Sidan 2 av 3 1 2 3

Verktyg Visningsval
2012-04-24, 13:17   #31

the squonk

Medlem

the squonks avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: mar 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Chourou Visa inlägg
Uhm.... Pratar du desktop nu ?
Det där är en annan sak, det är bara vi entusiaster som använder desktops nuförtiden, alla andra använder laptops eller surfplattor. Vissa använder bara sin telefon, det finns en anledning att Windows 8 ser ut som det gör, eller Ubuntu Unity eller den gamla anrika PC-siten Anandtech som nuförtiden testar telefoner och surfplattor minst lika mycket som PC-hårdvara.

När börjar Swec med tester av ARM-processorer, telefoner och surfplattor?
the squonk är inte uppkopplad
2012-04-24, 13:35   #32

Chourou

Medlem

Plats: Småland

Registrerad: dec 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av the squonk Visa inlägg
Det där är en annan sak, det är bara vi entusiaster som använder desktops nuförtiden, alla andra använder laptops eller surfplattor. Vissa använder bara sin telefon, det finns en anledning att Windows 8 ser ut som det gör, eller Ubuntu Unity eller den gamla anrika PC-siten Anandtech som nuförtiden testar telefoner och surfplattor minst lika mycket som PC-hårdvara.

När börjar Swec med tester av ARM-processorer, telefoner och surfplattor?
Mmm hehehe. Jag tar för givet att alla pratar om desktop och stationär windows i såna här trådar.
Chourou är inte uppkopplad
2012-04-24, 13:56   #33

ggustavsson

Medlem

ggustavssons avatar

Registrerad: dec 2006

Intressant men går inte Metro att slå av, samt tillbaka med gamla eller kanske en uppfräschade startmenyn så kan MS stoppa upp win 8 nånstans, kommer aldrig hamna i nån av mina nuvarande eller framtida datorer!
Metro är det värsta som hänt nått OS någonsin.

Kommer bara testa RP om det går att slå av metro, annars glömmer jag bort det för gott.
Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711. förstärkare Harmony design EAR 90, Lurar Grado SR225i samt RS1 och AKG701.
ggustavsson är inte uppkopplad
2012-04-24, 14:06   #34

strejf

Medlem

strejfs avatar

Registrerad: maj 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ggustavsson Visa inlägg
Intressant men går inte Metro att slå av, samt tillbaka med gamla eller kanske en uppfräschade startmenyn så kan MS stoppa upp win 8 nånstans, kommer aldrig hamna i nån av mina nuvarande eller framtida datorer!
Metro är det värsta som hänt nått OS någonsin.

Kommer bara testa RP om det går att slå av metro, annars glömmer jag bort det för gott.
Vilken trevlig och öppen inställning du verkar ha!

Det finns ingen anledning att stänga av Metro i Windows 8 anser jag, det är bara att låta bli att använda det. Ungefär som att du inte är tvingad att använda DOS i Windows 7.
strejf är inte uppkopplad
2012-04-24, 14:12   #35

ggustavsson

Medlem

ggustavssons avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av strejf Visa inlägg
Vilken trevlig och öppen inställning du verkar ha!

Det finns ingen anledning att stänga av Metro i Windows 8 anser jag, det är bara att låta bli att använda det. Ungefär som att du inte är tvingad att använda DOS i Windows 7.
Nej är vansinnigt allergisk mot att bara se Metro en enda sekund, så det funkar inte, Med Metro inget Windows 8 någonsin för mig tack, vill bara ha en option att stänga av det illa kvickt, eventuella startmenyer kan jag fixa själv vid behov.

För övrigt finns det inget DOS i windows 7 så det blir svårt
Tror du tänker på komandotolken
Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711. förstärkare Harmony design EAR 90, Lurar Grado SR225i samt RS1 och AKG701.
2012-04-24, 14:19   #36

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Nej är vansinnigt allergisk mot att bara se Metro en enda sekund, så det funkar inte, Med Metro inget Windows 8 någonsin för mig tack, vill bara ha en option att stänga av det illa kvickt, eventuella startmenyer kan jag fixa själv vid behov.

För övrigt finns det inget DOS i windows 7 så det blir svårt
Jag är ganska säker på att Metro kommer vara minst lika framträdande i Windows 9 och Windows 10 också, om inte ännu mer. Så nu vet du om att Windows 7 troligtvis blev din sista Windowsversion.

Jaja kommandoprompten då, men min poäng är valid ändå. Kommandoprompten går väl inte att avinstallera i Windows 7 heller, precis som Metro i W8. Ingen som klagar på detta?

Senast redigerad av strejf 2012-04-24 klockan 14:28.
2012-04-24, 14:32   #37

ggustavsson

Medlem

ggustavssons avatar

Citat:
Jag är ganska säker på att Metro kommer vara minst lika framträdande i Windows 9 och Windows 10 också, om inte ännu mer. Så nu vet du om att Windows 7 troligtvis blev din sista Windowsversion.

Jaja kommandoprompten då, men min poäng är valid ändå.
Är inte beroende av windows i mina datorer, och spelar inte mycket, kör redan dualboot med linux.
så den tid windows behövs fortfarande kan jag klara mig på windows 7.
Egentligen synd för windows 8 kar sina goda sidor och förbättringar också, men med metro så avstår jag.

Självklart har jag inga eller kommer ha några surfplattor eller telefoner med windows heller, finns bättre alternativ.
Allt som har metro går bort för mig
2012-04-24, 14:42   #38

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Är inte beroende av windows i mina datorer, och spelar inte mycket, kör redan dualboot med linux.
så den tid windows behövs fortfarande kan jag klara mig på windows 7.
Egentligen synd för windows 8 kar sina goda sidor och förbättringar också, men med metro så avstår jag.

Självklart har jag inga eller kommer ha några surfplattor eller telefoner med windows heller, finns bättre alternativ.
Allt som har metro går bort för mig
Inte XBOX 360 heller då antar jag?
2012-04-24, 14:42   #39

Chourou

Medlem

Plats: Småland

Registrerad: dec 2007

Citat:
Jaja kommandoprompten då, men min poäng är valid ändå. Kommandoprompten går väl inte att avinstallera i Windows 7 heller, precis som Metro i W8. Ingen som klagar på detta?
Hmmm.. Men man kan väl inte jämnföra kommandoprompten med Metro ? Eller ? Jag vet inte.
Chourou är inte uppkopplad
2012-04-24, 15:11   #40

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Chourou Visa inlägg
Hmmm.. Men man kan väl inte jämnföra kommandoprompten med Metro ? Eller ? Jag vet inte.
Nä de är inte särskilt lika till utseendet

Jag menade principen att man inte behöver använda kommandoprompten i Windows 7. Precis så är det med Metro i Windows 8, man behöver inte använda det om man inte vill.
2012-04-24, 15:20   #41

ggustavsson

Medlem

ggustavssons avatar

Citat:
Inte XBOX 360 heller då antar jag?
Nej PS3 såklart
2012-04-24, 15:39   #42

Kevlarheart

Medlem

Kevlarhearts avatar

Plats: Grums

Registrerad: okt 2008

Någon som kan länka 32-bit consumer preview iso ?
2012-04-24, 15:41   #43

Dahle86

Medlem

Plats: Högsby

Registrerad: jul 2009

Så bra att microsofts rabatt på W7 gäller till sista juni då har man en chans att prova innan man bestämmer sig. Tror ni det kommer några stora förändringar efter denna versionen?
2012-04-24, 15:43   #44

JAZIP

Medlem

JAZIPs avatar

Plats: ö

Registrerad: jan 2002

Blir intressant detta! Har inte testat det än, känns som att det är dags snart =)
JAZIP är inte uppkopplad Folding
2012-04-24, 16:01   #45

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Kevlarheart Visa inlägg
Någon som kan länka 32-bit consumer preview iso ?
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-8/iso
2012-04-24, 16:03   #46

milanissta

Medlem

milanisstas avatar

Plats: Borlänge

Registrerad: apr 2012

det värker så att jag kommer och köra win 7 länge. total missnöjd med win8
milanissta är inte uppkopplad
2012-04-24, 16:07   #47

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ska du köra virtuellt så kan det vara bra att veta att Microsoft inte rekommenderar det.

