Western Digital gör Velociraptor i 1 TB

Permalänk
Melding Plague

Western Digital gör Velociraptor i 1 TB

Snabba mekaniska hårddiskar lever i skuggan av ännu snabbare SSD-enheter, men det hindrar inte WD från att uppdatera den prestandaorienterade serien Velociraptor med högre kapacitet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Hmmm varför inga siffror ?:O

Visa signatur

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Permalänk
Medlem

För högt pris för att få mig att prioritera en Velociraptor före en SSD.

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Alldeles för dyrt för min plånbok vad gäller 1Tb

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Läs på nätet....

http://www.wdc.com/wdproducts/library/SpecSheet/ENG/2879-7012...

http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=20

Siffrorna finns där om man bara orkar läsa...

Och det finns fortfarande orsaker att använda snabba mekaniska diskar, men för hemmabruk så är SSD mer lämpat i 95% av fallen.

Permalänk
Medlem

Ser ingen fördel med dessa diskar emot SSD. HDDns styrka idag är just GB/kr snarare än prestanda.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Lite för dyrt för att överväga dessa tror jag.

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Ser ingen fördel med dessa diskar emot SSD. HDDns styrka idag är just GB/kr snarare än prestanda.

Det stämmer bra för enklare diskar, dessa diskar har fördelen att de tål en helt annan skrivning än SSD och att man har en lång data retention time. Det finns appliationer där det än så länge inte går använda MLC SSD på grund av dessa orsaker och till de fallen så är snabba 10k varvare bra val. Att ha bullriga strömslukande 10k varavare i datorn hemma är däremot helt feloptimerat i 99% av fallen - hemma skriver man så enormt små mängder data och man kör sällan RAID så man berörs av TRIM-problemet som man får med SSD i RAID att det helt enkelt är bättre med SSD för de flesta i hemmaburken.

Permalänk
Medlem

2 384:- för en 1TB snabb hårddisk vs billigaste 2xSSD på 480GB som kostar 4399:- (totalt 8 798:-). Ganska stor skillnad.. dock stor skillnad i prestanda med kanske.. Om man nu vill ha och behöver den stora platsen.

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bengt-re:

Det stämmer bra för enklare diskar, dessa diskar har fördelen att de tål en helt annan skrivning än SSD och att man har en lång data retention time. Det finns appliationer där det än så länge inte går använda MLC SSD på grund av dessa orsaker och till de fallen så är snabba 10k varvare bra val. Att ha bullriga strömslukande 10k varavare i datorn hemma är däremot helt feloptimerat i 99% av fallen - hemma skriver man så enormt små mängder data och man kör sällan RAID så man berörs av TRIM-problemet som man får med SSD i RAID att det helt enkelt är bättre med SSD för de flesta i hemmaburken.

data retention time?

Permalänk
Medlem

Varför inte göra om denna legend till en hybrid med flashminne? Vore sjukt mycket mer kickass

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Ett sågverk i datorn? Nej tack.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Som sagt, för att få SSD diskar i ens närheten av samma volym så är det för dyrt idag.
Jag kör dubbla 120GB SSDs som systemdisk, men kör 2st 300GB Raptor diskar som speldiskar, jag spelar inga spel med enorma miljöer som kontinuerligt laddas så jag har ingen nytta av en SSD när det gäller spelande då raptorn är snabb nog att ge mig enormt korta laddningstider när jag spelar mina spel som ändå bara laddar en bana i taget, inte en hel värld konstant.

Jävligt kul att se att denna serie diskar får leva vidare, blir nog ett köpr om någon månad eller så, mina 600gb för spel är nästan slut och jag avskyr att avinstallera spel för att få plats med nya

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Varför inte göra om denna legend till en hybrid med flashminne? Vore sjukt mycket mer kickass

Det är historia - hybrid sköter du i chipsetet numera och sätter en separat liten SLC SSD - mycket bättre och mer konfiguerarbart. Smart Response Technology är smart

Permalänk

Vore det inte smart med en 750GB variant?

