Frågelådan: Vertical Sync, RAID och PCI Express 3.0

Permalänk
Melding Plague

Frågelådan: Vertical Sync, RAID och PCI Express 3.0

Jonas och Emil öppnar inkorgen och tar upp flera högaktuella frågor, däribland hur vertical synchronization fungerar och vad olika RAID-lägen egentligen innebär.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir till att hämta en kopp kaffe och avnjuta eftermiddagens frågelåda

Permalänk
Medlem

Märker att vi inte riktigt är överens när det gäller micro stuttering och screen tearing

Spelar själv med SLI och stör mig inte ett dugg på det, screen tearing å andra sidan står jag bara inte ut med, kanske i vissa milda fall.

Permalänk
Avstängd

Vore bäst skärmar hade med mer än 60 Hz, så man kan slå av vsync.

Permalänk
Medlem

Presenteras av Cdon.com!

Hjärntvättning på hög nivå; du hör den först när du startar klippet; sedan Sweclockers egna lilla melodi; du drar 720P; du hör den igen; du går till fullskärms läge & du hör den åter..

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Presenteras av Cdon.com!

Hjärntvättning på hög nivå; du hör den först när du startar klippet; sedan Sweclockers egna lilla melodi; du drar 720P; du hör den igen; du går till fullskärms läge & du hör den åter..

håller med men gå in på youtube direkt så blir det en gång... har skrämt en en eller två gånger

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem

"Det tog ungefär 500 år!!!"

Permalänk
Medlem

kunde väl kanske nämnt RAID 10 också? Kunde varit kul också med RAID 2 3 4 7 8 och 9 :3

Permalänk
Medlem

EMIL! jag vill ha din kopp! Börja sälja mer musmattor och koppar så köper jag!

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

En öl på detta känner jag ! Tackar för dagens avsnitt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rizzt:

EMIL! jag vill ha din kopp! Börja sälja mer musmattor och koppar så köper jag!

Haha läste kropp först

Permalänk
Medlem

asså nu blev jag riktigt besviken, ni ljuger ju om v-sync? I videon 03:25 - 03:50.
Det är inte alls så som ni säger, ja skrev det till någon på forumet för ett par dar sen.
Om din fps ligger över 60 fps o du kör med v-sync På och du dipper ner till 59 fps, varför sjutton skulle den låsa sig vid 30fps?
Den gör inte det, jag har aldrig märkt det. jag har spelat med vsync i många år och jag avskyr lagg. jag märker direkt när det laggar o det gör det inte (30fps=lagg). Datorn "offrar" möjligtvis någon enstaka procent för att rätta till tearingen men inte mer än så. Det är ju som att säga att alla på hela forumet ljuger som säger att dom spelar bf3 o har 55 fps eller 50 eller 40... Antingen har du 30 eller 60 fps.. Snälla någon, gör om gör rätt.
Tippar på att ni inte spelar med vsync på
http://www.youtube.com/watch?v=dvVbl4RcXwY han spelar med vsync på... kolla hans fps.

Permalänk
Medlem

Vore trevligt om ni kunde ha en "tablå" där ni skriver vid vilken tid ni börjar tala om ett speciellt ämne för oss som inte vill kolla allt eller bara är intresserade av en viss del

(nu vet jag inte när dem börjar men bara ett exempel)
Vsync - 0:58
RAID - 2:39
PCI express 3.0 - 30:25

Permalänk
Medlem

Bästa fredag den 13e? Nytt jobb och frågelådan!

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

asså nu blev jag riktigt besviken, ni ljuger ju om v-sync? I videon 03:25 - 03:50.
Det är inte alls så som ni säger, ja skrev det till någon på forumet för ett par dar sen.
Om din fps ligger över 60 fps o du kör med v-sync På och du dipper ner till 59 fps, varför sjutton skulle den låsa sig vid 30fps?
Den gör inte det, jag har aldrig märkt det. jag har spelat med vsync i många år och jag avskyr lagg. jag märker direkt när det laggar o det gör det inte (30fps=lagg). Datorn "offrar" möjligtvis någon enstaka procent för att rätta till tearingen men inte mer än så. Det är ju som att säga att alla på hela forumet ljuger som säger att dom spelar bf3 o har 55 fps eller 50 eller 40... Antingen har du 30 eller 60 fps.. Snälla någon, gör om gör rätt.
Tippar på att ni inte spelar med vsync på
http://www.youtube.com/watch?v=dvVbl4RcXwY han spelar med vsync på... kolla hans fps.

Vad skulle V-sync göra för nytta om det inte är att synkronisera bilduppdateringen?

Permalänk
Skrivet av Frallam:

Vore trevligt om ni kunde ha en "tablå" där ni skriver vid vilken tid ni börjar tala om ett speciellt ämne för oss som inte vill kolla allt eller bara är intresserade av en viss del

(nu vet jag inte när dem börjar men bara ett exempel)
Vsync - 0:58
RAID - 2:39
PCI express 3.0 - 30:25

Det är precis vad de har också! Klicka på youtube och kolla där i informationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

Vad skulle V-sync göra för nytta om det inte är att synkronisera bilduppdateringen?

Jag säger inte att den inte gör det.
När man kör med vsync så får man ett bättre flyt, ingen tearring osv. Men ja undrar var dom får att om du ligger under 60 fps med vsync på, att den skulle låsa sig på 30 fps ? alltså halvera fpsen. och om det går sämre än så så halvera fpsen till 15. Finns ingen logik i det.
Det är som att säga att du inte kan ha 31-59 fps i ett spel. Det är som att dom menar att antingen flyter ett spel på bra på din dator eller så hackar det skitmycket.

Permalänk
Hedersmedlem

Yey. Perfekt sängtittarämne tillsammans med tjejen inatt. Hon älskar Fredagspanelen och Frågelådan lika mycket som jag gör. *

*) måttlig överdrift.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Hmm mycket möjligt, har inte kollat upp exakt hur det fungerar.. men då tycker jag att han kunde ha sagt det. Det enda jag hörde var att vsync var dåligt på ett eller annat sätt när det är motsatsen. Skulle vilja säga att det finns mer fördelar än nackdelar med vsync.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mungo_skata:

Haha läste kropp först

Det är sexigt med mulliga män

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Avstängd

köp 120hz skärm, problem solved, var vad jag gjorde då jag fick problem med vsync och även fast den var på så blev de endå skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Jag säger inte att den inte gör det.
När man kör med vsync så får man ett bättre flyt, ingen tearring osv. Men ja undrar var dom får att om du ligger under 60 fps med vsync på, att den skulle låsa sig på 30 fps ? alltså halvera fpsen. och om det går sämre än så så halvera fpsen till 15. Finns ingen logik i det.
Det är som att säga att du inte kan ha 31-59 fps i ett spel. Det är som att dom menar att antingen flyter ett spel på bra på din dator eller så hackar det skitmycket.

Det var iofs ett bra tag sen jag spela på datorn, men när jag testade med V-sync på fick jag låst 60 FPS i Fraps. Logiken med att det antingen är 60 eller 30 FPS är att det är jämnt delbart med skärmens uppdateringsfrekvens (Så det kan bli 20, 15, 12 FPS också) och det inte finns någon som helst risk för tearing. Det är ju det som är grejen. Antingen väljer man att spela med tearing eller med "jättemycket" hack.

Klippet du visade tror jag på nåt sätt hade V-sync avslaget (kanske inte medvetet av användaren, men nåt knas måste det ha blivit).

Edit: Kolla längst upp i högra hörnet

Permalänk

Jag har inga problem med min marvell på mitt x79 moderkort Jag känner att jag får hög prestanda och jag får inga blå skärmar heller.
Anledningen av att jag kör min ssd på marvell är för att min ssd inte hade stöd för x79 vid tillfället när jag installerade den. Jag vet inte hur stödet är nu men marvell kretsen har funkat bra för mig och har inte haft några problem med den så jag har inte sett någon anledning att sätta tillbaka ssd till x79

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Frames per second i multiplayer har två läger. Ena lägret vill jag kalla de religiösa, de som tror "att ögat kan inte se mer än 30FPS" xD och det andra lägret är det som får ont i ögonen om det är mindre än 120/125FPS. /edit.

Hehe.

Jag i alla fall har 1st 120hz skärm, 1st 60hz skärm, och köper hårdvara eller sänker inställningar så jag får minst / stabil 120+ FPS i mina spel där det händer mycket på skärmen, firstpersonshooters som moba / action rts.

Tearing vs vsync:
Att sätta spärr i spelets spelmotor (om spelet har konsolkommandon eller cfg tillgängligt) är bra fint det tex com_maxfps 125 ingen tearing, ingen vsync. All win. (Dock förutsätter det att du har prestandan eller låga inställningar att visa konstant 125FPS)

Permalänk
Medlem

Haha "....det värsta sedan ofärdig skivat bröd..." xD
Schyst video! Informativ och underhållande.

Permalänk

skulle va kul o se er rakade

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Haha "....det värsta sedan ofärdig skivat bröd..." xD
Schyst video! Informativ och underhållande.

Ja jag gillade denna videon. Rakt på sak och hade jobbig upprepning endast 1 gång eller 5% av tiden xD Två tummar upp.

Permalänk
Medlem

@07:10
En bild i minuten

Skämt åsido. Väldigt bra förklarat av buffrar och v-sync! Lämnade lite att önska angående triple buffering, men det var helt ok. Bra jobbat!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MX510.:

Frames per second i multiplayer har två läger. Ena lägret vill jag kalla de religiösa, de som tror på 30FPS xD och det andra lägret är det som får ont i ögonen om det är mindre än 120/125FPS.

Hehe.

Jag i alla fall har 1st 120hz skärm, 1st 60hz skärm, och köper hårdvara eller sänker inställningar så jag får minst / stabil 120+ FPS i mina spel där det händer mycket på skärmen, firstpersonshooters som moba / action rts.

Tearing vs vsync:
Att sätta spärr i spelets spelmotor (om spelet har konsolkommandon eller cfg tillgängligt) är bra fint det tex com_maxfps 125 ingen tearing, ingen vsync. All win.

Allt över 100fps funkar ju fint, men man känner ju på engång om fpsen ligger på 20-60 till skillnad från 80-120

kommer ihåg den goda tiden då half life 2 kom ut och man spela med 10-25fps, good times!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

Ena lägret vill jag kalla de religiösa, de som tror på 30FPS xD

Hur menar du? De som tror på att 30 FPS är fullt tillräckligt för allas ögon eller de som tror att V-sync låser framerates mellan 30-59 till 30 FPS? Om du menar det senarenämnda får du gärna förklara