Citat:
Ursprungligen inskrivet av
elajt_1
Har du sett ett GTX590 med eftermarknadskylare? Näh precis det finns inte.
ROG MARS II !
Det var i grunden en helt vanlig 590 dvs 2 x GF 110. Problemet med GF 110 var att i 580 hade ett TEORETISKT TDP värde på 244w. Dvs en 590 med samma hastighet som 580 krävde en kylare som klarade 488w ! Klara det med luft! Vattenkylning var i praktiken den en lösningen! Asus löste problemet med att testa och handplocka de GF110 kretsar som i vid test hade lägst TDP värde. Och sätta in en special kylare.
GK104 har ett teoretiskt TDP värde på 195w men vid tester har det visat sig att den ligger lägre. Mao du behöver en kylare som klara 350-400w för en OC 690. Det finnes:
http://www.arctic.ac/en/p/cooling/vg...90.html?c=2182
Denna modell är för 6990 men borde utan problem kunna modifieras till att passa på 690.
Sen har vi alltid kompletta vattenkylninga. PNY hade/har en för 580. Och med tanke på hur kompletta vattenkylningar har slagit igenom de sista åren så skulle det inte förvåna mig om det kommer en som liknar Corsairs H100 fast för Dual GPU. Och då lär överklockade 690/7990 bli vanliga.
Enda problemet med detta är att marknaden för 690/7990 är relativt liten. Att Nvidia och AMD satsar "dubbelmackor" pga prestige som hjälper att sälja de övriga korten. En jämnförelse med bilar : BMW 700-serie och Mercedes S-klass står för under 1% av deras försäljning. Ändå så satsar bolagen miljarder för att utveckla dem. Orsak: Det ger prestige som hjälper att sälja deras andra modeller. Samma sak med dubbel GPU korten från AMD och Nvidia.
Och på tal om prestige modeller. Asus ROG MARS ?? Eftersom GF104 har så relativt lågt TDP värde så undrar jag om ASUS kan låta bli att ta fram en MARS III. Och kommer MSI och Gigabyte kunna låta bli att svara ? Skulle inte alls förvåna mig om det kommer OC prestige modeller från alla 3! Och som vanligt kommer de att vara överpris för det sunda förnuftet, men ha-begäret! Och prestigen att ha världens snabbaste grafikkort. Måste erkänna att jag också känner ett visst sug. Hoppas att jag kan hålla imot. IQ vs EQ