Seagate spår brist på lagringsutrymme

Permalänk
Melding Plague

Seagate spår brist på lagringsutrymme

Det behövs fler och större hårddiskar för att möta det ständigt växande behovet av mer lagringsutrymme, det menar Seagates vd Steve Luczo.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

behöver själv snart nya köpte ett par terra inan hd krashen men det börjar bli drygt nu. skulle vi få 4 terra bytes snart ? tyckte jag såg ett inlägg om det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elcentralen:

behöver själv snart nya köpte ett par terra inan hd krashen men det börjar bli drygt nu. skulle vi få 4 terra bytes snart ? tyckte jag såg ett inlägg om det ?

Finns redan :http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008634

Inte direkt standard ännu dock.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Varför alla dessa moln-tjänster? En annan faktor är väl att Googles OS till datorer kommer kräva x antal GB också, då hela det är en moln-tjänst (om jag inte miss-minner mig?)

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Varför alla dessa moln-tjänster?

För att marknaden har skapat ett behov fär allmänheten kan dela information utan att beghöva ha en egen infrastruktur (som företag)? Som med Icloud, jag tar en bild med min mobil och vips så kan gumman se den på valfri dator utan att egentligen lyfta ett finger.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Är hårddiskarna inte tillräckligt stora får man väll skaffa fler? Eller spår han att man inte kommer hinna tillverka tillräckligt många hårddiskar för att förse efterfrågan?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av scienta:

Varför alla dessa moln-tjänster? En annan faktor är väl att Googles OS till datorer kommer kräva x antal GB också, då hela det är en moln-tjänst (om jag inte miss-minner mig?)

Varför skulle det kräva mer utrymme för att det är en molntjänst? Snarare enormt mycket mindre - istf att varje person har en kopia av alla OS-filer installerade så använder man centraliserade sådana.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min 500gb i 4 år snart, klarar mig med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Är hårddiskarna inte tillräckligt stora får man väll skaffa fler? Eller spår han att man inte kommer hinna tillverka tillräckligt många hårddiskar för att förse efterfrågan?

Att ha 1 Disk med större utrymmer är trevligare än att ha flera diskar interna/externa överallt

Större diskar för hemmabruk vore inte fel i humanska priser.

Permalänk
Medlem

Synd man sitter på 50TB sjælv då før jag klarar mig æn så længe!

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Att vi får högre krav på lagringsutrymme är inte oväntat. Ta bilder som exempel: Idag 6-8 Mpixel standard på kompakt kameror, i morgon kan du räkna med 14-20 Mpixel. Alla semester bilder kommer att kräva 2-3 gånger så mycket utrymme.
Programmen blir större, videor filmer är i 1080HP, blueray skiver är på väg att bli standard mm. Dvs alt "nysparande" på hårdiskar kräver 2-4 gånger så mycket. Och då skall man inte glömma att större delen av det gamla ligger kvar!

Inom 2-3 år kommer 4-6 TB HD vara standard som lagrings enhet, både i servrar och PC. Frågan är SSDen utveckling ?

Den verkar följa sin egen version av moores lag dvs utrymmet fördubblas på 2 år till samma pris som föregånde. Om det stämmer i framtiden så kommer vi att ha 1TB SSD för under 2K inom 3-4 år. Och då är den gamla vanliga HD hotad.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

För att marknaden har skapat ett behov fär allmänheten kan dela information utan att beghöva ha en egen infrastruktur (som företag)? Som med Icloud, jag tar en bild med min mobil och vips så kan gumman se den på valfri dator utan att egentligen lyfta ett finger.

Skrivet av phz:

Varför skulle det kräva mer utrymme för att det är en molntjänst? Snarare enormt mycket mindre - istf att varje person har en kopia av alla OS-filer installerade så använder man centraliserade sådana.

Vet inte hur ni känner det, men jag är inte så pigg på att lägga min privata information, bilder och what-not, i händerna på någon annan.

Efter en snabb åter-påläsning om Chrome OS så har du rätt att OS'et i sig kan spara data, men till kostnaden utav enormt mkt bandbredd istället?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Vet inte hur ni känner det, men jag är inte så pigg på att lägga min privata information, bilder och what-not, i händerna på någon annan.

privata nej. men har du använt dropbox? eller liknande tjänster? molnbaserat utrymme underlättar enormt vid diverse arbeten där datan ska delas av flera. eller bara när du vill ha en backup på en annan fysisk plats. kan mycket väl tänka mig att med växandet av såna tjänster kommer molnlagringen kräva enormt mycket hårddiskutrymme, så har du just enbart dina privata bilder hemma

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Men frågan är vilka som vågar investera då de flesta av tillverkarna verkar ha sina produktionsanläggningar i riskområden för översvämning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Är hårddiskarna inte tillräckligt stora får man väll skaffa fler? Eller spår han att man inte kommer hinna tillverka tillräckligt många hårddiskar för att förse efterfrågan?

