Intel visar formfaktorn Next Unit of Computing på 10x10 cm

Permalänk
Melding Plague

Intel visar formfaktorn Next Unit of Computing på 10x10 cm

Processortillverkaren Intel ser en begynnande marknad för minimala datorer och visar upp ett nytt koncept och formfaktor som går under namnet Next Unit of Computing.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

HTPC?

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk

Gulliga

Permalänk
Medlem

allt man behöver för att surfa lyxigt !

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

HTPC!

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi fast för den som vill ha lite mer prestanda? ;D

Permalänk
Medlem

Nu får man bara hoppas på att de inte blir för varma, för högljudda och för dyra.
Isåfall blir det ett köp direkt, då jag velat ha en sådan minidator.
Windows 8 dessutom, som vad jag fattat, ska gå att köra från USB.

Permalänk
Medlem

Hade det bara funnits en eller två sata-kontakter så hade det varit intressant som HTPC

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk

Ingen billd på CPU?
Sen fastlödda komponenter som i bärbara, inkluderat CPU?
Har inte en endaste laptop/bärbar hemma som har fastlödd CPU, notebook har fastlödd dock.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Cool

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Vadå "next unit of computing"? Intel som är ute och hittar på egna "standarder" nu igen? Har de inte hört talas om nano- och pico-ITX som funnits länge och väl?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Vadå "next unit of computing"? Intel som är ute och hittar på egna "standarder" nu igen? Har de inte hört talas om nano- och pico-ITX som funnits länge och väl?

Nano/pico är ju VIA standarder, VIA kanske har patent/licens på de eller nått..
Annars är ju NUC storleken mitt i mellan och 10x10 passar ju rätt bra.
http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_form_factor

Permalänk
Medlem

En del av er måste ha ett par hundra HTPCs vid det här laget.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Hade det bara funnits en eller två sata-kontakter så hade det varit intressant som HTPC

Nätverkslagring?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Läser jag det här rätt så blir det alltså i praktiken moderkort med allt integrerat, så mao en komplett dator med undantag endast för chassi, PSU och lagringsenheter...så det blir alltså meningslöst att bygga egna datorer med det istället för att helt enkelt köpa dem färdiga...och om de i praktiken bara kommer att säljas i färdigbyggda datorer där man inte har möjlighet att ändra något så finns det ju ingen poäng med en standard, då anpassar man ju helt enkelt formen och storleken efter just den maskin som man bygger då, i stil med vad Shuttle gör. De tillverkar istället egna moderkort med samma funktioner och chipset som vanliga moderkort, men i en form och storlek som passar deras kompakta chassin.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Nätverkslagring?

Tillochmed målnbaserat eller streamingtjänster passar ju ypperligt också.

Ååhh, blir så fett sugen på en liten dator.. väntar fortfarande på min rasp pi..

Permalänk
Medlem

Kanske inte för långt in i framtiden vi får en "dator" inbygd i TVn.
Utvecklingen går ju mot kompetentare allt-i-ett lösningar.

Se bara på moderna smart phones. Där har dom ju numera bakat in "alla" lösa mannicker vi för släpade runt på. (mp3 spelare, gps, diktafoner, kamera, videokamera, etc)

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Äsch, ingen standardiskerad CPU-socket och ingen PCI-plats...
Jag som ville se hur bisarrt det skulle se ut med ett 10x10cm moderkort med en Noctua D14 och ett GTX690 monterat

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Kanske inte för långt in i framtiden vi får en "dator" inbygd i TVn.
Utvecklingen går ju mot kompetentare allt-i-ett lösningar.

Se bara på moderna smart phones. Där har dom ju numera bakat in "alla" lösa mannicker vi för släpade runt på. (mp3 spelare, gps, diktafoner, kamera, videokamera, etc)

Det har funnits en dator i TVn från dag 1, den styr vilken kanal som visas (eller idag när det går via en digitalbox/PC/whatever så styr den vilken ingång som den ska hämta informationen som ska visas ifrån) och allt som du kontrollerar med fjärrkontrollen.
Du menar säkert att du förväntar dig att du ska kunna surfa på den och liknande, men även det finns redan idag.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Korsning mellan rspberry pi och mITX då?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det här är till för oss hemmafixare utan mer att Intel vill ha nåt som kan konkurrera med alla ARM-brädor som börjar komma (Raspberry Pi, beagleboard osv). Intel är lite småskrajja att ARM ska bli alltför populärt för då tvingas de konkurrera på en mycket tuffare marknad, speciellt nu när Microsoft släpper win8 även för ARM. När det gäller x86 processorer har Intel nästan hela marknaden för sig själva och det är ju självklart att de vill fortsätta dominera.

