Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Aresz
Vad innebär detta juridiskt egentligen, tycker dom säger två saker.
1. allt man laddar upp tillhör mig personligen och ingen annan
2. allt man laddar upp tillhör google och dom kan använda dina bilder i en massiv reklamkampanj för analklåda utan att du får någon ersättning.
Känns iaf som en tjänst man inte vill använda.
Dagen är förbi då man blint klickar "jag godkänner", speciellt om det är gratis.
Jag läste någon förklaring någonstas som påpekade att de behöver be om vissa rättigheter för att kunna göra saker som generera förhandsgranskningsbilder, lagra saker på virtuella hårddiskar där fullständig radering inte kan garanteras och så vidare.
Det är deras sätt att juridiskt skydda sig mot situationer där en användare laddar upp en bild av känslig natur, råkar göra den offentligt tillgänglig och sedan får panik och stämmer det stygga företaget som inte "raderar bilden från internet".
I villkoren för Microsofts Skydrive uttrycks det lite annorlunda:
Citat:
You understand that Microsoft may need, and you hereby grant Microsoft the right, to use, modify, adapt, reproduce, distribute, and display content posted on the service solely to the extent necessary to provide the service.
Men det kan ju också delvis bero på att Google vill kunna göra med ens dokument vad de gör med e-posten.