Intel en hel processnod före konkurrenterna

Permalänk
Melding Plague

Intel en hel processnod före konkurrenterna

Med lanseringen av Ivy Bridge tog Intel klivet till 22 nanometer och är därmed en hel processnod före konkurrenterna. Legendaren Mark Bohr förklarar varför.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Its not magic, its Intel!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk

Bidrog trigate-transistorerna till någon prestandaökning?
Jag tycker att prestandaökningen mellan Sandy och Ivy borde vart större ifall det var något grymt

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk

Rätt läckert

En känsla av Umbrella Corp. infinner sig dock

Visa signatur

Notera: Jag är Microsoft anställd och jobbar på Microsofts Skype Division.
HW: Cooler Master Cosmos II | ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K 3,2GHz | Sapphire Radeon 7970 3GB | Rip Jaws Z 32GB | OCZ Vertex 3 120GB x 2 | 4 x Samsung Spin Point 2TB | 1 x Samsung Spin Point 1TB

Permalänk
Medlem

I´m not suprised!

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Har länge känts som att Microsoft och Intel har för mycket inflytande för att det ska vara bara för konsumenterna, detta gör ju inte precis att den känslan försvinner, men snyggt jobbat av intel hursomhelst!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av grenangen:

En känsla av Umbrella Corp. infinner sig dock

Ja, snart är vi zombies som köper allt intel rullar ut!

Hoppas bara att priserna på Hashwell inte hamnar tusenlappar högre än Sandy-Bridge.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av grenangen:

En känsla av Umbrella Corp. infinner sig dock

Man vet aldrig om intel har ett finger i tvivelaktig vapentillverkning, omfg!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

woah dude its like science and space

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanCo:

Ja, snart är vi zombies som köper allt intel rullar ut!

Låter lite som ett visst fruktföretag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Har länge känts som att Microsoft och Intel har för mycket inflytande för att det ska vara bara för konsumenterna, detta gör ju inte precis att den känslan försvinner, men snyggt jobbat av intel hursomhelst!

Bara att starta upp en firma och utveckla bättre prylar. Amd lyckades i några år sedan tappade de bort sig och har aldrig kommit tillbaka tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Kommer de köra 14nm redan på Haswell? Trodde det var först i och med Broadwell.

Permalänk
Medlem

Vem som helst som haft tillräckligt med pengar för att muta bort konkurrenterna kan lyckas med det som intel nu gjort. Jag säger inte att hela intels framgång beror på att de fulat sig konkurrensmässigt, men det spelar definitivt en stor roll. AMD var bättre än intel i 3-4 år men endå sålde intel mer, så det är ju inte så konstigt att utvecklingen ser ut som den gör.

Det är bra att det sker tekniska framsteg, men dåligt av intel att inte ha rent mjöl i påsen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grenangen:

En känsla av Umbrella Corp. infinner sig dock

Så länge de inte ger sig på genetisk odlade cpus så är det nog ingen fara :P. Eller implanterar självtänkande AI i hårdvaran hehe

Det är verkligen imponerande hur datorer har utvecklats de senaste 30 åren. Undrar bara vilken riktning man kommer ta. Fortsätter man krympa och byter från kisel till nåt annat eller kommer på helt nya design tex.

Permalänk
Medlem

Helt sjukt hur rent allting är

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av grenangen:

En känsla av Umbrella Corp. infinner sig dock

Tycker att den liknelsen börjar passa Apple bättre, men I hear you!

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Undra när de slutar med silikon och börjar med kvantum cpuer... i want it now!

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepperflame:

Bidrog trigate-transistorerna till någon prestandaökning?
Jag tycker att prestandaökningen mellan Sandy och Ivy borde vart större ifall det var något grymt

Det är grymt. Men istället för använda ungefär samma kiselyta som tidigare generation valde Intel istället att trycka in ungefär samma prestanda fast på en mindre yta och ta lika mycket betalt. Detta är ett tydligt bevis på att Intel inte känner något hot från AMD. Vi är förlorarna, marginella förbättringar i prestanda o effekt.

Intel skulle förmodligen hävda att 22nm-faben var förfärligt dyr men då försvinner ju hela poängen med att fortsätta utveckla processteknologin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon46732:

Kommer de köra 14nm redan på Haswell? Trodde det var först i och med Broadwell.

Nae, Haswell är 22nm men själva arkitekturen av Haswell kommer vara den som Broadwell(14nm) använder. Sen efter Broadwell kommer Skylake i 14nm men med en arkitektur som bäddar för de kommande processorerna i 9nm eller vad det nu blir. And so on and so on.... Tills transistorerna är på atomstorlek 0,25nm och det tar ett abrupt stopp Fast de lär nog hitta på något nytt då. Typ 4D-kvark-transistorer!

Permalänk
Medlem

Produktionsporr! x)

Hursomhelst, i videon ser det ut att vara lite för få personer där..

Permalänk
Musikälskare

Eftersom de ligger så långt fram tror jag de kommer att "trappa ner" på utvecklingen relativt snabbt. Kostar för mycket och finns inget direkt hot underifrån, vad tror ni?

Hmm

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Bara att hoppas på att AMD har något lurt på gång som kan prestera som Sandy/Ivy

Visa signatur

DATOR: Chassi: Corsair carbide air 540 CPU: I7 2700k (4.5Ghz 1.288v) RAM: Corsair 4^4(16)GB 1922Mhz Mobo: Asus P8Z68-V LX PSU: Antec HCG 900W GPU: Powercolor 7990 + Sapphire HD 7970 3GB Vapor-X (3way-CrossfireX)
KRINGUTRUSTNING:
Monitor: FSM-270YG 2560x1440 IPS Keyboard: Ducky Shine 2 White kaycaps orange LED Mouse: Logitch G502 Headset: Audio technica ATH-M50 Mic: Blue Snowball

Permalänk

Vad man hade skrattat om IBM eller AMD helt plötsligt lanserade något helt revolutionärt som sprang rundor runt Intel.

Permalänk
Skrivet av ArtMan:

Så länge de inte ger sig på genetisk odlade cpus så är det nog ingen fara :P. Eller implanterar självtänkande AI i hårdvaran hehe

Det är verkligen imponerande hur datorer har utvecklats de senaste 30 åren. Undrar bara vilken riktning man kommer ta. Fortsätter man krympa och byter från kisel till nåt annat eller kommer på helt nya design tex.

Arbetas redan för fullt med organiskt substrat (CPU, RAM etc.) Senaste uppvisningen av resultat kom på mässan ISSCC tydligen. http://www.eetimes.com/electronics-news/4213472/CPU-DRAM-ride...

Sen så har vi de galna Japanerna som har lyckats med att plantera ett meddelande i en organism för att senare återhämta meddelandet:
http://blog.hilncore.com/2010/09/the-future-organic-cpu-for-c...

Skulle vara väldigt underligt om inte Intel redan har pågående research.

Personligen så finner jag ämnet rätt svårförståeligt, men oerhört interessant.

Visa signatur

Notera: Jag är Microsoft anställd och jobbar på Microsofts Skype Division.
HW: Cooler Master Cosmos II | ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K 3,2GHz | Sapphire Radeon 7970 3GB | Rip Jaws Z 32GB | OCZ Vertex 3 120GB x 2 | 4 x Samsung Spin Point 2TB | 1 x Samsung Spin Point 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepperflame:

Bidrog trigate-transistorerna till någon prestandaökning?
Jag tycker att prestandaökningen mellan Sandy och Ivy borde vart större ifall det var något grymt

Det är ju bara en transistordesign. Det den medför är att transistorerna bli mer effektiva, drar mindre ström och att det får plats fler transistorer på samma yta. Sandy och Ivy Bridge är ju fortfarande samma arkitektur. Detta så jag har uppfattat situationen i alla fall och om du vill veta mer så rekommenderar jag dig att googla lite på det själv.

Permalänk

Kul för Intel! Härligt med utveckling även om jag inte blev så imponerad av Ivy. Sandy Bridge däremot var/är en ruskigt bra processor. Blir väl att de tillverkar i Grafen längre fram om jag inte är helt fel ute?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant video faktiskt.

Bara jag som vill veta vad låten heter?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk

Fin film.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

"Enligt Bohr finns det flera förklaringar till Intels framgångar inom området. Den första handlar om den omtalade "Tick Tock"-strategin, med en ny arkitektur ("tock") följt av en krympning av densamma ("tick")."

Vände ni inte på det nu?

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Vad man hade skrattat om IBM eller AMD helt plötsligt lanserade något helt revolutionärt som sprang rundor runt Intel.

Dream on måste jag nog tyvärr säga. Den stora skillnanden verkar ligga i vilken processnod man har tillgång till snarare än hur smart man designar. Och AMD har ingen egen processutveckling så de ligger risigt till.