Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Dimman
Kunde inte hålla med mer. Kör just nu Arch+Fluxbox som hade skrämt vilken vanlig svensson som helst som någon gång suttit vid en windowsmaskin. Det jag tycker är intressant är att jag går från mycket grafiskt till mindre och mindre medans produktiviteten ökar linjärt (ev mer). Allt detta grafiska fyller egentligen ingen funktion förutom till det visuella, på bekostnad av effektivitet som sagt.
Har svårt att tänka mig att gå tillbaka till en windows-maskin när man sitter med mycket utveckling, det är så totalt icke-produktivt.
Jag kör också Arch Linux men med Xfce. Körde openbox innan men blev lite bekväm av mig och lade in xfce istället. Ibland är det skönt med ett GUI att skicka runt i även om jag också allt mer och mer använder kommandoradsverkyg. Är sjäv mera en video-nörd så jag behöver kunna se det jag skapar men konverteringar mellan olika format och så är smidigast via snabba textkommandon. Jag till och med redigerar i textfiler via avisynth på WINE (detta underbara verktyg finns inte native på Linux ännu tyvärr, men det funkar ju bra med WINE).
Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Dimman
Din kommentar blir ungefär lika logisk som att påstå att en snickare skulle vara lika effektiv utan riktiga verktyg.
Nu kan man ju påstå då att Linuxkärnan och Windowskärnan inte avgör vad man har för userspace-tools (vilket är en sanning med modifikation gällande Windows), men mitt dagliga arbete som mjukvaruutvecklare för embedded devices är betydligt mer produktivt på en linuxmaskin än på en windowsmaskin.
Jag navigerar i flera workspaces, flyttar fönster med tangentbordet, har urxvt som tillåter mig att göra så gott som allt i terminalen, ger mig access till allt jag behöver i terminalen osv osv.
Försök göra datahantering i Windows lika enkelt som i Linux:
Kasst exempel:
cat file | grep something | sed -e 's/^Windows/Linux/g' > result
Ja fast det är nog också så att man upptäcker de kraftfulla kommandoradsverktygen lättare när man använder Linux eftersom det blir naturligare att jobba i terminalen. Sedan när man kollar lite så verkar många motsvarande kommandoradsverktyg finnas för Windows också. Men håller med om att det är lättare att få en specialanpassad miljö på Linux.
Har själv börjat labba lite med embedded-verktyg på fritiden. Har lyckats programmera en ATMega 1284P AVR-processor att blinka lite lysdioder... Först hittade jag en guide för eclipse men blev frustrerad över hur omständigt allting var (kändes som Windows-tänk) men så småningom så kom jag på att allting var lättare med en simpel texteditor, avr-gcc och en makefil i terminalen. I och för sig "fuskade" jag med geany som texteditor.
Hur som helst det jag gillar är att kunna anpassa verktygslådan till mina egna behov. Vill jag ha en effektiv utvecklingsmiljö för att programmera i då anpassar jag miljön efter det. Vill jag arbeta grafiskt gör jag det. Sedan så spelar det inte så stor roll vad operativsystemet heter men känner jag mig begränsad byter jag till något annat som funkar bättre. Det går att få bra anpassade verktyg även på en Windowsmaskin om man föredrar detta men själva verkstaden man jobbar i är mer anpassningsbar på Linuxmaskinen.