Det är därför Intel nu även börjar tillverka smartphones med x86 processorer i.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Jag tror inte att det här är till för oss hemmafixare utan mer att Intel vill ha nåt som kan konkurrera med alla ARM-brädor som börjar komma (Raspberry Pi, beagleboard osv). Intel är lite småskrajja att ARM ska bli alltför populärt för då tvingas de konkurrera på en mycket tuffare marknad, speciellt nu när Microsoft släpper win8 även för ARM. När det gäller x86 processorer har Intel nästan hela marknaden för sig själva och det är ju självklart att de vill fortsätta dominera.

Det är därför Intel nu även börjar tillverka smartphones med x86 processorer i.

Precis, det är därför jag tycker att det är konstigt med en officiell standard istället för en specialdesignad form som passar de varor som det ska sitta i. Det lär både begränsa så att de inte går att göra något som man skulle ha kunnat göra om man i specifika fall behöver lite mer än 10cm i en viss riktning, och slösa utrymme i fall där man inte behöver alla 10.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SteveK:

Det har funnits en dator i TVn från dag 1, den styr vilken kanal som visas (eller idag när det går via en digitalbox/PC/whatever så styr den vilken ingång som den ska hämta informationen som ska visas ifrån) och allt som du kontrollerar med fjärrkontrollen.
Du menar säkert att du förväntar dig att du ska kunna surfa på den och liknande, men även det finns redan idag.

"dator" betyder uppenbarligen x86 som man kan installera valfritt OS på.

Permalänk
Medlem

varför ingen msata-plats? Edit: fast nu tror jag att jag ser en på bilden? borde stå med i artikeln?

Permalänk
Avstängd

1steg närmare Skynet

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Avstängd

Det finns ju redan andra formfaktorer som Pico-ITX. Så varför har de skapat en ny?

Pico-ITX 100 × 72
ESMini 95 × 55
Qseven 70 × 70
mobile-ITX 60 × 60
CoreExpress 58 × 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det finns ju redan andra formfaktorer som Pico-ITX. Så varför har de skapat en ny?

Pico-ITX 100 × 72
ESMini 95 × 55
Qseven 70 × 70
mobile-ITX 60 × 60
CoreExpress 58 × 65

Sannolikt för att ha en alldeles egen standard som de sedan kan liscensiera ut

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Kan man ha kakor i den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det finns ju redan andra formfaktorer som Pico-ITX. Så varför har de skapat en ny?

Pico-ITX 100 × 72
ESMini 95 × 55
Qseven 70 × 70
mobile-ITX 60 × 60
CoreExpress 58 × 65

För att inte tala om PC/104 och dess efterföljare som är 90x96 och standardiserades redan 1992...
http://en.wikipedia.org/wiki/PC104

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Det har funnits en dator i TVn från dag 1, den styr vilken kanal som visas (eller idag när det går via en digitalbox/PC/whatever så styr den vilken ingång som den ska hämta informationen som ska visas ifrån) och allt som du kontrollerar med fjärrkontrollen.
Du menar säkert att du förväntar dig att du ska kunna surfa på den och liknande, men även det finns redan idag.

Ja just ja, glömde att man måste vara ÖVERTYDLIG på detta forum.

Jag menar att man kan installera windows/Linux/macOS, eller vilket man nu vill.
En sådan enkel sak som att surfa på nätet "smärtfritt". Eller menar du att man kan det med en smartphone eller platta.
Jag gör det då inte. Jag har en Philips Smart TV, åh nej den är INTE så värst smart. Försök att gå in
på en site som streamar (flash). Har även en SG2, och android är inte bra det heller. Även apparna till android är inte
fullvärdiga ersättare då appar oftast inte erbjuder samma utbud som playtjänsten gör via en fultl fungerande x86 webläsare.

Konkret exempel, TV4 play appen (android) har INTE samma utbud som finns via webben via min PC

Så för MIG skulle jag älska att dra igång windows direkt på TVn med mus/tangentbord
UTAN att koppla in en laptop/stationär

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w