AMD bekräftar stopp för äldre Radeon i Catalyst – inga nya drivrutiner till Windows 8

Permalänk
Melding Plague

AMD bekräftar stopp för äldre Radeon i Catalyst – inga nya drivrutiner till Windows 8

Den som äger ett Radeon av äldre snitt får hålla tillgodo med ett separat drivrutinspaket. Dessutom slopas löpande uppdateringar för Windows 8.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Man kanske måste byta ut sin trotjänare hd4850 då, lite synd då den fortfarande ger bra FPS på diablo III med allt på max.

Visa signatur

Dell XPS 9510, LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunvald89:

Man kanske måste byta ut sin trotjänare hd4850 då, lite synd då den fortfarande ger bra FPS på diablo III med allt på max.

Grafikkortet kommer ju inte direkt att sluta fungera för att det inte kommer nya drivrutiner.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunvald89:

Man kanske måste byta ut sin trotjänare hd4850 då, lite synd då den fortfarande ger bra FPS på diablo III med allt på max.

Mitt råd om du är nöjd. Kör tills det tar totalt stopp.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Varje gång det här händer så verkar folk tro att korten dör för att de inte får nya drivrutiner. De kommer ju fungera precis lika bra som vanligt tills man eventuellt skaffar nytt OS...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Som AMD påstår: Dom har tillräckligt optimerade drivrutiner. Dom har ju funnits så pass länge att det stämmer nog delvis.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arzei:

Varje gång det här händer så verkar folk tro att korten dör för att de inte får nya drivrutiner. De kommer ju fungera precis lika bra som vanligt tills man eventuellt skaffar nytt OS...

Eller tills det släpps nya spel. Drivrutinet är som bekant oftast skit i början till nya spel, men optimeras med tiden. Utan appdateringar kommer det vara skit hela tiden, vilket kanske inte är så kul.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Eller tills det släpps nya spel. Drivrutinet är som bekant oftast skit i början till nya spel, men optimeras med tiden. Utan appdateringar kommer det vara skit hela tiden, vilket kanske inte är så kul.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men de är ju fan inte dumma, om det är ett större problemet med en större titel drar de ju bara ut en hotfix

Permalänk
Medlem

Det är helt rätt, de har ju inte oändligt med tid att lägga på alla gamla kort. bättre att fasa ut de äldre.

Ut med det gamla, in med det nya!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

PUUH, STATIONÄR HAR 5400 OCH BÄRBARA 6320

I am safe

but still, väldigt onödigt, uppgradering av OS ska ju inte behöva ny ny hårdvara

Permalänk
Medlem

Jag undrar lite över det här med att hårdvarutillverkarna ska sitta och optimera sin mjukvara för individuella applikationer... det verkar ju väldigt dumt. Som jag ser det så bör det vara ett abstraktionslager mellan grafikhårdvaran och spel - att AMD kan optimera sin egen prestanda är en sak, men att de ska fulhaxa några FPS till någon annans spel känns konstigt. Spel ska utvecklas för DirectX/OpenGL som sen sköter snacket med hårdvaran, inte HD6970, GTX580 eller någon annan specifik modell...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Det står precis samma sak där?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Då kanske man får se en bra drivrutin för 7970 nu då. 12.4 beta är aningen buggig att köra med ><

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Inaktiv

Ingen fara då alltså. Enda möjliga är väl om någon skulle få för sig att använda sitt kort från Vista-tiden i Windows 8 av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Det står precis samma sak där?

ahhh.... skyller på att jag var morgontrött.

Permalänk
Medlem

Så ett 8800GT från nvidia för FXAA, frame limiter och adaptive Vsync samt Windows 8 stöd.

Men ett HD4890 (en generation nyare än 8800GT) från AMD får INTE MLAA, inga nya funktioner på 4 år och inte ens en drivrutin för windows 8.

Säger mycket om hur det står till mellan AMD och Nvidia.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Tack för det, AMD!

Nej, jag var inte ironisk. Det är mycket bättre att fokusera på nutid/framtid än dåtid (med viss balans förstås; en eller två produktgenerationer bakåt bör underhållas). Har man gammal hårdvara så tycker jag inte att man ska kunna förvänta sig evigt underhåll.

Personligen hade jag gått ett steg längre och kapat bort ALLT framtida stöd för 4xxx-serien och äldre...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Jag undrar lite över det här med att hårdvarutillverkarna ska sitta och optimera sin mjukvara för individuella applikationer... det verkar ju väldigt dumt. Som jag ser det så bör det vara ett abstraktionslager mellan grafikhårdvaran och spel - att AMD kan optimera sin egen prestanda är en sak, men att de ska fulhaxa några FPS till någon annans spel känns konstigt. Spel ska utvecklas för DirectX/OpenGL som sen sköter snacket med hårdvaran, inte HD6970, GTX580 eller någon annan specifik modell...

Det är ett abstrakt lager. Problemet ligger i att specifikationerna för hur detta lager ska implementeras inte är specificerat i DirectX.
Det är därför det blir som det är nu då Nvidia kort är bra på en sak medans AMD på något annat.
Samma problem finns mellan Intel och AMD för x86 och x86-64 specifikationerna. Dock märks det betydligt mindre där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Tack för det, AMD!

Nej, jag var inte ironisk. Det är mycket bättre att fokusera på nutid/framtid än dåtid (med viss balans förstås; en eller två produktgenerationer bakåt bör underhållas). Har man gammal hårdvara så tycker jag inte att man ska kunna förvänta sig evigt underhåll.

Personligen hade jag gått ett steg längre och kapat bort ALLT framtida stöd för 4xxx-serien och äldre...

Tycker iaf själv att det är en självklarhet att ifall Nvidia fortfarande stödjer och släpper nya funktioner till sin Geforce 8000-serie(inte ens DX10.1!), ska man kunna förvänta sig att AMD fortsätter stödja sin modernare HD4000-serie

Permalänk
Medlem

Hade inte heller släppt drivrutiner till Windows 8 med tanke på flopprisken för den skiten

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Varje gång det här händer så verkar folk tro att korten dör för att de inte får nya drivrutiner. De kommer ju fungera precis lika bra som vanligt tills man eventuellt skaffar nytt OS...

Fast nya spel kräver fixar för att fungera med Crossfire, enligt AMD är ju multi-GPU framtiden... eller var tills de slutade supporta korten.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mfm:

Fast nya spel kräver fixar för att fungera med Crossfire, enligt AMD är ju multi-GPU framtiden... eller var tills de slutade supporta korten.

De personer som sitter med flera år gamla grafikkort i SLI/CF är nog rätt sällsynta. Dessa har nog redan uppgraderat till nyare grafikkort. Det har hänt en del sedan HD4000-tiden trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

De personer som sitter med flera år gamla grafikkort i SLI/CF är nog rätt sällsynta. Dessa har nog redan uppgraderat till nyare grafikkort. Det har hänt en del sedan HD4000-tiden trots allt.

Ingen sitter kvar med sina 4870x2 utan alla är skrotade? Skulle inte tro det.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mfm:

Ingen sitter kvar med sina 4870x2 utan alla är skrotade? Skulle inte tro det.

Nu var det ju inte det jag skrev heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Nu var det ju inte det jag skrev heller.

4870x2 kräver crossfire-support för att inte få halva prestandan, så det är samma sak som du skrev.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mfm:

4870x2 kräver crossfire-support för att inte få halva prestandan, så det är samma sak som du skrev.

Nej, jag har inte kommenterar det utan snarare att användare som sitter med så gamla kort i CF/SLI är sällsynta, de har ofta redan uppgraderat till ett (eller flera kort) i 40nm eller kanske rent av 28nm. De flesta med spelkort i 55/65nm är ändå ute efter nyare kort vilket märks i grafikkortstrådarna.

Flerkortslösningar är en nisch och behandlas också som det av både AMD och Nvidia. Det är en dålig lösning med flera brister där den enda egentliga fördelen är möjlig högre prestanda.

Permalänk
Medlem

man blir jo inte ens förvånad... det är jo amd

De har alltid haft pissig support för sina drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte så att 4K-serien varit buggfri de senare åren heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det är ju inte så att 4K-serien varit buggfri de senare åren heller...

Fixades en bugg med blinkande ljus i vissa spel för mitt 4870x2 (antagligen andra kort också) för cirka två månader sedan...

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.