Sidan 2 av 2 1 2
 
Verktyg Visningsval
2012-04-18, 18:36   #31

_niko_

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: jan 2011

Nu pallar jag inte argumentera men fuldisk är klart den största delen. Så hemanvändarna är inte minoritet då fuldisk sitter i minst 95% av alla burkar.
__________________
WS: Asus Z87 Pro, 16GB Patriot, I7 4770K, Force GT 120GB, Samsung 840 250GB, Asus GTX770 DCII SLI, Antec P280, Asus PB278Q.
FS: Supermicro X9SCM-F-O, Supermicro CSE-743TQ-865BSQ, Intel Xeon E3-1230, 8GB Kingston ECC, Rocketraid 4320 SAS, 8*3TB WD Red, 2*2TB Samsung eco, Intel X25 80GB SSD, Srv2k8 R2.
_niko_ är inte uppkopplad
2012-04-18, 19:40   #32

saddam

Avstängd

Plats: Sthlm

Registrerad: nov 2008

Kul analys. IBMs analys var ju helt tvärtom. IBM kom fram till att snart är diskarna så stora, flera TB stora, så det räcker med en disk per familj. Hårddiskar är alltså snart ingen bra business längre. Sagt och gjort, IBM sålde av sin hårddiskavdelning. IBM tänkte inte på att ju mer resurser man får, desto mer använder man. Så filmerna blir bara större och större. Om vi fick 100TB diskar, så skulle vi börja lagra 16K filmer i 3D och vips så hade inte heller 100TB diskar räckt länge. Kanske inte världens smartaste analys av IBM.

Kommer ni ihåg IBM Deathstar hårddiskarna? Lika bra IBM slutade göra diskar.
saddam är inte uppkopplad
2012-04-18, 21:25   #33

Tempel

Medlem

Tempels avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: okt 2002

Seagate försöker bara sprida fud då dom kan hålla priserna uppe var det inte en nyhet för bara nån vecka sen i samma riktning?

Angående IBM så har dom gjort av sig med all konsumenttillverkning då det är för liten marginal på sånt, så det var ett strategiskt beslut mer än nått annat.

Skickades från m.sweclockers.com
__________________
Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Tempel är inte uppkopplad
2012-04-18, 23:42   #34

ajp_anton

Medlem

ajp_antons avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jun 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5 Visa inlägg
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Teddis Visa inlägg
Så mycket skräp i cloud storage som de aldrig vågar ta bort. De tio år gamla mailen i mitt hotmail-konto t.ex.
Hehe ja man är ju lite nyfiken på HUR pass mycket av all denna data som egentligen bara ligger och tar upp plats helt i onödan?
Varje år ökar utrymmet med 25%. Detta betyder att under varje 3-årsperiod tillverkas det lika mycket som det någonsin innan har tillverkats sammanlagt. Exponentiell tillväxt är inte att leka med.
Så jag tror inte man bryr sig särskilt mycket om era 10 år gamla mail. Ökar databehovet med 25% så händer samma sak här - under 3 år lagras det lika mycket data som under all tidigare historia sammanlagt. Allt gammalt blir snabbt en så liten del av den totala mängden att det inte lönar sig att städa. Det är lättare och framför allt billigare att bara låta allt ligga kvar i all evighet.
ajp_anton är inte uppkopplad
2012-04-19, 11:05   #35

darkmoon

Medlem

darkmoons avatar

Plats: Stenungsund

Registrerad: sep 2004

Det lustiga är att det verkar som att man har dragit ner på utvecklingen av komprimerade filformat. Spel tar idag hur mycket plats som helst, det verkar som att utvecklarna är nöjda med filmfilsformaten och png har ju inte kommit i närheten av jpeg i användning till och med nu trots att det gått mer än 9 år sen standarden kom. Känns som att det finns rätt mycket kvar att göra på den fronten istället för att bara skapa mer lagringsutrymme. Men det är väl samma tänk som med oljan.
__________________
http://facebook.com/descendingchaos
http://johannesohlsson.se
http://qorner.se
darkmoon är inte uppkopplad
2012-04-19, 12:31   #36

DanTheManSwe

Medlem

Plats: Eskilstuna

Registrerad: dec 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av darkmoon Visa inlägg
Det lustiga är att det verkar som att man har dragit ner på utvecklingen av komprimerade filformat. Spel tar idag hur mycket plats som helst, det verkar som att utvecklarna är nöjda med filmfilsformaten och png har ju inte kommit i närheten av jpeg i användning till och med nu trots att det gått mer än 9 år sen standarden kom. Känns som att det finns rätt mycket kvar att göra på den fronten istället för att bara skapa mer lagringsutrymme. Men det är väl samma tänk som med oljan.
Att spel tar plats är inte så konstigt med den mängd data som dagens spel innehåller.
Sen när det gäller film etc så går det inte att komprimera mycket mer och samtidigt behålla en bra kvalitet;
1 minut okomprimerad film i 720p upplösning är ca 4Gb stor, så att få ner 2h film i bra kvalitet på drygt 4Gb anser jag är väldigt bra komprimering.
Sen vet jag inte vad du menar med png och jpg, då en png fil är större i storlek än en jpg pga att den är lossless och sedan zipkomprimerad.
DanTheManSwe är uppkopplad nu
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker