Nvidia lanserar Geforce GTX 690 och tillkännager Geforce Experience

Permalänk
Melding Plague

Nvidia lanserar Geforce GTX 690 och tillkännager Geforce Experience

Nvidias vd Jen-Hsun Huang presenterar Geforce GTX 690 – Kepler med dubbla grafikprocessorer. Dessutom introduceras en ny funktion för att automatiskt optimera grafikinställningarna i spel.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Holy smoke!
Sexigt så det förslår.
Men smakar det så kostar det... skall bli kul att se benchmarks!

Visa signatur

http://www.soundcloud.com/magnuseriksson
|AMD Ryzen 3700x (Thermaltake Floe Riing RGB 240) | 32GB G.Skill Trident Neo 3600 | ASROCK X570 Taichi | Gigabyte GTX 1080Ti Gaming 11G | Logitech G502 Proteus Core | Sabrent Rocket NvMe 1TB | X-STAR DP2710 | InWin 805c | Synology DS920+ & DS415 Play NAS |

Permalänk
Medlem

Experience kommer blir riktigt nice!

Permalänk
Medlem

Så med den vanliga konverteringen av 1 USD = 10:- efter skatter osv kommer vi alltså att endast behöva betala 9990:- här I Sverige, vilket fynd!

Permalänk
Medlem

Jäklar vad snygg

Btw, GTX680 har ju 256-Bit??

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg för något år sedan när det var snack om dual gpu eller inte och nvidia var så jäkla anti. Jag undrar vad som har ändrat deras åsikt...

Jag håller med om att kortet ser jäkligt snyggt ut.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

JA FÅ LA KRUPP!!! GE MIG NAUUU!!!

Permalänk
Medlem

Snyggt designat kort från Nvidia både ut och invändigt och bra att man som tidigare använder axial fläkt som borde ljudnivån på låg/rimlig nivå.

Nvidia sålde för ett tag sen några kort under egna märket i USA och kanske dom kan göra det igen med denna för att säkerhetsställa kvalitet och att man slipper onödiga ändringar och löjliga dekaler (även om man kan riva bort dom) från 2:a hands tillverkare.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Sweet!

Gött att den inte är speciellt mycket underklockad från GTX 680

EDIT: I Quad-SLI ska den tydligen skala väldigt bra (om man vågar lita på siffror från Nvidia).

EDIT Igen: Microstuttering ska inte vara ett problem längre.

"Kepler introduces hardware based frame rate metering, a technology that helps to minimize stuttering. In SLI mode, two GPUs share the workload by operating on successive frames; one GPU works on the current frame while the other GPU works on the next frame. But because the workload of each frame is different, the two GPUs will complete their frames at different times. Sending the frames to the monitor at varying intervals can result in perceived stuttering.

The GeForce GTX 690 features a metering mechanism (similar to a traffic meter for a freeway entrance) to regulate the flow of frames. By monitoring and smoothing out any disparities in how frames are issued to the monitor, frame rates feel smoother and more consistent."
Källa: http://www.geforce.com/whats-new/articles/article-keynote/#sf4056679

Dold text
Visa signatur

C>++

Permalänk
Permalänk

Tilltagen prislapp, frågan är om den slår Mars II

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av KalBumling:

Så med den vanliga konverteringen av 1 USD = 10:- efter skatter osv kommer vi alltså att endast behöva betala 9990:- här I Sverige, vilket fynd!

Läste du ens artikeln? Det står att med moms blir det runt 8,4k.

Permalänk
Skrivet av xigmatek asgard:

Läste du ens artikeln? Det står att med moms blir det runt 8,4k.

Det är nog dock en ren översättning i priser... förhoppningsvis så blir priserna lägre eventuellt då man blir tvungen att prisätta den mot amds dual-gpu lösning

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

Photoshop är anledningen till att koret har glänsande ytor. Räkna med mer matt silverfärg på plast när kortet har foto utan photoshop behandling.

Är vanligt på produktbilder om produkten ser matt, tråkig och plastig ut utan effekter.

Var otroligt vanligt på 2000 talet då alla produkter hade denna photoshop finish. Alla matta silver ytor fick kromyta. Men folk tröttade väl och klagade på retailers att bilden och produkten inte såg lika dana ut, och trenden med kromade bilder dog ut lite.

Permalänk

shit 999 dollar va ju lite väl saftigt , jag som tyckte att mitt GTX 590 som kosta ca 6000 kr va dyrt ...

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem

Kommer gå och köra SLI med ett 680 och det här? Eftersom dem använder samma krets?

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spajdah:

Kommer gå och köra SLI med ett 680 och det här? Eftersom dem använder samma krets?

nej.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

8400 kr, seriöst??
Det lär vara det dyraste grafikkortet (i stock version) NÅGONSIN??
Datorkomponenter blir dyrare och dyrare, om 10 år kommer ett grafikkort säkert kosta 40.000 kr, suck. Så till slut kommer endast rika ha datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

8400 kr, seriöst??
Det lär vara det dyraste grafikkortet (i stock version) NÅGONSIN??
Datorkomponenter blir dyrare och dyrare, om 10 år kommer ett grafikkort säkert kosta 40.000 kr, suck.

