Apple kan introducera billigare Macbook Air

Permalänk
Melding Plague

Apple kan introducera billigare Macbook Air

Intels aggressiva satsning på Ultrabook kan tvinga Apple att introducera en billigare version av Macbook Air med priser en bra bit under 10 000 kronor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Fortfarande överpris. Billig och Mac går inte ihop.

Visa signatur

[ASUS Sabertooth P67] [Intel i5 2500K @ 4,3 GHz] [MSI GTX 570] [8GB Corsair XMS3 1600Mhz] [Cooler Master Hyper 212 Plus] [AXP 620W nånting sånt PSU] [1TB Western Digital Green] [Cooler Master HAF 912 Plus]

Permalänk
Medlem

Meh, fortfarande dyrt

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem

Jag vill ha bra proc (4 cores), 4 gb minne och thunderbolt anslutning för ca 7000kr.
Och att det kommer ut extern thunderbolt grafikkort

Då kan jag tänka mig köpa

Permalänk
Medlem

Lagom till högskolan, perfa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owl goes w00t:

Fortfarande överpris. Billig och Mac går inte ihop.

Jag tycker tvärt om. Snarare billigt.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Om Apple sänker priserna på sina produkter generellt är företaget dödsdömt. Det är ett premiummärke med en användare som är beredd på att betala mer för Apples produkter - bra eller dåliga. Deras affärsmodell är perfekt och genialisk. Att ändra den vore att dödsdöma bolaget.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Folk kommer inse att Apple inte är ett underföretag, Intel har dom i ett taskigt läge nu när folk börjar köpa deras Ultrabooks.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Om Apple sänker priserna på sina produkter generellt är företaget dödsdömt. Det är ett premiummärke med en användare som är beredd på att betala mer för Apples produkter - bra eller dåliga. Deras affärsmodell är perfekt och genialisk. Att ändra den vore att dödsdöma bolaget.

så att sänka priserna på iPhone var att dödsdöma bolaget? eller var det $$$ i kassan? och detta är bara positivt att dom sänker prisera, sen kan jag tillägga att det var längesen apple var ett premium märke, idag har varenda svensson en iphone/ipad/imac/macbook pro/macbook air så den tiden är förbi.. vi vet själva vad som är exklusivt inom datorvärlden här på sweclockers och det är svindyra vattenkylningskit med 2x GTX 690 på en X79 bräda tillsammans 3960x heter den va? och SSD's i RAID och en revodrive från OCZ tillsammans med massa annan snordyr utrustning.. det är premium!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Om Apple sänker priserna på sina produkter generellt är företaget dödsdömt. Det är ett premiummärke med en användare som är beredd på att betala mer för Apples produkter - bra eller dåliga. Deras affärsmodell är perfekt och genialisk. Att ändra den vore att dödsdöma bolaget.

Dödsdömda är väl att ta i, men om alla som vill kan skaffa mac blir dom ju inte lika exklusiva. Det kommer ju knappast stoppa dom från att fortsätta tjäna snuskigt med pengar.

Permalänk
Medlem

Frågan är vad de kommer nedgradera för att komma ner i pris? Så att inte den enda anledningen till att välja den är för att man gillar osx.

Permalänk

trodde aldrig jag skulle få se orden apple och billigare i samma mening

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Vågar vi spekulera i Appleprocessor istället för intelprocessor i dessa? Typ uppgraderad A5 eller A6?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Frågan är vad de kommer nedgradera för att komma ner i pris? Så att inte den enda anledningen till att välja den är för att man gillar osx.

plastchassi eller i3 processorer och 320gb mekaniska diskar istället gissar jag

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant, detta kan sluta på flera olika sätt

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Frågan är vad de kommer nedgradera för att komma ner i pris? Så att inte den enda anledningen till att välja den är för att man gillar osx.

Behöver ju inte nedgradera något. De har ju sina 40%+ marginaler för att det är en Apple produkt

Permalänk
Hedersmedlem

Priskrig mellan Intel och Apple vill iallafall jag se, båda dessa jättar har ju ganska stora muskler ekonomiskt sett, så kan nog bli en spännande fajt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Uvania:

plastchassi eller i3 processorer och 320gb mekaniska diskar istället gissar jag

Tror inte de återinför den gamla MacBook modellen nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

plastchassi eller i3 processorer och 320gb mekaniska diskar istället gissar jag

Då väljer man en ultrabook med ssd och magnesium/aluminium chassi?

Skrivet av Wazzbi:

Behöver ju inte nedgradera något. De har ju sina 40%+ marginaler för att det är en Apple produkt

haha, samma produkt två priser?

Permalänk
Medlem

Bara 7,5k?
Raspberry PI, släng dej i väggen...

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Kanske skippar högupplöst skärm som det ryktas om? Sedan lite mindre ram och ssd och i3 prolle. Drömmen vore juh om amd fick en del av kakan, men dom kan nog inte leverera

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Apple i all ära... men en laptop duger knappt till att surfa med oavsett. iMac ftw och mobiltelefon för bärbara behov?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv

Oj, kan bli intressant om denna skulle släppas under sommaren, perfekt till skolstarten. Hoppas att ryktena stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Priskrig mellan Intel och Apple vill iallafall jag se, båda dessa jättar har ju ganska stora muskler ekonomiskt sett, så kan nog bli en spännande fajt

Speciellt som Apple använder Intels processorer. Känns lite som att Intel inte kan förlora då båda lägren innebär intäkter..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Så Intel och Apple konkurerar, men Apple är en stor kund hos intel samtidigt? Borde de inte gå i lag istället? :S

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Ser fortfarande ingen poäng med att köpa en Air, då prestandan för det priset är fortfarande för mina behov.

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

så att sänka priserna på iPhone var att dödsdöma bolaget? eller var det $$$ i kassan? och detta är bara positivt att dom sänker prisera, sen kan jag tillägga att det var längesen apple var ett premium märke, idag har varenda svensson en iphone/ipad/imac/macbook pro/macbook air så den tiden är förbi.. vi vet själva vad som är exklusivt inom datorvärlden här på sweclockers och det är svindyra vattenkylningskit med 2x GTX 690 på en X79 bräda tillsammans 3960x heter den va? och SSD's i RAID och en revodrive från OCZ tillsammans med massa annan snordyr utrustning.. det är premium!

haha det där är inte Premium det är steget över Overkill

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Chris_Kadaver:

äger ingen laptop och vill inte ha någon heller...

Nu blir jag ju sjukt nyfiken vad du sitter på för rigg

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

så att sänka priserna på iPhone var att dödsdöma bolaget? eller var det $$$ i kassan? och detta är bara positivt att dom sänker prisera, sen kan jag tillägga att det var längesen apple var ett premium märke, idag har varenda svensson en iphone/ipad/imac/macbook pro/macbook air så den tiden är förbi.. vi vet själva vad som är exklusivt inom datorvärlden här på sweclockers och det är svindyra vattenkylningskit med 2x GTX 690 på en X79 bräda tillsammans 3960x heter den va? och SSD's i RAID och en revodrive från OCZ tillsammans med massa annan snordyr utrustning.. det är premium!

Apple har inte sänkt priserna på iPhones. Senaste modellen har alltid kostat runt 6000kr.

Permalänk
Skrivet av Uvania:

så att sänka priserna på iPhone var att dödsdöma bolaget? eller var det $$$ i kassan? och detta är bara positivt att dom sänker prisera, sen kan jag tillägga att det var längesen apple var ett premium märke, idag har varenda svensson en iphone/ipad/imac/macbook pro/macbook air så den tiden är förbi.. vi vet själva vad som är exklusivt inom datorvärlden här på sweclockers och det är svindyra vattenkylningskit med 2x GTX 690 på en X79 bräda tillsammans 3960x heter den va? och SSD's i RAID och en revodrive från OCZ tillsammans med massa annan snordyr utrustning.. det är premium!

Det han menar är att Apple kunderna (många men inte alla) tror att de köper något som är bättre för det är dyrare och ser bra ut. Varje Svensson köper det och är bredda att hosta upp några lakan extra för att det är Apple som de tror har de snabbast processorerna och bästa skärmarna. Uppenbart inte sant men att hålla en hög prislapp ger det intrycket oavsett sanningen. Att sänka priset ger intryck av att det inte är lika bra. T.ex. Volvo ökade sin försäljning i Kina bara genom att höja prislappen så Volvos bilar blev mer av en statussymbol där.

Dock klagar inte jag på prissänkningar

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO