Sidan 5 av 6 « Första 234 5 6

Verktyg Visningsval
2012-04-13, 22:12   #121

Dava

Medlem

Davas avatar

Plats: Skåne

Registrerad: feb 2002

Hur fungerar det egentligen? Dyker meddelandet upp direkt efter smitta eller dröjer det tills man startat om datorn?
2012-04-14, 00:44   #122

warlacozte

Medlem

warlacoztes avatar

Plats: Uppsala

Registrerad: apr 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av kena91 Visa inlägg
bara formatera om man får de
visst, du får bort trojan. dock så förlorar du ändå filerna
warlacozte är inte uppkopplad
2012-04-14, 01:12   #123

Kjell Brel

Medlem

Kjell Brels avatar

Plats: Västerhaninge, Sthlm

Registrerad: apr 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av tigerffs Visa inlägg
Okej.. Det var inte vidare svårt att fixa detta iofs.

1. Starta datorn i felsäkert läge med command prompt
2. Skriv rstrui.exe och kör system restore en vecka bak i tiden.
3. Solved.
Fast det här viruset krypterade inte systemfilerna som är vad du återställer med din lösning utan användarens dokument och bilder. :/
Antec P180/Noctua 120 ut, C2Q Q9450, Asus P5Q-E, Xigmatek HDT-S1283/Noctua 120), Sapphire Radeon HD5850, 4x2GB Corsair XMS2 Dominator PC8500, Intel X25-M G2 80GB + WD Caviar SE16 0,5TB + WD20EARS 2TB, Corsair HX520, 24" HP LP2465 + Silverstone LC04B, Phenom II X3 705e, Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H, 2x2GB PC10600, LG BluRay, Philips SRM7500 fjärr, WD 15EADS 1.5TB + WD20EARS@eSATA 2TB, Antec Kühler 620 (m. Scythe GT1450), Seasonic TFX PSU
Kjell Brel är inte uppkopplad
2012-04-14, 01:22   #124

qaws

Medlem

Plats: Linköping

Registrerad: aug 2004

Att ni snackar så mycket om antivirus...

Om ni alla läser på lite så ska ni se att seriösa virus kan kringgå seriösa antivirusskydd som Kaspersky, NOD32 osv. I alla fall ett tag, och då kan skadan redan vara skedd.
2012-04-14, 05:17   #125

thereal_twisted

Medlem

thereal_twisteds avatar

Plats: Karlstad

Registrerad: mar 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sammyc51 Visa inlägg
Jag har heller inte använt ett antivirus sen creation of Vista och jag har aldrig råkat ut för ett virus sen msblast.exe och det var i XP tiden det.

Om man vet vad man laddar ner.
Om man håller reda på vilka sidor man besöker.
Om man ser till att inte öppna idiotiska emails som lyder "YO WHATSUP SON I TOOK THESE PICZ ON MY VACATION U WANT IT? GO DOWNLOAD THIS"
Och så vidare;

så löser det sig att slippa betala eller vad man nu gör för att ha ett antivirus.

Har aldrig råkat ut för hackat konto, pengar taget från kontot eller artikelns liknande virus.

In my honest opinion, så är antivirus mer waste of money än Apples produkter (förutom Ipod <3).

Dock vet jag inte hur framtidens virus kommer att vara. Men kan säga från min upplevelse att man borde inte ha det sålänge man har kontroll över sin dator.
Du har med största sannolikhet haft intrång i din dator vid flertalet tillfällen isf. Sen att du inte märkt det är en annan femma.

Men jag antar att du haft en router med brandvägg iaf så det inte stått helt öppet.
thereal_twisted är inte uppkopplad Folding
2012-04-14, 05:44   #126

Kelso

Medlem

Plats: Hemma

Registrerad: sep 2002

känns som att antivirus företagen kommer tjäna mest pengar på detta
2012-04-14, 09:21   #127

WDac

Medlem

WDacs avatar

Plats: Norrtelje

Registrerad: jul 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Marcusk Visa inlägg
Om de använder en Gmailadress borde väl Google kunna radera den så fort de skaffar en ny, och eventuellt logga IPn de använder?
å du tror inte att man går via en proxy när man skapar Gmailkontot och använder den?
|Oracle Apex srv: HP ProLiant DL380 G4 | CPU: 2x XENON 3,6GHz Dual Core | 12GB ECC | SCSI 6x146GB |
WDac är inte uppkopplad
2012-04-14, 10:17   #128

Segas

Medlem

Segass avatar

Plats: 127.0.0.1

Registrerad: okt 2006

Ett stort tack till Sweclockers som upplyser om detta. Jag kanske svävar i det blå, men med det antal besökare som jag gissar på att Sweclockers har, så hade det varit all idé att på något sätt upplysa en besökare om viktiga saker såsom detta...kanske ingen popup, men på något sätt poängtera att detta är av yttersta vikt att ta del av - både som veteran och nybörjare.
Segas är inte uppkopplad
2012-04-14, 11:24   #129

som99

Medlem

som99s avatar

Plats: Ucklum

Registrerad: apr 2005

Jag vänder mig till någon här som antingen har fått eller känner någon som har den här trojanen.
Skulle ni kunna skicka ett antal krypterade filer till mig så vill jag anta mig utmaningen att se om jag kan lösa dekrypteringen.

Om någon är på humor humör och skickar filer ni själva krypterat så kan jag redan be er att inte göra det då jag kommer se skillnad.

Har någon filer som är krypterade skicka mig ett PM. (PS skicka inga filer som är av känslig data).

Edit:Huvudmålet är inte för att hjälpa enskild individ utan det är för att jag vill ha utmaningen.

Senast redigerad av som99 2012-04-14 klockan 11:50.
Amiga 1200, CPU: 68K ACA1231 "030" 42MHz, RAM: 2MB chip 63MB Fast + 1MB rom map, GFX: AGA, HDD: 4GB PATA/SSD + 4GB CF 4-way EDIE'99, 11Mb/s 16bit Wifi (toppar 3,2Mb/s på grund av bussen), DVD-Brännare, Chassi: Wedge. Kylning: 5x 40mm fläktar (Hemmabyggd koppar kylare till 030:an).
som99 är inte uppkopplad
2012-04-14, 11:51   #130

pokelia

Medlem

pokelias avatar

Plats: Helsingborg

Registrerad: mar 2010

krypterar den ALLA diskar eller endast system disken?
2012-04-14, 11:56   #131

Marcusk

Medlem

Marcusks avatar

Plats: Dalarna

Registrerad: apr 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av WDac Visa inlägg
å du tror inte att man går via en proxy när man skapar Gmailkontot och använder den?
Skulle inte förvåna mig om de glömmer det någon gång.
Intel I7 2600k | Sapphire Radeon HD7970 Vapor-X GHz Edition | Silverstone Fortress FT03| ASRock Z77 EXTREME4-M | Samsung 830 256GB | Crucial M4 64GB | Dell U2311H | Sennheiser HD 595 | Netgear Stora NAS + 2x2TB WD Green
Marcusk är inte uppkopplad
2012-04-14, 13:28   #132

HElephant

Medlem

HElephants avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: nov 2011

Det första jag kom å tänka på var att skapa en diskavbildning av hela disken innan jag skulle ge mig på en brutforce attack. Att köra systemåterställning kanske också är någonting ifall systemåterställningen nu kan återställa dokument såklart...?
CPU: Intel Core i7 4770K ║ MB: MSI Z87-G45 ║ RAM: Corsair VENGEANCE 4*8GB ║ GPU: AMD Radeon R9 290 ║ PSU: Corsair RM750 ║
HElephant är inte uppkopplad
2012-04-14, 13:36   #133

Pepsin

Medlem

Plats: Uppsala

Registrerad: jul 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Uzanar Visa inlägg
Vad blåst man är om man betalar *Facepalm*
Egentligen inte.. Beroende på vilken kryptering "viruset" använder kan det vara enda sättet att ha någon chans att få tillbaks filerna. Att sitta och försöka knäcka lösenordet med brute force kan ta åratal eller t.o.m. årtionden på en vanlig hemdator.

Sen lär det förstås vara så att programmet slumpar fram en krypteringsnyckel varje gång, så tillverkarna inte ens själva vet vad det är för lösenord, så filerna är nog förlorade i vilket fall.

Det bästa är förstås att köra backup regelbundet och se till att man alltid har flera versioner av backups bakåt i tiden. Sparar man bara en version av sin backup åt gången finns det risk att man skriver över den med de krypterade filerna innan man hunnit upptäcka vad som hänt. 6 månader bakåt och en backup i veckan är en bra riktlinje.
Gigabyte Z87X-D3H / i7 4770K @ 4.5 GHz / 8GB Corsair Vengeance LP 1600 @ 1866 / KFA² GeForce GTX 670 2GB EX OC / M-Audio Delta1010LT / Corsair VX 450W / Fractal Design XL R2 / BenQ 27" @ 1920x1080 / Win7 Pro x64
Pepsin är inte uppkopplad
2012-04-14, 13:44   #134

izepax

Medlem

izepaxs avatar

Plats: 1:a

Registrerad: dec 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av hansfilipelo Visa inlägg
Ifrågasätter inte att OS X går att hacka - för det gör det

Alla OS går att hacka och alla webbläsare har någon säkerhetslucka. Just under perioden så hade Safari, enligt artikeln, två välkända och icke-patchade luckor.

Sen ska man inte tro allt som skrivs. Personen som skrivit artikeln du länkar till hävdar att man använt sig av Telnet under hackandet. Telnet finns inte i OS X och av den anledningen betvivlar jag att personen har något djupare kunskap om något operativsystem.
Så du har bättre kunskaper, eller? Jo, OS X hade telnet under den tiden och har det fortfarande. Det är numera avaktiverat som standard och du måste gå in i "/etc/inetd.conf" och byta ut "#telnet" till "telnet" (alltså ta bort codeblocken) för att använda det nuförtiden.

Så då en följdfråga, vilka os har då du kunskap i?

Ubuntu One?

izepax är inte uppkopplad Folding
2012-04-14, 13:56   #135

Exzu

Medlem

Plats: Gävle

Registrerad: jan 2012

Stackars människor som drabbas för detta, som tur är så är sandboxie awesome.

Det som får mig och funderara är hur programmet låser upp filerna igen, vart kollar den hur lösenordet stämmer? Lär ju ligga en fil innehållande lösenordet någonstans där den verifierar om det är korrekt. Är det via online authentication så lär man ju kunna skapa en local server som svarar på lösenords begäran och verifierar att lösenordet är korrekt.

Är det så att programmet i fråga känner igen något i lösenordet så lär detta gå att cracka om man lyckas decompilea koden till viruset
Tex för att koden ska vara korrekt så måste tredje siffran vara delbar med 2, eller att femte bokstäven i lösenordet måste vara en vocal. (Exempel)

Men skulle nog tänka mig att en heldel personer pungar ut 500kr för att få sina filer upplåsta. Tänk er själva 5 lösenords försök och så har du hela bild mappen på 20gb krypterad. Tusenstals minnen, nja i den sitsen skulle jag nog själv tänka att betala också. För hur många har säkerhetskopior på sina bilder på en extern hårddisk(som dessutom INTE är inkopplad)?

Edit: Bör tillägga att jag endast fått virus en gång, detta pga utbytt .exe fil hos modekortstillverkaren till ett moderkort jag hade förr i tiden. Samt att jag var alldeles för dålig på att kolla MD5/SHA1 värdet.
2012-04-14, 14:10   #136

sazxe

Medlem

sazxes avatar

Registrerad: mar 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av joi93 Visa inlägg
Det beror såklart på krypteringen, t.ex. med 256-bitars kryptering finns det 1,15*10^77 olika lösenord (tror jag), och det tar ett bra tag att testa alla.
Joo det tar ett tag.
Bara som en liten fotnot för att fatta hur stort det talet är så antalet elementarpartiklar i universum är uppskattat till 10^80 st.
Rätt många altså...
sazxe är inte uppkopplad
2012-04-14, 14:51   #137

dlq84

Medlem

Plats: Norrköping

Registrerad: jan 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Marcusk Visa inlägg
Om de använder en Gmailadress borde väl Google kunna radera den så fort de skaffar en ny, och eventuellt logga IPn de använder?
IP till ett botnät eller vpn med största sannolikhet.. vad hjälper det?
dlq84 är inte uppkopplad
2012-04-14, 15:00   #138

Gottn

Medlem

Plats: östersund

Registrerad: feb 2009

gratis

Nice med lite gratis kryptering såhär på eftermiddagen.
Gottn är inte uppkopplad
2012-04-14, 16:00   #139

RottingRhubarbs

Medlem

Registrerad: jul 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sammyc51 Visa inlägg
Jag har heller inte använt ett antivirus sen creation of Vista och jag har aldrig råkat ut för ett virus sen msblast.exe och det var i XP tiden det.

Om man vet vad man laddar ner.
Om man håller reda på vilka sidor man besöker.
Om man ser till att inte öppna idiotiska emails som lyder "YO WHATSUP SON I TOOK THESE PICZ ON MY VACATION U WANT IT? GO DOWNLOAD THIS"
Och så vidare;

så löser det sig att slippa betala eller vad man nu gör för att ha ett antivirus.

Har aldrig råkat ut för hackat konto, pengar taget från kontot eller artikelns liknande virus.

In my honest opinion, så är antivirus mer waste of money än Apples produkter (förutom Ipod <3).

Dock vet jag inte hur framtidens virus kommer att vara. Men kan säga från min upplevelse att man borde inte ha det sålänge man har kontroll över sin dator.
Hur kan du veta att du inte har haft virus om du inte har haft något program som kunnat berätta om du fått ett eller inte? Det är ganska få virus som man märker av när man väl har smittats.
RottingRhubarbs är inte uppkopplad
2012-04-14, 16:35   #140

Defender

Medlem

Defenders avatar

Plats: Helsingborg

Registrerad: okt 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Markthegreat Visa inlägg
Inte särskilt bra faktiskt.

Bäst bland de gratis är faktiskt Avira.
Betalt och bäst är NOD32 eller Kaspersky. (dock är de väl tungdrivna i dagsläget?)
på de flesta tester jag sett så är avg det bästa gratis och Bullguard det solklart bästa betalbara..
Defender är inte uppkopplad Folding
2012-04-14, 16:50   #141

kyre

Medlem

kyres avatar

Plats: Fab 3

Registrerad: maj 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Exzu Visa inlägg
Stackars människor som drabbas för detta, som tur är så är sandboxie awesome.

Det som får mig och funderara är hur programmet låser upp filerna igen, vart kollar den hur lösenordet stämmer? Lär ju ligga en fil innehållande lösenordet någonstans där den verifierar om det är korrekt. Är det via online authentication så lär man ju kunna skapa en local server som svarar på lösenords begäran och verifierar att lösenordet är korrekt.

Är det så att programmet i fråga känner igen något i lösenordet så lär detta gå att cracka om man lyckas decompilea koden till viruset
Tex för att koden ska vara korrekt så måste tredje siffran vara delbar med 2, eller att femte bokstäven i lösenordet måste vara en vocal. (Exempel)

Men skulle nog tänka mig att en heldel personer pungar ut 500kr för att få sina filer upplåsta. Tänk er själva 5 lösenords försök och så har du hela bild mappen på 20gb krypterad. Tusenstals minnen, nja i den sitsen skulle jag nog själv tänka att betala också. För hur många har säkerhetskopior på sina bilder på en extern hårddisk(som dessutom INTE är inkopplad)?

Edit: Bör tillägga att jag endast fått virus en gång, detta pga utbytt .exe fil hos modekortstillverkaren till ett moderkort jag hade förr i tiden. Samt att jag var alldeles för dålig på att kolla MD5/SHA1 värdet.
Viruset har krypteringsnyckeln i sig. Bara att räkna ner lösenordet och se om det stämmer, lokalt

Citera när du svarar, tack!
kyre är inte uppkopplad
2012-04-14, 17:12   #142

Boss302

Medlem

Boss302s avatar

Plats: 瑞典

Registrerad: aug 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Dava Visa inlägg
Har du källa på detta? Tvivlar på att Aftonblaskan, Youtube eller sweclockers skulle sprida virus...
Sajter har väl blivit hackade i alla tider? Det har hänt förut o kommer hända igen.
2012-04-14, 17:13   #143

ThomasLidstrom

Medlem

Plats: Sölvesborg

Registrerad: nov 2009

Hmmm, är inte detta utpressning?
Utpressning är olagligt, alltså borde det vara möjligt att polisanmäla och rent av åtala.

Kanske gick de ett steg för långt...
ThomasLidstrom är inte uppkopplad
2012-04-14, 17:23   #144

ThomasLidstrom

Medlem

Plats: Sölvesborg

Registrerad: nov 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av kyre Visa inlägg
Viruset har krypteringsnyckeln i sig. Bara att räkna ner lösenordet och se om det stämmer, lokalt
Nja så enkelt är det säkert inte.
Antagligen är det krypterat med ett envägskrypto, så det går inte att köra "baklänges".
Jämför med hur Unix lagrar sina användares lösenord, lösenorden sparas enbart i krypterad form. Varje gång du matar in ditt lösenord krypteras det och de två krypteringarna jämförs. Även om du känner till lösenorden för ett eller flera krypteringar har du inga större möjligheter eftersom "baklängs"-körningar inte är möjligt.
Man måste hitta krypteringsalgoritmen, och den ligger säkerligen inte i viruset om de har varit smarta. Istället ser man till att viruset kontaktar en server som i sin tur ger viruset lösenord respektive kryperad nyckel
ThomasLidstrom är inte uppkopplad
2012-04-14, 17:34   #145

hansfilipelo

Medlem

Registrerad: feb 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av chila Visa inlägg
Så du har bättre kunskaper, eller? Jo, OS X hade telnet under den tiden och har det fortfarande. Det är numera avaktiverat som standard och du måste gå in i "/etc/inetd.conf" och byta ut "#telnet" till "telnet" (alltså ta bort codeblocken) för att använda det nuförtiden.

Så då en följdfråga, vilka os har då du kunskap i?
Haha det hade jag inte en susning om (att telnet fanns i OS X) Bra att man blir nertagen på jorden ibland.

Jag tycker jag har någon sånär koll på en del av dem - där OS X är ett av dem jag har koll på.

Nu finns inte inetd.conf som du nämner i OS X längre utan alla tjänster startas m h a launchctl i uppstarten.
Primär: MBPr 13", Core i5 4288U, Intel HD Iris 5100, 16 GB RAM, 512 GB SSD Desktop: Asus Chromebox, Cel 2955U, 8 GB, 2x21,5" Dell S2240L, Ubuntu GNOME VM-värd: Mac Mini Server, i7-2635QM, 16 GB RAM, 2*256 GB Samsung 830 SSD, ESXi Filserver: Fractal Design (FD) Node 300, Core i3 3220T, 8 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian 7 Backup:AMD E-350, Debian 7 Brandvägg/Router: Atom D510, Debian 7 MC: AppleTV Gen3
hansfilipelo är inte uppkopplad
2012-04-14, 17:40   #146

blunden

Medlem

blundens avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: dec 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ThomasLidstrom Visa inlägg
Hmmm, är inte detta utpressning?
Utpressning är olagligt, alltså borde det vara möjligt att polisanmäla och rent av åtala.

Kanske gick de ett steg för långt...
Naturligtvis är det olagligt. Inte som att skaparna lär bry sig dock då de säkerligen kan vara svåra att få tag i och troligen bor i länder som inte bryr sig så mycket om denna typ av brott mot andra länders invånare.

Denna typen av utpressning är inget nytt heller utan har framgångsrikt utförts tidigare. Den gången jag känner till var de åtminstone ärliga nog att faktiskt skicka ut det korrekta lösenordet om användaren skickade med vad som såg ut att vara seeden till random-generatorn eller liknande.
2012-04-14, 18:07   #147

s2weden

Medlem

Registrerad: aug 2011

visa e-mail addressen ..så man skicka lite schyssta mail till crackheadsen :-p
s2weden är inte uppkopplad
2012-04-14, 19:04   #148

kyre

Medlem

kyres avatar

Plats: Fab 3

Registrerad: maj 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ThomasLidstrom Visa inlägg
Nja så enkelt är det säkert inte.
Antagligen är det krypterat med ett envägskrypto, så det går inte att köra "baklänges".
Jämför med hur Unix lagrar sina användares lösenord, lösenorden sparas enbart i krypterad form. Varje gång du matar in ditt lösenord krypteras det och de två krypteringarna jämförs. Även om du känner till lösenorden för ett eller flera krypteringar har du inga större möjligheter eftersom "baklängs"-körningar inte är möjligt.
Man måste hitta krypteringsalgoritmen, och den ligger säkerligen inte i viruset om de har varit smarta. Istället ser man till att viruset kontaktar en server som i sin tur ger viruset lösenord respektive kryperad nyckel
Nej alltså, viruset kollar ju själv om nyckeln som matas in är rätt. Menade inte att man kan få ut algoritmen så.

Citera när du svarar, tack!
kyre är inte uppkopplad
2012-04-14, 19:24   #149

Grusburk

Medlem

Grusburks avatar

Plats: Åkersberga

Registrerad: mar 2009

Hur krypterar den filer om jag inte ens har ett krypteringsprogram?

Samt undrar jag borde man inte kunna öppna upp trojanen självt och se vad den vill ha för kod?

Är nuub därför frågorna.
BOX: NZXT Phantom Rosa
Grusburk är inte uppkopplad
2012-04-14, 20:16   #150

Technoid

Medlem

Technoids avatar

Plats: Strängnäs

Registrerad: aug 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Grusburk Visa inlägg
Hur krypterar den filer om jag inte ens har ett krypteringsprogram?

Samt undrar jag borde man inte kunna öppna upp trojanen självt och se vad den vill ha för kod?

Är nuub därför frågorna.
Viruset har ett eget.

Även om den inte krypterar sig själv så är program kompilerade och inte i klartext.

Oh ja.....
Technoid är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Senaste privatannonserna

Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes

Skänkes
Sök jobb