Sidan 3 av 4 12 3 4

Verktyg Visningsval
2012-04-25, 14:48   #61

BullZeye

Medlem

BullZeyes avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: dec 2011

inte bara sveriges som hackades.. utan de flesta i europa
Chassi: NZXT Switch 810 Vit, PSU: OCZ 850W ZX +80 Gold, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K, CPU Kylning: Thermalright MUX-120, GPU: Gigabyte GeForce GTX 680 2GB OC Windforce, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, SSD: OCZ Agility 3 120GB, Samsung SSD Basic 840-Series 250GB HDD: Western Digital Caviar blue 500GB, Skärm: BenQ TFT 24" XL2410T 120Hz
BullZeye är inte uppkopplad
2012-04-25, 14:55   #62

Phukkitt

Hedersmedlem

Phukkitts avatar

Plats: Akalla

Registrerad: mar 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MetalWolf Visa inlägg
så om jag går ut och repar din bil bara för att se om det går så är det okey? sen att det kommer att kosta dig tid och pengar för att får bort repan och konstatera att det måste ju vara ditt eget fel eftersom du inte hade nått skydd mot klåfingriga idioter?

Bra tänkt!
Dålig jämförelse, en repa gör ju permanent skada, alternativt kostar massor för den enskilde att åtgärda. Bättre jämförelse vore väl att ta sig in i bilen och lämna den med alla dörrar öppna och en lapp där det står "jag kan få upp låset på din bil, tihihi!".

Citat:
Ursprungligen inskrivet av BullZeye Visa inlägg
inte bara sveriges som hackades.. utan de flesta i europa
Ja, your point? Det står ju i artikeln att den svenska inte var ensam om att bli hackad..
2012-04-25, 14:57   #63

BullZeye

Medlem

BullZeyes avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: dec 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Phukkitt Visa inlägg
Dålig jämförelse, en repa gör ju permanent skada, alternativt kostar massor för den enskilde att åtgärda. Bättre jämförelse vore väl att ta sig in i bilen och lämna den med alla dörrar öppna och en lapp där det står "jag kan få upp låset på din bil, tihihi!".

Ja, your point? Det står ju i artikeln att den svenska inte var ensam om att bli hackad..
missledande rubrik .. Men de skriver ju om de andra förutom sverige också.. då kan man lika gärna ha det som rubrik?
Chassi: NZXT Switch 810 Vit, PSU: OCZ 850W ZX +80 Gold, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K, CPU Kylning: Thermalright MUX-120, GPU: Gigabyte GeForce GTX 680 2GB OC Windforce, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, SSD: OCZ Agility 3 120GB, Samsung SSD Basic 840-Series 250GB HDD: Western Digital Caviar blue 500GB, Skärm: BenQ TFT 24" XL2410T 120Hz
BullZeye är inte uppkopplad
2012-04-25, 15:32   #64

Alling

Medlem

Allings avatar

Plats: Skene

Registrerad: aug 2011

Citat:
så om jag går ut och repar din bil bara för att se om det går så är det okey? sen att det kommer att kosta dig tid och pengar för att får bort repan och konstatera att det måste ju vara ditt eget fel eftersom du inte hade nått skydd mot klåfingriga idioter?

Bra tänkt!
Jag får be dig titta på mitt inlägg igen:
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zuggmate Visa inlägg
Det är väl bara roligt med ett practical joke av det här slaget. De förstörde ingenting, utan visade bara att webbplatsen gick att hacka. Jag tycker den typen av hackning är OK.
Om du repar min bil så har du förstört den. En korrekt parallell hade varit om du hittade min bilnyckel på gatan, stal min bil, körde hem den till mig och ställde den i mitt garage. Då hade jag fått se över hur jag hanterar mina bilnycklar, precis som MSI nu får chansen att leta upp och täppa till säkerhetshål i sin sajt – UTAN att ha blivit av med känsliga uppgifter eller fått en databas raderad.

» Webbläsartillägg: Better SweClockers
» Kryptovaluta: Dogecoin (DOGE)   » Krönika-ish: Thread of the Titans
Alling är inte uppkopplad
2012-04-25, 15:59   #65

xobust

Medlem

xobusts avatar

Plats: klintehamn

Registrerad: jan 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av RottingRhubarbs Visa inlägg
Om jag får gissa helt fritt så kör MSI med 99,9% chans ett CMS. Detta ger flera möjligheter:
1. "Hackern" kan ha utnyttjat ett dokumenterat säkerhetshål i detta CMS.
2. "Hackern" kan ha använt sig av SQL-injektion för att komma åt någon form av administratörskonto.
3. MSI kan ha haft helt groteskt dåliga lösenord till servern alt. CMS

Dessa kan dock helt vara ute och cykla

Notera att "Hackern" är inom citationstecken, detta pga att jag personligen inte anser att någon som åstadkommit en "defacial" kan klassas som en "hacker".
tror inte att det handlar om denna typ av hack.
för att byta ut index.php filen måste man komma åt serverns filsystem,
antingen via ftp eller via c panel.
Chassi Define R3 | MB Msi Z68A-GD65 (G3) | CPU 2500k @4.5Ghz1.36v | GPU XFX R9 290 | PSU NZXT hale90 650w | RAM 2x8GB G.Skil ripjaws @ 1600mhz | SSD Samsung 830 120gb OS + 1Tb seagate| Tangentbord Qpad Mk 80 pro | Mus Logitech G500 | Skärm EIZO FORIS FS2331
xobust är inte uppkopplad
2012-04-25, 16:02   #66

RottingRhubarbs

Medlem

Registrerad: jul 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av xobust Visa inlägg
tror inte att det handlar om denna typ av hack.
för att byta ut index.php filen måste man komma åt serverns filsystem,
antingen via ftp eller via c panel.
Det finns ett flertal CMS som låter dig komma åt och ändra direkt i filerna på servern om man är inloggad på administratörssidan.
Två exempel är joomla och xoops.
RottingRhubarbs är inte uppkopplad
2012-04-25, 16:14   #67

MetalWolf

Medlem

MetalWolfs avatar

Plats: Örebro

Registrerad: sep 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Phukkitt Visa inlägg

jasså? du tror dom anställda på MSI jobbar gratis?

Citat:
Jag får be dig titta på mitt inlägg igen:

Om du repar min bil så har du förstört den. En korrekt parallell hade varit om du hittade min bilnyckel på gatan, stal min bil, körde hem den till mig och ställde den i mitt garage. Då hade jag fått se över hur jag hanterar mina bilnycklar, precis som MSI nu får chansen att leta upp och täppa till säkerhetshål i sin sajt – UTAN att ha blivit av med känsliga uppgifter eller fått en databas raderad.
snarare att jag snott din bil och ställt den i skåne så du hade fått anställa någon att hämta den eller ta den tiden själv att hämta den plus betala för bensinen för det hela.

kul att ni tror att allt är gratis, men ni kommer väll att växa upp och inse att sånt kostar företag tid och pengar.
Moderkort: MSI Z87 Mpower MAXCPU: i7 4770K Minnen: 16gig Corsair 1866MHz Dominator GPU: 2way SLI 690GTX PhysX: ---GTX Ljudkort: ASUS ROG Xonar PhoebusPSU: Corsair AX 1200W Skärm: 3st 120hz Acer GD245HQ Chassi: Phobya Cube1 HDD: Intel 520SSD 120gx4 Raid0, Corsair Force 60 SSD Övrigt: "Kan du inte backa upp ett påstående med fakta eller erfarenhet så bör du hålla fingrarna i styr och käften stängd."
MetalWolf är inte uppkopplad
2012-04-25, 16:21   #68

Alling

Medlem

Allings avatar

Citat:
snarare att jag snott din bil och ställt den i skåne så du hade fått anställa någon att hämta den eller ta den tiden själv att hämta den plus betala för bensinen för det hela.

kul att ni tror att allt är gratis, men ni kommer väll att växa upp och inse att sånt kostar företag tid och pengar.
Att återställa det hackarna gjorde med MSIs sajt* kostar betydligt mindre än vad det hade kostat om en elak hackare hade tagit sig in och förstört eller stulit data. Det kan mycket väl vara så att hackarna har sparat pengar åt MSI genom att förebygga en framtida elakartad attack.

* Jag såg sajten igår, och mitt påstående grundar sig på att hackarna bara bytte ut index.php.

2012-04-25, 16:26   #69

LinusNeuman

Medlem

LinusNeumans avatar

Plats: Jönköping

Registrerad: jun 2011

Jaha, och vad har MSI gjort er Tunisien?
~~N660GTX-TwinFrozrIII-OC-2Gb SLI | Intel Core i5 4670K | BeQuiet Pure Power L8 630W | Corsair Vengeance 1600Mhz 4Gb x2 | Z87-G45 Gaming | Fractal Design Define R4 | Win8 64 | 200/10Mb/s | 23"AsusVG236 3D | Nvidia 3D Vision~~
LinusNeuman är inte uppkopplad Folding
2012-04-25, 16:36   #70

F@|)€r/\/

Medlem

F@|)€r/\/s avatar

Plats: Finland

Registrerad: jun 2006

De va väl trötta på skiten msi tillverkar
F@|)€r/\/ är inte uppkopplad
2012-04-25, 16:40   #71

thunderinternet

Medlem

thunderinternets avatar

Plats: Bibelbältet

Registrerad: mar 2005

Tycker det är roligt för oss lite äldre personer.
Sen så handlar hacking inte alltid i början om att ta över information eller skada. Det var ett sätt att visa att man kunde 'krascha systemet'. Way back then så satt folk och snackade om vad de hade gjort osv. oftast tog de en harmlös fil på måfå bara för att kunde visa de andra att de varit inne.

Sen så är det bra med lite små attacker som inte skadar även de som skadar. företag och folk blir ju bättre på att skydda sig.
2012-04-25, 16:41   #72

Encho5

Medlem

Encho5s avatar

Plats: Göte

Registrerad: sep 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av LinusNeuman Visa inlägg
Jaha, och vad har MSI gjort er Tunisien?
Vänta, va? Uppenbarligen så var det bara en snubbe som hittade ett säkerhetshål i deras hemsida och använde sedan det. Detta HAR INGENTING ATT GÖRA MED TUNISIEN SOM LAND ELLER NÅGOT MED DESS BEFOLKNING. Killen som hittade hålet var från Tunisien av en slump.
Citat:
Om jag får gissa helt fritt så kör MSI med 99,9% chans ett CMS. Detta ger flera möjligheter:
2. "Hackern" kan ha använt sig av SQL-injektion för att komma åt någon form av administratörskonto.

Notera att "Hackern" är inom citationstecken, detta pga att jag personligen inte anser att någon som åstadkommit en "defacial" kan klassas som en "hacker".
LOL. Så vad anser du är en hacker? Ett småglin med en booter för 6$?

Samsung Galaxy S III
Encho5 är inte uppkopplad
2012-04-25, 16:45   #73

Sir. Haxalot

Medlem

Sir. Haxalots avatar

Plats: här..

Registrerad: jun 2006

http://178.22.59.5/

Intressant att meddelanden fortfarande ligger kvar om man gå in via IP istället för hostname ಠ_ಠ
Sir. Haxalot är inte uppkopplad
2012-04-25, 16:45   #74

mannen99

Medlem

mannen99s avatar

Plats: Skåneland

Registrerad: jun 2009

Fan va omoget.
2012-04-25, 16:51   #75

klotim

Medlem

klotims avatar

Plats: Oskarshamn

Registrerad: jan 2010

Citat:

Höhö jag tittade lite på källkoden igår när sidan var hackad och såg att Sidan använde sig av Netdefender?
Om det är msi's brandvägg eller just för den koden har jag ingen aning om.
|-I7 2600 @5.2 ghz | Corsair SSD 60 GB | | OCZ Vector 4 SSD 256 GB | 2x 1 tb RAID | Nvidia GTX 590 3GB VRAM |G.Skill Ripjaws 16 GB @2133 mhz | Corsair H80 | 1000w GOLD | ASUS P8Z68-V GEN3| Thermaltake Level 10 GT Svart l
klotim är inte uppkopplad
2012-04-25, 16:56   #76

LinusNeuman

Medlem

LinusNeumans avatar

Plats: Jönköping

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Encho5 Visa inlägg
Vänta, va? Uppenbarligen så var det bara en snubbe som hittade ett säkerhetshål i deras hemsida och använde sedan det. Detta HAR INGENTING ATT GÖRA MED TUNISIEN SOM LAND ELLER NÅGOT MED DESS BEFOLKNING. Killen som hittade hålet var från Tunisien av en slump.
CHILLA NER FÖR HEL****!
Jag frågade om MSI hade gjort nånting som skulle kunna göra Tunisiens befolkning förbannad.

Minns du när HoN var attackerat?
De attackerade servrarna för att det inte fanns en Indisk flagga ingame medans det fanns massa andra flaggor.

Det var därför jag undrade ifall MSI hade gjort nånting mot Tunisien.

Frågar man aldrig så får man aldrig veta, antar att du inte frågar så mycket eftersom du skriker dig hes så fort man nämner ett land på kartan.
~~N660GTX-TwinFrozrIII-OC-2Gb SLI | Intel Core i5 4670K | BeQuiet Pure Power L8 630W | Corsair Vengeance 1600Mhz 4Gb x2 | Z87-G45 Gaming | Fractal Design Define R4 | Win8 64 | 200/10Mb/s | 23"AsusVG236 3D | Nvidia 3D Vision~~
LinusNeuman är inte uppkopplad Folding
2012-04-25, 17:35   #77

Hilton

Hedersmedlem

Hiltons avatar

Plats: Linköping

Registrerad: maj 2003

*tråd rensad*

Håll er till ämnet och var trevliga mot varandra.
2012-04-25, 18:10   #78

Encho5

Medlem

Encho5s avatar

Plats: Göte

Registrerad: sep 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av LinusNeuman Visa inlägg
CHILLA NER FÖR HEL****!
Jag frågade om MSI hade gjort nånting som skulle kunna göra Tunisiens befolkning förbannad.

Minns du när HoN var attackerat?
De attackerade servrarna för att det inte fanns en Indisk flagga ingame medans det fanns massa andra flaggor.

Det var därför jag undrade ifall MSI hade gjort nånting mot Tunisien.

Frågar man aldrig så får man aldrig veta, antar att du inte frågar så mycket eftersom du skriker dig hes så fort man nämner ett land på kartan.
Umm, ok. Jag använde inte en aggressiv ton mot dig? Fast till skillnad från dig så understryker jag ord med caps istället för Detta
Förlåt mig.

Samsung Galaxy S III
Encho5 är inte uppkopplad
2012-04-25, 18:32   #79

skog1s

Medlem

skog1ss avatar

Plats: Swec Forum

Registrerad: aug 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Encho5 Visa inlägg
Umm, ok. Jag använde inte en aggressiv ton mot dig? Fast till skillnad från dig så understryker jag ord med caps istället för Detta
Förlåt mig.
Du kanske ska börja använda Understruken/Fet(stil) istället då för caps lock, då det lätt blir missförstånd att man skriker o gormar! Och så ser det trevligare ut med B U funktionerna man kan använda här på forumet istället för Caps.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av thunderinternet Visa inlägg
Tycker det är roligt för oss lite äldre personer.
Sen så handlar hacking inte alltid i början om att ta över information eller skada. Det var ett sätt att visa att man kunde 'krascha systemet'. Way back then så satt folk och snackade om vad de hade gjort osv. oftast tog de en harmlös fil på måfå bara för att kunde visa de andra att de varit inne.

Sen så är det bra med lite små attacker som inte skadar även de som skadar. företag och folk blir ju bättre på att skydda sig.
ja visst var det roligt, jag kunde inte låta bli att le när jag såg nyheten!
Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[NAS DNS-323 3TB][Skärmar=24",24",24" Eyefinity]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz,HD 6950 2GBFoto [Nikon D3100][70-300/35 1,8/18-55
skog1s är inte uppkopplad
2012-04-25, 19:01   #80

GuessWho

Medlem

Plats: Västkusten

Registrerad: aug 2010

THiS PoSt HaZ bEEn

pLaYors >> Da DaRk << pLaYors
GuessWho är inte uppkopplad
2012-04-25, 19:05   #81

MetalWolf

Medlem

MetalWolfs avatar

Plats: Örebro

Registrerad: sep 2004

Citat:
Att återställa det hackarna gjorde med MSIs sajt* kostar betydligt mindre än vad det hade kostat om en elak hackare hade tagit sig in och förstört eller stulit data. Det kan mycket väl vara så att hackarna har sparat pengar åt MSI genom att förebygga en framtida elakartad attack.

* Jag såg sajten igår, och mitt påstående grundar sig på att hackarna bara bytte ut index.php.
och vad skulle dom ha stulit? drivrutiner?

vad som är gjort av människor går att förstöra av människor.
Moderkort: MSI Z87 Mpower MAXCPU: i7 4770K Minnen: 16gig Corsair 1866MHz Dominator GPU: 2way SLI 690GTX PhysX: ---GTX Ljudkort: ASUS ROG Xonar PhoebusPSU: Corsair AX 1200W Skärm: 3st 120hz Acer GD245HQ Chassi: Phobya Cube1 HDD: Intel 520SSD 120gx4 Raid0, Corsair Force 60 SSD Övrigt: "Kan du inte backa upp ett påstående med fakta eller erfarenhet så bör du hålla fingrarna i styr och käften stängd."
MetalWolf är inte uppkopplad
2012-04-25, 19:41   #82

Phukkitt

Hedersmedlem

Phukkitts avatar

Plats: Akalla

Registrerad: mar 2009

Citat:
jasså? du tror dom anställda på MSI jobbar gratis?

Nej, jag tror inte att de jobbar gratis. Men jag räknar med att de har ordentlig backup, och då lär det ha kostat en spottstyver att fixa, ett par minuters arbete på sin höjd. Knappast lika hårt drabbande rent ekonomiskt för ett storföretag gentemot att en privatperson ska behöva punga ut tusentals kronor ur egen ficka.

Citat:

Vem säger att de måste stjäla något från MSI? Vill de så kan de väl byta ut installers för drivrutiner etc. med infekterade varianter, eller kanske slänga in det där viruset som det räcker att man bara besöker sidan för att drabbas av. Då skulle potentiellt massvis med personer bli drabbade och MSI skulle framstå i dålig dager, kanske t.o.m. tappa kunder?
2012-04-25, 20:29   #83

kebbe111

Medlem

kebbe111s avatar

Registrerad: sep 2011

Jag hade då inte laddat ner drivrutiner därifrån nu, man vet aldrig vad dom gjorde.
kebbe111 är inte uppkopplad
2012-04-25, 21:12   #84

Alling

Medlem

Allings avatar

Citat:

Varken du eller jag vet vilka hemliga/känsliga data MSI har. Dessutom skrev jag "förstört eller stulit data", med vilket jag menar att de kunde ha lagt in skadlig kod som smittar besökare till exempel.

2012-04-25, 21:15   #85

skog1s

Medlem

skog1ss avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av kebbe111 Visa inlägg
Jag hade då inte laddat ner drivrutiner därifrån nu, man vet aldrig vad dom gjorde.
Om dom/han hade velat skada drivrutiner för dig och ställa till skit, så hade du inte ens fattat det, fören det var försent! För det hade inte varit synbart! Så dra du ner.
Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[NAS DNS-323 3TB][Skärmar=24",24",24" Eyefinity]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz,HD 6950 2GBFoto [Nikon D3100][70-300/35 1,8/18-55
2012-04-25, 21:17   #86

orion_

Medlem

Plats: Gbg

Ser ut som att de fått internet i Tunisien. Välkomna in i 90talet.
2012-04-25, 21:50   #87

skog1s

Medlem

skog1ss avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av orion_ Visa inlägg
Ser ut som att de fått internet i Tunisien. Välkomna in i 90talet.
90talet? Hallåja.
2012-04-25, 22:11   #88

Mechanix

Medlem

Mechanixs avatar

Plats: Lünd

Registrerad: feb 2002

Orkar inte läsa alla kommentarer, så det är möjligt att någon redan påpekat detta:
Varför ger ni detta publicitet? Det är ju precis det hackers vill ha: bekräftelse.
2012-04-25, 22:59   #89

el Tomsterino

Medlem

el Tomsterinos avatar

Plats: Umeå

Registrerad: mar 2003

Citat:

Bra tänkt!
Snarare som så att nån öppnade din bil utan nyckel och la en lapp på sätet där man berättar att du borde skaffa ett bättre lås om du vill ha din bil orörd. Vill du det så se över låset, är du nöjd som det är så lås bara dörren igen (lika lätt som att återställa sidan från backup)
2012-04-26, 07:44   #90

riktigninja

Medlem

Plats: sdf

Registrerad: apr 2011

Citat:
Varken du eller jag vet vilka hemliga/känsliga data MSI har. Dessutom skrev jag "förstört eller stulit data", med vilket jag menar att de kunde ha lagt in skadlig kod som smittar besökare till exempel.
om msi har några känsliga data på en server kopplad till internet så förtjänar dom att allt blir billiga kinesiska kopior
riktigninja är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb