Video: Foxconns monteringslinje för Ipad

Permalänk
Melding Plague

Video: Foxconns monteringslinje för Ipad

Apple och elektronikjätten Foxconn har kritiserats för dåliga arbetsförhållanden och låga löner. Nu får ytterligare en reporter besöka produktionsanläggningarna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Citat:

Detta kan med svenska mått mätt tyckas vara lågt, men faktum är att hundratals kineser söker arbete hos Foxconn varje dag.

Har ganska nyligen varit där nere och snurrat runt. Och man bör ha i åtanke att 500 SEK räcker för mat i nästan 3 veckor med deras priser.

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Inte ens en tillstymmelse till kritisk granskning... Det känns ju seriöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Inte värre än många jobb som finns här i Sverige....

Två intressanta radioprogram om Foxconns fabrik. Man kan inte låta bli att undra om den senare är beställd, och att Mr Daisey kan ha ganska stora anledningar till att ta tillbaka delar av sin berättelse då dessa företag inte direkt är rädda för att stämma någon.

http://www.thisamericanlife.org/radio-archives/episode/454/mr...
http://www.thisamericanlife.org/radio-archives/episode/460/re...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Inte ens en tillstymmelse till kritisk granskning... Det känns ju seriöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns iaf minst 2 stora anledningar till det, först så är det på Foxconns villkor de är där och sedan tror jag att man kan hamna väldigt illa till rättsligt om man rapporterar något negativt som de kan vrida till smutskastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Inte ens en tillstymmelse till kritisk granskning... Det känns ju seriöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag undrar till och med vad det har för nyhetsvärde över huvud taget? I stället för att förmedla propaganda kunde man kanske skriva några rader om C64:ans skapare som nu gått bort. Dennis Richie och Steve Jobs har ju fått medial plats, så varför inte även Jack Tramiel? Ja, jag har väl fått ett nostalgiskt återfall

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Foxconn är best of the worst alltså

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

kritisk granskning?

Visa signatur

gege

Permalänk
Skrivet av SirLagsalot:

Har ganska nyligen varit där nere och snurrat runt. Och man bör ha i åtanke att 500 SEK räcker för mat i nästan 3 veckor med deras priser.

Jepp, och vad är ett bättre alternativ? Inget jobb alls? Prostitution? Man får ha lite perspektiv, som du själv påpekar.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur mycket Foxconn går i vinst med varje år?

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Inte ett spår av undersökande journalistik i den videon. Bara en västerlänning som säger det Foxconn vill att han skall säga.

Permalänk
Medlem

Och Apple som ska vara så duktiga och stora.
Att inte dom går in o markerar litegranna emot dessa ogynsamma förhållanden, men, njeee, varför det då dom själv tjänar på det..

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem

Utmärkt att få rapporter om att de bättrat sig på Foxconn... Bra att de uppmärksammas att saker och ting är fel så de kan rättas till.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk

Standard humör i en Sweclockers nyhet om Apple: Always look on the bad side of life *vistlar*

Permalänk

Propaganda helt utan nyhetsvärde.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Mehh, enligt deras uppfattning är det bra. Våran uppfattning är en annan femma.... konstigt?!

Permalänk
Medlem

Jag får känslan att nästan hela linan skulle gå att automatisera bortsett från vissa granskningsmoment. Det är nog inget unikt för Foxconn eller iPad. Elektronik är så väldesignad för enkel montering numera att vi skulle kunna ta hem slutmonteringen av många produkter till Europa igen, för automatisering är vi fortfarande bra på (för att arbetskraft är så dyr =).

Permalänk
Medlem

På min arbetsplats finns det iaf ett par jobb jag lätt skulle byta bort mot de där som man såg på filmen och lönen kan ju inte jämföras med vad vi har här.

Permalänk
Medlem

Säg produkt X, vi har nu två val, vad kommer du välja:
Billig (och underförstått dåliga arbetsförhållanden/utnyttjande)
Dyr (och underförstått bättre arbetsförhållanden)

Får vi valet, så väljer många det billigare alternativet. Se bara mataffärer, Willys egna märkesvaror, Lidl varor osv. Folk tar hellre och betalar mindre pengar, för en sämre produkt, bara för de "tjänar" på det ju. Hur vet vi då hur dessa billighetsvaror tillverkas? Jo, vi ignorerar detta problem så länge som möjligt, och hoppas att de som tillverkar dessa varor lever under lika bra förhållande som oss (förnekelse alltså). Problem löst ju, ingen bryr sej efter ett tag (vi blir immuna). Tills nyheterna tar upp om dåliga arbetsförhållanden/löner som de arbetarna får. Och då säger vi alla, "ALDRIG IGEN!". Och en vecka senare är vi på Willys och köper samma billighetsvaror igen, för "de är ju billiga". Problemet är glömt, tills nyheterna tar upp detta igen.

Ta bara fiskpinnar, för ett par år sedan hade de ett reportage, om hur fisken transporterades hur långt som helst bara för att företaget vill tjäna på billighetsländer. Förutom utnyttjande av människor, tänker jag på hur mycket miljön förstörs på grund av denna idioti.

Jag säger inte att alla billiga produkter medför utnyttjande av människor, men jag säger heller inte att dyra produkter medför dess motsats. Men generellt sett tänker vi så. Och generellt sett vill vi ha så billigt som möjligt, som då blir på bekostnaden av människor och naturen. Det är fel på våran logik, något som vi måste fixa innan det är för sent.

För att avrunda.
Jag är glad att deras arbetsförhållanden förbättrats lite. Men det behövs mer, mycket mer. Och artiklar som dessa påminner oss om problemet, och sätter press på företaget. Fortsätt gräva, ställ företagen till tals, låt dem inte gömma sina dåliga sidor, ta fram dem till ljuset och tvinga dem erkänna vad de gör.

Permalänk
Medlem

Hehe ja man förstår ju att de kan ha lite lägre löner när det står 500 pers utanför dörren och köar för att få anställning Dåligt läge att löneförhandla då Om det hade sett likadant ut här i Sverige så hade nog lönerna varit bra mycket lägre också, hur ser det ut här, 1-20 Pers köar hemifrån sin dator för att få jobb här? "Om man inte måste åka så långt" eller något i den stilen

Men som tramsgar nämner så lär det gå att automatisera ungeför 85% av den där linan Men det är nog bra mycket dyrare att ta fram system för automatisering än att bara låta 30 pers montera skiten

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk
Skrivet av Znurf:

Hehe ja man förstår ju att de kan ha lite lägre löner när det står 500 pers utanför dörren och köar för att få anställning Dåligt läge att löneförhandla då Om det hade sett likadant ut här i Sverige så hade nog lönerna varit bra mycket lägre också, hur ser det ut här, 1-20 Pers köar hemifrån sin dator för att få jobb här? "Om man inte måste åka så långt" eller något i den stilen

Men som tramsgar nämner så lär det gå att automatisera ungeför 85% av den där linan Men det är nog bra mycket dyrare att ta fram system för automatisering än att bara låta 30 pers montera skiten

Det är nog mer än 20 personer per jobb som köar i sverige, du får nog öppna ögonen.
Förstår att dem kan ha lägre löner är skitsnack, hade dem varit tvungna att höja dem till humana löner så hade antingen apple hittat någon annan som tillverkar mobilerna, höjt priset på mobilen eller gått med förlust som jag betvivlar.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Lät som propaganda i mina öron.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Skrivet av toxicstone:

Det är nog mer än 20 personer per jobb som köar i sverige, du får nog öppna ögonen.
Förstår att dem kan ha lägre löner är skitsnack, hade dem varit tvungna att höja dem till humana löner så hade antingen apple hittat någon annan som tillverkar mobilerna, höjt priset på mobilen eller gått med förlust som jag betvivlar.

Det är Kina vi pratar om. De kan försörja sig själva på den lönen där.

Permalänk
Medlem

att vara så ignorant och obildad så man gämför olika länders löner i en gemensam valuta talar för hur obildad, idiotisk och oförstående man är för liknande videouppdrag. faktiskt en av dom bättre klipp jag sett på länge.

med det sagt så känns det som om man fokuserar på helt fel saker. även i sweclockers artikel.

Permalänk
Medlem

Just Foxconn har fått obefogat mycket skit på sista tiden. Precis som reportaget säger är det en av de bättre arbetsplatserna i Kina och är även med västerländsk standard helt ok. Löner i tid, stabil arbetsgivare, förhållandevis bra betalt och sponsrade fritidsaktiviteter är lyx i landet.

Vad det gäller självmorden är det många faktorer som spelar in och Foxconn ligger faktiskt under snittet i statistiken. Tänk på att detta är en arbetsplats för 250 000 arbetare och många flyttar från både vänner och familj för att arbeta där i en kultur där kopplingarna till födelsebyn är mångdubbelt starkare än i Sverige.

Permalänk
Medlem

är faktiskt en helt okej lön det där, 1 kr är ungefär 1 yuan. dock så kostar ju allt där lite annat än det gör här, du kan köpa en macka för 4 yuan och här skulle de kosta typ 20-40kr?
du skulle kunna gå och köpa kebab eller liknande för 13-18 beroende på vart du är, och här skulle de gå på 50-80kr.
dem tjänar bra mycket mer pengar än vad min tjej tjänade under de 2 månaderna hon jobbade med att sticka kläder kan jag säga... då tjäna hon 150 yuan/veckan för att jobba från 8-20 varje dag och det va enligt henne ett rätt så bra jobb ändå.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Lever jag på en mindre summa än vad kinisiska Foxconn arbetare använder på en månad. Studiestöd räcker precis till mat och hyra, inget annat...

Permalänk
Medlem

Apple som tjänar så jävla mkt skulle kunna höja lönerna en hel del. För ett tag sen skulle dom ju ge tillbaka pengar till aktiefolk osv. Varför inte lägga pengarna på arbetarna? Utan dom skulle aldrig Apple klara sig. Iaf inte få ut så pass många enheter per dag/mån.

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av syNden:

Apple som tjänar så jävla mkt skulle kunna höja lönerna en hel del. För ett tag sen skulle dom ju ge tillbaka pengar till aktiefolk osv. Varför inte lägga pengarna på arbetarna? Utan dom skulle aldrig Apple klara sig. Iaf inte få ut så pass många enheter per dag/mån.

Det är fortfarande Foxconn som är arbetsgivare till arbetarna i inslaget, _inte_ Apple.

Foxconn anlitas dessutom av betydligt fler företag än bara Apple, men det är trots det Apple som hängs ut.

Apple har antlitat tredjepartsutredare för att se till att arbetarna har vettiga förhållanden samt listat samtliga av sina leverantörer för allmänhetens beskådan. Tror du HP/Dell etc gjort samma sak? Nej.

Jag är rätt övertygad om att förhållandena för arbetarna på Foxconn hade sett betydligt värre ut som Apple inte varit med i bilden.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Det folk inte förstår är att det är såhär utvecklingen sker ifrån ett outvecklat land till ett välutvecklat land. Industrier bygger upp landets välstånd och därefter höjs lönerna och arbetsvillkoren och i slutändan så kommer lönerna vara lika höga som i västvärlden. Alla andra välutvecklade länder har gått igenom denna utveckling och det är naivt och tro att vi bara skulle kunna höja lönerna i kina-fabrikerna med 100% och att allt skulle lösa sig då för det kommer inte hända, utan då flyttar fabrikerna bort och utvecklingen i landet stannar upp.