Senast redigerad av strejf 2012-04-24 klockan 16:12.
2012-04-24, 16:13   #48

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av milanissta Visa inlägg
det värker så att jag kommer och köra win 7 länge. total missnöjd med win8
Varför det?
2012-04-24, 16:52   #49

virtual void

Datavetare

virtual voids avatar

Registrerad: jun 2011

Citat:
Nä de är inte särskilt lika till utseendet

Jag menade principen att man inte behöver använda kommandoprompten i Windows 7. Precis så är det med Metro i Windows 8, man behöver inte använda det om man inte vill.
Bara en fråga då: hur går du till väga när du vill starta ett nytt program i Win8 utan att gå via blocks-for-Windows GUIt?

Personligen tycker jag "startmenyn" i Win8 är rätt bra, finns ingen anledning att köra runt med musen och jaga ikoner när det går tio gånger fortare att bara skriva en del av namnet på det program jag ska köra och trycka enter. Problemet med Win8 GUIt är att det känns som man konstant får det slängt i ansiktet och att det tar upp långt mycket mer skäryta än vad som är vettigt. Denna känsla ökar också kraftigt ju större skärmen är.

På OSX har man ju samma möjlighet via spotlight men presentationen av informationen är långt mycket mer elegant här än i Win8. Även Unity (Ubuntu) känns mindre irriterande då det dels inte tar över hela skärmen och man (precis som OSX) undviker att använda sig av meningslösa animationer (rutorna zoomas ju in lite käckt när man trycker på "Win"-tangeten).

Är inget större fan av Steve Jobs, men efter att ha sett Win8 (för laptops/desktops, det ÄR bra för pekplattor) så kan jag inte annat än hålla med om detta

http://www.youtube.com/watch?feature...SzVRmYIM#t=45s
2012-04-24, 16:57   #50

El_Svanto

Medlem

El_Svantos avatar

Plats: Åhus

Registrerad: jun 2004

Jag tycker nyheterna i W8 verkar trevliga, men jag vill inte bli påtvingad det nya gränssnittet. Ge användarna ett val vid installationen, så man kan välja om det ska installeras på en platta eller en vanlig PC.

Ät mer lök.
El_Svanto är inte uppkopplad
2012-04-24, 16:58   #51

kastrix

Medlem

Registrerad: sep 2010

kommer man kunna välja ett "windows 7 läge"? Ungefär som windows xp läget i windows 7. Vill ha startmenyn och flikbytessyetemet från windows 7 men alla bra saker som kommer med 8an, kanske ett önsketänkande :/
kastrix är inte uppkopplad
2012-04-24, 17:17   #52

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av virtual void Visa inlägg
Bara en fråga då: hur går du till väga när du vill starta ett nytt program i Win8 utan att gå via blocks-for-Windows GUIt?
Utforska dig fram till programmet i utforskaren och fäst dom i aktivitetsfältet! Eller lägg genvägar på skrivbordet vilket en del program gör som default.
2012-04-24, 17:22   #53

KTL

Medlem

KTLs avatar

Plats: Borås

Registrerad: jul 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av kastrix Visa inlägg
kommer man kunna välja ett "windows 7 läge"? Ungefär som windows xp läget i windows 7. Vill ha startmenyn och flikbytessyetemet från windows 7 men alla bra saker som kommer med 8an, kanske ett önsketänkande :/
Får Microsoft tillräckligt med kritik för tilltaget så kanske. Men det ser mörkt ut just nu. Det finns hack för att få tillbaka startmenyn i betan men frågan är om dessa finns kvar när win 8 är färdigt.
2012-04-24, 17:26   #54

virtual void

Datavetare

virtual voids avatar

Registrerad: jun 2011

Citat:
Utforska dig fram till programmet i utforskaren och fäst dom i aktivitetsfältet! Eller lägg genvägar på skrivbordet vilket en del program gör som default.
Vilket är hur man använde sin dator 1995 och det är inte i närheten så effektivt som använda tangentbordet. Inte ens på WinXP skulle jag komma på att göra något så inneffektivt, på den tiden körde jag launcy som man kan se som en light version av Win8-meny, Spotlight eller Unity-dash.

