Indilinx Everest är förklädda kontrollerkretsar från Marvell

Permalänk
Melding Plague

Indilinx Everest är förklädda kontrollerkretsar från Marvell

OCZ framhåller gärna att företagets SSD-enheter är ensamma på marknaden med Indilinx Everest, men nu avslöjas det att styrkretsarna i själva verket kommer från Marvell.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Sneaky Bastards!

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

skitsamma vad det är bara det funkar bra.

Permalänk
Medlem

Detta var ju inte kul. Varför ens nämna vad det är för krets om de tänker ljuga kunderna rakt upp i ansiktet?? Nej fy fan så rutten SSD-marknaden har blivit. Det känns som att de enda man kan lita på nu för tiden är Samsung, och möjligtvis intel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur pålitliga M4:an och Intel 510 varit så sänker det inte direkt mitt förtroende till att Vertex 4 kan vara en bra SSD.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av putana:

skitsamma vad det är bara det funkar bra.

Problemet är att det blir svårare att jämföra produkterna och man luras kanske till att tro att alla Indlinix då skulle vara det bättre alternativet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Haha vad pinsamtxD, antar att deras egna inte levde upp till förväntningarna undrar om man kan reklamera den senare eftersom man inte fått vad produkten utlovat?;P

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Problemet är att det blir svårare att jämföra produkterna och man luras kanske till att tro att alla Indlinix då skulle vara det bättre alternativet.

Fast mjukvaran påverkar ju väldigt mycket. Jämför en Intel 520 med en SSD med första generationens firmware till Sandforce.

Permalänk
Entusiast

Skulle inte OCZ tillverka egna styrkretsar?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av 021Martin:

Haha vad pinsamtxD, antar att deras egna inte levde upp till förväntningarna undrar om man kan reklamera den senare eftersom man inte fått vad produkten utlovat?;P

Det tror jag faktiskt skulle gå. Det hela är ju lite som att man tror sig köpt ett Nvidia-kort men får AMD, eller tvärt om. DVS. gigabyte kalla produkten GF695 TI turbo eller nå't, men egentligen är det en AMD-gpu, eller tvärt om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är väl ungefär som att tro att en iPhone tillverkas av Apple, när det tillverkas i samma billiga kinesfabrik som allt annat.
Om produkten motsvarar spec:en så är det mindre viktigt.
Bara för att det står ett namn på produkten så kommer sällan allt under skalet vara tillverkat av dem.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Skrivet av Pappy:

Det är väl ungefär som att tro att en iPhone tillverkas av Apple, när det tillverkas i samma billiga kinesfabrik som allt annat.
Om produkten motsvarar spec:en så är det mindre viktigt.
Bara för att det står ett namn på produkten så kommer sällan allt under skalet vara tillverkat av dem.

Nej det är det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Det är väl ungefär som att tro att en iPhone tillverkas av Apple, när det tillverkas i samma billiga kinesfabrik som allt annat.
Om produkten motsvarar spec:en så är det mindre viktigt.
Bara för att det står ett namn på produkten så kommer sällan allt under skalet vara tillverkat av dem.

Oavsett så är det inte OK att ljuga kunderna rakt i ansiktet såhär. "Alla gör så" tycker inte jag håller som argument. Sedan har väl aldrig Apple påstått att det är deras egna kretsar i iPryl vad jag vet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Spelar ingen roll, Marvell gör bra kretsar. Hade det varit sandforce däremot, då hade man lackat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av putana:

skitsamma vad det är bara det funkar bra.

Skrivet av Pappy:

Det är väl ungefär som att tro att en iPhone tillverkas av Apple, när det tillverkas i samma billiga kinesfabrik som allt annat.
Om produkten motsvarar spec:en så är det mindre viktigt.
Bara för att det står ett namn på produkten så kommer sällan allt under skalet vara tillverkat av dem.

Om nu ssd tillverkaren går ut och säger specifikt att det är en speciell krets under skalet, så kan man ju inte ljuga om det. Lögn för ekonomisk vinst är fel.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Haha vilket skämt, men det är bra, ljug kunden rakt i ansiktet och visa ditt riktiga asnikte.

Skrivet av Ozzed:

Detta var ju inte kul. Varför ens nämna vad det är för krets om de tänker ljuga kunderna rakt upp i ansiktet?? Nej fy fan så rutten SSD-marknaden har blivit. Det känns som att de enda man kan lita på nu för tiden är Samsung, och möjligtvis intel.

Samsung gör riktiga fulingar med produkter de också. 226bw skandalen tex...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

kom och köp min Intel Core i7-3960X Extreme men egentligen är det en AMD PhenomII X6 1055T... Men det får du inte veta. Vet att det här är allt för vanligt i elektronikbranschen. MEN VAD ÄR DET FÖR JÄVLA IDIOTER SOM GÖR SÅ! Man blir ju med största sannolikhet på kommen för eller senare.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av Itchy Trojan:

Om nu ssd tillverkaren går ut och säger specifikt att det är en speciell krets under skalet, så kan man ju inte ljuga om det. Lögn för ekonomisk vinst är fel.

Men lögn när man inte har vinstintresse är ok?

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Men lögn när man inte har vinstintresse är ok?

Då är det trollning, någonting som ingen tjänar på

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Samsung gör riktiga fulingar med produkter de också. 226bw skandalen tex...

I dethär fallet gällde det ju SSD, och där har samsung såvitt jag vet egna minnen, egen kontroller, egen mjukvara. Fan vet om inte de är den enda SSD-tillverkaren som inte bara köper bulk och sätter ett klistermärke på. Nej så är det ju inte, för andra tillverkare har egen kontroler eller egna minnen eller vad det kan vara. Men sådant här måste framgå tydligt. Det är ungefär som att köpa pepsi och få coca cola istället, ja, båda är läsk och smakar ungefär likadant för lekmän, men man kan för fan inte säga att man har en produkt som man inte har.

RAAAAAAAAAAAAGE!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det här var lågt av OCZ å maska OEM och säga att det är deras egen Indilinx kontroller..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Det här var lågt av OCZ å maska OEM och säga att det är deras egen Indilinx kontroller..

Helt klart är det lågt! Fattar inte varför dom mörkat det.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Nä...nu skiter jag i SSD! jävla mygel produkt.
Everest controller som egentligen är marvel. Sandforce som inte funkar med 4mb buggar, bsod's, konstiga 1000timmars buggar, Firmware som stryper prestandan för att se till att den håller garantitiden ut, mm.
Vafan!, kan dom inte inte tillverka en schysst produkt för? Alltid är det något. =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläsklägg:

Fast mjukvaran påverkar ju väldigt mycket. Jämför en Intel 520 med en SSD med första generationens firmware till Sandforce.

Som konsument kan det finnas tillfällen när ren prestanda kanske inte är det huvudsakliga argumentet (eftersom SSD redan är så snabb) utan där kombinationen av teknologier (MLC/SLC i kombo med SF/Marvell) och deras för- och nackdelar kan ha en avgörande betydelse för valet. Nu har Marvell visat sig vara stabil och Indilix mjukvara överlag bra, men om så inte hade varit fallet hade man som konsumet kunnat bli riktigt förvirrad över orsaken. Det blir svårt att fatta korrekt beslut.

Om jag inte missminner mig vad gäller detaljerna, så är det ju inte första gågen OCZ hävdar en sak men levererar en annan (vilket fick mig att välja bort dem sist jag köpte SSD). OCZ hävdade att det hade ?nm kretsar fast det i själva verket var ?nm kretsar som, vid tillfället, hade sämre (?) egenskaper vad gäller livslängd. Då var det inget snack om att man minsan bör vara uppriktig i sin marknadsföring

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Nä...nu skiter jag i SSD! jävla mygel produkt.
Everest controller som egentligen är marvel. Sandforce som inte funkar med 4mb buggar, bsod's, konstiga 1000timmars buggar, Firmware som stryper prestandan för att se till att den håller garantitiden ut, mm.
Vafan!, kan dom inte inte tillverka en schysst produkt för? Alltid är det något. =(

