Kompakt datorsystem för hemmakontoret

Permalänk
Melding Plague

Kompakt datorsystem för hemmakontoret

Högpresterande komponenter i all ära, de allra flesta klarar sig med betydligt enklare hårdvara. Emil Björklund bygger ett energisnålt system anpassat för enkla vardagsuppgifter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det där chassit kommer bli packat med damm. Men det såg helt ok ut

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Zotac Z-Box någon?

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Det där chassit kommer bli packat med damm. Men det såg helt ok ut

Chassit var inte direkt vackert heller men annars ser det bra ut.

Permalänk
Medlem

"Morex T3500 är kanske inte det vackraste chassit på marknaden"

Håller med till punkt och pricka

Permalänk
Medlem

Trevligt, men Morex chassiet var riktigt ugly!
Blev man bara mer sugen på att plocka ihop en liten kompakt blu-ray dator bara för det.

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning såhär på tisdag eftermiddag

Permalänk
Hedersmedlem

Dator med 8 GB RAM och 128 GB SSD för under 4000 kr? What's not to like?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Bra initiativ! Börjar bli trött på alla "hjälp med HTPC-komponenter morde es #1 huehuehue" trådarna xD

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Medlem

Roligt med lite nytt!

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Högpresterande komponenter i all ära, de allra flesta klarar sig med betydligt enklare hårdvara. Emil Björklund bygger ett energisnålt system anpassat för enkla vardagsuppgifter.

Läs artikeln

Bra artikel, bra motivering till varje komponent! Rätt aktuellt då föräldrarna har funderingar på en ny dator!

Rättat
Visa signatur

Datorn - Fractal Design Arc - Intel Core i7 2600K - Asus Maximus IV Gene-Z - 16Gb Corsair Vengeance - Evga GTX 570 SC - H80 - Corsair AX850 W - 128Gb Crucial M4 - 2Tb WD Caviar Black - Mainstream BenQ skärm, 24"
Kringutrustning - Qpad MK-50 - Steelseries Qck Heavy - Steelseries Ikari - Steelseries Siberia V2 - Logitech G27 - Eltax Millenium 500 - JBL Bas - Drivs av ett PA- Steg

Permalänk
Medlem

Lägre belastning hos redaktionen idag?

Nåväl, alltid lika intressant att läsa dina artiklar, Emil.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Räcker verkligen 128 GB för den "normala" användaren?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fiskmasen_99:

Räcker verkligen 128 GB för den "normala" användaren?

Det beror väl på hur "normala" de är (eh ) - farsans dator funkar bra med 64 GB, varav jag använder 16 till backups från annan dator.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Bra artikel! Men varför inte bygga ett AMD system för dessa behoven?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Bra artikel! Men varför inte bygga ett AMD system för dessa behoven?

Tyckte det var otroligt tydligt skrivet just varför. Förutsatt att du läste artikeln, vilket jag förutsätter, så är detta en icke-fråga.

OnT. Bra och billig dator, skulle säkert fungera mycket bättre i det mesta än min "spelburk" à 2007 års modell.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

mycket intresant även om jag inte litar på intels standard kylare

Visa signatur

i7 2600k @ 4.2 | GTX 780 | Vengance 16GB | Z77A-GD80 | Define R4

Permalänk
Inaktiv

En trevlig artikel som inte bara handlar om högt presterande monster. Många idag funderar på - eller har - en HTPC. kul med en dator byggd av Sweclockers med goda förklaringar till valen av komponenter, vilket oftast är avsaknaden i galleriet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Samma chassi som jag använde till morsans dator för ett tag sedan, bara att den innehåller Zotacs ION-moderkort med Core2 E5200. Funkar bra, CPU-fläkten tvingad till absolut lägsta hastighet. Lite varm, men tyst.

Permalänk
Medlem

Bra och trevlig system som inte tar för mycket plats och som är ämnat för det mesta som inte har med spelandet och göra.

Permalänk
Medlem

Mycket bra läsning, vill se mer av sådant här.
*host* HTPC *host*

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Vippan:

Bra initiativ! Börjar bli trött på alla "hjälp med HTPC-komponenter morde es #1 huehuehue" trådarna xD

Observera dock att det här inte är en HTPC, så det inte blir några missuppfattningar. Intel SB är på grund av vissa begränsningar tyvärr inte ett ultimat val för HTPC-lösningar, speciellt inte nere i de här klasserna där grafikkretsen är ytterligare bantad.

Skrivet av Atlas Tasume:

Lägre belastning hos redaktionen idag?

Nåväl, alltid lika intressant att läsa dina artiklar, Emil.

Hm.. hur jag än funderar kan jag inte förstå riktigt vad du menar?

Skrivet av fiskmasen_99:

Räcker verkligen 128 GB för den "normala" användaren?

Skrivet av Thomas:

Det beror väl på hur "normala" de är (eh ) - farsans dator funkar bra med 64 GB, varav jag använder 16 till backups från annan dator.

Well, med utgångspunkt (som jag tror jag skrev?) från att de idag använder lite över 60 GB efter fyra-fem års sparande av filer räknar jag iskallt med att 128 GB räcker ett tag.. speciellt med tanke på att en hel del onödig mjukvara aldrig kommer leta sig över till nya datorn.

Skrivet av Swedish Berserk:

Bra artikel! Men varför inte bygga ett AMD system för dessa behoven?

Som jag motiverar i artikeln anser jag helt enkelt att det inte är det bästa valet för just det här bygget. Framför allt faller det på att CPU-prestandan måste pressas ned i mitt tycke för lågt, annars klarar inte nätdelen av att driva systemet. Men, åter, det handlar om prioriteringar för varje specifikt projekt. Här är förövrigt Prisjakt-listan för "motsvarande" AMD-system jag bollade med: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2135548

Skrivet av Janzzze:

mycket intresant även om jag inte litar på intels standard kylare

De är generellt helt okej, i alla fall när det kommer till livslängd. Prestanda kontra ljudnivå är däremot inte helt optimalt, så knappast något jag skulle använda för varmare processorer.

Skrivet av Holic:

Mycket bra läsning, vill se mer av sådant här.
*host* HTPC *host*

En vacker dag kanske..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Älskar såna här byggen!
Det enda negativa är att det finns så otroligt många fula chassin för dem. Att det ska vara så svårt för chassitillverkarna att plocka ihop ett stilrent chassi i SFF-klassen..

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Tanax:

Älskar såna här byggen!
Det enda negativa är att det finns så otroligt många fula chassin för dem. Att det ska vara så svårt för chassitillverkarna att plocka ihop ett stilrent chassi i SFF-klassen..

Kan inte annat än hålla med. Morex T3500 är optimalt på många sätt, jag gillar verkligen layouten i allmänhet, att det följer med passiv nätdel, samt konceptet med lagring + optisk enhet under resten av komponenterna. Det går dock inte att sticka under stol med att lådan inte är speciellt snygg, om än praktisk..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Nice artikel, trevlig läsning, tycker för övrigt att det är det ultimataste htpc-chassit, tänkte bygga en htpc häromåret och utav de 20-tal jag kikade på så fann jag T3500 det ända dugliga, billigt, litet, stilrent, svart, ljudlöst, symmetriskt, seasonic agg, what's not to like?

Permalänk
Medlem

ni borde göra fler utav dessa inlägg om ni har tid. De är trevliga att läsa och ger något. Skulle kunna inhandla en sådan till mina päron så skulle de ha en utmärkt dator till ett bra pris

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Det finns ju en 150W variant av Morex T3500. Den borde väll kunna dra runt ett AMD-system relativt lätt antar jag? Den är dock dyrare samt för kontorsändamål så är ju SB som sagt ändå bättre.

Visa signatur

Intel Core I5 7600K, ASUS ROG STRIX Z270I GAMING, Corsair 16GB DDR4, ASUS GeForce GTX 970.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Fr0x:

Det finns ju en 150W variant av Morex T3500. Den borde väll kunna dra runt ett AMD-system relativt lätt antar jag? Den är dock dyrare samt för kontorsändamål så är ju SB som sagt ändå bättre.

Vad jag förstår har 150 W-varianten aktiv kylning som snurrar igång "vid behov", och dessutom låter ganska rejält (står bland annat i omdömet på Prisjakt). För mig är det därmed inget direkt alternativ, då går det lika gärna att ta något annat minichassi med "vanlig" nätdel (Antec 300-150, till exempel). Dessutom lär den interna delen av 150 W-agget bli betydligt varmare än 80 W-diton, vilket gör att man nog vill ha ytterligare någon fläkt i den regionen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Trevlig läsning, blev en riktigt strömeffektiv liten burk det där. Perfekt som trotjänare för den som spenderar den mesta tiden surfandes eller skrivandes. Funderar på om det är dags att bygga mig en sån här burk, men det är svårt att slita sig ifrån att spela helt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Vad jag förstår har 150 W-varianten aktiv kylning som snurrar igång "vid behov", och dessutom låter ganska rejält (står bland annat i omdömet på Prisjakt). För mig är det därmed inget direkt alternativ, då går det lika gärna att ta något annat minichassi med "vanlig" nätdel (Antec 300-150, till exempel). Dessutom lär den interna delen av 150 W-agget bli betydligt varmare än 80 W-diton, vilket gör att man nog vill ha ytterligare någon fläkt i den regionen.

Jaha, där ser man. Verkar lite som att smärtgränsen för helt passiva lösningar går vid 80 W. I alla fall för att tillverka dem till hyfsat pris. Streacom säljer ju ett, men då till ett pris som ett 500W guldcertat vanligt nätagg.

Visa signatur

Intel Core I5 7600K, ASUS ROG STRIX Z270I GAMING, Corsair 16GB DDR4, ASUS GeForce GTX 970.