Ifixit öppnar upp den servicevänliga skärmdatorn HP Z1 Workstation

Permalänk
Melding Plague

Ifixit öppnar upp den servicevänliga skärmdatorn HP Z1 Workstation

Datorjätten HP tar fördelarna från traditionella stationära datorer till skärmdatorn Z1 Workstation och gör modellen riktigt enkel att öppna upp och underhålla.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

jag vill ha en nu!

Visa signatur

Cpu: Intel i7 7700k @5.15 ghz. Gpu:Asus Strix Gtx 1080Ti

Permalänk
Medlem

Skulle den inte vara vattenkyld?

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Trevligt, gillar konceptet, skulle dock inte betala över 20 000:- för den.

Permalänk
Medlem

Fin idé, mindre fint pris, haha!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Diggar verkligen designen, riktigt häftig!

Visa signatur

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardart:

Skulle den inte vara vattenkyld?

Inget jag hört. Men du tänker kanske på Alenwarer, eller HPs Firebird?

Med tanke på hur ofta jag är inne och meckar i min dator så känns det hela lite onödigt påkostat, även om det såklart är trevligt och uinderlättar när man väl behöver nyta något... och kan man verkligen stoppa i vilket grafikkort som helst, eller har vi en ny standard på gång?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Inget jag själv är ute efter men ser väldigt trevlig ut om man är ute efter just den produkt!

Permalänk

Ser bra ut!

Permalänk
Medlem

Och folk tycker iMac är svindyra...

Permalänk

Undrar om man kommer kunna köpa den med bara moderkort installerat, och sen sätta i vad man själv vill...?

Permalänk
Skrivet av sunnis:

Och folk tycker iMac är svindyra...

Frågan är vad det sitter för hårdvara i den

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Frågan är vad det sitter för hårdvara i den

Xeon processor tillsammans med ett Nvidia Quadro grafikkort

http://www.hp.com/united-states/campaigns/workstations/z1_fea...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Konceptet tyckte ja var grymt smart för personer som bara surfar och sådant när man kollar originaldelarna och att den är lätt att öpnna upp och serva.

Men priset trodda ja var ett skämt över 20 000 kr för en snikdator med 27" skärm och jag som trodde på 7-8000 kr med
tanke på innehållet på Intel i3 2100 processor och 4 gb ram , 1 tb disk och enbart HD2000 från processorn som ja fattat specen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Xeon processor tillsammans med ett Nvidia Quadro grafikkort

http://www.hp.com/united-states/campaigns/workstations/z1_fea...

Verkar vara bättre än i den dyraste imacen alltså Trevligttrevligt

Permalänk

Man får ju hoppas att de fortsätter med konceptet och därmed kan få ner priset.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Och folk tycker iMac är svindyra...

Håller med, nog borde de kunnat få den billigare men man måste tänka på att detta är ett hyfsat nytt koncept för företaget(antar jag) och därför kommer kostnaderna vara ganska höga ibörjan. IMac har funnit ett tag och är inte på något vis nytt för Apple så de lär ha mycket bättre priser.

Om och när HP väl får upp ångan för produkt som denna så lär vi helt klart få se mycket bättre priser.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Häftigt

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Underbar reklamfilm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Verkar vara bättre än i den dyraste imacen alltså Trevligttrevligt

Jo, men det jag tror du förlorar på är ju skärmen

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Ja!

Suveränt att någon tar initiativet och gör det enkelt att greja i datorn, även om det är en allt-i-ett.

Nu får dom bara se till att tillämpa samma sak på datorerna som är inriktade på "normala" användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coke_Smurf:

Trevligt, gillar konceptet, skulle dock inte betala över 20 000:- för den.

Tänk på att den kommer med en 27" IPS skärm, värd cirka 5000+ kr samt att den är inriktad mot företag.

Skrivet av sunnis:

Och folk tycker iMac är svindyra...

Detta är inte en konsumentprodukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Håller med, nog borde de kunnat få den billigare men man måste tänka på att detta är ett hyfsat nytt koncept för företaget(antar jag) och därför kommer kostnaderna vara ganska höga ibörjan. IMac har funnit ett tag och är inte på något vis nytt för Apple så de lär ha mycket bättre priser.

Om och när HP väl får upp ångan för produkt som denna så lär vi helt klart få se mycket bättre priser.

Konceptet är inget nytt, har funnits länge både bland PC och Apple.

Det som möjligtvis är nytt i detta är ju att det är en renodlad workstation där man kan konfigurera med Xeon, SAS diskar, Quadro, FirePro etc. Frågan är om verkligen workstation kunder är intresserade av det här formatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Konceptet är inget nytt, har funnits länge både bland PC och Apple.

Jaså? Jag har inte sett några datorer med denna mekanism för enkel öppning. Vilket är huvud "featuren" med denna modell.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Men priset trodda ja var ett skämt över 20 000 kr för en snikdator med 27" skärm och jag som trodde på 7-8000 kr med
tanke på innehållet på Intel i3 2100 processor och 4 gb ram , 1 tb disk och enbart HD2000 från processorn som ja fattat specen.

HPs 27-tummare ZR2740W kostar 6000, och man kan väl misstänka att det är samma panel, så 7-8000 känns lite väl lågt.
Men visst är Z1 alldeles för dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Tänk på att den kommer med en 27" IPS skärm, värd cirka 5000+ kr samt att den är inriktad mot företag.

Detta är inte en konsumentprodukt.

Ursäkta, men om inköparen på vårt företag skulle få för sig att betala 20 papp för den produkten så skulle jag ta ett ordentligt snack med människan innan jag returnerade skrället. (Datorn, inte personen )

Konceptet är helt underbart. Den är snygg, verkar vara väldigt, väldigt bra design och funktionsmässigt. Men seriöst - 20 000 för komponenter som i vanlig dator är värda kanske 4000-5000? (exklusive skärm). Gör om, gör rätt, HP. Med det priset så vill jag minst se komponenter som är lika bra som en 27" iMac.

Och iMacens skärm är anledningen varför mitt krav på företaget var att få en :p.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Hade varit fränt med ett vattenkylt gtx 680 (inte gtx 680M) givetvis singleslot...om den hade varit nån mm tjockare och nåt enstaka kg tyngre hade inte stört mig, hade nog haffat en direkt om det kommit till ett rimligt pris.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sunnis:

Och folk tycker iMac är svindyra...

Denna är ju bra mycket rappare än en iMac dock, då imac är en mobil plattform.

Permalänk
Medlem

Trevlig burk men som sagt den riktar sig inte till privatpersoner. Jag sitter och utvecklar på en Lenovo thinkpad W520 - i7 2860QM 2,5ghz, 16gb ram, 2x 160gb ssd, Nvidia Quadro 1000M, ligger nog på 23-25.000 i handeln men denna hade kunnat vara ett alternativ. Dock så är den inte fullt lika bärbar

Permalänk
Medlem

För företag som köper HP Workstation är 20k inte så mycket. Jag har sålt Z800 både för 60k och 80k (ex moms). Vet många som är beredda att lägga ytterligare för att få en riktigt smidig lösning utan att tulla på prestandan.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.