Radeon HD 7990 släpps på Computex i juni

Permalänk
Melding Plague

Radeon HD 7990 släpps på Computex i juni

Det är inte bara Nvidia som jobbar på en ny värsting med dubbla grafikprocessorer. Nu ser det ut som att AMD väljer att lansera den omtalade Radeon HD 7990 på datormässan Computex i Taipei.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sweet

Visa signatur

Spelburk: Intel i5 750 @ ≈3,8ghz I 12GB Ram Radeon 7970 I SSD 120 gb Corsair Force GT I HX650W Corsair I P7P55 LX I Antec three hundred I Noctua NF-12 3x I Antec KÜLER H2O 620 P&P w/ Scythe Gentle Typhoon I Logitech mx518.

http://e-sim.org/lan.97056/

Permalänk
Medlem

Nice! Ska bli kul och se hur både 690 och 7990 presterar!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Trevligt Riktigt spännande kamp det blir, vem som går segrande ur dual gpu striden mellan AMD och Nvidia.

Permalänk
Medlem

Hoppas på priskrig.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Hoppas 7990 blir bättre än 690 bara

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilentHarmonic:

Not bad...Haha Varför har man lagt upp en bild på Japan? Computex håller ju till i Taiwan lol.

Det är Nya Zeeland.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilentHarmonic:

Not bad...Haha Varför har man lagt upp en bild på Japan? Computex håller ju till i Taiwan lol.

Kanske dags att friska upp geografin?

Ja, det ska ju bli intressant vem som vinner i år!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Rent prestandamässigt känns Nvidia mer lockande, även fast AMD troligen har stöd för fler skärmar med ett kort

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilentHarmonic:

Not bad...Haha Varför har man lagt upp en bild på Japan? Computex håller ju till i Taiwan lol.

"Radeon HD 7990 "New Zealand""

Nu saknar jag helt förmåga att kolla på typ google maps, men jag tror inte det är Japan, utan kanske snarare någon obestämd ö utanför Australien eller så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SilentHarmonic:

Varför har man lagt upp en bild på Japan?

Haha dagens kommentar. XD

Serien heter Southern Islands. Nya Zeeland består av två öar och passar därför bra som kodnamn/referens till ett grafikkort med två GPUer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Få se vilket lag som är först ut med drivrutiner som verkligen fungerar felfritt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Zuggmate:

Haha dagens kommentar. XD

Serien heter Southern Islands. Nya Zeeland består av två öar och passar därför bra som kodnamn/referens till ett grafikkort med två GPUer.

Skrivet av Ozzed:

"Radeon HD 7990 "New Zealand""

Nu saknar jag helt förmåga att kolla på typ google maps, men jag tror inte det är Japan, utan kanske snarare någon obestämd ö utanför Australien eller så.

Skrivet av Atlas Tasume:

Kanske dags att friska upp geografin?

Ja, det ska ju bli intressant vem som vinner i år!

Skrivet av Coldfire2143:

Det är Nya Zeeland.

My bad, liknade Japan en hel del

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Hmm... Tja, den som ska köra flera skärmar får ju vänta tills juni:/ Lyckas dom hitta ett sätt att få bort MS så kan det vara riktigt intressant det här:) och dessutom sänka priserna som är sjuka just nu i min mening om man ser från tidigare generationer..

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilentHarmonic:

My bad, liknade Japan en hel del

Nog för att de haft jordbävning nyligen, men inte delade den väl ön på mitten?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Först ut med kortet kvittar väl fullkomligt? Det är först ut med fungerande drivrutiner som räknas!

Permalänk
Medlem

Lider detta kort av märktbar microstuttering jämfört med två separata 7970?

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

hoppas att nvidia inte floppar lite stort med 690 som med 590 nu bara ^^ samt hoppas att 7990 sticker ifrån lite så att AMD kan få vara lite i fokus för en gångs skull =P

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Entusiast

Jag tror att den som vanligt kommer vara liiiiiiite långsammare än GTX 690 men ha mer minne och då kommer alla komma fram till att 6GB är overkill för deras behov och därav väljer dom GTX 690-sagan slut

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av light44:

Lider detta kort av märktbar microstuttering jämfört med två separata 7970?

Ingen vet... än...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Citat:

Nu ser det ut som att AND väljer att lansera

AND.. Gör om gör rätt! BTW sweet studio ni meckat ihop nu, riktigt trevligt faktiskt

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Mmm i Juni. 6st Videoutgångar. Finns det verkligen plats för 6st? Eller kommer kortet bli väldigt tjock?

Permalänk
Medlem

Tycker jag det är lite väl mycket geografi och stavningskontrollanter här

Kul att få se en till lansering då. Någon som tror det kan bli en prisdropp av någon av dom befintliga serierna?

Permalänk
Medlem

Vi får väl se ifall Nvida har lyckats trimma sin SLI, annars blir det nog jämt skägg är jag rädd.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Nu när man står sig så bra med ett singel-kort av både 7970 och gtx680 känns det dumt att införskaffa crossfirelösning med alla problem det innebär. Envisas man dock med det så tror jag ändå två separata grafikkort är att föredra då 7990 sägs vara nedklockat. Med det faktum att 7970 överklockar galet bra blir prestandavinsten av två gpuer på ett kort som dessutom är underklockade (samt möjligen klockar sämre?) inte så stor som man kanske hoppas. Om jag minns rätt så sägs 7990 vara klockat till 800mhz? Gissningsvis för att det inte klarar högre klock speciellt väl/hålla värmen nere. I den bästa av världar med 100% CF skalning skulle då dubbla kort motsvara ett singelkort klockat till 1600mhz (om det hade gått). Anta att med mer realistisk skalning skulle det motsvara ett kort med 1500mhz då. Och ett tokklockat singelkort gör 1270mhz på gpun. Marginalen där emellan är inte allt för stor. Inte för att motivera dubbla priset enligt min mening. Vet inte om effektiva teoretiska minneshasigheten ökar i crossfire "ala dual channel"?
Många gissningar från min sida. Det är möjligt att 7990 klockar hyfsat ändå. Men magkänslan säger mig att man gör bättre i att köpa två st separata kort i det här fallet. Eller varför inte två st 7950? Lär ju kunna slå 7990...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv

Personligen hade jag hellre sett ett nytt kort ovanför HD7970 men med en GPU. Likväl trevligt att se hur både HD7990 och GTX 690 presterar.

Skrivet av Chourou:

Mmm i Juni. 6st Videoutgångar. Finns det verkligen plats för 6st? Eller kommer kortet bli väldigt tjock?

Det handlar troligen om Mini DisplayPort och då går 6st in utan problem.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Nu när man står sig så bra med ett singel-kort av både 7970 och gtx680 känns det dumt att införskaffa crossfirelösning med alla problem det innebär. Envisas man dock med det så tror jag ändå två separata grafikkort är att föredra då 7990 sägs vara nedklockat. Med det faktum att 7970 överklockar galet bra blir prestandavinsten av två gpuer på ett kort som dessutom är underklockade (samt möjligen klockar sämre?) inte så stor som man kanske hoppas. Om jag minns rätt så sägs 7990 vara klockat till 800mhz? Gissningsvis för att det inte klarar högre klock speciellt väl/hålla värmen nere. I den bästa av världar med 100% CF skalning skulle då dubbla kort motsvara ett singelkort klockat till 1600mhz (om det hade gått). Anta att med mer realistisk skalning skulle det motsvara ett kort med 1500mhz då. Och ett tokklockat singelkort gör 1270mhz på gpun. Marginalen där emellan är inte allt för stor. Inte för att motivera dubbla priset enligt min mening. Vet inte om effektiva teoretiska minneshasigheten ökar i crossfire "ala dual channel"?
Många gissningar från min sida. Det är möjligt att 7990 klockar hyfsat ändå. Men magkänslan säger mig att man gör bättre i att köpa två st separata kort i det här fallet. Eller varför inte två st 7950? Lär ju kunna slå 7990...

Dual GPU-kort går också att överklocka. Ref-kylarna lär troligen bromsa upp rätt mycket å andra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nu när man står sig så bra med ett singel-kort av både 7970 och gtx680 känns det dumt att införskaffa crossfirelösning med alla problem det innebär. Envisas man dock med det så tror jag ändå två separata grafikkort är att föredra då 7990 sägs vara nedklockat. Med det faktum att 7970 överklockar galet bra blir prestandavinsten av två gpuer på ett kort som dessutom är underklockade (samt möjligen klockar sämre?) inte så stor som man kanske hoppas. Om jag minns rätt så sägs 7990 vara klockat till 800mhz? Gissningsvis för att det inte klarar högre klock speciellt väl/hålla värmen nere. I den bästa av världar med 100% CF skalning skulle då dubbla kort motsvara ett singelkort klockat till 1600mhz (om det hade gått). Anta att med mer realistisk skalning skulle det motsvara ett kort med 1500mhz då. Och ett tokklockat singelkort gör 1270mhz på gpun. Marginalen där emellan är inte allt för stor. Inte för att motivera dubbla priset enligt min mening. Vet inte om effektiva teoretiska minneshasigheten ökar i crossfire "ala dual channel"?
Många gissningar från min sida. Det är möjligt att 7990 klockar hyfsat ändå. Men magkänslan säger mig att man gör bättre i att köpa två st separata kort i det här fallet. Eller varför inte två st 7950? Lär ju kunna slå 7990...

Dessa kort utvecklas mest för att de kan. Både Nvidia och AMD gillar att visa musklerna och detta är det bästa sättet för de att göra det på. Otroligt liten marknad för dessa kort i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nog för att de haft jordbävning nyligen, men inte delade den väl ön på mitten?

Ön? Japan består av fyra huvudöar; Honshū, Hokkaidō, Kyūshū och Shikoku.

För övrigt misstänker jag att förseningen beror på att de försöker trimma upp 7990 så den överträffar 690; annars tvingas ju AMD ta bort texten "Home of the world’s fastest Graphics Card for XXX days and counting" som länge stått uppe till höger på game.amd.com?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Härligt :). Bara att lägga en order så fort det är möjligt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Ön? Japan består av fyra huvudöar; Honshū, Hokkaidō, Kyūshū och Shikoku.

För övrigt misstänker jag att förseningen beror på att de försöker trimma upp 7990 så den överträffar 690; annars tvingas ju AMD ta bort texten "Home of the world’s fastest Graphics Card for XXX days and counting" som länge stått uppe till höger på game.amd.com?

Men om 690 blir snabbare än 6990(troligtvis) så måste dom ju göra en reset eftersom dom inte har det längre så det skiter sig med den oavsett.