Precis, han uppskattar ju att behovet ökar med 40% medan lagringsplatsen "per hårddisk" ökar med 25% bara, så det fattas 15% redan nu, vilket innebär att vi går mot att inte hinna tillverka tillräckligt mycket.

Då de inte hinner tillverka fler hårddiskar, måste man öka på de där 15% på varje hårddisk man gör istället.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Så mycket skräp i cloud storage som de aldrig vågar ta bort. De tio år gamla mailen i mitt hotmail-konto t.ex.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Det är ju rätt självklart att en tillverkare av något försöker snacka upp behovet av sina produkter, oavsett hur mycket sanning det ligger bakom.

Själv så har jag inte haft något större behov av ökat lagringsutrymme de senaste åren, snarare använder jag lite mindre. Många saker går fort att ladda ner igen vilket gör att man inte behöver ha så mycket långtidslagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

privata nej. men har du använt dropbox? eller liknande tjänster? molnbaserat utrymme underlättar enormt vid diverse arbeten där datan ska delas av flera. eller bara när du vill ha en backup på en annan fysisk plats. kan mycket väl tänka mig att med växandet av såna tjänster kommer molnlagringen kräva enormt mycket hårddiskutrymme, så har du just enbart dina privata bilder hemma

Jo, det var lite så jag menade. Inte nog med att man ska ha moln-lagrig, utan privat lagring också. Kommer krävas ännu mer fysiskt utrymme av just de anledningarna och följaktligen data-utrymme.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Det är ju rätt självklart att en tillverkare av något försöker snacka upp behovet av sina produkter, oavsett hur mycket sanning det ligger bakom.

Själv så har jag inte haft något större behov av ökat lagringsutrymme de senaste åren, snarare använder jag lite mindre. Många saker går fort att ladda ner igen vilket gör att man inte behöver ha så mycket långtidslagring.

Det är väl det som är lite grejen, allt mer finns "att ladda ner igen" eftersom video/bild-sidor har så stor lagring så att man kan kasta upp saker huller om buller där istället för att ha hemma nu för tiden
Så även om behovet privat minskat, så har det ökat rätt mycket för företagen med alla sidor som youtube etc.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Frux:

Det är ju rätt självklart att en tillverkare av något försöker snacka upp behovet av sina produkter, oavsett hur mycket sanning det ligger bakom.

Själv så har jag inte haft något större behov av ökat lagringsutrymme de senaste åren, snarare använder jag lite mindre. Många saker går fort att ladda ner igen vilket gör att man inte behöver ha så mycket långtidslagring.

Fast hemmaanvändare är en piss i havet. Vad vi vanliga konsumenter behöver är irrelevant för hårddisktillverkarna för vi är en så liten marknad. Det är stora företag som tuggar i sig absurda mängder hårddiskar. Hur många terabyte tror du google behöver? Eller facebook? Alla företag som lagrar data? Läs artikeln så står det ju att det är företagen som suger i sig hårddiskar, inte ett par warezkids som laddar hem film.

Skrivet av Luxor ABC80:

Att vi får högre krav på lagringsutrymme är inte oväntat. Ta bilder som exempel: Idag 6-8 Mpixel standard på kompakt kameror, i morgon kan du räkna med 14-20 Mpixel. Alla semester bilder kommer att kräva 2-3 gånger så mycket utrymme.
Programmen blir större, videor filmer är i 1080HP, blueray skiver är på väg att bli standard mm. Dvs alt "nysparande" på hårdiskar kräver 2-4 gånger så mycket. Och då skall man inte glömma att större delen av det gamla ligger kvar!

Inom 2-3 år kommer 4-6 TB HD vara standard som lagrings enhet, både i servrar och PC. Frågan är SSDen utveckling ?

Den verkar följa sin egen version av moores lag dvs utrymmet fördubblas på 2 år till samma pris som föregånde. Om det stämmer i framtiden så kommer vi att ha 1TB SSD för under 2K inom 3-4 år. Och då är den gamla vanliga HD hotad.

Kameror är ett dåligt exempel för där har utvecklingen stannat av på 8-12 mpix. Mer än så ger i princip bara mer brus och suddigare bilder så det finns ingen motivation att utveckla sensorer med högre pixeldensitet. Film däremot tar massa plats och nu filmar till och med mobilkameror i 1080p. Fast det är i sig inte heller ett problem för en gammal DV-kamera som filmar i 480p genererar mycket mycket större filer än en mobiltelefon som filmar 1080p.

Program tar däremot större och större plats, Bluray-samlingen tar massa plats.

Den vanliga hårddisken är inte hotad ens då. Om 1 TB kostar 2000 kr kommer det fortfarande sitta HDD i färdiga datorer för lagringsutrymme. Däremot kanske det äntligen har blivit standard med 120 GB för OS. I stora datacenter kommer SSD inte ha en chans för masslagring för ska du ha flera PB data så är det ingen människa som kommer betala 2000 kr för 1 TB istället för 8oo kr för 4 TB. Du måste komma ihåg att man även betalar för utrymmet så bara alla extra rack som krävs är en kostnad.

SSD kommer komma mer och mer men det kommer dröja väldigt många år innan de kan konkurrera med HDD för ren lagring.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag spår att sommaren är på ingång.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

Tre ord: Död åt molnet.

Visst för saker som Steam och liknande är det Ok, men jag föredrar min data i min egna dator.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakalwe:

Jag spår att sommaren är på ingång.

haha jo det trodde jag med här i skellefteå då det var 6 pluss samma dag man var tvungen efter lag att byta till sommar däck , dan efter så snöade det 35cm
snö lol och några jag känner slirade till med bilen och krocka i en stolpe och fick fara till akuten ^^. lagen är lagen och den kan man inte bryta bara revben och annat ben kan brytas under färden till att följa lagen

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

haha jo det trodde jag med här i skellefteå då det var 6 pluss samma dag man var tvungen efter lag att byta till sommar däck , dan efter så snöade det 35cm
snö lol och några jag känner slirade till med bilen och krocka i en stolpe och fick fara till akuten ^^. lagen är lagen och den kan man inte bryta bara revben och annat ben kan brytas under färden till att följa lagen

Man får ha vinterdäcken kvar om vinterväglag råder. Rätt säker på att väderprognoserna sade att det skulle komma snö så det var nog rätt lätt att ta reda på om det var dags för byte eller inte.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast hemmaanvändare är en piss i havet. Vad vi vanliga konsumenter behöver är irrelevant för hårddisktillverkarna för vi är en så liten marknad. Det är stora företag som tuggar i sig absurda mängder hårddiskar. Hur många terabyte tror du google behöver? Eller facebook? Alla företag som lagrar data? Läs artikeln så står det ju att det är företagen som suger i sig hårddiskar, inte ett par warezkids som laddar hem film.

Jag såg inget varken i nyheten eller originalartikeln om fördelningen mellan företag och vanliga konsumenter. Så utan att ha några siffror direkt så har jag väldigt svårt att tro att vanliga konsumenter skulle vara en "irrelevant" marknad för hårddisktillverkarna. Själv har jag t.ex. ca 2 TB hemma och 320 GB på jobbet. Max 1 GB lagrat i molnet, typ Facebook, webmail osv. (Bara som lite personlig jämförelse, inget universellt bevis.) Företagens enorma behov är ju fördelat över väldigt många användare.

EDIT: Räknar jag in ej installerade spel på Steam osv så har jag ju iofs mycket mer än 1 GB i indirekt lagring, dvs sånt som jag räknar med att jag kan ladda ner när jag vill. Men den datan kan ju användas av miljontals internetanvändare och inte bara mig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Hehe ja man är ju lite nyfiken på HUR pass mycket av all denna data som egentligen bara ligger och tar upp plats helt i onödan?

Helt irrelevant! Molnet har ju fått folk och företag att börja hårdinvestera i ny infrastruktur. Det är bara för de ekonomiska kugghjulen att tacka och ta emot. Att vi sen måste betala på ett eller annat sätt för skiten som sparas i onödan är det inte så många som bryr sig om eller ens inser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tasume:

Tre ord: Död åt molnet.

Visst för saker som Steam och liknande är det Ok, men jag föredrar min data i min egna dator.

Moln är användbara som extra bakup.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid kryptera sina filer innan man skickar dem till "molnet" om man vill ha dem privata. Men det blir ju bara som en extra backup för man kan ju aldrig lita på att de finns kvar där, plötsligt kan tjänsten stängas ner utan förvarning. Så man får ändå ha egna backuper på allting...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Tre ord: Död åt molnet.

Visst för saker som Steam och liknande är det Ok, men jag föredrar min data i min egna dator.

Själv älskar jag Dropbox! Och dom bilder jag är mest rädd om ligger på SkyDrive! Har inga problem alls med att det är mina privata foto. ( Och givetvis har jag filer på flera backups hemma med) Fattar inte varför vissa är nojiga på "molnet" vad är ni rädda för?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lindgren92:

Jag har haft min 500gb i 4 år snart, klarar mig med det

vänta tills du ska lägga 4k filmer på din hårddisk..