Netgear R6300 – ny router med trådlöst gigabitnätverk 802.11ac

Permalänk
Melding Plague

Netgear R6300 – ny router med trådlöst gigabitnätverk 802.11ac

Snabbare trådlösa nätverk står på agendan med den kommande standarden 802.11ac. Netgear presenterar en passande trådlös router som ska klara av uppemot 1,3 gigabit per sekund.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Perfekt, tur att jag inte köpte någon ny n-router. Det får bli en ac i höst.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Kan de inte göra en router som alltid fungerar utan störningar? Typ som man inte behöver boota om och som alltid kopplar upp till åtminstone 54mbit... Innan de göra någon ny designspec som AC...

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om det kommit några "802.11ac"-nätverkskort än? Det jag ogillar mest med 802.11n är att det aldrig kommer upp i några sjysta hastigheter, och att det finns väldigt sparsmakat med bra konsumentkort för stationära datorer(förutsatt då att man inte vill ha en liten USB-sticka med riktigt usel mottagning ).

Nu vill vi se lite mer standarisering för detta så man iallafall kan komma upp i de hastigheter som n-protokollet är speccat för.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av triDave:

Kan de inte göra en router som alltid fungerar utan störningar? Typ som man inte behöver boota om och som alltid kopplar upp till åtminstone 54mbit... Innan de göra någon ny designspec som AC...

Haha, min första tanke. Finns det ingen router som ur lådan kan leverera stabilitet? Sitter fortfarande med min gamla Linksys E2000 som snart har en uptime på 600 dagar - den är inte den snabbaste på marknaden med de häftiga funktionerna, men den fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mina 2 dlink dir-655 har alltid varit pålitiliga, aldrig behövt starta om dem och då har jag haft dem några år nu. Men kan ju förstås ha haft tur med mina =).

Permalänk
Medlem
Skrivet av triDave:

Kan de inte göra en router som alltid fungerar utan störningar? Typ som man inte behöver boota om och som alltid kopplar upp till åtminstone 54mbit... Innan de göra någon ny designspec som AC...

Asus RT-N56U
Bästa trådlösa routern som någonsin har gjorts

Permalänk
Medlem

Jag är då helt vilsen i router-skogen...

Skulle det finnas en chans så småningom för ett uppdaterat router-test?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Asus RT-N56U
Bästa trådlösa routern som någonsin har gjorts

Håller med dig, en väldigt trevlig router med lätt använt gränssnitt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spawnbadboy:

Asus RT-N56U
Bästa trådlösa routern som någonsin har gjorts

Skrivet av Sonaks:

Håller med dig, en väldigt trevlig router med lätt använt gränssnitt.

Håller förvisso med utom på en punkt, den skulle haft stöd för IPv6. Detta innebär att den behöver bytas ut en vacker dag.. :/

Permalänk
Medlem

Bra att utvecklingen går framåt på WiFi-fronten. Problemet med WiFi är inte alltid hastigheten tycker jag. Det är på tok för många routers som inte kan hålla en stabil signal. Troligtvis för att 2,4GHz-området kryllar av skräp, men ändå.
Ändå är det lite tråkigt att det tar så otroligt lång tid för dessa nya standarder att nå fram. Det har exempelvis funnits CAT.7-kablar (10Gbit) en längre tid men inga konsumentprodukter för detta.

Lokalt nätverk ska alltid erbjuda minst 10 gånger snabbheten än vad en ISP kan erbjuda tycker jag. Nu kan jag tanka en fil från nätet genom WiFi lika långsamt oavsett om filen ligger på sunet eller på en lokal dator...

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon136857:

Håller förvisso med utom på en punkt, den skulle haft stöd för IPv6. Detta innebär att den behöver bytas ut en vacker dag.. :/

ASUS RT-N66u har detta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Asus RT-N56U
Bästa trådlösa routern som någonsin har gjorts

Jag har den nya versionen av den, Asus RT-N66U. Den är bra mycket bättre än vilken annan router som helst som jag har prövat men ändå så kan den inte hålla en stabil signal eller komma upp i utlovad hastighet. Jag använder till och med USB-dongeln från samma serie.
WiFi är bara en nödlösning när det inte går att dra kabel enligt mig.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Nice.

BTW, någon mer som tänkte på att loggan för wifi påminner om loggan för radioaktivitet...?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Breamforming skall skrivas ihop, hur lustigt det än verkar. http://en.wikipedia.org/wiki/Beamforming

Permalänk
Medlem

Nu sitter jag och kan fan inte bestämma mig vad jag ska ha.

Väljer mellan:

Linksys EA4500
Asus RT N66U
Netgear R6300

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Känns som om prestandan i det trådlösa kommer bli som en jojo när man pressar gränserna. Får hoppas att det även finns strömsparläge så att inte batteritiden på laptops sjunker när man kör i gbit. Så man manuellt får sänka när man bara surfar för att dra igång när man överför en fil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Nice.

BTW, någon mer som tänkte på att loggan för wifi påminner om loggan för radioaktivitet...?

huh?

Vart då?

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Wifi.png

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Radioactive.svg

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Coolt om det fungerar! hoppas SWEC gör ett test och ser den praktiska hastigeten

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av didrix:

Mina 2 dlink dir-655 har alltid varit pålitiliga, aldrig behövt starta om dem och då har jag haft dem några år nu. Men kan ju förstås ha haft tur med mina =).

Med största sannorlikhet har du tur; rätt förutsättningar och ett bra exemplar. Samtidigt kostar bra WiFi-utrustning deg så man får ju lite vad man betalar för. Dock kunde man ju tycka att D-Link kunde ha en något högre lägsta nivå.
Själv kommer jag snart slänga ut allt vad D-Link heter och testa något annat, Cisco eller Netgear i artikeln eftersom jag helst vill ha något som klarar både 2,4 och 5 GHz.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Nice.

BTW, någon mer som tänkte på att loggan för wifi påminner om loggan för radioaktivitet...?

Det är den nya atomdrivna AC-standarden, serru. Drar en del kräm att bombardera gigabitlänk genom huvudet på folk.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

En netgear? hoppas man får med en fjärr så man slipper springa fram och rycka ur sladden hela tiden

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Ja är mer intresserad över vilken cpu denna modell innehåller då det idag inte finns endaste konsumentrouter som ens klarar gbit wan to lan alla maxar ut redan vid 800-900Mbit så det vore skrämmande roligt ifall det är en lika svag cpu i denna som andra existerande router modeller där ute

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Tror han menade denna:

Upp till vänster.

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem
Skrivet av olafett:

En netgear? hoppas man får med en fjärr så man slipper springa fram och rycka ur sladden hela tiden

Var precis på väg att skriva en liknande kommentar!

Har inte varigt många roliga stunder med Netgears grejer.

Permalänk
Medlem

Nu med ac kommer säkert alla problem försvinna...eller inte. Trådlösa routrar är helt klart den mest buggiga skiten som finns och ingen borde behöva utsättas för dem. Är nog den hårdvara/(mjukvara) jag spenderat mest tid att felsöka.

Permalänk
Medlem

På bilden i artikeln.
Fick mig att tänka på det iaf.
Men det kanske säger mer om mig... :-\

EDIT: kolla där det står wifi on/off.

Skrivet av aniron:

Det är den nya atomdrivna AC-standarden, serru. Drar en del kräm att bombardera gigabitlänk genom huvudet på folk.

Ahaaa, det förklarar en del.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Blir inte en Netgear vid nästa rauter köp. Dra ur strömsladden är en återkommande faktor då den trådlösa delen lägger av.

Min känsla kring dessa nya standarder är att man får förra generations teoretiska max hastighet.
När usb 2.0 kom så började man kunna köra i USB 1.0 hastigheter
När usb 3.0 kom så kunde man köra i USB 2.0 teoretiska max hastigheter.
Hur många kunde trådlöst köra i 54mbps när det va standard (på pappret)
Hur många kan maxa ut 100Mbps på sitt 802.11 b/g/n.
Nu när 1000mbps är på G så kanske man kan köra fullt ut vad 802.11 b/g/n lovat.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Min DIR-855 är tokstabil..Har inte behövt starta om den på 1 år minst..Kör teamspeak server.Torrents och lirar online varje kväll och det bara tuffar på i hallen..

Denna router verkar dock helt ok..
Men kör trådlöst bara mot TV,Mobilen och skrivaren och dom stödjer ju knappast det nya

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Själv så hoppas jag på en riktigt stabil router med lika bra latens som när man använder sladd. Det hade verkligen varit något.