Nvidia: Mobila plattformar går om Xbox 360 i grafikprestanda inom 1–2 år

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: Mobila plattformar går om Xbox 360 i grafikprestanda inom 1–2 år

Den snabba utvecklingen på mobilfronten kan innebära att framtida kretsar går förbi dagens spelkonsoler i grafikprestanda redan 2013–2014.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om konsollerna fortsätter att stanna upp vid samma hårdvara i 6 år möjligtvis, men de lär väl också få sig en fin hårdvaruuppdatering snart?

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig alls faktiskt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Vad bra, för att min mobil kommer ju få mycket mer batteritid om jag börjar spela BF3 på den...

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk

Synd bara att batteritiden inte kommer öka i samma takt

Permalänk
Medlem

ja, med soppas gammal hårdvara som tvspel har, så är det väll inte så konstigt.
Jag själv kommer aldrig spela på en telefon (eller liknande) då jag inte vill sitta bänkad vid vägguttag:)

Undra när tekniken kommer med bra batteritid?

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Tycker dagens mobiler redan har urusel batteritid.

Permalänk
Medlem

Enligt diagramet så var consolerna om pc i grafik i slutet av 2004..
Kan det verkligen stämma?

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hur beräknas prestanda med olika operativsystem, olika arkitekturer och HELT olika marknader? Antal FLOPS är ett sätt, men eftersom arkitekturerna (cell kontra ARM) skiljer sig så otroligt mycket är det inget bra mått. Som jag ser det har mobiltelefoner alldeles för hög hårdvaruprestanda för vad som behövs - optimering>>hårdvara. Vidare har (enligt min mening) inga av dagens spelkonsoller nått sin fulla potential

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matwik:

Enligt diagramet så var consolerna om pc i grafik i slutet av 2004..
Kan det verkligen stämma?

Ta diagrammet med en nypa salt som visa generella tendenser. Definitioner, felmarginaler, osv gör det inte helt lätt att uppskatta sånt här.

Permalänk
Medlem

mitt batteri i mobilen tar slut på 1.5dag på standby och den innehåller bara en 1ghz snapdragon :&

Permalänk
Skrivet av Matwik:

Enligt diagramet så var consolerna om pc i grafik i slutet av 2004..
Kan det verkligen stämma?

Tänkte också på det, känns inte helt 100 sant. Men kan ha fel

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Om konsollerna fortsätter att stanna upp vid samma hårdvara i 6 år möjligtvis, men de lär väl också få sig en fin hårdvaruuppdatering snart?

360 kommer vara 360 fortsättningsvis, precis som dagens PS2 har samma prestanda som PS2 hade 2002.
Det är DAGENS konsoler, Xbox 360 och Playstation 3 som denna nyhet handlar om. Inte PS4, inte PS5, inte PS6, inte PS7.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte rå prestanda som är konsollernas stora fördel, det är väldigt bra optimering av utnyttjandet av hårdvaran och det kommer vi knappast att få se på mobiltelefoner eftersom de byter hårdvara (alltså flaggskeppen)minst en gång om året.

Permalänk
Medlem

Om utvecklingen fortsätter som nu är ju mobilen snart förbi PC:n också enligt kurvan iaf..

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad dagens mobiler klarar av så är detta inte direkt förvånande. Ser man bara på PS Vita så är den inte allt så långt efter PS3 rent grafiskt (ex Uncharted), men då måste man självklart ha skillnader i upplösningar m.m. i åtanke och är därför inte i närheten rent hårdvarumässigt än. Samma GPU som sitter i Vita sitter ju även i senaste Ipad, och kommer förmodligen även sitta i nästa Iphone och en rad olika Android-lurar detta år. Så det finns absolut inga tvivel på att Nvidia har rätt om detta

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av SiRai:

Om utvecklingen fortsätter som nu är ju mobilen snart förbi PC:n också enligt kurvan iaf..

Jag antar att du skämtar, men jag svarar ändå:

Kurvan är inte linjär, som du ser. Det ökar tiofalt hela tiden = mindre ökning ju högre upp.

Annars, tror du seriöst att en mobil, som saknar utrymme och kylning, på något sätt kan konkurrera med en 10 kg stor koloss som har kylning och mycket bättre komponenter? Det är liksom inte logiskt.

Dagens mest kraftfulla smartphones motsvarar ungefär Intels Atom från 2008, och de som testat att använda en minilaptop med en Atom vet att de är riktigt långsamma.

Permalänk
Medlem

mitt stora problem med att det skulle fortsätta i samma takt är att dom har offrat batteri tiden så pass mycket att jag inte kan se att det fortsätter, sen så kommer inte så många kunder köpa den dyraste modeln eftersom det inte är någon poäng till att göra det.

personligen så tycker jag en single core runt 1GHz allt du behöver för att få en bra upplevelse på en smart phone och jag ser inte riktigt poängen med mer kraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Om utvecklingen fortsätter som nu är ju mobilen snart förbi PC:n också enligt kurvan iaf..

Nya generationerna konsoller kommer om 1-2 år och kommer höja prestandad rejält delvis för PC också när man kör konsolportar.

Permalänk
Avstängd

vad är meningen med denna artikel? svårt att slå något som kom 2001, släpp det senaste xboxet eller playstationet så får vi se då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikkop:

Om konsollerna fortsätter att stanna upp vid samma hårdvara i 6 år möjligtvis, men de lär väl också få sig en fin hårdvaruuppdatering snart?

Tror jag inte....att utveckla konsoller kostar ofantliga pengar för företag och dom vet inte ens om dom kommer att sälja bra...så det är ungefär som att skrapa triss som kosta 1 triljon men det är 30/70 att dom kommer att lyckas på marknaden

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk

Släpp det negativa batteritänket. Om det är någonstans det forskas febrilt så är det inom energi. Är helt säker på att batterierna kommer att matcha prestandan.
Det enda som bromsar är det som någon redan varit inne på dvs. kylning. Man kan inte ha hur snabba grejer som helst utan bra kylning.

Permalänk
Medlem

Snart är den lilla telefonen tillbaka igen och alla går runt med glasögon istället

http://www.pcworld.com/article/253259/googles_project_glass_e...

Permalänk
Medlem

Dock, för fan vad hemskt att spela ett FPS på en pekskärm! Bara Wolfenstein3D är ju fan ospelbart på dom och där kan man ändå inte titta upp och ner!

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Jag själv kommer aldrig spela på en telefon (eller liknande) då jag inte vill sitta bänkad vid vägguttag:)

Vad spelar du på nu då som inte kräver att du sitter vid ett vägguttag? Enbart kort- och brädspel?

Jag tycker att det vore sjukt nice att kunna spela realistiska spel med en surfplatta eller mobiltelefon. Om prognosen stämmer så skulle ju ett scenario bli att du kopplar upp telefonen till TVn där den mobila enheten fungerar som konsol och kontroll. Då spelar det inte så stor roll om den måste vara inkopplat till en strömkälla, även om en inkopplad sladd försämrar friheten något. Sen när du sitter på bussen kan du fortsätta att spela en liten stund. Även om batteriet bara räcker till två halvtimmes omgångar på en dag, räknat med att mobilen ska användas till annat, så räcker det för många.

Permalänk
Medlem

Vad har de för mätmetod? Mäter de ren beräkningskraft eller något annat?

Hatar verkligen Nvidias ständiga diagram.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hwasser:

Dock, för fan vad hemskt att spela ett FPS på en pekskärm! Bara Wolfenstein3D är ju fan ospelbart på dom och där kan man ändå inte titta upp och ner!

Finns ju gamepads att köpa till. Går även bra att koppla mus till surfplattor. I alla fall till Android, vet inte hur det ser ut för iPad. Så det är bara en tidsfråga innan det väller ut speltillbehör till plattor och telefoner.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

har inte ps vita samma grafik-prestanda som ps3an?

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Vad spelar du på nu då som inte kräver att du sitter vid ett vägguttag? Enbart kort- och brädspel?

Jag tycker att det vore sjukt nice att kunna spela realistiska spel med en surfplatta eller mobiltelefon. Om prognosen stämmer så skulle ju ett scenario bli att du kopplar upp telefonen till TVn där den mobila enheten fungerar som konsol och kontroll. Då spelar det inte så stor roll om den måste vara inkopplat till en strömkälla, även om en inkopplad sladd försämrar friheten något. Sen när du sitter på bussen kan du fortsätta att spela en liten stund. Även om batteriet bara räcker till två halvtimmes omgångar på en dag, räknat med att mobilen ska användas till annat, så räcker det för många.

Sitta i en buss och spela FPS på en liten kladdig pekskärm? Det är näst intill omöjligt kunna njuta och vara konsentrerad av spelet skulle jag tro.

Finns PS Vita med fysiska kontrolller som klarar några timmar iaf om man nu är mycket intresserad av kvalitets spel portabelt. Dock ingen jätte stor efterfrågan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Matwik:

Enligt diagramet så var consolerna om pc i grafik i slutet av 2004..
Kan det verkligen stämma?

Hur den teoretiska beräkningskraften såg ut då vet jag inte, men när ps3 och xbox360 kom ut såg spelen bättre ut på konsol än på datorn ett tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled