Intels nya SSD blir kortlivade – ersätts av minneskretsar i 20 nm

Permalänk
Melding Plague

Intels nya SSD blir kortlivade – ersätts av minneskretsar i 20 nm

Intel-Micron Flash Technologies går över till 20 nanometers tillverkningsteknik, vilket innebär att befintliga modellserier uppdateras redan innan årsskiftet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Hoppas detta drar ner priserna ytterligare.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Hoppas att det inte påverkar livstiden ännu mer vilket det verkar ha gjort tidigare?

Permalänk

Jaha jag som köpte mig en 520 igår och nu ska det komma nya igen

Visa signatur

Chassi: Define R4 Nätdel: NZXT HALE 90 80+Gold 1000W CPU: Intel i7 3820 Mobo: Msi x79 gd-45(8d) GPU: Gtx 590 Minne: Kingston 16GB 1600MHz SSD:Intel 520 Helt vattenkyld Ek watercooling

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Hoppas att det inte påverkar livstiden ännu mer vilket det verkar ha gjort tidigare?

25nm har ungefär 3000 P/E-cykler. Går man lägre än så blir det svårt att motivera ett köp tycker jag. Visst, de lär hålla för normal användning e 5-6 år vilket borde räcka för de flesta, men då får de vara bra mycket billigare också, annars blir det inget.

"Given the desire for performance, reliability, and cost, TLC NAND may take away one from the triplet: endurance. Notice we said "may", because P/E cycles aren't everything. It has been claimed that algorithms to minimize write amplification will follow Moore's Law, just like NAND does. In other words, every time there is a die shrink, wear leveling has been improved in order to keep endurance the same. On top of that, improvements in manufacturing technologies can keep the P/E count up as well. 20nm IMFT MLC is claimed to have 3000-5000 P/E cycles, just like 25nm IMFT MLC."

http://www.anandtech.com/show/5067/understanding-tlc-nand/4

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tror det är första gången jag är anti en förminskad tillverkningsprocess.

Känns som jag kommer leta reda på så många intel 80gb g2 som jag kan.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Keeper of Traditions

Blev vi inte lovade nya mSata-diskar för ett tag sedan?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Tur man redan nyss installerat en 320 då:

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

25nm har ungefär 3000 P/E-cykler. Går man lägre än så blir det svårt att motivera ett köp tycker jag. Visst, de lär hålla för normal användning e 5-6 år vilket borde räcka för de flesta, men då får de vara bra mycket billigare också, annars blir det inget.

"Given the desire for performance, reliability, and cost, TLC NAND may take away one from the triplet: endurance. Notice we said "may", because P/E cycles aren't everything. It has been claimed that algorithms to minimize write amplification will follow Moore's Law, just like NAND does. In other words, every time there is a die shrink, wear leveling has been improved in order to keep endurance the same. On top of that, improvements in manufacturing technologies can keep the P/E count up as well. 20nm IMFT MLC is claimed to have 3000-5000 P/E cycles, just like 25nm IMFT MLC."

http://www.anandtech.com/show/5067/understanding-tlc-nand/4

20 nanometer kommer om jag har fattat det rätt att resultera i lägre priser!

NordicHardWare! Publicerad 2012-03-23

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

20 nanometer kommer om jag har fattat det rätt att resultera i lägre priser!

NordicHardWare! Publicerad 2012-03-23

Ja det bör det ju göra, förutsatt att de får samma eller bättre yealds per substrat. Men frågan är ju om det blir så tillförlitligt som de säger eller om det mest är marknadsföring för att folk inte ska bli syrak för att de krymper kretsarna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nu går det undan!

Kan inte vänta tills SSD är nya standarden, 500-1000 Gb SSDer = Dreggel.

P.S Titlen förvirrade mig, trodde att SSDerna i sig själva hade en kort livstid.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det är ju helt sjukt hur intel bara fortsätter att krympa saker. Hoppas inte att detta tillför massa problem nu bara, för då kan det faktiskt bli riktigt nice. Men om de kan slänga ut en felfri 20 NM så kanske det till och med blir ett köp för lilla mig!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Man hinner aldrig köpa en SSD Tänkte köpa en 330 när den kommer men nu måste jag ju vänta! Ibland går det nästan för snabbt!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

25nm har ungefär 3000 P/E-cykler. Går man lägre än så blir det svårt att motivera ett köp tycker jag. Visst, de lär hålla för normal användning e 5-6 år vilket borde räcka för de flesta, men då får de vara bra mycket billigare också, annars blir det inget.

"Given the desire for performance, reliability, and cost, TLC NAND may take away one from the triplet: endurance. Notice we said "may", because P/E cycles aren't everything. It has been claimed that algorithms to minimize write amplification will follow Moore's Law, just like NAND does. In other words, every time there is a die shrink, wear leveling has been improved in order to keep endurance the same. On top of that, improvements in manufacturing technologies can keep the P/E count up as well. 20nm IMFT MLC is claimed to have 3000-5000 P/E cycles, just like 25nm IMFT MLC."

http://www.anandtech.com/show/5067/understanding-tlc-nand/4

Vill minnas att det finns tekniska begränsningar som gör det svårt med mindre flashkretsar än 20 nm.

Anandtech räknar för övrigt med en livslängd på 8 år med 3000 skrivcykler.

http://www.anandtech.com/show/5734/kingston-hyperx-3k-240gb-s...

Sen kan man ju slänga in lite mer redundans med billigare kretsar också för att få upp livslängden lite till. Vissa kontrollers kör ju med någon GB DDR3 som chache vilket sänker skrivningarna avsevärt. Så det finns massa små tricks utöver Sandforce komprimering för att hålla liv i kretsarna. En DDR3 cache på 512-1024 MB är ju dessutom bra för prestandan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vill minnas att det finns tekniska begränsningar som gör det svårt med mindre flashkretsar än 20 nm.

Anandtech räknar för övrigt med en livslängd på 8 år med 3000 skrivcykler.

http://www.anandtech.com/show/5734/kingston-hyperx-3k-240gb-s...

Sen kan man ju slänga in lite mer redundans med billigare kretsar också för att få upp livslängden lite till. Vissa kontrollers kör ju med någon GB DDR3 som chache vilket sänker skrivningarna avsevärt. Så det finns massa små tricks utöver Sandforce komprimering för att hålla liv i kretsarna. En DDR3 cache på 512-1024 MB är ju dessutom bra för prestandan.

Och vilken hemanvändare sitter på samma ssd i 8 år? Det räcker och blir över än så länge. Däremot är det som du säger svårt att krympa under 20nm. Det finns helt enkelt fysiska begränsningar för hur liten en kiselcell kan vara och ändå hålla ström i avstängt läge. Som det ser ut nu kommer man få problem med tillförlitligheten om man krymper mer. Inte bra om ssd'n tappar data efter att ha varit avstängd någon månad.

Men å andra sidan är folk snabba med att dödförklara tekniker. Det kommer säkert något nytt som skapar helt andra förutsättningar. T. ex grafen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det bör det ju göra, förutsatt att de får samma eller bättre yealds per substrat. Men frågan är ju om det blir så tillförlitligt som de säger eller om det mest är marknadsföring för att folk inte ska bli syrak för att de krymper kretsarna.

Ja, det återstår att se när den dagen kommer, om det blir så tillförlitligt! Annars så har man ju garantitiden, även om den är en liten tröst, när det kommer till förlorad data, och tiden det tar för att återställa O S som man vill ha det! Det är aldrig kul.
Men man ska nog inte ta det så allvarligt vilken tillverkningsteknik som har använts, säger tillverkare ****** 5 års garanti! Så har säkert SSD-enheten en livstid som är flerfaldigt mycket längre.

Och om det tillkommer problem med 20 nanometer, så är jag övertygad att dom kommer att fixa det.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Och vilken hemanvändare sitter på samma ssd i 8 år? Det räcker och blir över än så länge. Däremot är det som du säger svårt att krympa under 20nm. Det finns helt enkelt fysiska begränsningar för hur liten en kiselcell kan vara och ändå hålla ström i avstängt läge. Som det ser ut nu kommer man få problem med tillförlitligheten om man krymper mer. Inte bra om ssd'n tappar data efter att ha varit avstängd någon månad.

Men å andra sidan är folk snabba med att dödförklara tekniker. Det kommer säkert något nytt som skapar helt andra förutsättningar. T. ex grafen.

Nej 8 år borde räcka långt. Speciellt med tanke på att 8 år är ett worst case scenario med rätt tung belastning. Som du säger lär SSDn vara hopplöst för liten efter 8 års användande ändå.

Grafen har massa intressanta fördelar men det är nog tyvärr rätt många år kvar innan vi ser det kommersiellt. Vi får lite till kisel ett bra tag till. Även när grafen börjar dyka upp kommer det finnas parallellt med kisel väldigt länge.

Jag är i alla fall inte ett dugg orolig för livslängden på enheterna. Det är mjukvaran som är problemet för tillfället, inte hårdvaran. Kan jag få en stabil 240 GB för under 2000 kr till sommaren skiter jag fullständigt i om cellerna klarar 3000 eller 5000 cykler.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kan man öka livslängden på en SSD genom att köpa en med mer plats än man behöver? Min tanke är att wear leveling algoritmerna då får med ledigt utrymma att sprida omkring skrivningar på och då nöter mindre per cell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibbles:

Kan man öka livslängden på en SSD genom att köpa en med mer plats än man behöver? Min tanke är att wear leveling algoritmerna då får med ledigt utrymma att sprida omkring skrivningar på och då nöter mindre per cell.

Ja. Hur många terrabyte som kan skrivas till en SSD ökar ganska linjärt med kapaciteten. Sedan finns det marginella skillnader mellan olika tillverkare då en del har mer utrymme reserverat för spare sectors. Hur som helst, en större SSD vinner alltid över en mindre rent hållbarhetsmässigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibbles:

Kan man öka livslängden på en SSD genom att köpa en med mer plats än man behöver? Min tanke är att wear leveling algoritmerna då får med ledigt utrymma att sprida omkring skrivningar på och då nöter mindre per cell.

Jo det är sant så som du skriver, men en väldigt dålig anledning till att köpa en större , då mindre räcker och blir över innan den nöts ut. Och då tänker jag på att prisskillnaden är så väldigt enorm på 60GB, 80GB, 90GB, 120GB -------------------------------------> 240GB, 480GB etc ! Så det är bara dumt att köpa större för den sakens skull.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Kan det vara den här krympstrålen från Despicable Me de kommit över? Det skulle ju förklara AMDs marknadsandelar också.

Permalänk
Medlem

dåliga än så länge e att allt blir dyrare för oss konsumenter medans tillverknings tekniken blir billigare ...så det e på väg helt åt fel håll

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Sweet! Hoppas på lägre priser nu då så man kan köpa en större SSD än 120 GB utan att få hjärtinfarkt.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

dåliga än så länge e att allt blir dyrare för oss konsumenter medans tillverknings tekniken blir billigare ...så det e på väg helt åt fel håll

Varför har du fått för dig att det blir dyrare? För att quota samma artikel:

"In addition, the SSD market is evolving quickly; if you buy the best SSD today, it won't be the best for very long. Let's say that it lasts you for four years. In that time, the SSD market will change a lot—four years ago, we were looking at 16GB SSDs for nearly $600! By the time a typical SSD is ready for replacement, you will be looking at much faster SSD with more capacity, and likely for a lower price. In 4.5 years, we have gone from that 16GB offering with performance that often trailed behind contemporary HDDs to 120GB SSDs that are up to a couple orders of magnitude faster than HDDs on random access patterns (and still several times faster for sequential tranfers), all for a starting price of around $170. If that pattern holds for the next four years, we'll be looking at ~1TB SSDs in four years that offer transfer rates that would saturate multi-lane PCIe interfaces at even lower prices. While we expect the rate of progress to be quite a bit slower over the next four years, there's still plenty of room for improvements in SSD technology."

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Man hinner aldrig köpa en SSD Tänkte köpa en 330 när den kommer men nu måste jag ju vänta! Ibland går det nästan för snabbt!

Känner samma sak. Kommer alltid nån ny man ska vänta på. I-landsproblem

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Skrivet av JAZIP:

Känner samma sak. Kommer alltid nån ny man ska vänta på. I-landsproblem

Haha, ja det kan man verkligen säga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej 8 år borde räcka långt. Speciellt med tanke på att 8 år är ett worst case scenario med rätt tung belastning. Som du säger lär SSDn vara hopplöst för liten efter 8 års användande ändå.

Jag använder ca 9 GB på systemdisken på mina datorer (undantaget hemservern som bara drar 4 GB). Att storleken skulle vara ett problem om 8 år tvivlar jag starkt på. Däremot är det klart att saker går sönder ibland.

Visa signatur

Emil Vikström

Permalänk
Entusiast
Skrivet av emilv:

Jag använder ca 9 GB på systemdisken på mina datorer (undantaget hemservern som bara drar 4 GB). Att storleken skulle vara ett problem om 8 år tvivlar jag starkt på. Däremot är det klart att saker går sönder ibland.

Min 150 GB systempartition är hopplöst för liten. Blir lätt så när man håller på med film, musik och foto. Lägg sen till beräkningsprogram och lite simuleringsmjukvara till skolan så äts allt vad utrymme upp direkt.

Utvecklingen har ju inte direkt gått mot mindre program och filer.

Men visst går det att bygga pyttesmå installationer om man orkar pilla.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24