Kanske det, men då kommer grafikkorten för 2-3k vara lika bra som 2st 690.

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Sweet!

Gött att den inte är speciellt mycket underklockad från GTX 680

EDIT: I Quad-SLI ska den tydligen skala väldigt bra (om man vågar lita på siffror från Nvidia).

http://www.geforce.com/Active/en_US/shared/images/articles/ge...

EDIT Igen: Microstuttering ska inte vara ett problem längre.

"Kepler introduces hardware based frame rate metering, a technology that helps to minimize stuttering. In SLI mode, two GPUs share the workload by operating on successive frames; one GPU works on the current frame while the other GPU works on the next frame. But because the workload of each frame is different, the two GPUs will complete their frames at different times. Sending the frames to the monitor at varying intervals can result in perceived stuttering.

The GeForce GTX 690 features a metering mechanism (similar to a traffic meter for a freeway entrance) to regulate the flow of frames. By monitoring and smoothing out any disparities in how frames are issued to the monitor, frame rates feel smoother and more consistent."
Källa: http://www.geforce.com/whats-new/articles/article-keynote/#sf4056679

Dold text

Vafan äre med metro 2033? är det de nya crysis? dvs med sjukt svår konfig att toppa?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Jäklar vad snygg

Btw, GTX680 har ju 256-Bit??

Ja, en 256-bitars per GPU.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Kanske det, men då kommer grafikkorten för 2-3k vara lika bra som 2st 690.

Hahaha ett 690 om 10år är troligen vad ett gtx mx/mx 400 är för oss i dagsläget så jag hoppas fan att du har rätt men med en extrem överdrift xD

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Blackbird_CaD_:

8400 kr, seriöst??
Det lär vara det dyraste grafikkortet (i stock version) NÅGONSIN??
Datorkomponenter blir dyrare och dyrare, om 10 år kommer ett grafikkort säkert kosta 40.000 kr, suck. Så till slut kommer endast rika ha datorer.

Det är i alla fall Nvidias dyraste grafikkort någonsin. I alla fall om man tittar på spelkorten för det finns Tesla som kostar en bra bit mer.

Intressant koncept det där. Dubbla GK104 som i stort sett går med full prestanda och för det får man betala exakt dubbelt så mycket. Det lovar också lägre ljud men jag är lite tveksam till valet av fläkt. En axialfläkt är ju inte riktigt designad för att trycka luft åt sidorna sådär.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Hahaha ett 690 om 10år är troligen vad ett gtx mx/mx 400 är för oss i dagsläget så jag hoppas fan att du har rätt men med en extrem överdrift xD

Haha sant ^^

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Vafan äre med metro 2033? är det de nya crysis? dvs med sjukt svår konfig att toppa?

Metro 2033 är en blandning mellan dålig optimering, tung fysik och en jävla massa partiklar.

Visa signatur

C>++

Permalänk

Det där med att de ska ha minskat microstuttering tycker jag är det mest intressanta.

"Improved Frame rate Metering

Kepler introduces hardware based frame rate metering, a technology that helps to minimize stuttering. In SLI mode, two GPUs share the workload by operating on successive frames; one GPU works on the current frame while the other GPU works on the next frame. But because the workload of each frame is different, the two GPUs will complete their frames at different times. Sending the frames to the monitor at varying intervals can result in perceived stuttering.

The GeForce GTX 690 features a metering mechanism (similar to a traffic meter for a freeway entrance) to regulate the flow of frames. By monitoring and smoothing out any disparities in how frames are issued to the monitor, frame rates feel smoother and more consistent."

http://www.geforce.com/whats-new/articles/article-keynote/#sf...

Återstår att se om det funkar i verkligheten också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Metro 2033 är en blandning mellan dålig optimering, tung fysik och en jävla massa partiklar.

aaaah..jag visste väl att något var sjukt stört med det spelet redan från början så vassa grafikkort punkterade andra spel men alltid var lika långt ifrån på det spelet ;o

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Hohoho ! 8400 Kronor ! Milda makter första gången jag ser ett grafikkort kosta så mycket.

Hur ska AMD svara på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chourou:

HAHA ! 8400 Kronor ! Milda makter första gången jag ser ett grafikkort kosta så mycket.

Glöm inte skatt och tull.. Du lär hamna på runt 10K då...

Sen tror jag Asus MARS kortet gick för runt 12k om jag kommer ihåg rätt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Ser trevligt ut, även om jag nog personligen hellre skulle kört 680 SLI på två kort. Synd (och ganska märkligt, när kunde SweC inte recensera en såhär stor produkt på lanseringsdagen senast?) att det inte finns någon recension!

Skrivet av Zotamedu:

Intressant koncept det där. Dubbla GK104 som i stort sett går med full prestanda och för det får man betala exakt dubbelt så mycket. Det lovar också lägre ljud men jag är lite tveksam till valet av fläkt. En axialfläkt är ju inte riktigt designad för att trycka luft åt sidorna sådär.

Det fungerade ju uppenbarligen rätt bra på GTX590, och Keplers lägre TDP gör ju inte saken svårare, precis.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.