, bruka ofta vara minimalt nytt yttre och samma med inre. Tar ofta 3-4år för en ny gen.

Permalänk
Avstängd

Lurendrejeri?

Bra att dom uppgraderat OpenGL iaf.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Yrch:

Vad tillför de här korten egentligen? Okej, de funkar väl fint till att spela upp 1080p men typ inget annat. Som många andra skrivit kommer väl den integrerade grafiken i Ivy Bridge och Trinity vara lika bra eller bättre.

Och utifrån de specifikationerna gissar att de typ är sämre än ett gammalt 8800GT i spel. Åtminstone inte bättre.

1GB grafikminne känns ju väldigt motiverat. Annat än för att kunna sätta en klisterlapp på datorn som det står "1GB dedikerat grafikminne" på...

...vi köper dem inom företagssektorn för att kunna driva fler skärmar samt för att få vettiga mängder grafikminne.
APU-lösningar är alldeles för begränsade på det sättet och kommer så att förbli - finns inget sätt att få in några direkta minnesmängder i en CPU.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Inget nytt under solen och så länge kortet presterar som man kan förvänta sig att det skall prestera genom positionering och namngivning, så är det väl skit samma om ett halvdåligt OEM-kort innehåller denna eller förra generationens kretsar. Det finns ju inte direkt någon skillnad rent tekniskt på vad denna resp. förra generationen klarar av att visa.

För grafikkortsföretagen blir det billigare att skicka ned ett mellanklasskort från förra generationen till budgetsegmentet med nytt namn och den som köper kortet är väl enbart intresserad av att kortet presterar som de förväntar sig. Vanligtvis presterar ju ett nytt budgetort i närheten av förra generationens mellanklass, ett av nya generationens mellanklass presterar likt ett högpresterande kort från förra generationen.

Vari ligger problemet?

Hade det varit ett teknikskifte mellan generationerna (ny DX-standard), skulle jag kunna förstå en viss upprördhet (även om budgetkort sällan orkar utnyttja nya tekniker särskilt mycket). Men skillnaden mellan vad denna och förra generationens kort klarar av är ju minimal, det som skiljer är prestanda/effekt ration.

Visa signatur

~Pelle~