Win7 hade till viss del en sökfunktion inbyggt i startmenyn, men det är ju inte alls lika bra som launcy, Win8-menyn, Spotlight eller Unity-dash. Dock var presentationen av Win7-startmenyn klart vettigare än Win8-menyn. Så optimal hade varit Win7 utseendet med Win8 funktionerna.

Och man kommer ändå inte helt undan Metro då det tycker upp om din dator går i power-save och direkt efter inloggning.
2012-04-24, 17:29   #55

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av virtual void Visa inlägg
Vilket är hur man använde sin dator 1995 och det är inte i närheten så effektivt som använda tangentbordet. Inte ens på WinXP skulle jag komma på att göra något så inneffektivt, på den tiden körde jag launcy som man kan se som en light version av Win8-meny, Spotlight eller Unity-dash.

Win7 hade till viss del en sökfunktion inbyggt i startmenyn, men det är ju inte alls lika bra som launcy, Win8-menyn, Spotlight eller Unity-dash. Dock var presentationen av Win7-startmenyn klart vettigare än Win8-menyn. Så optimal hade varit Win7 utseendet med Win8 funktionerna.

Och man kommer ändå inte helt undan Metro då det tycker upp om din dator går i power-save och direkt efter inloggning.
Nä jag sa inte att det blev lättare om man bums ska hålla sig ifrån Metro till varje pris. Men det går.
2012-04-24, 18:31   #56

14ccKemiskt

Medlem

14ccKemiskts avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av the squonk Visa inlägg
Förutom alla vi som jobbar då. Har du sett in i något ett svenskt kontorslandskap på sistone? Folk sitter inte och jobbar med mobiler eller tablets direkt. Ur ett företagsperspektiv är Metro/Windows 8 helt ute och cyklar. Ur ett sällan- eller nybörjaranvändarperspektiv likaså. Se dessa:
http://www.youtube.com/watch?v=oyc1RVCXvAk
http://www.youtube.com/watch?v=sw-bY...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=v4boTbv9_nU
14ccKemiskt är inte uppkopplad
2012-04-24, 19:15   #57

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av 14ccKemiskt Visa inlägg
Förutom alla vi som jobbar då. Har du sett in i något ett svenskt kontorslandskap på sistone? Folk sitter inte och jobbar med mobiler eller tablets direkt. Ur ett företagsperspektiv är Metro/Windows 8 helt ute och cyklar.
Nog blir det mer och mer mobilt på vårat jobb i alla fall. Fler bärbara, några tablets har nu dykt upp, många som synkar kalender/mail/kontakter i mobilen. På datorerna skapar och konsumerar man data, på tablets/telefoner är det mest konsumtion.
2012-04-24, 19:30   #58

rektor

Medlem

Registrerad: okt 2011

Windows 8 imponerar inte på mig.

Citat:
Det nya operativsystemet väntas vara redo för rampljuset mot slutet av året, möjligtvis i oktober.
Då släpps det samtidigt som Ubuntu 12.10.
rektor är inte uppkopplad
2012-04-24, 19:50   #59

14ccKemiskt

Medlem

14ccKemiskts avatar

Citat:
Nog blir det mer och mer mobilt på vårat jobb i alla fall. Fler bärbara, några tablets har nu dykt upp, många som synkar kalender/mail/kontakter i mobilen. På datorerna skapar och konsumerar man data, på tablets/telefoner är det mest konsumtion.
Precis. Och alla vi som skapar tar mer skada av Metro än vi tjänar.
14ccKemiskt är inte uppkopplad
2012-04-24, 20:21   #60

strejf

Medlem

strejfs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av 14ccKemiskt Visa inlägg
Precis. Och alla vi som skapar tar mer skada av Metro än vi tjänar.
Varför då?
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb