Asus uppdaterar grafikkortskylaren DirectCu II

Permalänk
Melding Plague

Asus uppdaterar grafikkortskylaren DirectCu II

Större flänsar och kraftigare värmeledningsrör är några av nyheterna i Asus senaste version av grafikkortskylaren DirectCu II, som ska användas till kommande modeller i mellanklassen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

En extra kortplats?

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk

Alltid kul med nya kylare

Permalänk
Avstängd

Ser fint ut!

Att dom blir extra biffiga är ju ingen nackdel direkt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv

Varför kallar man den inte bara för DirectCu III?

Permalänk
Medlem

Vilken biff!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

En extra kortplats?

2-slots kylare.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Entusiast

Så DirectCU III?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Betyder detta att den blir ännu tystare?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Ge mig GTX-680 med Asus DirectCu II

Visa signatur

Games!

Permalänk
Avstängd

Ser ut att kyla mycket bättre!
Men utseendet och längden, de har flyttat upp kylaren...

Permalänk
Medlem

Fortfarande inget i jämförelse med Accelero Xtreme

DirectCU II

Acclero Xtreme III

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av anders190:

Varför kallar man den inte bara för DirectCu III?

DirectCU II syftar på antalet fläktar och inte version av själva kylaren. Vi har diskuterat att ändra det där internt men viljorna är för starka att behålla systemet 2 = 2 fläktar

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av zhrooms:

Fortfarande inget i jämförelse med Accelero Xtreme

Tänk på att 2-slot-kylaren är för kort i mellansegmentet, ersättare för 560 om man så vill. 680 DC2 som släpps den 20:e april kommer i 3-slot helt i stil med GTX 580 DirectCU II.

Permalänk
Medlem

den var beef cake, en sån ska man ha!! hoppas det finns några i lager när ivy bridge kommer ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Tänk på att 2-slot-kylaren är för kort i mellansegmentet, ersättare för 560 om man så vill. 680 DC2 som släpps den 20:e april kommer är 3-slot helt i stil med GTX 580 DirectCU II.

Jo visst men vi kan dra slutsatsen att dom uppdaterar den större versionen också med liknande system, låt säga att dom kör 4-5st rör istället för 3st som på 2 slot kylaren, Accelero kommer fortfarande vara betydligt större/bättre. Det är min poäng.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kinc:

DirectCU II syftar på antalet fläktar och inte version av själva kylaren. Vi har diskuterat att ändra det där internt men viljorna är för starka att behålla systemet 2 = 2 fläktar

Då förstår jag valet av namn. För mig som konsument utgår jag dock ifrån att det handlar om version av kylaren och det blir då lite otydligt. En kraftigare modell med tre fläktar vore dock inte dumt, likt Arctics Accelero Xtreme-lösningar.

Skrivet av zhrooms:

Jo visst men vi kan dra slutsatsen att dom uppdaterar den större versionen också med liknande system, låt säga att dom kör 5st rör istället för 3st som på 2 slot kylaren, Accelero kommer fortfarande vara betydligt större/bättre.

Enda felet på Accelero Xtreme är ju att kort med denna lösning monterat från fabrik inte existerar. Riktigt trevlig kylare i övrigt.

Skrivet av kinc:

Tänk på att 2-slot-kylaren är för kort i mellansegmentet, ersättare för 560 om man så vill. 680 DC2 som släpps den 20:e april kommer i 3-slot helt i stil med GTX 580 DirectCU II.

Kommer detta kort komma med samma anslutningar som HD7970, dvs 3st(eller fler) DisplayPort-kontakter eller bara en massa DVI-kontakter?

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av anders190:

Då förstår jag valet av namn. För mig som konsument utgår jag dock ifrån att det handlar om version av kylaren och det blir då lite otydligt. En kraftigare modell med tre fläktar vore dock inte dumt, likt Arctics Accelero Xtreme-lösningar.

Då är vi överens Kommer att referea till det du skriver här nästa produktmöte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

DirectCU II syftar på antalet fläktar och inte version av själva kylaren. Vi har diskuterat att ändra det där internt men viljorna är för starka att behålla systemet 2 = 2 fläktar

DirectCU II v2

Sant de är bättre att förvirra konsumenten

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Tänk på att 2-slot-kylaren är för kort i mellansegmentet, ersättare för 560 om man så vill. 680 DC2 som släpps den 20:e april kommer i 3-slot helt i stil med GTX 580 DirectCU II.

Måste fråga dig en sak som har med DC II kylaren att göra , är de vanligt att lagrena i fläktarna låter ?? På mitt GTX 580 så
låter kylaren enormt mycket så att de låter som ena lagret har skärt sig och snurrar man manuellt själv på båda fläktarna så vobblar ena fläkten.

Men hörs enbart på en viss fläkthastighet mellan 60-65 procent och går den upp mot 71 procent blir de tystare men inte helt.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zhrooms:

Jo visst men vi kan dra slutsatsen att dom uppdaterar den större versionen också med liknande system, låt säga att dom kör 4-5st rör istället för 3st som på 2 slot kylaren, Accelero kommer fortfarande vara betydligt större/bättre. Det är min poäng.

Men frågan (återigen) är ju hur vrm-tempsen håller sig på en accelero jämfört med t.ex. DCu II.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Jo visst men vi kan dra slutsatsen att dom uppdaterar den större versionen också med liknande system, låt säga att dom kör 4-5st rör istället för 3st som på 2 slot kylaren, Accelero kommer fortfarande vara betydligt större/bättre. Det är min poäng.

Accelero är dock sämre. VRM-kylningen är väl minimal?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Jag kör med DirectCu II-kylare på mitt kort och är väldigt nöjd med den. Förutom en sak, att den inte är speciellt duktig på att köra ut varmluften ur chassit och den här nya varianten ser helt ärligt ut att göra ett sämre jobb på den punkten.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

Nice

Skulle jag köpa nytt grafikkort idag så skulle det bli ett med DirectCu II.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av anders190:

Kommer detta kort komma med samma anslutningar som HD7970, dvs 3st(eller fler) DisplayPort-kontakter eller bara en massa DVI-kontakter?

7870 V2 kommer med 2 DVI, 1 HDMI och en full stor DP. Dagens 7870 DC2 i butik är byggda på referens-pcb och har såldes identisk I/O med andra ref-kort där kylaren är det enda som skiljer. Då vi ej kan köpa enbart ASIC (GPU) i ett inledande skede av en gpulansering och måste anpassa oss efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Då är vi överens Kommer att referea till det du skriver här nästa produktmöte.

Hur står sig den här mot den gamla DirectCU när det gäller ljudnivå? Går all tanke in på kylningen eller är den tystare också?
Jag är på jakt efter nytt grafikkort men är så trött på att alltid ha grafikkortet som mest högljudda del i hela bygget..

Permalänk
Medlem

Fult det var när kåpan inte täckte bakre delen av kortet. Men det gör väl inte så mycket om kylaren är bättre än den förra.

Permalänk

Mycket snyggare när kylaren täcker hela kortet, ända upp till kontakterna också...

Permalänk
Hedersmedlem

Lite dåligt att DirectCu II-kylaren inte är bättre än vad den är (jämfört med typ Windforce, TFII), med tanke på hur stor och tung den är. Ljudnivån är, vad jag har erfarit, endast marginellt lägre, detsamma gäller temperaturer.

Kanske något som förbättras nu med den nya modellen? För i dagsläget är den kylaren väldigt ineffektiv, om man tittar till prestanda i förhållande till storlek och vikt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Accelero är dock sämre. VRM-kylningen är väl minimal?

Skulle säga att ha 2st fläktar över VRM flänsarna som blåser luft är bästa på marknaden atm.
Är ju inte direkt så att någons egna kylare med heatpipes kyler ner VRM...

Enormt nöjd med min Accelero som gör det ingen annan eftermarknadskylare kan.
Blåser på bra, sänker temps enormt bra och är ljudlös när man ska sova.

Skrivet av Paradoxnode:

Jag kör med DirectCu II-kylare på mitt kort och är väldigt nöjd med den. Förutom en sak, att den inte är speciellt duktig på att köra ut varmluften ur chassit och den här nya varianten ser helt ärligt ut att göra ett sämre jobb på den punkten.

Fixa bättre luftgenomströmning då, en fläkt som ser till att blåsa ut genom PCI platserna och en fläkt i botten som tar upp luften vid HDD buren.

Stort plus till Marcus med som svarar på allas frågor <3