Jag antar att metall skivorna är på 250GB vardera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

data retention time?

Yepp - data retention är en allvarlig issue och tyvärr så blir man mer och mer tveksam till MLC ssd ju mer man sätter sig in i eländet. Hemma kvittar det när det bara är att ominstallera när ens diskar blivit korrupta, men lite värre om man prylarna skall rulla 24/7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Ser ingen fördel med dessa diskar emot SSD. HDDns styrka idag är just GB/kr snarare än prestanda.

Du ser ingen fördel, men nämner en fördel i nästa mening?

Skrivet av Herr Andersson:

Vore det inte smart med en 750GB variant?

Jag antar att metall skivorna är på 250GB vardera.

Skivorna är med största sannolikhet på 500GB, 250GB per sida.
250GB-varianten fås genom att bara använda ena sidan av en skiva, med bara en läsarm.

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Du ser ingen fördel, men nämner en fördel i nästa mening?
Skivorna är med största sannolikhet på 500GB, 250GB per sida.
250GB-varianten fås genom att bara använda ena sidan av en skiva, med bara en läsarm.

Aha.

Då skulle ju 2,5TB vara möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Du ser ingen fördel, men nämner en fördel i nästa mening?
Skivorna är med största sannolikhet på 500GB, 250GB per sida.
250GB-varianten fås genom att bara använda ena sidan av en skiva, med bara en läsarm.

Med "dessa" syftar jag just på raptor diskarna. Och i första meningen syftar jag på att välja en Raptor för att få en snabb disk.
I andra meningen tar jag upp hårddiskar rent generellt, som är mer prisvärda om man är ute efter stor lagringvolym.

Hör av dig om det är några andra oklarheter

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Som komplement till en SSD är dom ju intressanta OS på SSD, resten på en sån här, lagring har man ju på en NAS

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Synd att man inte ser 15krpm SATA-diskar .. när de ändå tar i liksom.

15krpm är ju inte direkt något nytt................

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa en SSD på 120gb för att installera OS och 1-3 spel på som jag spelar mest och en HDD på 1tb som är snabb och tyst. Är western digital 7200rpm bra eller barracuda segeat?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem

Intressant men jag undrar över ljudnivån på den nya generationen Raptor och själv har jag lite svårt att motivera ett köp då jag inte riktigt ser poängen med dem sedan intåget av någolunda billiga SSD:er.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

Billigare med 2 stycken WD Black 1,5tb i Raid0.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trevligt. Bör gå lite fortare att rara upp dvdr då med andra ord.

Förstår inte varför folk oroar sig för ljudnivå, jag hade själv en gammal raptor 74 gb, den lät inget speciellt. Och folk skrev på internet att det lät som maskingevär, så de måste väl fått måndagsex.

Permalänk
Medlem

Har en gammal Raptor på 150Gb i burken, och är visserligen den ända disken som man ibland kan höra lite, men är tyst och fin för att vara just en sån,
Dessa nyare är tystare och borde inte höras alls i ett bra chassi, låter dom som kulsprutor har man snålat lite väl mycket på chassi, typ plåt där disken skruvas dikt emot metallen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Synd att man inte ser 15krpm SATA-diskar .. när de ändå tar i liksom.

15krpm är ju inte direkt något nytt................

Finns ju sas-diskar.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Trivdes med min gamla Raptor länge innan det fanns SSDer. Men i slutet var den djupt avskydd pga extremt högt ljud utan att det kändes som om det gick snabbare.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Billigare med 2 stycken WD Black 1,5tb i Raid0.

Skickades från m.sweclockers.com

Såklart det är billigare, men är det smidigare?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

förstår inte riktigt syftet med dessa med den prislappen. skulle vart mycket lägre för att vara intressant. för 250$ köper jag hellre en SSD och en vanlig mekanisk.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