Kylpasta kan vara orsaken till höga Ivy Bridge-temperaturer

Permalänk
Melding Plague

Kylpasta kan vara orsaken till höga Ivy Bridge-temperaturer

Intel Ivy Bridge är visserligen strömsnålare än föregångarna, men överklockare får ändå se upp med temperaturerna. Orsaken kan vara undermålig kylpasta under värmespridaren.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var snålt av intel :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Mycket snålt av Intel. Då kan Ivy anses som en flopp.

Permalänk
Medlem

Livslängden på dom processorerna lär ju inte vara toppen, fy fan

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Hedersmedlem

Lite ironiskt att det minst teknologiska i hela kedjan ska fallera.

Permalänk
Medlem

Ja då var ju det mysteriet löst :/

Permalänk
Medlem

Smutsigt, hoppas Intel åtgärdar detta. Var ju sugen på Ivy och nytt grafikkort, men får kanske puttra på med nuvarande rigg och ett nytt grafikkort

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

Är detta något som går att åtgärda själv?

Permalänk
Medlem

Då får man hoppas det fixas i en ny batch.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem

Man kan inte åtgärda detta själv via att köpa egen kylpasta? är ju praktiskt taget gratis.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Startrance:

Man kan inte åtgärda detta själv via att köpa egen kylpasta? är ju praktiskt taget gratis.

Ryker inte garantin då?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexbriss:

Är detta något som går att åtgärda själv?

Sannolikt inte, jag gissar på att det löds med lödpasta (inte flussmedel utan en pasta med tenn i) i en ugn.

Då ska temeraturen höjas i en särskild takt och maxtemperaturen får självklart inte bli för hög. Att få mängden lödpasta rätt kan nog också vara rätt besvärligt.

Skrivet av Startrance:

Man kan inte åtgärda detta själv via att köpa egen kylpasta? är ju praktiskt taget gratis.

Jag tror inte det för att trots att första inlägget här i tråden nämner undermånlig kylpasta så handlar ju artikeln om att kylpasta skulle vara sämre än en lödd värmespridare.

Vare sig artikeln här på Sweclockers eller den hos Overclockers säger att kylpastan är av en dålig sort utan att kylpasta är sämre än lödd kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Ryker inte garantin då?

Den lär ju ryka när man överklockar den ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Man kan inte åtgärda detta själv via att köpa egen kylpasta? är ju praktiskt taget gratis.

Skrivet av flashen:

Ryker inte garantin då?

Det leder ändå sämre vs om det hade varit lött.. Så de kommer nog inte hjälpa mycket om alls. Sen får du nog inte fast heatspreadern igen så de är ingen win/win situation.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexbriss:

Är detta något som går att åtgärda själv?

Du kan ju själv ta bort värmespridaren och köra kylaren direkt mot istället.
Intel har ju alltid gillat värmespridare, men AMD körde utan senast på socket A tror jag.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Palme_570:

Det leder ändå sämre vs om det hade varit lött.. Så de kommer nog inte hjälpa mycket om alls. Sen får du nog inte fast heatspreadern igen så de är ingen win/win situation.

Ugh fail isf :/

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

tror någon på intel har hittat på ett sätt att "spara" cashen

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexbriss:

Är detta något som går att åtgärda själv?

Skrivet av Startrance:

Man kan inte åtgärda detta själv via att köpa egen kylpasta? är ju praktiskt taget gratis.

Ni måste ta av värmespridaren, vilket inte är helt enkelt, och kommer garanterat att förstöra garantin

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Rekordmedlem

Självklart kommer Intel att snåla och se till att det inte går att klocka, det är en helt logisk utveckling nu när amd inte jagar dem, vi som varit med ett tag mins hur dyra och oklockvänliga cpuerna var innan amd kom in på allvar, nu får intel återigen fritt spelrum och kan då ta rejält betalt och samtidigt snåla in på allt, det kommer säkert en klockningsspärr i nästa generations cpuer som totalt låser cpuerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stidt-O:

Mycket snålt av Intel. Då kan Ivy anses som en flopp.

Det är väl antagligen bara värmen som kan anses som ett misslyckande, processorn presterar väl bra? har dock inte sett några tester osv.

Permalänk
Medlem

Jaha ja, nu blir det nog livat om Intel.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Nej, ville inte höra detta när jag funderade på en Ivy Bridge, hoppas de gör något åt detta. Men man ska ju inte förvänta sig för mycket.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk

Att använda en vanlig kylpasta i cpu:n (eller hur dom nu mixar den). Är rätt dumt, för kylpasta åldras ju.

Inte vara AMD fanboy, men känns som detta nästan är värre än bulldozer floppen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Försöker intel hålla nere prestandan? Eller nya miljökrav (dvs ersätter lödtennet med kylpasta)?

Intel har klantat sig...

Tänk om de återkallar alla cpuér?

Måste vara värdelöst för bärbara datorer att inte kunna leda bort kylan effektivt?

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att detta åtgärdas i en batch, riktigt pinsamt. En Ivy Bridge med tillrättade temperaturer vore grymt.

Permalänk
Medlem

Jahe? Illa... Jag skulle inte tåla att äga en sådan produkt, fast jag grät ju på riktigt när AMD gick över från exponerad die till värmespridare på socket 940. Ska man ha värmespridare alls måste den vara fastlödd, annars blir den snarare en "värmeisolerare", vilket ju tydligen märks i detta fallet.

Sedan tror jag också som någon sa att detta är medvetet för att det är billigare och gör det svårare att klocka. De har ju ingen konkurrens för tillfället, så oavsett om man föredrar intel eller AMD, låt oss alla hoppas på att Trinity blir fantastisk.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Konstigt om det stämmer. Kommer det dyka upp en revision inom kort eller vore det för kostsamt och risken att återkalla alla skeppade?

Permalänk
Medlem

Just nu känns det som att man väntat ett tag med uppgradering... och jag tvekar fortfarande pga värmeproblemet. Hoppas intel kan kommentera och förhoppningsvis åtgärda snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Hoppas någon verkligen ser till att rapportera det här till Intel så de kan göra någonting åt det. Ser inte varför de skulle vilja förstöra sitt rykte på grund av någonting som säkert går att fixa hur lätt som helst.

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem

[QUOTE="bjjb;12204551"]Sannolikt inte, jag gissar på att det löds med lödpasta (inte flussmedel utan en pasta med tenn i) i en ugn.

Då ska temeraturen höjas i en särskild takt och maxtemperaturen får självklart inte bli för hög. Att få mängden lödpasta rätt kan nog också vara rätt besvärligt.

Vad menar du?
Att lodpasta inte har fluss? Visste inte att det fanns.

Den lodpasta som jag använder har fluss iallafall.