MSI:s svenska webbplats hackad

Permalänk
Melding Plague

MSI:s svenska webbplats hackad

Komponenttillverkaren MSI utsattes på tisdagskvällen för ett angrepp. Istället för det vanliga innehållet möttes besökare av ett kortfattat meddelande om att webbplatsen var hackad.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Stor humor och ett nära nog fullständigt harmlöst angrepp, men stryk ska hackaren förstås ändå ha.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Bara jag som tyckte att musiken var fullkommligt gräslig på den hackade sidan?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Login: se.msi.com. Password: Password.... typ?

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Avstängd

Slöseri på tid....

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

harmlöst om de ej var någon stöld på G

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Ser nästan detta som lite reklam för MSI. Kul att inte alla hackare är ute efter att sabotera. Jo detta är ju ett sabotage, men ni vet vad jag menar.

Permalänk
Medlem

Varför skulle hackare stjäla drivrutiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Varför skulle hackare stjäla drivrutiner?

Var nog inte så att stjäla drivrutiner som var grejen. Saken var väl den att dom kanske kunde komma åt drivrutiner och plantera skadlig kod. Så när användare tankar ner och installerar drivrutiner så blir de drabbade kan jag tänka mig.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem

Patetiskt...

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

Ja, det var ju väldigt nödvändigt av dom tunisiska små liven. Väldigt nödvändigt.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Välkommen till internet, Tunisien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3flex:

Var nog inte så att stjäla drivrutiner som var grejen. Saken var väl den att dom kanske kunde komma åt drivrutiner och plantera skadlig kod. Så när användare tankar ner och installerar drivrutiner så blir de drabbade kan jag tänka mig.

Ja, det kan vara möjligt.

Permalänk
Proffsmobbare

Och som resultat kommer USA att "hacka" Tunisien. Fast i verkligheten.

Välkommen till internet, Tunisien. Now sit down.

Permalänk
99:e percentilen

Det är väl bara roligt med ett practical joke av det här slaget. De förstörde ingenting, utan visade bara att webbplatsen gick att hacka. Jag tycker den typen av hackning är OK.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Faktum är att jag tycker dessa personer gör folk en tjänst egentligen. Jag har blivit utsatt för detta en gång på en site som jag var admin för och visst, det var inte roligt. Men samtidig så gjorde det att jag faktiskt började kolla lite på allvar på säkerheten för mina siter. De hade ju kunnat gjort någonting mycket värre, till exempel sno användaruppgifter eller utnyttja någon browserexploit för att infektera användarna.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk

Nästan bra att sånt här händer. Ingen stöld, de laddade inte upp någonting. Det enda som hände var att MSI antagligen skärper säkerheten lite.

Permalänk
Medlem

Tss Tunisien.. Hade de ens internets på 90-talet?

Permalänk
Medlem

lite ironiskt att man satt och såg om en dokumentär från National Geographic om just hackare när man får se denna nyhet på twitter ^^

Permalänk
Medlem

Har haft många kunder som fått sina sidor hackade och där exakt denna sidan kommit upp istället.
Själva hackningen och filersättningen / justeringen är helt automatiserad. Tippar på att de hittar detta m.h.a säkerhetsluckor i antingen webbhotellets system (så som cPanel) alt. hemsidesystem så som äldre versioner av Wordpress / Joomla m.m.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Lite komiska är ändå såna här hack

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Faktiskt lite old school hacking över det hela.
Mest för att visa att de kan.
Irriterande, pekar dock ut säkerhetshål. Men är rätt harmlöst i slutänden jämfört med informationsstölder osv osv....
Likväl är det fel.........men uppfriskande att se

Permalänk
Medlem

Jag tycker som andra att den här typen av attack är utomordentligt bra då uppenbara sälerhethshål påvisas och säkerheten på servern ses över efteråt. Den automatiserade exploiten som används vid den här typen av attack tycker man msi borde patchat redan.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Lite komiska är ändå såna här hack

Jo faktiskt. Kul med lite P12:or som får uppmärksamhet och som flaggar upp säkerhetsluckor i systemen. Så länge det stannar där är det ju rätt "roligt"...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Om man hittar ett säkerhetshål kan man väl maila företaget i fråga och påpeka detta. Att hacka MSI's hemsida är så j-a barnsligt, säkert 12-åringar som hittat nåt tool på nätet, skitlöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Om man hittar ett säkerhetshål kan man väl maila företaget i fråga och påpeka detta. Att hacka MSI's hemsida är så j-a barnsligt, säkert 12-åringar som hittat nåt tool på nätet, skitlöjligt.

Problemet är väll rättare sagt att det ger mycket snabbare effekt att göra den här typen av attack, jag har själv mailat ansvariga vid påfunnet säkerhetshål vilket inte haft någon effekt då dem antingen struntar i det eller lägger det på hyllan en längre tid.
edit: om det skulle vara som du säger att det är en p12a som hittar "en toolt på nätet" som gör exploiten så är det väll ännu värre att ett så vidöppet välkänt säkergetshål inte är patchat och då är det skammligt av ansvarige på msi.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Rätt åt dom hackarna hade säkert Amd moderkort. Bra gjort tunisien hackarna.

Visa signatur

CPU: Amd Phenom 955 4.1 ghz | MODERKORT: ASrock 970 | Chassi: Corsair Carbide 500R |
GFX MSI 280X 1200/6400 | RAM Corsair och Adata 8GB | Nätagg Corsair TX 850 |

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2247296

Permalänk
Medlem

En helt vanlig turkisk jobbansökan Ingen sarkasm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrakebab:

Rätt åt dom hackarna hade säkert Amd moderkort. Bra gjort tunisien hackarna.

amd moderkort? msi gör ju amd moderkort också?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrakebab:

Rätt åt dom hackarna hade säkert Amd moderkort. Bra gjort tunisien hackarna.

haha o vafan har det med saken o göra? Msi gör inte bara intel brädor..

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB