Windows 8 släpps i tre olika utgåvor

Permalänk
Melding Plague

Windows 8 släpps i tre olika utgåvor

Tvärtemot tidigare uppgifter nöjer sig Microsoft med tre utgåvor av Windows 8: två för x86-baserade persondatorer och en för ARM och surfplattor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Här kan vi gotta oss i hur fel alla hade tidigare: http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1094499...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

äh, nio och tre är väll samma sak?

Permalänk
Medlem

Windows XP lyckat, Vista flopp, Windows 7 lyckat, Windows 8 flopp?

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk

Stör mig något enormt på att de inte inkluderar all sin skit i en version, förövrigt så är jag glad att vi slapp all jävla "starter", "home", "pro" o all den skeetn. Bra så far MC!

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Avstängd

Det är egentligen bara två versioner som gäller för oss som installerar själva. Win 8 och Win 8 Pro. Det beror på att Windows RT endast kommer levereras förinstallerat på tablets/laptops och inte separat.

Ni har för övrigt ett litet fel i artikeln, versionen heter Windows RT inte Windows 8 RT. Edit: Ni har fixat detta nu.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Ni som vill veta vilka fördelar Windows 8 har i jämförelse med Windows 7, läs min tråd här:

http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1100005-varfor...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Ska Windows 8 vara något att ha? För min del tror jag att jag står över och uppgraderar eventuellt till Windows 9 sen nån gång.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det beror på att Windows RT endast kommer levereras förinstallerat på tablets/laptops och inte separat.

det är väll ändå inget som är fakta än så länge! kommer säkert att gå att köpa via någon typ av microsoft eller liknande.. liksom microsoft tar alltid tillvara på varje tillfälle att tjäna så mycket som möjligt på deras produkter så tvivlar på att dom skulle sluta med det nu..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

VPN client och ISO mount? Intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Windows XP lyckat, Vista flopp, Windows 7 lyckat, Windows 8 flopp?

Windows 98 lyckat, Windows ME flopp (<-), Windows XP lyckat...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Ska Windows 8 vara något att ha? För min del tror jag att jag står över och uppgraderar eventuellt till Windows 9 sen nån gång.

Windows 9 kommer satsa på molnet och en "programbank" där man kan köpa program som är godkända av Microsoft.

Skrivet av Atlas Tasume:

Windows 98 lyckat, Windows ME flopp (<-), Windows XP lyckat...

Windows NT/2000 då?

Windows 98 var en flopp tills dom släpte servicepacket med stöd för FAT32 eller NTFS eller vafan det var :P..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Ska Windows 8 vara något att ha? För min del tror jag att jag står över och uppgraderar eventuellt till Windows 9 sen nån gång.

Tror jag håller med, prövat betan, trots att det är en beta så såg jag inget speciellt i det, mister sitt skrivbord eller åtminstonde windows knappen och vet inte om man kommer kunna skräddarsy metro ui sen eller inte.

Vorre kul om dem som med ICS optimerade för hårdvaran.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

det är väll ändå inget som är fakta än så länge! kommer säkert att gå att köpa via någon typ av microsoft eller liknande.. liksom microsoft tar alltid tillvara på varje tillfälle att tjäna så mycket som möjligt på deras produkter så tvivlar på att dom skulle sluta med det nu..

Jo det är fakta. Du kan läsa själv vad Microsoft skriver här:

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/02/09/building-window...

Det innebär ju inte att Microsoft slutar ta betalt för Windows, tillverkaren av tablets/laptops med Windows RT får betala en licensavgift till Microsoft.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ni som vill veta vilka fördelar Windows 8 har i jämförelse med Windows 7, läs min tråd här:

http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1100005-varfor...

Och den tråden är en ren faktakälla menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Windows 98 lyckat, Windows ME flopp (<-), Windows XP lyckat...

Windows ME, oj oj oj, kommer ihåg när mina föräldrar köpte en dator runt sekelskiftet med Windows ME, måste vara det absolut värsta operativsystemet, ännu värre än vista faktist. Blåskärmade 9 av 10 gånger när man matade ut lite "för snabbt" cd/dvd skiva för att nämna ett exempel. Men det var tider det

Visa signatur

Amd Phenom II 965 BE (3,8Ghz)| 3*2048Corsair XMS3 | GTX 560TI | Asus M4N75td
HTPC/Server - Amd 6000+, l asus M2N-E sli l l 3*1024CorsairDDR2 l 8400gs 512 mb
|q6600@ 3.2 Ghz 3*Corsair DDR2 800mhz HD3870 |
MacbookPro 2010 i7+HT

Permalänk
Medlem

Blir det både 32 och 64-bit?

Permalänk
Skrivet av Dumsnuten:

Windows XP lyckat, Vista flopp, Windows 7 lyckat, Windows 8 flopp?

Nja.. gå tillbaka lite längre så är det inte lika tydligt längre..

95 lyckat
98 flopp som räddades av ett servicepack och blev ett stort framsteg från 95
2000 succé
ME största floppen de haft. (Lite osäker på vilket av 2000 och ME som faktiskt var först?),
XP lyckat EFTER servicepack, I grundutförande vid lansering var det inte ett alternativ till Windows 2000
Vista flopp (rätt ok efter service pack),
7 lyckat

Förövrigt underbart att det går ner till lite färre versioner för att göra det lättare för konsumenterna! Undrar dock om 32 och 64 bitars stöd eller det släpps bara som 64?

Permalänk
Medlem
Skrivet av audiultX:

Windows ME, oj oj oj, kommer ihåg när mina föräldrar köpte en dator runt sekelskiftet med Windows ME, måste vara det absolut värsta operativsystemet, ännu värre än vista faktist. Blåskärmade 9 av 10 gånger när man matade ut lite "för snabbt" cd/dvd skiva för att nämna ett exempel. Men det var tider det

Vista var faktiskt aldrig SÅ dåligt, ME var ett jävla helvete på alla sätt och vis.

Det största problemet med Vista var att det levererades på för långsamma datorer.
Visst hade det många problem och var ganska misslyckat på många sätt, men hatet mot Vista känns lite överdrivet.

Permalänk
Avstängd

Man har tidigare kunnat hoppa över 1 OS från Microsoft utan att lida, måste vara så denna gången också. Vill inte lämna W7 för vad jag sett från Windows 8, troligen iaf.

Permalänk
Medlem

Finns x86-versionen kvar och bara x64 eller kommer det nån ny ? CPUstöd ? minnesstöd ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bengt-re:

Och den tråden är en ren faktakälla menar du?

Om du hittar något som inte stämmer får du gärna säga till! Jag har källa från Microsoft i de allra flesta fall.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

"Desktop"

"Installation of x86/64 and desktop software"

Betyder det att Metro kommer vara absolut och Desktop är ett tillägs program ? Blir det klumpigare på något sett då ?

Permalänk
Medlem

Finns ingen som helst anledning att uppgradera från min 7 prof. till 8. Är nöjd med den hittills.

Är inget fan av metro gränssnittet som lämpar sig bäst för surfplattor snarare än persondatorer. Känns mest som att PCn har gått ett steg tillbaka till förmån för surfplattor, bättre integration samt dolda funktioner som kräver mer klickande för att ta sig fram.

Det är väl mest en smaksak men jag gillar skrivbordet och tyvärr faller den lätt i skuggan i 8an då den egentligen är bara en app i mängden.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Windows 9 kommer satsa på molnet och en "programbank" där man kan köpa program som är godkända av Microsoft.

Vem har sagt det mer än du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NiQ3:

Blir det både 32 och 64-bit?

Ja.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av NiQ3:

Blir det både 32 och 64-bit?

Skrivet av mr_sQuinty:

Finns x86-versionen kvar och bara x64 eller kommer det nån ny ? CPUstöd ? minnesstöd ?

Det blir både 32 och 64 bitar den här gången med fast har svårt att se att de kommer sälja många 32-bitars. Antar att de har kvar det av kompatibilitetsskäl ett tag till. Fast det lär väl vara som med Windows 7 att alla datorer levereras med 64-bit.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Lägger dom till möjligheten att stänga av Metro-gränssnittet helt och hållet så kan det vara intressant, annars får det vara för min del.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av audiultX:

Windows ME, oj oj oj, kommer ihåg när mina föräldrar köpte en dator runt sekelskiftet med Windows ME, måste vara det absolut värsta operativsystemet, ännu värre än vista faktist. Blåskärmade 9 av 10 gånger när man matade ut lite "för snabbt" cd/dvd skiva för att nämna ett exempel. Men det var tider det

Min pappa beklagar sig fortfarande för att han installerade om våran gamla Compaq från Windows 98 till ME, haha!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Bra där.

Dock ser jag ingen anledning att uppgradera från win 7 till win 8. Gör någon annan det?
Det är för visso bara ett OS också.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!