Citat:
Ursprungligen inskrivet av
L'ombra
Personligen välkomnar jag detta varmt, även om det inte blir aktuellt för mig förrän det är överkomligt till rimliga priser. Är inte så värst intresserad av större skärmar, men PPI gillar vi! Hade min sista CRT för ca 3 år sedan, och den kördes i 1600x1200. Vad jag har förstått så har CRT nån slags naturlig antialiasing, så jämfört med den så tycker jag mycket (främst text) rent ut sagt ser dåligt ut på plattskärmar. Förhoppningsvis skulle lite högre upplösning råda bot på detta.
CRT-skärmar har inte antialiasing, utan helt enkelt oskärpa. Antialiasing handlar om att bearbeta en bild för att minska distorsionen som uppstår när man konverterar ner en bilds storlek (exempelvis från 3D-modellens oändliga antal pixlar till pixlarna på din skärmen). Platta skärmar har däremot s
ubpixel rendering, som gör att man ökar "intrycket" av skärpa (och därmed läsbarheten) för text (via exempelvis Cleartype i Windows). Däremot har du en viss poäng i att CRT kan framstå som behaglig för ögonen, om man bara vilar blicken mot dem en kort stund. Men har du provat att läsa längre PDF-filer på en CRT-skärm? Det är oftast inte så roligt. Hur som helst... absolut, jag håller med om att det behövs högre upplösning på platta skärmar. Smartphones kommer att visa vägen (vem hade trott det?).