Såja, lung och fin med Verum hälsofil... SSD är fortfarande en relativt ny och kanske på vissa områden en omogen produkt. Gamla hederliga hårddisken var och är inte alltid idiotsäker den heller trots flera seklers existens. Man kan ju som jag köpa beprövade modeller som funnits på marknaden ett tag om man vill vara någorlunda säker. Det är precis som (ursäkta att jag drar upp en bilanalogi igen) med nya bilmodeller där de första serierna har en massa barnsjukdomar. Har kört med Intels X25-M och Corsair P64 i över ett år där båda är i RAID0 och det - ta i trä - funkar än!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Fult gjort av dem men lär nog bli en Vertex 4 som nästa köp, och sälja sin aelskade gorce gt, specen verkar grymt bra.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Tycker folk reagerar lite hårt här, det har ju gång efter annan av både kontrollertillverkare och ssd-makare och recensenter hävdats att kontrollerkretsen inte är det viktigaste, det viktiga är hur mjukvaran som kör den ser ut och fungerar.
Det känns också som man här måste definiera vad som faktiskt innebär en "egen" kontroller, marvel säljer ju sina kontroller med en väldigt basic mjukvara och sen får tillverkare modifiera den efter eget tycke, vilket leder till flera enheter med samma kontroller, fast med olika prestanda och olika för och nackdelar. Om OCZ i det här fallet har slängt ut hela mjukvaran och byggt en egen från grunden med hjälp av expertisen hos indilinx skulle man kunna göra argumentet att det faktiskt är deras egen kontroller och att de är berättigade att ge den ett eget namn för att särskilja den från övriga som bara använder en modifierad version av marvels mjukvara.
Det bottnar slutligen lite i vad som kan anses vara en egen kontroller, själva kiselbiten, eller mjukvaran man kör genom den, då det vid flera tillfällen visat sig att mjukvaran har större betydelse för prestandan än själva kislet är det inte orealistiskt att hävda att det är själva mjukvaran och sin egen IP som ska anses vara "musklerna" och innebära den "definierade" kontrollern!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Avstängd

Lite offtopic kanske men....

Jag förstår inte varför folk ser ner på SandForce i dagens läge, enligt mig är det en mycket pålitlig kontroller nu.

Jag + alla mina vänner som köpt SandForce SSD'er senaste året, har inte haft ett enda problem.

bluescreens? buggar? sånt är in the past. SandForce just nu är mycket stabil, och snabb.

ONT: det går inte att reklamera en produkt för något sånt här, håller den dom utlovade specsen så finns det inget man kan göra.
Att jämnföra det som en i7 mot en AMD cpu är helt fel då AMD produkten inte är i närheten av prestandan mot en i7a.
Tänk er för lite snälla.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Sötast
Skrivet av Lordsqueak:

Nä...nu skiter jag i SSD! jävla mygel produkt.
Everest controller som egentligen är marvel. Sandforce som inte funkar med 4mb buggar, bsod's, konstiga 1000timmars buggar, Firmware som stryper prestandan för att se till att den håller garantitiden ut, mm.
Vafan!, kan dom inte inte tillverka en schysst produkt för? Alltid är det något. =(

Köp Intel SSD?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lordsqueak:

Nä...nu skiter jag i SSD! jävla mygel produkt.
Everest controller som egentligen är marvel. Sandforce som inte funkar med 4mb buggar, bsod's, konstiga 1000timmars buggar, Firmware som stryper prestandan för att se till att den håller garantitiden ut, mm.
Vafan!, kan dom inte inte tillverka en schysst produkt för? Alltid är det något. =(

Vet inte riktigt vilken sten du levt under de senaste tiden men....

4mb bugg i sandforce har aldrig existerat. däremot fanns en 8mb bugg i intel's SSD'er som dom fixade väldigt fort.
1000timmars bugg va ifrån crucial m4 diskarna som använder marvels kontroller, den buggen är också fixad.
bsods? det vart fixat ganska längesen.

firmware som stryper prestandan? ja, men låt mig bara påpeka att det finns INGENTING du kan göra med din SSD som kommer orsaka att det ska triggas igång om du inte sitter och benchar den med extremt svår komprimerad , tung, data. Alltså ingenting den normala användaren kan få fram.

SSD enligt mig är en mycket bra produkt.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED