Citat:
Ursprungligen inskrivet av chipfunk
Ja, precis dem. Nu när AMD är på väg ut ur prestandasegmentet kan Intel sakta men säkert strypa överklockningsfunktionen om de behagar. Om den nya sämre kylpastan i Ivy Bridge är ett steg ditåt går inte att svara på, men det skulle inte förvåna mig. Att ta bort alla K-modeller direkt skulle bara få folk förbannade, men om man har otur kan det successivt vara på väg ditåt inom loppet av ett par år.
Jag vet inte om du anser att det är fult att klocka men det är så marknaden ser ut just nu. Man tjänar så mycket på det att det nästan känns dumt att låta bli. Skulle det bli ändring på det kommer mycket folk vara missnöjda, men till slut anpassar man sig.
Fast nu verkar det ju inte vara kylpastan utan det verkar bero på transistordesignen. En kombination av ökat flux och sämre värmeledning i kislet så du kan ta av dig foliehatten. De har inte heller kört på en ensam klockan i Sandy och Ivy bara för att djävlas med överklockare. Det är för dyrt för det och det finns enklare sätt att låsa ute överklockning.
K lär inte försvinna eftersom det inte kostar Intel något extra då det är dyraste modellerna ändå. Det är en billig lösning för att få alla högljudda överklockare att vara tysta. Jag har en känsla av att det kommer bli mer och mer multipelöverklockning i framtiden eftersom mer och mer funktionalitet slängs in i processorn. Nordbryggan är ju redan integrerad och sydbryggan är på väg in den också. Varken Intel eller AMD designar processorer med överklockning som mål eftersom det är en så liten målgrupp. Dock är den rätt högljudd.
Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24
|