Sidan 6 av 6 « Första 345 6
 
Verktyg Visningsval
2012-04-12, 16:18   #151

Sound Shower

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: feb 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av FudgieCars Visa inlägg
Fast "Durango" var ju tydligen kodnamnet för det nya xboxet.
Ja, jag har inte påstått nått annat. Det jag svarade på var att det är PS4 som kallas Orbis, inte nästa Xbox.
Sound Shower är inte uppkopplad
2012-04-12, 17:47   #152

lang666

Medlem

Plats: Örebro

Registrerad: apr 2011

Dagens xbox läser redan av fingrar.
Noobs.
lang666 är inte uppkopplad
2012-04-12, 20:15   #153

FudgieCars

Medlem

FudgieCarss avatar

Plats: Västerås

Registrerad: nov 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sound Shower Visa inlägg
Ja, jag har inte påstått nått annat. Det jag svarade på var att det är PS4 som kallas Orbis, inte nästa Xbox.
Fast det jag mena med min första post var att xbox namnet var bättre än playstation namnet och då påstod du att jag trodde att det nya xboxet skulle heta orbis först. Men jag tar på mig skulden på den här för jag var inte tydlig nog i första inlägget
__________________
Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!
FudgieCars är inte uppkopplad Folding
2012-04-12, 21:21   #154

SuperFlugan

Medlem

SuperFlugans avatar

Plats: Overkligheten

Registrerad: nov 2003

Gissar på att nästa xbox/ps4 kommer ha 4-6 riktiga kärnor, det dyraste amd 7000 kortet de har råd att stoppa i, Ram vettitusan hoppas de inte snålar bara.
__________________
Stationär: i5 2500k @ 4.4ghz, 16gb ram, Intel 320 160gb, Samsung 840 EVO 250gb, GreenPower 2tb, Asus 280x DCUII, OCZ 850w, Carbide 500r white
Kringrustning: Sennheiser PC360 GAME, Beyerdynamic 990 Pro, Logitech G400, Razer Blackwidow Ultimate
Mobil: HTC One black
SuperFlugan är inte uppkopplad
2012-04-14, 17:52   #155

RogerJL

Medlem

Registrerad: okt 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SuperFlugan Visa inlägg
Gissar på att nästa xbox/ps4 kommer ha 4-6 riktiga kärnor, det dyraste amd 7000 kortet de har råd att stoppa i, Ram vettitusan hoppas de inte snålar bara.
16 PowerPC processorer låter faktiskt helt trovärdigt. En PowerPC processor är betydligt enklare än en x86 processorer.
De slipper vara bakåtkompatibla. Dessutom mäts inte deras prestanda av hur de exekverar generell kod - ansvaret läggs på kompilator/programmerare i mycket högre grad - vilket passar spelmarknaden.

Det är faktiskt möjligt att trycka in betydligt fler (enkla)processorer på ett chip (notera använd teknologi)
http://en.wikipedia.org/wiki/Tilera
http://en.wikipedia.org/wiki/Teraflops_Research_Chip (80 cores @ 65 nm)

Andra alternativ till PowerPC vore en 16 st 64 bits x86 där man rensat bort möjligheten att köra 32 bitars kod eller 16 st ARM Cortex-A9 MPCore

Företag med fräscha spelmotorer kan nog utnyttja alla processorerna direkt, exempelvis Frostbite 2 verkar vara byggd för att köra MÅNGA kortare job - de kan "lätt" spridas ut på så få processorer som 16...
RogerJL är inte uppkopplad
2012-04-15, 21:46   #156

Powerman_SE

Medlem

Registrerad: apr 2012

För att reda ut lite POWER relaterade detaljer. Original xbox körde PowerPC 970 (Derrivat från POWER4 släppt 2001) Så personligen tycker jag det är kul att dom har sett ljuset igen och går mot POWER arkitekturen än en gång.

Gällande bakåt kompabilitet så är det just det som POWER har du kan köra ett program som är kompilerat på POWER4 under AIX5.3 på POWER7 med godtycklig supportad version av AIX.
(http://www-03.ibm.com/systems/power/...compatibility/)

POWER7 och PowerPC är chip derrivat från samma forskning. Där POWER är server processorer och PowerPC lite enklare/mindre komplexa med färre RAS funktioner.

Arkitekturen som omnämns ser väldigt lik POWER7+ arkitekturen vilket är helt naturligt. (är sannolikt så POWER7 kommer att se ut fast kanske andra offloading cores på chippet). Väldigt troligt att vi kommer att få se POWER7+ med 8 cores på samma footprint som POWER7 med offload processorer on-chip.

TurboCore är en funktion som idag finns i enterprise segmentet av POWER7 servrar (780+795)
Vad TurboCore innebär är att hälften av Cores stängs av och dess L3 cache blir tillgängligt för de andra 4 cores som finns på det chippet. På grund av att värmen då sjunker klockas de kvarvarande coresen upp. (Används ofta för att spara dyra licenser och för applikationer som inte klarar av att tråda på ett vettigt sätt)

Gällande förvirrade kommentarer om trådar så heter det, i POWER världen, SMT (Simultaneous MultiThreading) Där POWER7 har dynamisk MultiTrådning SMT1/SM2 eller SMT4 beroende på den beräknings last som scheduleras på POWER7 processorn.

Gällande strömförbrukning så har POWER arkitekturen något som heter EnergyScale som klockar upp/ned vid behov och kan även ställa vissa cores i nap mode om det inte finns last för dem. En annan sak är att POWER7 utvecklades med strömförbrukning i fokus den drar lika eller en aning mindre än POWER6/6+ med ungefär 1,5 gånger prestandan.


Fakta: POWER7 730 med 16 POWER7 cores@3,55Ghz lite SSD disk och 32Gb minne drar ~458Watt (http://www-912.ibm.com/see/EnergyEstimator)
Men tyvärr bör den inte stå i ett vardagsrum :-) på grund av ljudnivån bland annat.

/POWER FTW!

Senast redigerad av Powerman_SE 2012-04-15 klockan 21:53.
Powerman_SE är inte uppkopplad
2012-04-16, 09:59   #157

Aleshi

Medlem

Aleshis avatar

Registrerad: nov 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av RogerJL Visa inlägg
16 PowerPC processorer låter faktiskt helt trovärdigt. En PowerPC processor är betydligt enklare än en x86 processorer.
De slipper vara bakåtkompatibla. Dessutom mäts inte deras prestanda av hur de exekverar generell kod - ansvaret läggs på kompilator/programmerare i mycket högre grad - vilket passar spelmarknaden.

Det är faktiskt möjligt att trycka in betydligt fler (enkla)processorer på ett chip (notera använd teknologi)
http://en.wikipedia.org/wiki/Tilera
http://en.wikipedia.org/wiki/Teraflops_Research_Chip (80 cores @ 65 nm)

Andra alternativ till PowerPC vore en 16 st 64 bits x86 där man rensat bort möjligheten att köra 32 bitars kod eller 16 st ARM Cortex-A9 MPCore

Företag med fräscha spelmotorer kan nog utnyttja alla processorerna direkt, exempelvis Frostbite 2 verkar vara byggd för att köra MÅNGA kortare job - de kan "lätt" spridas ut på så få processorer som 16...
Får ju fortfarande se till hur stora Power7 är och hur mycket ström de drar idag. 16 kärnor må vara möjligt fysiskt, men inte praktiskt då inte går att utnyttja så många kärnor i spel. Det är med andra ord slöseri med pengar och resurser, bättre att lägga kraften på att få upp prestandan på kärnor som används. Och jag skulle vilja påstå att spel inte är så lämpade för processorer där mycket ansvar hamnar på programmerare och kompilator, de har tidspress samtidigt som moderna spel inte direkt kör enkel och lätt strukturerad kod som lätt blir smidig.
Aleshi är uppkopplad nu
2012-04-16, 11:45   #158

hunden

Moderator

hundens avatar

Plats: Linköping

Registrerad: sep 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Powerman_SE Visa inlägg
För att reda ut lite POWER relaterade detaljer. Original xbox körde PowerPC 970 (Derrivat från POWER4 släppt 2001) Så personligen tycker jag det är kul att dom har sett ljuset igen och går mot POWER arkitekturen än en gång.
Säger man "orginal xbox" tolkar jag det som den allra första Xboxen och den har en Celeron-processor

Enligt vad jag kan hitta har aldrig Xbox 360 haft en PowerPC 970 utan den fanns bara i de tidiga utvecklingsplattformarna som bestod av Power Mac G5, på Wikipedia nämns det även att det är en vanlig missuppfattning att Xbox 360:s processor skulle vara en PowerPC 970, de enda de verkar ha gemensamt är att det är samma arkitektur så att det skulle gå att utveckla spel innan den slutgiltiga processorn fanns, det var aldrig tänkt att använda PowerPC 970.

Det är ju exakt samma sak här, det som vi eventuellt vet något om verkar vara tidig utvecklingshårdvara, den ska bara användas under tiden då den nya processorn inte finns än.
__________________
Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 8GB][GeForce GTX 560 Ti SLI]
hunden är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker