Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Zotamedu
Ska du kalla mig lögnare får du allt ta och peka på var jag ljuger också.
Här är min grova beräkning om du är nyfiken:
"Vi säger kanske 5 piratade spel á 300 kr styck, det är 1500 kr spel. Sen har vi officepaketet, 1000 kr, Adobe CS5, 35000, 500 filmer á 150 kr, totalt 575000 kr, 5000 mp3 á 10 kr, totalt 50000 kr, 100 säsonger av olika TV-serier á 300 kr, 30000. Då är vi totalt uppe i nästan 700000 kr."
Jag vet att många har långt mycket mer film och musik än det där. Men visst, ska du vara grinig kan du ju klippa en nolla på adobesviten om du råkar vara student. Fast det är klart att det ofta finns en del andra dyra program istället beroende lite på vad man håller på med på fritiden. Det påverkar dock inte siffrorna 500000 till 700000 nämnvärt som du själv ser.
Ja, ehm, bra på huvudräkning verkar du i varje fall inte vara...
Jag trodde du dragit till med fantasipris på officepaktet men du hade visst koll på att det finns en billig hem- och studentutgåva sen ett gäng år tillbaka.
500 filmer á 150kr ger 75 000, inget annat
TV-serier 30 000
Musik 50 000
Adobe CS Master Collection 35 000
Office 1000
Pyttefå spel 1500
Citat:
Gjorde en överslagsräkning i en annan tråd där jag antog att en person hade ett par tusen låtar, ett par hundra filmer, några tiotal TV serier, något tiotal spel, officepaket, Adobesviten och landade på en summa mellan 500000 och 700000 kr. Ingen kan ha lagt så mycket pengar på film, musik, spel och program. Bara adobesviten kostar mer än en gymnasieungdom drar in på studiebidraget under hela sin gymnasietid.
2000 låtar, säg 20 låtar per album (åtminstone i min samling finns det gott om dubbelalbum eller vad man ska kalla det). Det blir alltså 100 album, räkna med en snittkostnad på 100kr för lättast möjliga beräkning.
10 000 kr
"Ett par hundra filmer" Säg 300 filmer då, snittkostnad 100 kr här med. Har man begränsat med pengar och minsta lilla ekonomiskt sinne så rusar man inte ut och köper film, musik, annan media precis när det har släppts.
30 000 kr
Några tiotal TV-serier, menar du alla säsonger då eller? Det blir lite snårigt och kan kosta lite vad som helst. Återigen, är man det minsta ekonomiskt sinnad och inte har mycket pengar behärskar man sig och väntar på att priserna går ner eller rentutav att serien går färdigt och köper då en samlingsbox.
Mitt senaste inköp var av en serie som fortfarande går, men de hade slängt in de fyra första säsongerna i en billig utgåva (5-6 skivor i ett vanligt dvd-fodral ggr fyra) och tog mäktiga 350 kronor för detta...
Men vi säger 20 olika serier, kompletta med varenda säsong. 750kr i snitt
15 000kr
Något tiotal spel - lite lite tycker jag?
Men låt gå för det. Fem spel om året i fem år kanske?
25 gånger 200 snittpris
10 000 kr
________
65 000kr
Då har två saker kvar då...
Officepaketet tog du som exempel. Det märks vilken värld du lever i - den virtuella
Kan avslöja att Microsoft sen rätt många år tillbaka säljer en billig hem- och studentutgåva.
En hel tusenlapp går den på!
Och sen var det Adobesviten då. Här vill jag börja med att fråga vem fasen behöver den?
Folk som jobbar med det, jo visst. Unga som tror att de kommer jobba med det i framtiden? Varför inte, men samtidigt kan man ju sitta i skolan?
Nåväl, för de flesta som inte tillhör ovanstående kategorier så borde Photoshop/Premiere Elements räcka tycker man. Tror man sig behöva båda kan man köpa dem i paket för 1249 kr här hos Dustin. Sitter med katalogen framför mig.
Räcker inte dessa utgåvor, så finns ju faktiskt alternativ till Adobe. Vad sägs om Corel Draw, de lever tydligen fortfarande och kämpar mot giganten Adobe.
Corel Draw Graphics suite X5 - Det prisvärda alternativet för professionell grafik och layout!
5874 inkl moms.
Beroende på hur man räknar med mitt exempel så kommer man alltså upp i 67 eller 72 000 kronor.
Nu tycker säkert många att det är enormt mycket pengar ändå, men man måste tänka på att det här ska spridas ut över ett antal år. Säg fem år, det innebär runt 1200 i månaden.
Den stora kostnaden i exemplet är filmerna, varför inte nöja sig med hyrfilm eller betalkanaler om man vill spara pengar?
Adobesviterna som jag bytte ut i exemplet kostar för övrigt allt mellan 18 och 37 000 inkl moms.
Sen undrar jag i största allmänhet varför folk måste äga massa filmer om de har begränsat med pengar?
Varför inte kolla på tv eller hyra?
Vill man se filmer utan reklam så kostar filmkanalerna drygt 200 extra per månad. 2500 per år.
Aja, måste sluta nu, ska upp tidigt imorgon.